COPD·השמנת יתר·כולסטרול·לחץ דם גבוה·מחלות לב וכלי דם·מיקרוביום - פרוביוטיקה·מעי רגיז (IBD)·סוכרת·סיבים תזונתיים·סרטן השד·סרטן ומניעה·סרטן לבלב·סרטן מעי גס

סיבים תזונתיים – מזון פרהביוטי – בריאות כללית

סיבים תזונתיים הם החלק הקשה של הצומח והם נחשבים לרב סוכר רק שאינם מפורקים על ידי אנזימים כמו הפחמימות הרגילות, אלא מפורקים על ידי חיידקים טובים (מיקרוביום) במעי הגס.
מחלקים אותם למסיסים במים (בדרך כלל מפירות וירקות) ושאינם מסיסים במים (חיטה, תירס ופשתן).
נכון לעכשיו, האדם הממוצע בצפון אמריקה צורך פחות מ -50% מרמות הסיבים התזונתיים המומלצים עקב ירידה בצריכה של מזון מהצומח. בישראל אין נתונים אבל התזונה היא די אמריקאית.

כתבתי רבות על חשיבות המגוון של מזונות (צבעים, מרקמים, טעמים וכולי) וגם כתבתי על חשיבות המגוון של סיבים ושחוקרים גילו שיש שם סוג של היררכיה בין הסוגים השונים של החיידקים, באופן שחיידקים מסויימים השתמשו קודם ואחרים חיכו בצד ב"תור", בהתאם לסוג הסיבים וללא מלחמות.

ידוע שסיבים תזונתיים חשובים לבריאות שלנו ושהתזונה המערבית דלה בהם… ושכדאי שרמות צריכת הסיבים היומית תהיה 25-30 גרם לפחות.
הצגתי מחקרים שקושרים בין סיבים תזונתיים לשכיחות של אבני מרה
איזון רמות כולסטרול,
הפחתת תחושת שובע (סיבי פשתן)
הבנו שהסיבים התזונתיים הם מזון של חיידקי המעיים ובעקבות פירוקם נוצרות חומצות שומן קצרות (SCFA) כמו בוטיראט, אצטאט ופרופיונאט והן תורמות למערכת החיסון (לרבות קורונה) ולמצבים של דלקות כרוניות (מערכת עיכול, מניעת מחלות אוטואימוניות, סרטן ועוד).
ראינו את חשיבות הסיבים שגורמים להעלאת רמות אנזימי BSH שמפחיתים רמות דלקת, כולסטרול בדם, מגנים מפני סרטן המעי הגס ודלקות בדרכי השתן
עוד ראינו את הקשר של הסיבים במניעת אלח דם, רעלת הריון [2], האטת תהליכי הזדקנות ויצור נוירונים חדשים ואפילו למצבי רוח וחרדות.

במחקר מפברואר 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי Circulation מראים את הקשר הזה (מכניזם) שבין החיידקים הטובים לסיבים הפרהביוטיים במניעת מחלות לב על רקע לחץ דם גבוה, שמכונה גם הרוצח השקט, כי הוא לרוב א-סימפטומטי. הטיפול בו הוא תרופתי ותרופות ללחץ דם מכילות סיכונים רבים
תזונה המכילה סיבים תזונתיים מוביל להתפתחות חיידקי מעיים שקשורים לויסות לחץ הדם על ידי יצירת מטבוליטים (SCFAs), שמגיבים עם רצפטורים בשם GPCR's שבין יתר תפקידם הם מווסתים את מערכת העצבים האוטונומית ותהליכים אוטומטיים כמו לחץ הדם ודופק הלב.

Here we show that lack of prebiotic dietary fibre leads to the development of a hypertensinogenic gut microbiome, hypertension and its complications, and demonstrate a role for G-protein coupled-receptors (GPCRs) that sense gut metabolites. Maintaining a healthy, SCFA-producing microbiome is important for cardiovascular health

מחקר מפברואר 21 שפורסם בג'ורנל mSystems בחן 26 סטודנטים לתואר ראשון שנרשמו לקורס ביולוגיה באוניברסיטת UCI, וכן את המדריכים שלהם בהשפעת אכילת סיבים תזונתיים ברמות גבוהות לתקופה של שבועיים, על הרכב המיקרוביום.
בשבוע 1 המשתתפים אכלו את הדיאטה הרגילה שלהם וסיפקו שלוש דגימות צואה לניתוח.
בשבוע 2 המשתתפים התחילו בדיאטה עתירת סיבים. הם עקבו אחר צריכת התזונה שלהם באמצעות אפליקציית כושר, וכוונו ל 40 גרם (גרם) סיבים בכל יום. החוקרים סיפקו להם 10 ארוחות בכל שבוע עתירות סיבים ממגוון צמחים שונים.
בשבוע 3 עודדו את המשתתפים להגדיל את צריכת הסיבים ל -50 גרם ליום. במהלך השבוע הזה המשתתפים סיפקו שלוש דוגמאות צואה נוספות. כמה מהסטודנטים נאלצו לעבור כמעט מאפס ל 50 גרם מדי יום בסוף המחקר.
לאחר מכן החוקרים ניתחו את הדגימות ומצאו כי הרכב המיקרוביום של המשתתפים השתנה ב- 8.3% בעקבות ההתערבות התזונתית אחרי שבועיים בלבד. זה היה בעיקר בגלל עלייה בחיידקים הידועים בפירוק סיבים, כולל Bifidobacterium, Bacteroides ו- Prevotella.
החוקרים מציינים שבתקופה זו במהלך מגיפה, כאשר אנו זקוקים לבריאות החיסונית ולתגובות החיסון הבריאות שלנו, אנו מעודדים את כולם לחשוב על מגוון הצמחים בתזונתם ולהוסיף כמה שעועית, פירות יער ואבוקדו היכן שהם יכולים. מהסיבה שהם מבינים שמערכת החיסון נתמכת על ידי המיקרוביום שתפקודו והמיגוון שלו תלוי במגוון הסיבים התזונתיים.

The lack of fiber intake in the industrialized world is starving our gut microbes, with important health consequences that may be associated with increases in colorectal cancer, auto-immune diseases and even decreased vaccine efficacy and response to cancer immunotherapy
At this time during a pandemic, when we need our immune health and healthy vaccine responses, we encourage everyone to think about the plant diversity of their diets and add some beans, berries, and avocados where they can
https://www.bio.uci.edu/uci-fiber-force-study-finds-high-fiber-diet-brings-significant-changes-to-human-gut-microbiome/

מחקרים נוספים שמעידים על ההקשרים הבריאותיים של סיבים תזונתיים:
הורדת סיכון למוות באופן כללי [1] [2]
איזון סוכר (סוכרת, השמנת יתר) [1] [2] [3] [4] [5] [6]
איזון פרופיל שומני (כולסטרול, טריגליצרידים) [1] [2] [3] [4] [5]
תסמונת מעי דליק [1]
עצירות [1] [2]
דלקות פרקים [1]
סרטן – מעי גס [1], ושט [1], לבלב [1], כליות [1], שד [1] [2] [3], רחם (אנדומטריאל)[1], אדנומה [1]
מחלות כרוניות של כליות [1]
COPD(מחלת ריאות חסימתית כרונית) [1] [2] [3]

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s