ויטמין K·סוכרת

התפקיד המגן של ויטמין קיי בסוכרת

יחד עם ההתקדמות בהבנת המנגנונים העומדים בבסיס סוכרת, מחלה הפוגעת ב-1 מכל 11 אנשים ברחבי העולם ואין לה תרופה (קונבנציונאלית), צוות ממכון המחקר הקליני של מונטריאול (IRCM) זיהה תפקיד חדש עבור ויטמין K וגמא-קרבוקסילציה (γ-carboxylation) בתאי בטא שבלבלב ותפקידם הפוטנציאלי להגן מפני סוכרת.
תוצאות המחקר התפרסמ במאי 23 בכתב העת Cell Reports.

*** רוב חלבוני קרישת הדם מסונתזים בכבד. שישה חלבונים המעורבים בקרישת דם דורשים ויטמין K לסינתזה המלאה שלהם, שכן חלבונים אלו מסונתזים בצורת ה'מבשר' שלהם שאיננה פעילה בתאי הכבד באזור שנקרא הרשת האנדופלזמתית (Endoplasmic reticulum). שיירי חומצה גלוטמית בחלבון משתנים על ידי אנזים היוצר חומצה גלוטמית שונה המכונה חומצה γ-carboxyglutamic. תגובה זו דורשת ויטמין K כקו-פקטור. זו הצורה שקושרת סידן החשוב לייצוב החלבונים ופעולתם בתאים. כך למשל ויטמין קיי מסייע לקשירת הסידן בעצמות ובמנגנון קרישת הדם.

קיים חשד מזה מספר שנים שלוויטמין קיי, ולפיכך גם לגמא-קרבוקסילציה, עשויים להיות תפקידים נוספים שעדיין אינם מובנים היטב. מספר מחקרים מצביעים על קשר בין צריכה מופחתת של ויטמין K לבין סיכון מוגבר לסוכרת. עם זאת, המנגנונים הביולוגיים שבהם ויטמין K מגן מפני סוכרת נותרו בגדר תעלומה עד כה.
בעבודה זו, הצוות של ד"ר Mathieu Ferron's (ביולוגיה מולקולרית, וביוכימיה ורפואה מולקולרית), הצליח לקבוע לראשונה כי האנזימים המעורבים ב-gamma-carboxylation וכפועל יוצא גם ויטמין K, נמצאים בכמויות גדולות בתאי בטא של הלבלב, אותם תאים שמייצרים את האינסולין השולט ברמות הסוכר בדם.
הוא מסביר ידוע שסוכרת נגרמת כתוצאה מהפחתה במספר תאי בטא או מחוסר יכולתם לייצר מספיק אינסולין, ומכאן התעניינותם בממצא החדש הזה. על מנת להבהיר את המנגנון הסלולרי שבאמצעותו ויטמין K שומר על תפקוד תאי בטא, היה חיוני לקבוע לאיזה חלבון מכוון גמא-קרבוקסילציה בתאים אלו.
הצוות הצליח לזהות חלבון חדש עם קרבוקסיל גמא בשם ERGP. והמחקר שלהם הראה שלחלבון זה תפקיד חשוב בשמירה על רמות פיזיולוגיות של סידן בתאי בטא על מנת למנוע הפרעה בהפרשת האינסולין. לבסוף, הם הראו שוויטמין K באמצעות גמא-קרבוקסילציה חיוני ל-ERGP לביצוע תפקידו.

החוקרים מסכמים שעבודה זו מסבירה, לפחות חלקית, כיצד ויטמין K מסייע במניעת סוכרת, מחלה שמכבידה על החברות המודרניות שלנו. כמו כן גילוי זה יכול להוביל ליישומים טיפוליים חדשים הכוללים ויטמין K או ERGP לסוכרת מסוג 2.
לטענת החוקרים זו הפעם הראשונה מזה 15 שנה שזוהה חלבון חדש תלוי ויטמין K, מה שפותח תחום מחקר חדש בתחומו.

מחקרים נוספים המציגים קשר בין ויטמין קיי לסוכרת (מניעה וטיפול)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3161300/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2571052/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7469006/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29196151/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29175667/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27133809/

מי שרוצה להעמיק עוד במחלת הסוכרת ודרכי טיפול טבעיים מוזמן להיכנס.

היי לך.. אני משקיע שעות רבות כל יום באיתור ותרגום מאמרים כדי לספק לכולם את המידע העדכני ביותר, לבריאות טובה בדרך הטבע. וכדי שאוכל להמשיך לספק את המידע ולתחזק את האתר. כל תרומה, גדולה או קטנה תהיה לעזר רב. לתרומה נוחה ופשוטה דרך Pay Pal.

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

כתיבת תגובה