השמנת יתר·כולסטרול·לחץ דם גבוה·מחלות לב וכלי דם·מיקרוביום - פרוביוטיקה·מעי רגיז (IBD)·סוכרת·סיבים תזונתיים·סרטן ומניעה

סיבים תזונתיים – מזון פרהביוטי – מחלות לב ובריאות כללית

סיבים תזונתיים הם החלק הקשה של הצומח והם נחשבים לרב סוכר רק שאינם מפורקים על ידי אנזימים כמו הפחמימות הרגילות, אלא מפורקים על ידי חיידקים טובים (מיקרוביום) במעי הגס.
מחלקים אותם למסיסים במים (בדרך כלל מפירות וירקות) ושאינם מסיסים במים (חיטה, תירס ופשתן).

כתבתי רבות על חשיבות המגוון של מזונות (צבעים, מרקמים, טעמים וכולי) וגם כתבתי על חשיבות המגוון של סיבים ושחוקרים גילו שיש שם סוג של היררכיה בין הסוגים השונים של החיידקים, באופן שחיידקים מסויימים השתמשו קודם ואחרים חיכו בצד ב"תור", בהתאם לסוג הסיבים וללא מלחמות.

ידוע שסיבים תזונתיים חשובים לבריאות שלנו ושהתזונה המערבית דלה בהם… ושכדאי שרמות צריכת הסיבים היומית תהיה 25-30 גרם .
הצגתי מחקרים שקושרים בין סיבים תזונתיים לשכיחות של אבני מרה, איזון רמות כולסטרול, ותחושת שובע (סיבי פשתן)
הסיבים התזונתיים כאמור הם מזון של חיידקי מעי ובעקבות פירוקם נוצרות חומצות שומן קצרות (SCFA) כמו בוטיראט, אצטאט ופרופיונאט והן תורמות למערכת החיסון ולמצבים של דלקות כרוניות (מניעת מחלות אוטואימוניות, סרטן ועוד). למשל הראו זאת בהקשר של מניעת אלח דם , רעלת הריון [2], האטת תהליכי הזדקנות ויצור נוירונים חדשים ואפילו מצבי רוח וחרדות.

במחקר מפברואר 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי Circulation מראים את הקשר הזה (מכניזם) שבין החיידקים הטובים לסיבים הפרהביוטיים במניעת מחלות לב על רקע לחץ דם גבוה, שמכונה גם הרוצח השקט, כי הוא לרוב א-סימפטומטי. הטיפול בו הוא תרופתי ותרופות ללחץ דם מכילות סיכונים רבים
תזונה המכילה סיבים תזונתיים מוביל להתפתחות חיידקי מעיים שקשורים לויסות לחץ הדם על ידי יצירת מטבוליטים (SCFAs), שמגיבים עם רצפטורים בשם GPCR's שבין יתר תפקידם הם מווסתים את מערכת העצבים האוטונומית ותהליכים אוטומטיים כמו לחץ הדם ודופק הלב.

Here we show that lack of prebiotic dietary fibre leads to the development of a hypertensinogenic gut microbiome, hypertension and its complications, and demonstrate a role for G-protein coupled-receptors (GPCRs) that sense gut metabolites. Maintaining a healthy, SCFA-producing microbiome is important for cardiovascular health

מחקרים נוספים שמעידים על ההקשרים הבריאותיים של סיבים תזונתיים:
הורדת סיכון למוות באופן כללי [1] [2]
איזון סוכר (סוכרת, השמנת יתר) [1] [2] [3] [4] [5] [6]
איזון פרופיל שומני (כולסטרול, טריגליצרידים) [1] [2] [3] [4] [5]
תסמונת מעי דליק [1]
עצירות [1] [2]
דלקות פרקים [1]
סרטן – מעי גס [1], ושט [1], לבלב [1], כליות [1], שד [1] [2] [3], רחם (אנדומטריאל)[1], אדנומה [1]
מחלות כרוניות של כליות [1]
COPD(מחלת ריאות חסימתית כרונית) [1] [2] [3]

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s