דיאטה ים תיכונית·השמנת יתר·כבד שומני·מחלות לב וכלי דם·מחלות מטבוליות·מיקרוביום - פרוביוטיקה·מנקאי·נוגדי חמצון·סוכרת·שיפור תפקודי המוח

דיאטה ים תיכונית קלאסית וירוקה

תזונה ים תיכונית נחשבת לאחת הדיאטות היותר בריאות. תזונה שומרת על בריאות כלי הדם והלב, על המטבוליזם של שומנים וסוכרים וכזו שמיטיבה עם המיקרוביום.
התזונה הים תיכונית כוללת פירות וירקות, אגוזים, זרעים, קטניות, דגנים מלאים, לחמים, צמחי תבלין, תבלינים, דגים, פירות ים ושמן זית. התזונה הזו כוללת גם במתינות עופות, ביצים, גבינות ויוגורט.
מה אין בה?
מזון מעובד (לרבות לחם לבן ובשר מעובד), מזון מסוכר (משקאות, מאפים, ממתקים) , שמנים מתועשים (סויה,קנולה).

באמת שכל המאמרים לגבי תזונה זו הם טובים ומראים קשר חזק לבריאות האדם ומי שמתמיד איתה ואכן דואג לא לאכול את אותם מאכלים מעובדים… יחלה פחות (גם אקוטי וגם כרוני).
ועדין יש בה מזהמים נספחים בעיקר דרך הים ומתעשית החלב (הורמונים, אנטיביוטיקה, תאי דלקת ורעלנים המצטברים בשומן כמו דיוקסין ושאר מזהמים מתעשיית הנפט והפלסטיק).

מחקר מאפריל 2019 שפורסם בג'ורנאל הרפואי Molecules גילה דבר מאוד מענין לגבי החלק העיקרי בבריאות התזונה הים תיכוני, והוא קשור דווקא לצורת הבישול ולאינטראקציה שבין שמן הזית לירקות כמו שום, בצל ועגבניות (לדוגמה סופריטו).
הם גילו שבזמן הבישול ביחד הפוליפנולים והקרוטנואידים מתעצמים ומתחזקים וגם הופכים להרבה יותר זמינים מבחינה ביולוגית (ספיגה למחזור הדם), במיוחד רכיבים כמו נרינגנין, קוורצטין וחומצה פרולית. הם נטמעים בתוך שמן הזית וספיגתם עולה בצורה משמעותית…

The main result of the study is that cooking vegetables with extra virgin olive oil favors the bioactive compounds, such as carotenoids and polyphenols that are present in vegetables we find in sofrito, to move to the olive oil, which enables the absorption and bioactivity of these compounds
https://www.mdpi.com/1420-3049/24/8/1555/htm

המסקנה היא שאחת הסיבות העיקריות לכך שדיאטה ים תיכונית בריאה היא ההטמעה של נוגדי החמצון מהירקות בתוך השמן, שמשתבחים בזמן הבישול.

לשמן זית סגולות רפואיות גם לבדו, אבל כאן הוכח שיחד עם ירקות עשירים בפוליפנולים וקרוטנואידים בבישול עוד יותר.

תזונה ים תיכונית ירוקה הינה דיאטה משודרגת מועשרת עוד יותר בפוליפנולים תזונתיים ונמוכה יותר בבשר אדום/מעובד מאשר דיאטת MED מסורתית. בנוסף לצריכה יומית של אגוזי מלך (28 גרם), צורכים גם 3-4 כוסות תה ירוק ליום ו-100 גרם (קוביות קפואות) של שייק ירוק עם מנקאי (Wolffia globosa duckweed).
מנקאי הוא זן מטופח השייך למשפחת צמחי מים ששימש במשך אלפי שנים כמזון בסיסי של שבטים בדרום מזרח אסיה. זהו ירק העלים הזעיר בעולם (גודלו כ- 0.5 מ"מ), ללא שורשים וגבעולים, שגדל על פני בריכות מים, והירק היחיד שמכיל B12 בצורתו הפעילה. כמו כן הוא עשיר בחלבון זמין ביולוגי, ברזל, ויטמינים, מינרלים ופוליפנולים – תחליף מצוין למזון מהחי.

צוות חוקרים ישראלי מאוניבסיטאות בן גוריון, תל אביב והרווארד, בחנו בניסוי DIRECT PLUS MRI, שנערך במשך 18 חודשים אינטנסיביים במרכז למחקר גרעיני בדימונה בקרב כ-300 עובדים בשנות החמישים לחייהם. העובדים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות: הנחיות לתזונה בריאה כללית; הנחיות לתזונה ים-תיכונית; הנחיות לתזונה ים תיכונית ירוקה. בנוסף לדיאטה, כל המשתתפים קיבלו משטר אימון גופני להקפיד עליו.

צוות המחקר הוכיח את יכולות התזונה הזו במגוון של מצבים:

  • השתלת צואה אוטולוגית (של האדם עצמו), שנאסף במהלך שלב הירידה במשקל ומנוהל בשלב החזרה, עשוי לשמר את הירידה במשקל והשליטה הגליקמית, והוא קשור לחתימות מיקרוביום ספציפיות עקב דיאטה עתירת פוליפנולים, צמחים ירוקים או מנקאי[אוגוסט 20 Gastroenterology].
  • דיאטת MED ירוקה, עשויה להגביר את ההשפעות הקרדיו-מטבוליות (כולסטרול LDL, בקרת גליקמי, CRP ובקרת לחץ דם ) המועילות של התזונה הים תיכונית [נובמבר 20 Heart].
  • האסטרטגיה החדשה המוצעת של דיאטה ירוקה ים תיכונית יכולה להפחית רמות כבד שומני שאינו אלכוהולי (NAFLD) בחצי [ינואר 21 Gut].
  • דיאטה MED ירוקה בעלת פוטנציאל הגנה עצבית לניוון מוח הקשור לגיל בהשוואה לדיאטת MED המסורתית [ינואר 22 The American Journal of Clinical Nutrition].

במחקר חדש של הצוות שפורסם במרץ 22 בג'ורנל Genome Medicine הראו שבעוד שכל הדיאטות גורמות לשינויים מהותיים בקהילת המיקרוביום של המעיים, השינויים של דיאטה ים תיכונית ירוקה בלטה הרבה יותר. השינויים המועילים של דיאטה זו יוחסו בעיקר להשפעה של המנקאי החדש לחיך המערבי, מה שמאפשר לחיידקים נדירים אלה לפרוח.
דיאטת MED הירוקה גרמה לשינויים מיקרוביאליים ספציפיים, כולל העשרה בסוג Prevotella, חיידק הידוע בהשפעותיו החיוביות על חילוף החומרים של גלוקוז ורגישות לאינסולין, תוך קידום מסלולים גנטיים המעורבים בהפחתת חומצות אמינו מסועפות, תרכובות טובות. לבסוף, החוקרים הצליחו להראות כי על ידי שינוי חיידקי מעיים ספציפיים באמצעות דיאטה, המיקרוביום של המעי מהווה מתווך בעל ערך בין דפוס התזונה הירוקה, לבין השפעותיו על ירידה במשקל והפחתת הסיכון הלבבי.

These findings may strengthen our understanding regarding the significant cross-talk between our nutritional intake, the microbiome and clinical outcomes
https://in.bgu.ac.il/en/pages/news/gut_bacteria.aspx

תזונה מבוססת צומח עשירה בפלבנולים מסייעים בשמירה על לחץ דם תקין ובריאות הלב בסיוע המיקרוביום.
מיקרוביום והקשר לסוכרת והשמנה.
חשיבות המיקרוביום במניעת מחלות לב גם כשיש פגם גנטי.
תזונה מבוססת צומח – סוכרת סוג 2.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s