סוכרת·תזונה מבוססת צומח - טבעונות

תזונה מבוססת צומח – סוכרת סוג 2

למעלה מ-90% ממקרי הסוכרת הם מסוג 2, והמצב מהווה איום מרכזי על הבריאות ברחבי העולם. השכיחות העולמית של המחלה במבוגרים גדלה יותר מפי שלושה תוך פחות משני עשורים, כאשר המקרים גדלו מסביבות 150 מיליון בשנת 2000 ליותר מ-450 מיליון בשנת 2019 וצפויות לעלות לכ-700 מיליון בשנת 2045.
הנטל הבריאותי העולמי של T2D גדל עוד יותר על ידי סיבוכים רבים הנובעים מהמחלה, לרבות פגיעה בכלי הדם הקטנים, מחלות לב וכלי דם, פגיעה בכליות, בעיניים ובמערכת העצבים.
מגיפת הסוכרת נגרמת בעיקר מתזונה לא בריאה, מעודף משקל וגורמי חיים נוספים כמו חוסר בפעילות גופנית.

מחקר שפורסם ביולי 2019 בג'ורנל הרפואי  JAMA Internal Medicine שכלל 9 מחקרים, בהשתתפות 307,099 מטופלים עם 23,544 מקרים של סוכרת מקרית מסוג 2.
במחקר נכללו כל המחקרים הפרוספקטיביים אשר בחנו את הקשר בין היצמדות להרגלי אכילה המבוססים על תזונה מן הצומח והשכיחות של סוכרת מסוג 2, במבוגרים מגיל 18 ומעלה.
המטא-אנליזה של המחקרים התצפיתיים פעלה לפי ההנחיות האפידמיולוגיות הרשמיות להוצאת נתונים ודיווחם. כמו כן, איכות המחקרים נמדדה באמצעות כלי הערכה של ה-NHLBI – National Heart, Lung, and Blood Institute
שני כותבים עצמאיים ביצעו הערכה של כלל הטקסט וההפשטה של נתונים:
זוהה קשר משמעותי ביחס הפוך בין היצמדות גבוהה יותר לתזונה המבוססת על אוכל מן הצומח לבן הסיכון לסוכרת מסוג 2 (סיכון יחסי 0.77), כלומר 23% ירידה בסיכון. וזה בתזונה סטנדרטית, תוצאות טובות יותר (30% ירידה בסיכון) נראו כאשר נכללו בהגדרה של מזון מן הצומח מאכלים בריאים, כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות ואגוזים (סיכון יחסי 0.70).

The researchers found that, in general, participants who adhered more strictly to plant-based diets had a 23% lower risk of type 2 diabetes than those who presented a less strict adherence to these dietary patterns
Overall, these data highlighted the importance of adhering to plant-based diets to achieve or maintain good health, and people should choose fresh fruits and vegetables, whole grains, tofu, and other health[ful] plant foods as the cornerstone of such diets

Conclusions and Relevance  Plant-based dietary patterns, especially when they are enriched with healthful plant-based foods, may be beneficial for the primary prevention of type 2 diabetes

חשוב לציין שהמחקר לא בדק תזונה טבעונית, אלא תזונה שמבוססת בעיקר על פירות וירקות. אני יותר ממשוכנע שאם היו עורכים מחקר זהה לגבי תזונה מהצומח בלבד, האחוזים גם היו עולים…

מחקר מיולי 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי BMJ, עקב אחרי 340 אלף מ-8 מדינות אירופאיות, בדק סמנים ביולוגיים בקרב 10,000 אנשים שפיתחו סוכרת מסוג 2 והשווה בינם ל- 13,500 אנשים שלא פתחו סוכרת.
הסמנים הביולוגיים שמדדו היו רמות של ויטמין C ושישה קרוטנואידים (פיגמנטים מהצומח בדם). סמנים אלה מספרים לנו על הפירות והירקות שאדם מקבל בתזונה שלהם. לאחר מכן חישבו הסכום הכולל של שבעת הסמנים וחילקו לחמש קטגוריות, החל מצריכה נמוכה ביותר לגבוהה ביותר. החוקרים מצאו שככל שרמת הניקוד הביולוגי גבוהה יותר, כלומר יותר פירות וירקות מגוונים, כך הסיכון לסוכרת סוג 2 עתידית נמוך יותר.

החוקרים מצאו שככל שרמת הניקוד הביולוגי גבוהה יותר, כלומר יותר פירות וירקות מגוונים, כך הסיכון לסוכרת סוג 2 עתידית נמוך יותר.

We followed a group of 340,234 people from eight European countries. We specifically studied biomarkers in 10,000 people who developed type 2 diabetes during follow-up and compared them with 13,500 people who didn’t.
These findings indicate an inverse association between plasma vitamin C, carotenoids, and their composite biomarker score, and incident type 2 diabetes in different European countries. These biomarkers are objective indicators of fruit and vegetable consumption, and suggest that diets rich in even modestly higher fruit and vegetable consumption could help to prevent development of type 2 diabetes.

מחקר שפורסם באפריל 22 בג'ורנל Diabetologia (כתב העת של האגודה האירופית לחקר סוכרת) בחן את פרופילי המטבוליטים הקשורים לדיאטות צמחיות שונות וחקר קשרים אפשריים בין פרופילים אלה לבין הסיכון לפתח T2D.
הצוות ערך ניתוח של דגימות פלזמה בדם וצריכה תזונתית של 10,684 משתתפים משלוש קבוצות פרוספקטיביות (מחקר בריאות האחיות ומחקר Health Professionals Follow-Up Study. המשתתפים היו בעיקר לבנים, בגיל העמידה (גיל ממוצע 54 שנים), ועם מדד מסת גוף ממוצע (BMI) 25.6.
משתתפי המחקר מילאו שאלוני תדירות מזון (FFQs) אשר קיבלו ציונים על פי עמידתם בשלוש דיאטות מבוססות צמחים: תזונה מבוססת צומח באופן כללי (PDI); תזונה מבוססת צומח בריאה (hPDI); תזונה מבוססת צומח לא בריאה.
מדדי התזונה התבססו על הצריכה של אותו אדם מ-18 קבוצות מזון: מזון צמחי בריא (דגנים מלאים, פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, שמנים צמחיים ותה/קפה); מזון צמחי לא בריא (דגנים מזוקקים, מיצי פירות, תפוחי אדמה, משקאות ממותקים בסוכר ומתוקים/קינוחים); ומזונות מן החי (שומנים מן החי, מוצרי חלב, ביצים, דגים/פירות ים, בשר ומזונות שונים מהחי).
החוקרים בדקו דגימות דם שנלקחו בסוף שנות ה-80 וה-90 בשלב המוקדם של שלושת המחקרים שהוזכרו לעיל כדי ליצור ציוני פרופיל מטבוליטים עבור המשתתפים, וכל המקרים של T2D במהלך תקופת המעקב של המחקר תועדו. ניתוחים של נתונים אלה יחד עם ציוני מדד הדיאטה אפשרו לצוות למצוא מתאמים בין פרופיל מטבוליטים, מדד דיאטה וסיכון T2D.
המחקר מצא כי בהשוואה למשתתפים שלא פיתחו סוכרת, לאלו שאובחנו עם המחלה במהלך המעקב הייתה צריכה נמוכה יותר של מזונות בריאים על בסיס צמחי, כמו גם ציונים נמוכים יותר עבור PDI ו-hPDI. בנוסף, היה להם BMI ממוצע גבוה יותר, והיה להם סיכוי גבוה יותר ללחץ דם ורמות כולסטרול גבוהות, ולשימוש בתרופות ללחץ דם ולכולסטרול.
הנתונים המטבולומיים חשפו שתזונה מבוססת צמחים הייתה קשורה לפרופילים מרובי-מטבוליטים ייחודיים, וכי הדפוסים הללו נבדלו באופן משמעותי בין התזונה הצמחית הבריאה והלא בריאה. בנוסף, ציוני פרופיל מטבוליטים הן עבור התזונה הצמחית הכוללת והן עבור התזונה הצמחית הבריאה היו קשורים באופן הפוך לאירועי T2D באוכלוסייה בריאה בדרך כלל, ללא תלות ב-BMI ובגורמי סיכון אחרים לסוכרת.
על פי הערכות החוקרים תזונה מבוססת צומח (כללי) ותזונה מבוססת צומח בריאה מורידים את הסיכון לסוכרת בין 8.5-37.2%.
ניתוח נוסף גילה כי לאחר התאמה לרמות של טריגונלין (מקורו בקפה), היפוראט (תוצר של נוגדי חמצון מסוג פנולים שמקורם בפירות ותה), איזולאוצין (חומצת אמינו חיונית), קבוצה קטנה של טריגליצרידים (TAGs) ועוד מספר מטבוליטים אחרים, הקשר בין דיאטות צמחיות ל-T2D נעלם במידה רבה, מה שמרמז שהם עשויים למלא תפקיד מפתח.
החוקרים מציינים שלטריגונלין הוכיח השפעות מועילות על תנגודת לאינסולין במחקרים בבעלי חיים, וכן שרמות גבוהות יותר של היפוראט קשורות לשליטה גליקמית טובה יותר, הפרשת אינסולין מוגברת וסיכון נמוך יותר ל-T2D.
https://neurosciencenews.com/diabtetes-plant-diet-20351/

המכללה האמריקאית לרפואת סגנון חיים המיוצגת על ידי פאנל רב-תחומי של 15 מומחים, פרסמה הצהרת קונצנזוס כדי לסייע לרופאים בהשגת הפוגה של סוכרת מסוג 2 במבוגרים המשתמשים בדיאטה כהתערבות ראשית. הצהרת הקונצנזוס מאושרת על ידי האגודה האמריקאית לאנדוקרינולוגיה קלינית (AACE), הנתמכת על ידי האקדמיה לתזונה ודיאטה (AND) ובחסות משותפת של האגודה האנדוקרינית.

המאמר שפורסם במאי 22 בג'ורנל American Journal of Lifestyle Medicine הוא הראשון שהתמקד בדיאטה כאמצעי ראשוני להשגת הפוגה מתמשכת של סוכרת – ללא תרופות או פרוצדורות – בניגוד לתפקיד הרגיל של הדיאטה כטיפול משלים. הידיעה שדיאטה לבדה יכולה להשיג הפוגה היא מסר מעצים עבור מבוגרים רבים עם סוכרת מסוג 2, במיוחד כאשר היא נתמכת בהסכמה בקרב רופאים פנימיים, קרדיולוגים, רופאי משפחה, אנדוקרינולוגים, תזונאים, דיאטנים ומומחים לרפואת אורח חיים.
הפאנל הסכים שתזונה כהתערבות ראשונית יכולה להשיג הפוגה אצל מבוגרים רבים עם סוכרת מסוג 2. דיאטה כהתערבות ראשונית נחשבה ליעילה ביותר כאשר שמה דגש על מזון שלם וצמחי כולל דגנים מלאים, ירקות, קטניות, פירות, אגוזים וזרעים.

החוקרים מציינים שתזונה בריאה היא מרכיב בסיסי בהנחיות אורח החיים הנוכחיות לטיפול בסוכרת מסוג 2, אך לעיתים קרובות מתעלמים ממנה בגלל היעדר הכשרת רופאים ומודעות למטופלים.

A healthy diet is a foundational component of current lifestyle guidelines for treatment of type 2 diabetes, but it is often overlooked because of the lack of physician training and patient awareness

בסך הכל, צוות המומחים השיג קונצנזוס על 69 הצהרות, הנוגעות לדיאטה והפוגה של סוכרת מסוג 2, פרטים תזונתיים וסוגי דיאטות, התערבויות משלימות ואלטרנטיביות, תמיכה, ניטור, דבקות בטיפול, ירידה במשקל, תשלום ומדיניות.

מחקרים נוספים שמראים שתזונה מבוססת צומח מועילה לסוכרת
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26853923/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29960809/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29302846/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6301673/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5490582/

למאמר המרכז למניעה וטיפול בסוכרת היכנסו


אכילת 2 מנות פרי מלא ליום מורידה סיכון לסוכרת סוג 2
תזונה מבוססת צומח – השמנת יתר.
תזונה מבוססת צומח – הגורם המשפיע ביותר על מוות בטרם עת.
תזונה מבוססת צומח – טבעונות צמחונות ואוכלי כל.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s