בריאות הנפש·דמנציה ואלצהיימר·יוגה·מוח·מערכת עצבים·פעילות גופנית

אימון יוגה והקשרו למוח

יוגה והמוח

היוגה היא שיטה/פילוסופיה הודית עתיקה שתפקידה להשקיט את התודעה (המיינד), לשחרר את האדם מכבלי המציאות בה הוא נמצא ולחבר בין הגוף, הנפש והרוח ליקום כולו.
התנוחות ביוגה נקראות האסנות אך היוגה ממש לא מסתכמת רק בתנוחות, אלא בגוף-נפש ותודעה.
מי שמתרגל יוגה לאורך זמן מעיד על עצמו כיותר בריא, יותר חיוני ויותר קשוב.
כאשר אני רואה סרטוני הדרכה של יוגה אני נרגע רק מלהסתכל. היוגה איננה דבר פשוט לביצוע, במיוחד עם כאלה שאינם גמישים, אבל התמדה מחזקת את כל המערכות שלנו (עיכול, חיסון, שלד שריר, עצבים, הורמונלי ועוד).

מחקר מסוג סקירה שיטתית פורסם בנובמבר 2019 בג'ורנל הרפואי Brain Plasticity. המחקר התבסס על 11 מחקרים בהקשר של יוגה לבריאות המוח. 5 מתוכם בחנו אנשים ללא רקע עם יוגה שלקחו שיעור אחד או יותר בשבוע לתקופה של 10-24 שבועות. ו-6 מתוכם הישוו בין אנשים שמתרגלים יוגה לכאלה שלא.
לכולם ערכו טכניקות הדמיה מוחית כגון MRI וטומוגרפיה לפני ואחרי התקופה.
במחקרים ראו שאזורים מסוימים במוח התפתחו והיו פעילים במיוחד…לדוגמה מצאו שאזור הנקרא היפוקמפוס שאחראי בין היתר על זיכרון ויכולות ניווט והתמצאות.

From these 11 studies, we identified some brain regions that consistently come up
For example, we see increases in the volume of the hippocampus with yoga practice

ידוע שאזור ההיפוקמפוס מתכווץ עם השנים וכמו כן ידוע שהוא האזור שהכי נפגע אצל חולי דמנציה ואלצהיימר. (נקודה למחשב)

The hippocampus is involved in memory processing and is known to shrink with age
It is also the structure that is first affected in dementia and Alzheimer's disease

דבר נוסף שראו במחקרים הוא שאזורי נוספים במוח יותר מפותחים אצל מתרגלי היוגה לעומת אלה שאינם :

  • ה'אמיגדלה' שקשור לרגש ואינטואיציה.
  • 'קליפת המוח הקדם-מצחית' שקשור גם לזיכרון וגם ליכולת חשיבה מופשטת, שיקול דעת, תכנון, אחריות ועוד.
  • 'פיתול החגורה' שמעבד מידע חושי, מוטורי, קוגנטיבי ורגשי.
  • 'רשת ברירת המחדל' מערכת אזורי מוח שונים שמתקשרים בו זמנית בנוגע לדברים הקשורים ל"עצמי" (ערכים, אמונות, יכולות, רגשות, דילמות מוסריות ועוד. אלו אזורים שפעילים יותר דווקא בזמנים של מדיטציה, חלימה בהקיץ ונדידת מחשבות.

מתרגלי היוגה נמצאו בעלי יכולות קוגנטיביות טובות יותר וניהול מצבים רגשיים.
אחת החוקרות במחקר סיפרה שבמחקרים קודמים שלה, הראו שיוגה משנה את התגובה במצבים של סטרס ושב- 8 שבועות של יוגה חלה ירידה ברמות הורמון הסטרס (קורטיזול), דבר ששיפר ביצועים בהחלטות נכונות, משימות מרובות וקשב/ריכוז.

In one of my previous studies, we were looking at how yoga changes the cortisol stress response," Gothe said. "We found that those who had done yoga for eight weeks had an attenuated cortisol response to stress that was associated with better performance on tests of decision-making, task-switching and attention

מדהים!!! גם מרגיע, גם מחבר את האדם לעצמו ולעולם וגם מפתח את המוח!!!

https://content.iospress.com/articles/brain-plasticity/bpl190084

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s