אבוקדו·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·הומוציסטאין·זיהום אוויר·ירוקים·לוטאין·מגנזיום·סלרי·פירות וירקות·שבץ מוחי·שוקולד - קקאו·שמן זית·תה ירוק·תזונה מבוססת צומח - טבעונות·תרד

שבץ מוחי – הדרכים להוריד את הסיכון בצורה משמעותית

ברחבי העולם חמישה וחצי מיליון בני אדם מתים משבץ מוחי מדי שנה ומהווים כ -10 אחוזים מכלל מקרי המוות [1] כאשר נשים מעט פחות מגברים.
רוב מקרי השבץ (87%) קורים עקב חסימה של כלי דם בעקבות קריש (איסכמי) ושאר המקרים בעקבות דימום תוך מוחי עקב מפרצת (המורגי). בכל מקרה מדובר בכלי דם שנפגעים בעיקר עקב תזונה מתועשת (שומנים בדם, כולסטרול גבוה, סוכרת/ השמנה, יתר לחץ דם) לרבות ממתיקים מלאכותיים [1], בשילוב עם חשיפה לרדיקלים חופשיים (עישון, תעשיה מזהמת אוויר [1][2], מים ואדמה), חוסר בתנועה.
גם תרופות מסוימות נמצאו שמעלות סיכון לשבץ: גלולות [1][2], נוגדי דיכאון [1][2], אנטיפסיכוטיות [1]
התסמינים יכולים להיות רבים וקשורים לאזור שנפגע. ויש כמה סימנים שנפוצים יותר כמו: שינוי בדיבור (דיבור כבד, דיבור מקוטע, החלפת אותיות במילה), עקימות חדשה בפנים, חולשת יד או רגל, שינוי בראייה (ראייה כפולה, אבחן ראייה בעין או בצד אחד של שדה הראייה.

אם כן כדי להוריד סיכון לכל המחלות הידועות כמעלות סיכון לשבץ, עלינו להמנע כמה שניתן ממזהמים סביבתיים, ולתת לגוף שלנו את המזון האיכותי ביותר והנקי ביותר (אורגני) שבסיסו פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות, בשלל ההיצע המגוון שיש בטבע.
תזונה מבוססת צומח – סוכרת סוג 2
תזונה מבוססת צומח (פיטוסטרולים/ portfolio) מול סטטינים – כולסטרול
תזונה מבוססת צומח – טריגליצרידים
תזונה מבוססת צומח – השמנת יתר
תזונה מבוססת צומח – כבד שומני מניעה וטיפול
מזון ושתיה עשירים בפלבנולים מסייעים בשמירה על לחץ דם תקין.
סיבים תזונתיים – כלי דם בריאים

דברים נוספים וספציפיים שמומלצים לשימור כלי הדם:

  • מגנזיום (תרד, מנגולד, סלק, גרעיני דלעת) חשוב גם הוא במניעת כל המחלות שנחשבות מעלות סיכון לשבץ מוחי והוא נמצא אצל הרבה מאוד אנשים בחסר והוכח שתיסוף שלו מוריד סיכון בפני עצמו לשבץ מוחי.
    לדוגמה:
    במחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition חוקרי הרווארד בחנו נתונים של 86,149 נשים ממחקר האחיות I ו- 94,715 נשים ממחקר האחיות II. ועקבו אחריהן עד 30 שנה והם מצאו שנשים שמקבלות הכי הרבה מגנזיום נמצאות בסיכון נמוך ב 13 אחוז לשבץ מוחלט בהשוואה לנשים שהכי פחות. הם גילו כי עבור כל 100 מ"ג נוספים, הסיכון ירד ב -13 אחוזים.
    במחקר אחר של הרווארד שפורסם בג'ורנל International Journal of Stroke בחנו נתונים של 42,669 גברים במהלך 24 שנות מעקב והם מצאו שגברים שקיבלו הכי הרבה מגנזיום מהמזון הפחיתו את הסיכון לשבץ ב- 13 אחוז בהשוואה לאלה שהכי פחות. אלה שמקבלים את המגנזיום שלהם מתוספי מזון הפחיתו את הסיכון הכולל לשבץ מוחי ב -26 אחוזים. ואלו שמקבלים תערובת של מגנזיום תזונתי ותוספי מזון מפחיתים את הסיכון ב -17 אחוזים.
  • פירות וירקות מסייעים במניעת שבץ מוחי
    במחקר שוודי מ-2013 שפורסם בג'ורנל Atherosclerosis בחנו 74,961 אנשים במשך 10 שנים, אלו שאכלו הכי הרבה פירות וירקות היו בסיכון נמוך ב -13% לשבץ מוחי בהשוואה לאלו שאוכלים הכי פחות. פירות וירקות ספציפיים שבלטו כללו תפוחים, אגסים ועלים ירוקים. כמו כן צריכת פירות יומית נקשרה לירידה של 35% בסיכון לשבץ מוחי אצל גברים ולירידה של 25% בקרב נשים.
    במחקר שפורסם ב-2003 בג'ורנל stroke שהשתמש בנתונים של 39,337 אנשים במחקר Life Span, חוקרים יפנים מצאו כי אכילת ירקות ופירות ירוקים וצהובים מפחיתה את הסיכון לשבץ. במהלך 18 שנות מעקב לאנשים שאכלו ירקות ירוקים-צהובים מדי יום הייתה ירידה של 26 אחוזים בסיכון למוות כתוצאה משבץ מוחלט בהשוואה לאנשים שאכלו אותם רק פעם בשבוע או פחות. אירוע מוחי איסכמי נחתך ב -32% בקרב גברים ו -30% בקרב נשים.
    במחקר אחר מסוג מטה-אנליזה של 20 מחקרי עוקבה שפורסם ב-2014 בג'ורנל stroke מצאו כי אלו שאוכלים הכי הרבה פירות וירקות היו בסיכון מוחלט מוחלט נמוך יותר ב- 21 אחוז בהשוואה לאלו שאוכלים הכי פחות. ירקות היו חזקים יותר מפירות. הירידה בסיכון לשבץ בירקות הייתה 23 אחוז לעומת 14 אחוז בפירות. אך על כל 200 גרם פרי נוסף, הסיכון לשבץ מוחי ירד ב -32% לעומת 11% בכל 200 גרם ירקות נוספים.
    במטה-אנליזה נוספת של 71 מחקרים מ-2016 בג'ורנל The American Journal of Clinical Nutrition, מצאו שפירות וירקות ירוקים וצהובים המכילים לוטאין (אבוקדו, קישואים, דלוריים, תרד, אפונה, מלפפון, סלרי, גמבות, בצל ירוק) נקשרו לירידה של 18 אחוזים בשבץ מוחי לעומת הנמוכה ביותר.
    במחקר מ-2008 שפורסם בג'ורנל British Journal of Nutrition מצאו שגברים ברבעון הגבוה ביותר של צריכת פלבונול ו- flavan-3-ol היו בסיכון נמוך של 41-45% לשבץ, בהתאמה, בהשוואה לרבעון הנמוך ביותר . לאחר התאמה רב-משתנית, הסיכון היחסי למוות של CVD ברבעון הגבוה ביותר של צריכת flavanone ו- flavone היה 46% ו- 35% בהתאמה.
    במחקר מסוג עוקבה שפורסם ב- 2006 בג'ורנל Lancet עקבו אחרי 257,551 אנשים לאורך 13 שנים מצאו ש 3-5 מנות הוריד סיכון לשבץ ב-11% ויותר מ-5 מנות ליום הורידו 26% סיכון לשבץ
  • תה ירוק מכיל גם הוא נוגדי חמצון שמונעים ומסייעים להרבה מצבים בריאותיים לרבות שבץ מוחי:
    במחקר מ-2009 בג'ורנל stroke מצאו שאנשים ששתו תה לרוב הפחיתו את הסיכון לשבץ ב -39% וככל שהרגלי צריכת התה היו לאורך יותר שנים זה גם הגיע להפחתת הסיכון ב -60%.
    במחקר מ-2019 שפורסם בג'ורנל Preventive Nutrition and Food Science עקבו אחרי 50,439 קוראנים מגיל 40 ומעלה מי ששותה בין 1-3 כוסות נמצאה ירידה של 25% ומעל 3 כוסות 38% בסיכון לשבץ מוחי
  • שמן זית
    לדוגמה במחקר שפורסם ב-2011 בג'ורנל Neurology החוקרים הצרפתים הציעו כי שמן זית יהיה דרך זולה וקלה לסייע במניעת אירוע מוחי בקרב אנשים מעל גיל 65. בהתבסס על רשומות רפואיות של 7,625 אנשים בגילאי 65 ומעלה הם מצאו כי שימוש אינטנסיבי בשמן זית מפחית את שבץ סיכון של 41 אחוז בהשוואה לא להשתמש בשמן זית כלל.
  • שוקולד/ קקאו מהווים מקור להרבה מאוד רכיבים שקשורים לאותן מחלות שמעלות סיכון לשבץ ויש גם מחקרים ספציפיים בנוגע לשבץ לדוגמה:
    מטא-אנליזה שפורסמה ב-2011 בג'ורנל BMJ שכללה שבעה מחקרי שוקולד על 114,009 משתתפים. הם מצאו שאנשים שאוכלים הכי הרבה שוקולד מפחיתים את הסיכון לשבץ מוחי ב -29% בהשוואה לאלו שאוכלים הכי פחות.
    במחקר פרוספקטיבי שפורסם ב-2010 בג'ורנל European Heart Journa שנערך בקרב 19,357 מבוגרים גרמנים אלו שאכלו שוקולד בתדירות הגבוהה ביותר (6 גרם בלבד ליום) הפחיתו את הסיכון לשבץ ב -39% בהשוואה לאלו שאכלו מעט.
  • רזברטרול נוגד חמצון רב עוצמה שתורם רבות במניעת אותן מחלות שמעלות סיכון לשבץ.

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להישאר מעודכנים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s