אבץ·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·אלומיניום·אלצהיימר ודמנציה·ג'ינג'ר/ זנגביל·ויטמין B12·ויטמין C·ויטמין D·זעפרן·כורכום·מיקרוביום - פרוביוטיקה·פטריות·פירות וירקות·פעילות גופנית·צמחי מרפא ותבלינים·קצח·רזברטרול·רימונים·רפואה טבעית·שמן קוקוס·שמנים אתריים

דמנציה – פארמה אל מול הטבע

אני מבין את הצורך למצוא מזור לבעיות שעד כה לא מצאו להן, ובפרט כשמדובר בעשרות מיליונים של אנשים שסובלים ממנה בעולם.

אלצהיימר משתייכת לעשר המחלות שהורגות הכי הרבה בעולם המערבי. מקום שישי בארצות הברית וישראל.
אלצהיימר הינה מחלה קשה המתבטאת בניוון איטי ומתמשך ועד מוות של תאי העצב במוח.
מתבטא בירידה קוגניטיבית (זיכרון, התמצאות, יכולת חשיבה והסקת מסקנות). ובהמשך פגיעה מוטורית (הליכה, אכילה ושליטה בסוגרים).
לא ידועים גורמים ספציפיים למחלה, אלא בעיקר גורמי הסיכון אחד או כמה ביחד (גיל, גנטיקה, איכות חיים (תזונה, פעילות גופנית) והצטמקות המוח).

לפי הנתונים של ארגון הבריאות העולמית

  • 50 מיליון אנשים סובלים מדמנציה והם סובלים מירידה משמעותית באיכות החיים קוגנטיבית ונפשית (זיכרון, חשיבה, אגרסיות).
  • אלצהיימר היא הבעיה הנפוצה ביותר בהקשר לדמנציה (60-70%).
  • דמנציה היא אחת התופעות העיקריות לחוסר תפקוד ועצמאות אצל מבוגרים.
  • וזה משפיע לא רק על החולה אלא על כל הסביבה הקרובה שלו.

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/dementia

וכן צריך למצוא טיפול אפקטיבי ובטוח, רק שאינני בטוח אם זה ייתכן מהכיוון של רפואת הפטנטים.
חברות הפארמה מנסות לייצר תרופות ולרוב הן נכשלות בתחום הזה, אם מהסיבה שיש המון תופעות לוואי ואם מהסיבה שהתוצאות לא כאלה אפקטיביות.
דוגמה לכך ניתן למצוא על תרופה בשם aducanumab שהיו עליה נתונים חלוקים לגבי אפקטיביות ותופעות לוואי, כלומר נזק מול תועלת… החברה הפסיקה את פעילותה במרץ השנה, אבל לפתע קרא משהו, נעשו הערכות מחודשות לגבי הממצאים, והוחלט להגיש בקשה מחודשת ל-FDA לאישורה…
האם זה רק בגלל שאכפת להם מהאנשים הסובלים, או שיש קשר מסוים לעובדה שהחברה שהמציאה אותה Biogen הפסידה עליה 18 מיליארד דולר (כפי שדווח ברויטרס)? פתאום יש שינויים בממצאים?!

https://uk.reuters.com/article/uk-biogen-alzheimers/biogen-eisai-revive-plans-for-alzheimers-drug-surprising-market-idUKKBN1X20GF

אני בדיעה שדיכוי של תהליך שקורה בגוף, אף פעם לא ירפא את המחלה, במקסימום יעזור בסימפטום וגם זה לרוב לזמן קצוב עם פגיעה אפשרית נוספת ולעתים גם יותר חמורה מזו שהיתה קודם (לאורך שנים).

מחקר מאפריל 21 שפורסם בג'ורנל Nature Immunology מראה למעשה מדוע מדע הפארמה נכשל בתחום הזה… הוא פשוט רחוק מלהבין את הטבע והפיזיולוגיה של גוף האדם.
התפיסה המסורתית גורסת כי תאי החיסון (מיקרוגליה) שמנקים את האשפה במוח, מעכבים את צמיחת הפלאקים על ידי "אכילתם". החוקרים מראים במקום זאת כי המיקרוגלייה מקדמת היווצרות פלאקים בעלי ליבות צפופות (dense-core plaques), בעזרתם פלאקים אחרים מוגרפים (מלשון מגרפה) הרחק מהנוירונים ובכך מונעים את הרס תאי העצב.
מדענים הסיקו בעבר, ששני סוגי הפלאק נוצרים באופן ספונטני מייצור עודף של מולקולה קודמת הנקראת חלבון מבשר עמילואיד (APP) ובמחקר זה החוקרים הראו שהפלאקים הללו לא נוצרים באופן ספונטני אלא במכוון למטרה זו. ולכן הטיפולים התרופתיים שבאים למנוע היווצרות פלאקים אלה למעשה יעשו נזק רב יותר.

We show that dense-core plaques don't form spontaneously. We believe they're built by microglia as a defense mechanism, so they may be best left alone. There are various efforts to get the FDA to approve antibodies whose main clinical effect is reducing dense-core plaque formation, but we make the argument that breaking up the plaque may be doing more damage

עבודה זו התבססה על תגלית אחרת משנת 2016 שמצאה שתאי מיקרוגליה לא "יאכלו" תאים מתים ללא הימצאות של 2 רצפטורים ספציפיים (TAM/ Gas6). במחקר הזה החוקרים מראים שזה גם לא יקרה ללא הנוכחות של אותם לוחות עמילואיד צפופים.
כאשר החוקרים התחקו אחר הלוחות הצפופים באמצעות הדמיה חיה. הם גילו כי לאחר שתא מיקרוגלייה אוכל פלאק "מפוזר", הוא מעביר את העמילואיד-בטא לתא חומצי מאוד והופך אותו לדחוס מאוד ולאחר מכן לרובד בעל ליבות צפופות. כאשר אותם לוחות צפופים לא נמצאים או נמנעת היווצרותם (למשל על ידי תרופות), עולה הנזק העצבי.

Our research seems to show that when there are fewer dense-core plaques, there seem to be more detrimental effects. With more-diffuse plaques, there’s an abundance of dystrophic neurites, a proxy for neuronal damage. I don’t think there’s a distinct clinical decision on which form of plaque is more or less detrimental, but through our research, we seem to find that dense-core plaques are a bit more benign
https://www.salk.edu/news-release/in-surprising-twist-some-alzheimers-plaques-may-be-protective-not-destructive/

החוקרים למדו דבר אחד חדש, אבל כנראה לא הפנימו שאינם יודעים הכל וקבעו שהעמילואיד הוא דבר רע…

Some people are saying that the relative failure of trials that bust up dense-core plaques refutes the idea that amyloid-beta is a bad thing in the brain, But we argue that amyloid-beta is still clearly a bad thing; it’s just that you’ve got to ask whether dense-core plaques are a bad thing

יכול להיות שגם לעמילואיד תפקיד שטרם התגלה?!

מה ידוע למדע התומך בטבע עד כה

קודם כל חשוב לדעת שגנטיקה ודמנציה – לא גזירת גורל

חסר של ויטמין די מהווה גורם סיכון לדמנציה

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31722673/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32394916/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31815694/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21127286/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22503994/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31823966/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26231781
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26231781/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30672512/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23042216/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29447107
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23008220
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31560030

חסרים של פולאט (חומצה פולית) וויטמינים אחרים מסוג בי (בעיקר בי 6 ובי 12) מעלים סיכון לדמנציה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25201007
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27056859
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17532571
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12486445
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27574726

צריכה יומיומית של ויטמין סי ואבץ מונעים דמנציה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27056859

פגיעה במיקרוביום מעלה סיכון לדמנציה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27866330

ג'ינקו בילובה יכול לשפר תסמינים לפחות כמו התרופות וכמעט ללא תופעות לוואי.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20236541
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25352453
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26819725
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20837354

כורכומין מונע ומיטיב עם דמנציה + סרטון

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19925811
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20369229
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20026275
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28440093
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28319408

חומצה אלאגית (זרעי רימון) מונעת ומיטיבה עם דמנציה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26828763
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28499310

אומגה 3 (במיוחד השרשראות הארוכות) מונעים דמנציה + סרטון

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31547601
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19523795
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5127208

אשווגנדה נמצא מועיל לדמנציה בהקשר לייצור תאי עצב חדשים במוח (regenerating).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10884056

תזונה מבוססת צומח, אכילה מרובה של פירות וירקות במיוחד כאלה המכילים פוליפנולים (פירות יער + סרטון, ענבים אדומים, קקאו, רימונים) מורידים סיכון לדמנציה


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28223933
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29703769
https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqaa079/5823790

שימוש בתבלינים כמו כורכום, פלפל, זעפרן, ג'ינג'ר [1][2][3] וקינמון מורידים סיכון לבעיות הקשורות למוח

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28250905

זעפרן + סרטון

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25163440
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20831681
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19838862
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30573341
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26705857
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28471166
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26124935
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29147836

שמן קוקוס

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26667739
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28421789
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30056419

מורינגה מונע סטרס חמצוני במוח ומשפר יכולות קוגנטיביות ובכך יכול להוות מניעה וטיפול באלצהיימר

פטריה בשם רעמת האריה (Hericium erinaceus) יודעת לחדש תאי עצב במוח ולשפר בעיות קוגנטיביות. השפעה מיטיבה יש לה גם על המצבים הרגשיים הנלווים.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27809277
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20834180

שמנים אתריים כמו רוזמרין ולימון ולבנדר וברגמוט מיטיבים עם סימפטומים של דמנציה גם בשילוב עם עיסויים.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20377818
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27319407
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1586094
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20649945
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31284573

רזברטרול מונע פגיעה בעצבי המוח וחוסמים את הרצפטורים של פרוסטגלנדין E2

קצח

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31016464

צמח ה- bacopa (פשטה פרועה) מיטיב עם המוח והפעילות הקוגנטיבית. גם בגלל היותו נוגד דלקת

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31366873
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22700087
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30604025

פעילות גופנית מועילה לתסמינים של דמנציה לרבות יוגה וטיפולי מגע

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29289581
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26607411
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28082018
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27911292

רמות גבוהות של פרוסטגלנדינים E2 מהווים מקור לאלצהיימר – מדוע קורה ואילו דברים יכולים לעכב ייצור שלהם?

רוצים עוד חומר לגבי יכולות רכיבים מהצומח לשיפור יכולות המוח… הכנסו למחקר מסוג סקירה מאפריל 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי JCM .

חשוב מאוד למנוע חמצון של כולסטרול סרטון 1 , סרטון 2
חשוב להבין שתזונה מערבית (עתירה בבשר [1][2][3][4] דרך מנגנון עיקרי שנקרא AGE-Advanced glycation end products , שומן רווי מעובד וסוכרים מעובדים) מעלה סיכון לאלצהיימר: סרטון 1
תרופות נוגדות דיכאון מעלות סיכון לדמנציה ותרופות הרגעה
תרופות לצרבות מעלות סיכון לדמנציה [2]
מחשבות שליליות חוזרות מעלות סיכון לדמנציה
שמן סויה ושמן קנולה מעלים סיכון לאלצהיימר ודמנציה
חומרי הדברה פוגעים באזור המוח הקוגנטיבי והחברתי [2][3]
רמות גבוהות של הומוציסטאין בדם (בעיקר עקב אכילת בשר אדום ותרופות שונות הניתנות להורדת כולסטרול כמו סטטינים [1], שומן ולחץ דם) [2][3]
מתכות כבדות: עופרת, אלומיניום [1][2]
השמנת יתר ואלצהיימר

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s