אגוזים ושקדים·מזון (אולטרה) מעובד·מחלות לב וכלי דם·סוכרת·פירות וירקות·שומנים ושמנים·תזונה (כללי)·תזונה מבוססת צומח - טבעונות·תזונה מהחי - בשר אדום/ עופות·תזונה מהים - דגה/פירות ים/אצות

תזונה מבוססת צומח – הגורם המשפיע ביותר על מוות בטרם עת

כאשר אדם רוצה עצה לגבי בעיה רפואית, אני תמיד שואל אותו מה הוא חושב על דבר מסוים שהוא עושה ביום יום, לדוגמה: " מה אתה חושב על התזונה שלך?" ואז לרוב התשובה היא: "נראה שבסדר, אני חושב שאני אוכל די בריא" ואז אני נכנס יותר לפרטים ושואל לגבי השעות, הכמות והמגוון וכמעט תמיד יש משהו בעייתי בתזונה, שמשפיע על הבריאות, כלומר מה שאדם חושב לא תמיד נכון לגביו.
מי שמעוניין להבין את משמעות התזונה על חיינו, יכול לקבל פרספקטיבה נוספת דרך המחקר המצורף, שפורסם במאי 2019 בג'ורנל הרפואי THE LANCET.
המחקר בדק את התזונה של אנשים מ-195 מדינות בין השנים 1990-2017 , כאשר החוקרים בחנו 15 רכיבים עיקריים של תזונה בהקשר של מחלות כרוניות. המחקר קבע שתזונה לא טובה היא הגורם העיקרי למוות בטרם עת, הקשור למחלות כרוניות, יותר מכל "התנהגות" לא בריאותית אחרת.
עוד המחקר מגלה שתזונה דלה (poor diet) מהווה המקור למוות של 1 מכל 5 בוגרים בשנת 2017, ושלמוות ממחלות לב וכלי דם בהקשר של תזונה קשור ליותר מ-10 מיליון מסך מקרי המוות.
החוקרים ציינו שהחסרים התזונתיים העיקריים להם ההשפעה הניכרת על בריאות האדם ומניעת מחלות כרוניות הם: פירות וירקות, קטניות, סיבים וחומצות שומן מסוג אומגה 3, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים.
עודפים של מזונות שידועים כגורמי סיכון הם: בשר מעובד, בשר אדום, ומשקאות ממותקים, מזונות שעשירים בשומן טרנס, והרבה מלח וסוכר.
המחקר לא רק מתייחס למוות בטרם עת אלא גם למדד שנקרא DALYs – Disability-adjusted life year שאומר בעצם כמה שנים איבד אדם עקב מחלה או מוות מוקדם.
ועכשיו קצת מספרים:

  • 11 מיליון מקרי מוות ו-255 מיליון DALYs נקשרו לגורמי סיכון כלליים.
  • 3 מיליון מקרי מוות ו-70 מיליון DALYs נקשרו לעודף במלח.
  • 3 מיליון מקרי מוות ו- 82 מיליון DALYs נקשרו למחסור בסיבים תזונתיים.
  • 2 מיליון מקרי מוות ו- 65 מיליון DALYs נקשרו לחוסר בפירות.

תזונה זה חשוב, וכפי שהמחקר מראה, חשוב ביותר במניעת מחלות.
אתם תעשו לעצמכם ולילדיכם טובה גדולה אם תרבו ברכיבים החסרים ותמעיטו משמעותית עד תפסיקו את אלה שנמצאים בעודפים (של המחקר).

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(19)30041-8/fulltext

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s