אגוזים ושקדים·מזון (אולטרה) מעובד·מחלות לב וכלי דם·סוכרת·פירות וירקות·שומנים ושמנים·תזונה (כללי)·תזונה מבוססת צומח - טבעונות·תזונה מהחי - בשר אדום/ עופות·תזונה מהים - דגה/פירות ים/אצות

תזונה מבוססת צומח – הגורם המשפיע ביותר על מוות בטרם עת

כאשר אדם רוצה עצה לגבי בעיה רפואית, אני תמיד שואל אותו מה הוא חושב על דבר מסוים שהוא עושה ביום יום, לדוגמה: " מה אתה חושב על התזונה שלך?" ואז לרוב התשובה היא: "נראה שבסדר, אני חושב שאני אוכל די בריא" ואז אני נכנס יותר לפרטים ושואל לגבי השעות, הכמות והמגוון וכמעט תמיד יש משהו בעייתי בתזונה, שמשפיע על הבריאות, כלומר מה שאדם חושב לא תמיד נכון לגביו.
מי שמעוניין להבין את משמעות התזונה על חיינו, יכול לקבל פרספקטיבה נוספת דרך המחקר המצורף, שפורסם במאי 2019 בג'ורנל הרפואי THE LANCET.
המחקר בדק את התזונה של אנשים מ-195 מדינות בין השנים 1990-2017 , כאשר החוקרים בחנו 15 רכיבים עיקריים של תזונה בהקשר של מחלות כרוניות. המחקר קבע שתזונה לא טובה היא הגורם העיקרי למוות בטרם עת, הקשור למחלות כרוניות, יותר מכל "התנהגות" לא בריאותית אחרת.
עוד המחקר מגלה שתזונה דלה (poor diet) מהווה המקור למוות של 1 מכל 5 בוגרים בשנת 2017, ושלמוות ממחלות לב וכלי דם בהקשר של תזונה קשור ליותר מ-10 מיליון מסך מקרי המוות.
החוקרים ציינו שהחסרים התזונתיים העיקריים להם ההשפעה הניכרת על בריאות האדם ומניעת מחלות כרוניות הם: פירות וירקות, קטניות, סיבים וחומצות שומן מסוג אומגה 3, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים.
עודפים של מזונות שידועים כגורמי סיכון הם: בשר מעובד, בשר אדום, ומשקאות ממותקים, מזונות שעשירים בשומן טרנס, והרבה מלח וסוכר.
המחקר לא רק מתייחס למוות בטרם עת אלא גם למדד שנקרא DALYs – Disability-adjusted life year שאומר בעצם כמה שנים איבד אדם עקב מחלה או מוות מוקדם.
ועכשיו קצת מספרים:

  • 11 מיליון מקרי מוות ו-255 מיליון DALYs נקשרו לגורמי סיכון כלליים.
  • 3 מיליון מקרי מוות ו-70 מיליון DALYs נקשרו לעודף במלח.
  • 3 מיליון מקרי מוות ו- 82 מיליון DALYs נקשרו למחסור בסיבים תזונתיים.
  • 2 מיליון מקרי מוות ו- 65 מיליון DALYs נקשרו לחוסר בפירות.

תזונה זה חשוב, וכפי שהמחקר מראה, חשוב ביותר במניעת מחלות.
אתם תעשו לעצמכם ולילדיכם טובה גדולה אם תרבו ברכיבים החסרים ותמעיטו משמעותית עד תפסיקו את אלה שנמצאים בעודפים (של המחקר).

DALYs and age-standardised mortality rate and DALY rate (per 100 000 population) attributable to individual dietary risks at the global and SDI level in 2017

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(19)30041-8/fulltext

מחקר נוסף מיולי 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי Journal of the American College of Nutrition מצא שתזונה מבוססת צומח מורידה סיכון ב-50% לסוכרת, 40% מחלות כלי דם ולב, 29% תופעות הקשורות באספקת דם למוח, 50% לאלצהיימר ולבעיות קוגנטיביות

Reduce the risk of developing metabolic syndrome and type 2 diabetes by about 50%.
Reduce the risk of coronary heart disease events by an estimated 40%.
Reduce the risk of cerebral vascular disease events by 29%.
Reduce the risk of developing Alzheimer’s disease by more than 50%.
May reduce the risk for cognitive diseases such as Alzheimer’s disease by almost 50%.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07315724.2020.1790442

*** תוספת מאי 22
מאמר שפורסם במאי 22 בג'ורנל American Journal of Lifestyle Medicine פונה לכל המטפלים העוסקים ברפואה.
המאמר אומר שכל הרופאים צריכים להיות מודעים ליתרונות של תזונה צמחית עבור שישה מצבים בריאותיים: שמירה על משקל תקין, מחלות לב וכלי דם, סרטן, סוכרת, אלצהיימר וקוביד-19.

המחברים פותחים ומסבירים שלמרות השפעתה הבולטת של הרפואה בחברה, ישנה השקעה מועטה בלקדם בחירות אורח חיים בריא. ההשלכה של זה באה לידי ביטוי בסטטיסטיקות המחלות הכרוניות העולות שלנו, בעיקר בשיעורי ההשמנה והסוכרת.

The field of medicine, despite its prominent influence in society, has invested little to promote healthy lifestyle choices. The consequence of this is reflected in our ever-rising chronic disease statistics, most notably obesity and diabetes rates

חלק מהבעיה, אומרים המחברים, הוא שבתי ספר לרפואה מציעים מספר אנמי של שעות חינוך לתזונה לאורך 4 שנים, דבר שאינו משתפר בהכשרה לתואר שני. הם מציינים כי בסקר שנערך לאחרונה בקרב יותר מ-600 קרדיולוגים, 90% דיווחו שהם לא קיבלו חינוך תזונתי נדרש במהלך האימון.
הם מוסיפים שלא כל הרופאים חייבים להיות מומחים בתזונה, אך הם לפחות צריכים להיות בעלי ידע בסיסי על היתרונות של תזונה צמחית עבור ששת המצבים הללו, עבורם הם מספקים ראיות מפורטות, כולל הבאות:

  1. שמירה על משקל.
    מחקר שנערך בקרב 70,000 אנשים שמצא כי אלו שצרכו תזונה טבעונית שקלו כ-9 קילוגרמים פחות מאלה שלא. היה להם גם סיכון מופחת למוות.
  2. מחלת לב וכלי דם.
    מוצרים מן החי עשירים בשומן רווי ובכולסטרול, שהם גורמי מפתח למחלות לב וכלי דם.
    מטאנליזה עדכנית מצאה שאלו שצרכו תזונה צמחונית הורידו את הכולסטרול ה"רע" של LDL ב-13 מ"ג/ד"ל. ניתוח אחר מצא שיעור נמוך ב-24% של תמותה ממחלות לב בקרב צמחונים בהשוואה לאוכלי כל.
  3. סרטן.
    אימוץ התנהגויות בריאות, הכוללות שמירה על פעילות גופנית וצריכת תזונה עשירה בירקות, פירות ודגנים מלאים, יש בה פוטנציאל להפחית את הסיכון לסרטן השד ב-50-70%.
    מחקרים מראים גם שדיאטות הכוללות סויה ועתירות סיבים מפחיתות את הסיכון לסרטן השד.
    תזונה עשירה במוצרי חלב מעלה את הסיכון לסרטן הערמונית.
    דיאטות עשירות בסיבים מפחיתות את הסיכון לסרטן המעי הגס, בעוד שצריכה יומית של בשר אדום ומעובד מגבירה את הסיכון שלו.
  4. סוכרת.
    מחקר של הרווארד, שכלל משתתפים ממחקר המעקב של מקצועני הבריאות, מחקר הבריאות של האחיות ומחקר הבריאות השני של האחיות, הגיע למסקנה שאלו שצרכו תזונה צמחית יכולים לצפות להפחתה של 34% בסיכון לסוכרת מסוג 2 .
  5. מחלת אלצהיימר.
    מחקר מצא כי אלו שדבקו בעיקר בתזונה הים-תיכונית, DASH Diet Intervention for Neurodegenerative Delay (MIND) המבוססת על צמחים, המתמקדת במזונות בריאים למוח כגון ירקות עלים ירוקים, ירקות אחרים, שעועית, פירות יער, אגוזים ודגנים מלאים, היו בסיכון נמוך ב-60% למחלת אלצהיימר.
  6. קוביד-19.
    מחקר של הרווארד מצא שאצל אלו שצרכו תזונה מבוססת צמחים הייתה ירידה של 41% בסיכון לקוביד-19 חמור וכן ירידה של 9% בזיהום בכל חומרה.

המחברים מסכמים, שהגיע הזמן שכל הרופאים ברחבי העולם ידברו על החשיבות של תזונה ואורח חיים בבריאות. הם ממליצים לרופאים לעשות זאת על ידי ייעוץ למטופלים, לספק תפריטים בריאים בבתי החולים, הרצאות בקהילה, כתיבת מאמרים, שימוש במדיה חברתית ומתן פרשנות לתקשורת.
https://www.earth.com/news/physicians-need-to-know-the-benefits-of-plant-based-diets/

עוד חומר לקריאה:
אפיגנטיקה – מתילציה ותזונה מבוססת צומח
תזונה מבוססת צומח – סיבים תזונתיים – בריאות כללית
תזונה מבוססת צומח – סוכרת סוג 2
תזונה מבוססת צומח – השמנת יתר
תזונה מבוססת צומח – כבד שומני מניעה וטיפול
תזונה מבוססת צומח (פיטוסטרולים/ portfolio) מול סטטינים – כולסטרול
תזונה מבוססת צומח – טריגליצרידים
תזונה מבוססת צומח – אבנים בכיס המרה
תזונה מבוססת צומח – בעיות קוגנטיביות (אלצהיימר/דמנציה)
תזונה מבוססת צומח – אסתמה
תזונה מבוססת צומח – קורונה
תזונה מבוססת צומח – דלקות פרקים
תזונה מבוססת צומח (פלבנואידים) – מחלות לב וסרטן (כללי); סרטן שד; סרטן מעי גס ורקטום
תזונה מבוססת צומח – מיגרנות
תזונה מבוססת צומח – טבעונות צמחונות ואוכלי כל
תזונה מבוססת צומח – תזונת פליאו (מבוססת בשר)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s