אגוזים ושקדים·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·ג'ינג'ר/ זנגביל·טריגליצרידים·כורכום·מזון על·מיקרוביום - פרוביוטיקה·נרינגנין (אשכוליות)·סיבים תזונתיים·ספירולינה·פירות וירקות·פעילות גופנית·צמחי מרפא ותבלינים·קצח·רזברטרול·רימונים·שום ובצל·תה ירוק·תזונה מבוססת צומח - טבעונות

תזונה מבוססת צומח – טריגליצרידים

טריגליצרידים = גליצרול + חומצות שומן (רוויות שמקורן בעיקר במוצרים מהחי, קוקוס ודקלים וחומצות שומן חד ורב בלתי רוויות מהצומח). כלומר לא משנה מה נאכל הגוף מייצר טריגליצרידים…
תהליך טבעי שקורה בגוף כדי להיות מוכן לימים בלי אוכל. הטריגליצרידים נאגרים בתאי שומן ובכבד ובעת הצורך הגוף מפרק את הטריגליצרידים ובכך מיוצרת אנרגיה.
כלומר גוף האדם "חושב" גם על מצבי דחק, דבר שהיה נפוץ יחסית בתקופות קדומות והיום בעיקר במדינות עולם שלישי…
היום בעולם המערבי, צריכת המזון השתנתה, הפכה לפחות טבעית וסימניה מתבטאים בהמון מחלות מטבוליות, השמנה, סוכרת וגם מחלות כלי דם ולב. אנשים חיים בתנאים טובים והכל מגיע אליהם לצלחת ללא מאמץ. וכל אלה שלא דואגים לתזונה מגוונת, פעילות גופנית וניהול רגשי (מתחים, חרדות, דכאונות)… סובלים מאותן בעיות באיזה שהוא שלב בחייהם.
רמות תקינות של טריגליצרידים הן עד 150 מ"ג/ דצ"ל.
150-200 נחשב לגבולי גבוה.
200-500 נחשב לגבוה
מעל 500 נחשב לגבוה מאוד.
עודף טריגליצרידים, אם כן, מושפע אך ורק על ידי אורח חיים מתוח, תזונה לא מבוקרת/ מאוזנת וחוסר בתנועה. כלומר תלוי אך ורק בנו. ועדיין תעשיית התרופות משגשגת גם בנושא זה וסטטינים ותרופות אחרות נרשמות גם ללא אותו שינוי מתבקש.

מחקר חדש שפורסם בג'ורנל הרפואי Nature Immunology בדצמבר 2019 מסביר את המכניזם שרמות טריגליצרידים גבוהים בדם, גורמים לפגיעה בכלי הדם ובאיברים חשובים כמו הכליות.
החוקרים ראו שחלבון מסוים Apolipoprotein C3 שמיוצר על ידי הכבד ונמצא גם בטריגליצרידים מפעיל חלבון אחר שנקרא NLRP3 שהוא חלק ממערכת החיסון המולדת שלנו. מערכת זו מתאפיינת בכך שרכיביה השונים פועלים באופן בלתי-ספציפי, כלומר כל תא או מולקולה השייכים אליה פועלים כנגד מגוון רחב של פתוגנים, רק על בסיס ההבחנה בין "עצמי" ל-"זר". כלומר נוצר תהליך דלקתי בעקבות הרמות הגבוהות של השומנים, כאילו אובחן פתוגן מזהם.

Our work has involved studying a special group of lipids, the triglycerides. We've been able to show that when these naturally occurring fats are present at elevated concentrations they can alter our defence cells in such a way that the body reacts as if responding to a bacterial infection

ולאורך זמן פוגע בכלי דם ובכליות.

This leads to inflammation, which, if it becomes chronic, can damage the kidneys or cause atherosclerosis — the narrowing of arteries due to a buildup of deposits on the inner arterial wall. And atherosclerosis is one of the main causes of heart attacks and strokes

עשיתם בדיקות דם ומצאתם טריגליצרידים גבוהים?
זה הזמן לשינוי:

  • תזונה – עשירה בפירות וירקות עם קליפה כמה שניתן (פירות יער, רימונים, שום, בצל, מצליבים, פירות הדר, גמבות עגבניות, אבוקדו ועוד), דגנים מלאים, קטניות, פישתן, זרעי צ'יה, אגוזים, שקדים ושאר גרעינים, שמכילים הרבה סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, חומצות שומן חיוניות ופיטוסטרולים.
    הפחתה/ המנעות מבשר, מרגרינה, חמאה ושאר שמנים מעובדים.
    המנעות מפחמימות פשוטות וסוכר מעובד.
    באופן כללי להמנע ממזונות מעובדים.
    להעדיף בישול, אידוי, צלייה ואפייה.
  • פעילות גופנית.

פירות יער עשירים באנתוציאנינים וברברין (פטל שחור, אוכמניות, ארוניה, תותים)

ועכשיו קצת מחקרים על רכיבים ממזון והשפעתם על רמות טריגליצרידים

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26250597 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26310319

רימונים (זרעים, מיץ)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15533261 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24593225

אשכוליות אדומות

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16506849

זרעי ענבים

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18720348 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26458107

מנגו

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11558577

קיווי

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15370099

סלרי עלים

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26101753

כרוב אדום

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27436527

שום

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30668411 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19555517

כוסמת

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18217700

אפונה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16856319

שיטקי

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27798348

אגוזים (בכלל ובמיוחד מלך)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31773150 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26561616 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19256553

ספירולינה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26433766 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23754631

כורכום

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30668411 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23013352
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/321568
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9046034
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25282128

קצח

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26875640 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25347965 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30668411

זרעי צ'יה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17356263 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18492301

פשתן

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12672712

ג'ינג'ר

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26475844

עלי זית

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18380465

רוזמרין

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25929334

הל

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27888503

חילבה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11868855

תה ירוק

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27806972

היביסקוס

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26982618

חומץ תפוחים

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26064976 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21561165

אומגה 3

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20150726 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19625595 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27876342 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31582621

רזברטרול

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20974729

סיבי קונג'אק

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7872224

פרוביוטיקה

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26117402

פעילות גופנית (ריצה, תאי צ'י, אופניים)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26178328 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27487809 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28569115

https://www.nature.com/articles/s41590-019-0548-1

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s