אבץ·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·אלומיניום·אלצהיימר ודמנציה·ג'ינג'ר/ זנגביל·ויטמין B12·ויטמין C·ויטמין D·זעפרן·כורכום·מיקרוביום - פרוביוטיקה·פטריות·פירות וירקות·פעילות גופנית·צמחי מרפא ותבלינים·קצח·רזברטרול·רימונים·רפואה טבעית·שמן קוקוס·שמנים אתריים

דמנציה – פארמה אל מול הטבע

אני מבין את הצורך למצוא מזור לבעיות שעד כה לא מצאו להן, ובפרט כשמדובר בעשרות מיליונים של אנשים שסובלים ממנה בעולם.

אלצהיימר משתייכת לעשר המחלות שהורגות הכי הרבה בעולם המערבי. מקום שישי בארצות הברית וישראל.
אלצהיימר הינה מחלה קשה המתבטאת בניוון איטי ומתמשך ועד מוות של תאי העצב במוח.
מתבטא בירידה קוגניטיבית (זיכרון, התמצאות, יכולת חשיבה והסקת מסקנות). ובהמשך פגיעה מוטורית (הליכה, אכילה ושליטה בסוגרים).
לא ידועים גורמים ספציפיים למחלה, אלא בעיקר גורמי הסיכון אחד או כמה ביחד (גיל, גנטיקה, איכות חיים (תזונה, פעילות גופנית) והצטמקות המוח).

לפי הנתונים של ארגון הבריאות העולמית

  • 50 מיליון אנשים סובלים מדמנציה והם סובלים מירידה משמעותית באיכות החיים קוגנטיבית ונפשית (זיכרון, חשיבה, אגרסיות).
  • אלצהיימר היא הבעיה הנפוצה ביותר בהקשר לדמנציה (60-70%).
  • דמנציה היא אחת התופעות העיקריות לחוסר תפקוד ועצמאות אצל מבוגרים.
  • וזה משפיע לא רק על החולה אלא על כל הסביבה הקרובה שלו.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/dementia

וכן צריך למצוא טיפול אפקטיבי ובטוח, רק שאינני בטוח אם זה ייתכן מהכיוון של רפואת הפטנטים.
חברות הפארמה מנסות לייצר תרופות ולרוב הן נכשלות בתחום הזה, אם מהסיבה שיש המון תופעות לוואי ואם מהסיבה שהתוצאות לא כאלה אפקטיביות.
דוגמה לכך ניתן למצוא על תרופה בשם aducanumab שהיו עליה נתונים חלוקים לגבי אפקטיביות ותופעות לוואי, כלומר נזק מול תועלת… החברה הפסיקה את פעילותה במרץ השנה, אבל לפתע קרא משהו, נעשו הערכות מחודשות לגבי הממצאים, והוחלט להגיש בקשה מחודשת ל-FDA לאישורה…
האם זה רק בגלל שאכפת להם מהאנשים הסובלים, או שיש קשר מסוים לעובדה שהחברה שהמציאה אותה Biogen הפסידה עליה 18 מיליארד דולר (כפי שדווח ברויטרס)? פתאום יש שינויים בממצאים?!

https://uk.reuters.com/article/uk-biogen-alzheimers/biogen-eisai-revive-plans-for-alzheimers-drug-surprising-market-idUKKBN1X20GF

אני בדיעה שדיכוי של תהליך שקורה בגוף, אף פעם לא ירפא את המחלה, במקסימום יעזור בסימפטום וגם זה לרוב לזמן קצוב עם פגיעה אפשרית נוספת ולעתים גם יותר חמורה מזו שהיתה קודם (לאורך שנים).

מחקר מאפריל 21 שפורסם בג'ורנל Nature Immunology מראה למעשה מדוע מדע הפארמה נכשל בתחום הזה… הוא פשוט רחוק מלהבין את הטבע והפיזיולוגיה של גוף האדם.
התפיסה המסורתית גורסת כי תאי החיסון (מיקרוגליה) שמנקים את האשפה במוח, מעכבים את צמיחת הפלאקים על ידי "אכילתם". החוקרים מראים במקום זאת כי המיקרוגלייה מקדמת היווצרות פלאקים בעלי ליבות צפופות (dense-core plaques), בעזרתם פלאקים אחרים מוגרפים (מלשון מגרפה) הרחק מהנוירונים ובכך מונעים את הרס תאי העצב.
מדענים הסיקו בעבר, ששני סוגי הפלאק נוצרים באופן ספונטני מייצור עודף של מולקולה קודמת הנקראת חלבון מבשר עמילואיד (APP) ובמחקר זה החוקרים הראו שהפלאקים הללו לא נוצרים באופן ספונטני אלא במכוון למטרה זו. ולכן הטיפולים התרופתיים שבאים למנוע היווצרות פלאקים אלה למעשה יעשו נזק רב יותר.

We show that dense-core plaques don't form spontaneously. We believe they're built by microglia as a defense mechanism, so they may be best left alone. There are various efforts to get the FDA to approve antibodies whose main clinical effect is reducing dense-core plaque formation, but we make the argument that breaking up the plaque may be doing more damage

עבודה זו התבססה על תגלית אחרת משנת 2016 שמצאה שתאי מיקרוגליה לא "יאכלו" תאים מתים ללא הימצאות של 2 רצפטורים ספציפיים (TAM/ Gas6). במחקר הזה החוקרים מראים שזה גם לא יקרה ללא הנוכחות של אותם לוחות עמילואיד צפופים.
כאשר החוקרים התחקו אחר הלוחות הצפופים באמצעות הדמיה חיה. הם גילו כי לאחר שתא מיקרוגלייה אוכל פלאק "מפוזר", הוא מעביר את העמילואיד-בטא לתא חומצי מאוד והופך אותו לדחוס מאוד ולאחר מכן לרובד בעל ליבות צפופות. כאשר אותם לוחות צפופים לא נמצאים או נמנעת היווצרותם (למשל על ידי תרופות), עולה הנזק העצבי.

Our research seems to show that when there are fewer dense-core plaques, there seem to be more detrimental effects. With more-diffuse plaques, there’s an abundance of dystrophic neurites, a proxy for neuronal damage. I don’t think there’s a distinct clinical decision on which form of plaque is more or less detrimental, but through our research, we seem to find that dense-core plaques are a bit more benign
https://www.salk.edu/news-release/in-surprising-twist-some-alzheimers-plaques-may-be-protective-not-destructive/

החוקרים למדו דבר אחד חדש, אבל כנראה לא הפנימו שאינם יודעים הכל וקבעו שהעמילואיד הוא דבר רע…

Some people are saying that the relative failure of trials that bust up dense-core plaques refutes the idea that amyloid-beta is a bad thing in the brain, But we argue that amyloid-beta is still clearly a bad thing; it’s just that you’ve got to ask whether dense-core plaques are a bad thing

יכול להיות שגם לעמילואיד תפקיד שטרם התגלה?!

מה ידוע למדע התומך בטבע עד כה

קודם כל חשוב לדעת שגנטיקה ודמנציה – לא גזירת גורל

חסרים שחשוב למלא
  • ויטמין די

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31722673/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32394916/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31815694/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21127286/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22503994/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31823966/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26231781
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26231781/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30672512/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23042216/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29447107
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23008220
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31560030

  • פולאט (חומצה פולית) וויטמינים אחרים מסוג בי (בעיקר בי 6 ובי 12)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25201007
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27056859
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17532571
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12486445
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27574726

  • אומגה 3 (במיוחד השרשראות הארוכות) מונעים דמנציה + סרטון

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31547601
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19523795
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5127208

  • ויטמין סי ואבץ מונעים דמנציה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27056859

צמחי מרפא ורכיבי תזונה שמונעים החמרה ועשויים לעזור ולטפל
  1. כורכום (למרכיביו) מונע ומיטיב עם דמנציה + סרטון
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19925811
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20369229
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20026275
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28440093
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28319408
    https://www.mdpi.com/2073-4409/10/5/1090
  2. ג'ינקו בילובה יכול לשפר תסמינים לפחות כמו התרופות וכמעט ללא תופעות לוואי.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20236541
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25352453
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26819725
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20837354
  3. חומצה אלאגית (זרעי רימון) מונעת ומיטיבה עם דמנציה
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26828763
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28499310
  4. אשווגנדה נמצא מועיל לדמנציה בהקשר לייצור תאי עצב חדשים במוח (regenerating). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10884056
  5. תזונה מבוססת צומח, אכילה מרובה של פירות וירקות במיוחד כאלה המכילים פוליפנולים (פירות יער + סרטון, ענבים אדומים, קקאו, רימונים) מורידים סיכון לדמנציה.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28223933
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29703769
    https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqaa079/5823790
  6. שימוש בתבלינים כמו כורכום, פלפל, זעפרן, ג'ינג'ר [1][2][3] וקינמון מורידים סיכון לבעיות הקשורות למוח
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28250905
  7. זעפרן + סרטון
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25163440
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20831681
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19838862
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30573341
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26705857
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28471166
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26124935
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29147836
  8. שמן קוקוס
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26667739
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28421789
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30056419
  9. מורינגה מונע סטרס חמצוני במוח ומשפר יכולות קוגנטיביות ובכך יכול להוות מניעה וטיפול באלצהיימר
  10. פטריה בשם רעמת האריה (Hericium erinaceus) יודעת לחדש תאי עצב במוח ולשפר בעיות קוגנטיביות. השפעה מיטיבה יש לה גם על המצבים הרגשיים הנלווים.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27809277
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20834180
  11. שמנים אתריים כמו רוזמרין ולימון ולבנדר וברגמוט מיטיבים עם סימפטומים של דמנציה גם בשילוב עם עיסויים.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20377818
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27319407
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1586094 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20649945
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31284573
  12. רזברטרול מונע פגיעה בעצבי המוח וחוסמים את הרצפטורים של פרוסטגלנדין E2
  13. קצח
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31016464
  14. צמח ה- bacopa (פשטה פרועה) מיטיב עם המוח והפעילות הקוגנטיבית. גם בגלל היותו נוגד דלקת https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31366873
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22700087
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30604025
  15. פעילות גופנית שומרת על קוגניציה ומועילה גם לאגרסיות של גמנציה לרבות יוגה וטיפולי מגע https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29289581
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26607411
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28082018
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27911292
  16. רמות גבוהות של פרוסטגלנדינים E2 מהווים מקור לאלצהיימר – מדוע קורה ואילו דברים יכולים לעכב ייצור שלהם?

רוצים עוד חומר לגבי יכולות רכיבים מהצומח לשיפור יכולות המוח… הכנסו למחקר מסוג סקירה מאפריל 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי JCM .

דברים שחשוב להמנע מהם – גורמי סיכון

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s