אבץ·אגוזים ושקדים·בריאות הגבר·ג'ינסנג·הדברה - גליפוסאט·השמנת יתר·טסטוסטרון·מגנזיום·סטטינים·פתלאטים·שומנים ושמנים·תעשיה מזהמת (אוויר/מים/אדמה)

טסטוסטרון נמוך

טסטוסטרון נחשב להורמון הגברי, למרות שקיים גם אצל נשים במינון נמוך יותר.
כשמדובר בגבר בריא , רמות הטסטוסטרון מגיעות לשיא שלהן בגילאי 20-30, וסביב גיל 35 מתחילה ירידה הדרגתית. העניין הוא שרוב הגברים אינם מודעים לכך ולא עושים את החיבור בין עייפות, או הרגשת השחיקה לבין ירידה בטסטוסטרון.
טסטוסטרון נמוך יכול להשפיע על מספר תחומים בחיים:

  • ירידה באון/ ליבידו
  • ירידה בחשק המיני
  • הפחתה בכמות הזרע
  • עלייה במשקל
  • חוסר אנרגיה ועייפות
  • עצבנות ודיכאון
  • קשיי שינה

בעידן של היום עולה אחוז הסובלים מתופעה זו וישנם מספר סיבות שגורמות לכך:

  • צריכה מרובה של אלכוהול.
  • שימוש בסמים או סטרואידים.
  • פגיעה בעקבות מחלה.
  • מזהמים סביבתיים כמו קרינה סלולארית (נייד בכיס, לפטופ ודומה), פתלאטים [1] [2] [3] [4], חומרי הדברה (אורגנופוספאטים, גליפוסאט [1] [2]), תוצרי נפט ([3] BPA [1] [2 , פרבנים [1] [2])
  • שימוש בתרופות שפוגעות בייצור ההורמון (תרופות לכאבים כרוניים לדוגמה איבופרופן, תרופות הורמונאליות, סטטינים [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8]).
  • תזונה לקויה (סוכרים ומשקאות ממותקים, תוספי מזון כמו טיטניום דיאוקסיד [1]) והשמנה.

ניתן לראות שמכל הדברים שגורמים לבעיות טסטוסטרון אפשר להמנע, כולם קשורים באורח חיים ומזהמים.
אחד הדברים המרכזיים והשכיחים היום הוא השמנה… וניהול משקל יכול בהחלט להועיל להחזרת האיזון של הטסטוסטרון.

Obesity-induced hypogonadism is reversible with substantial weight loss
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6785957/

והדרך הנכונה להרזות היא דרך המאמץ (פעילות גופנית) ולא דרך הקיצור (קיבה).
כמובן שלתזונה יש יכולת לתרום רבות לנושא הרזיה אבל מה שמעניין הוא שהרבה פעמים אנשים בוחרים בדיאטה שהיא דלה בשומנים. ולכך השלכות הפוכות.

במחקר שפורסם בינואר 2020 בג'ורנל הרפואי The Journal of Urology ראו שיש קשר בין מחסור בשומנים בתזונה לירידה בטסטוסטרון.

Men adhering to low fat diets had lower serum testosterone levels even when controlling for comorbidities

שומנים טובים וחשובים לנו ואחד המקורות שניתן לצרוך והם גם שומרים על משקל תקין הם אגוזים ושקדים,
גרעיני דלעת יהיו מקור נוסף לחומצות שומן טובות וגם לאבץ [1] [2] [3] [4] [5] [6] שמאוד חשוב ביצור טסטוסטרון. גם למגנזיום [1] [2] [3] חשיבות באיזון טסטוסטרון וגם הוא נמצא ברמות יפות בגרעיני דלעת, שקדים, קשיו, ברזיל, צנוברים ועוד.
שומנים בריאים נוספים שניתן לצרוך יהיו שמן זית ושמן קוקוס

דברים נוספים שניתן להוסיף לתזונה: חילבה, פיטואסטרוגנים [1], שום [1], פטרית קורדיספס [1]

ג'ינסנג קוראני [1] [2], אשווגנדה [1], ג'ינקו בילובה [1], אסטרגלוס [1], פטרית קורדיספס [1]

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s