ילדים

איך ניתן לגרום לילדים לאכול מזון בריא ומגוון

אף ילד לא נולד עם תמונות של פיצה, פסטה עם קטשופ וגלידה בראש ועדין רבים הם הילדים שתזונתם מאוד סלקטיבית ולא בריאה. הרגלים אלה ניתנים לשינוי, אך השינוי הרבה יותר קשה מאשר הטמעת תזונה נכונה, בריאה ומגוונת מההתחלה ולפי הסדר הבא…
תינוק שנולד מומלץ שיקבל את חלב אימו שמותאם ומסונכרן עם הגיל ומספק את כל הצרכים שלו החל מאבות המזון, ויטמינים ומינרלים ועד פרוביוטיקה ונוגדנים למערכת החיסון וגם מונע מחלות מטבוליות לעתיד.
בשלב השני מתחילים להוסיף מחיות של כתומים ותפוחים ולאט לאט המגוון גדל… כאשר פועלים לפי הסדר הזה הסיכוי לתזונה מגוונת בהמשך עולה, וגם עם יש תקופה של מרד, זה קיים בתודעה ורוב הסיכויים שהמצב יחזור למיטבו.
חשוב לציין שאת המזונות המתוקים/מסוכרים מומלץ לדחות כמה שיותר כי חשיפה מוקדמת למתוק משנה את הצורך והרצון של הילד פחמימות פשוטות ומתוקים…

לעתים, אם מבחירה ואם מ"אין ברירה" התינוק לא מקבל חלב אם ואז פונים לתחליפי חלב שאולי מספקים רכיבים חיוניים אך עדיין הם מזון מתועש/מעובד שבמקרים רבים גם מכיל מתכות כבדות.
וגם פה תהיה העדפה לתמ"לים על בסיס צמחי ולא חלבי. כי חלב הוא מוצר בעייתי בטח ובטח לתינוקות…
החלב נמצא מעלה סיכון לסרטן, סוכרת סוג 1 ושאר בעיות הורמונליות.
חשוב ביותר לזכור שתינוק שלא יונק צריך לקבל חיידקים טובים ויש תכשירים ייעודיים לתינוקות…

כולם יודעים שתזונה לא בריאה ומגוונת היא מקור להמון מחלות, אבל עובדתית זה קורה באחוזים גבוהים ועובדתית יש המון ילדים עם מחלות מטבוליות ובעיות התפתחות פיזית, שכלית ורגשית.
ההורים הם אלה שאמורים להתוות את הדרך ולתת דוגמה ולדרוש זאת גם מהגן,אך מסיבות של עדר משפחתי וחוויות ילדות ישנה נטיה לנהוג באותה דרך גם עם הילדים שלנו, כי מתוק זה משמח ומעורר (סרוטונין), רק שזה לטווח קצר ואז רוצים עוד. גם הפחמימות הפשוטות עובדות באותה צורה…
ועדיין. אם לא קרה בסדר שתואר קודם, והיום הילד לא אוכל מגוון, יש אפשרות לשנות. זה לא יצליח בכפייה או בענישה או בהתניה! זה חייב לבוא דרך דוגמה ובצורה חוויתית, וגם אם לא קורה מיד לא להתייאש זה יקרה…

אחת הדרכים שנמצאה יעילה בעידוד ילדים לתזונה בריאה ומגוונת מתוארת במחקר שפורסם בינואר 2020 בג'ורנל הרפואי Journal of Nutrition Education and Behavior
מחקר זה מסוג סקירה מראה שילדים שמעורבים בהכנת האוכל הבריא גם יצרכו אותו יותר – חוויתי.
הוא גם מראה שצפיה בתכניות בישול בריאות המותאמות לילדים גם מעלים את הצריכה של אותם מזונות וגם ההיפך הוא נכון – צפיה במקורות של ג'אנק יעלה תורך לאכול ג'אנק… כי החוויה עוברת מהטלוויזיה לילד.
ואכילה מושפעת בעיקר מחוויה.

These findings indicated a priming effect of the foods the children were exposed to, showing that nutrition education guided by reactivity theory can be promising. Cooking programs may affect the food choices of children and could be an effective method in combination with other methods to improve their dietary intake

תנו לילד להיות מעורב ולהתנסות… תראו לו שהוא יכול לבחור גם בריא.

חוקרי תזונה באוניברסיטת טקסס באוסטין עבדו עם 16 בתי ספר יסודיים (3000 תלמידים בכיתות ג-ה) במרכז טקסס כדי להתקין גינות ירק ולהעביר שיעורים לתלמידים ולהורים על תזונה ובישול ובכך גם חשפו את התלמידים למגוון גדול יותר של ירקות מכפי שהכירו קודם לכן.
את הממצאים פרסמו בינואר 21 בג'ורנל International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.
המחקר מצא כי תלמידים שהשתתפו בשיעורי הגינון, התזונה והבישול אכלו יותר פירות וירקות.

***תוספת ינואר 22
סי! (!SI) היא תוכנית שמטרתה להנחיל ולפתח התנהגויות בריאות ביחס לתזונה, פעילות גופנית והבנה כיצד פועל הגוף והלב האנושי. התכנית פותחה כתכנית בית ספרית רב-שכבתית החל מילדים מגיל הגן. התוכנית כללה יותר מ-3,800 ילדים, בגילאי 3-5 שנים, מ-50 בתי ספר ברחבי קולומביה, ספרד וארה"ב. ילדים הוערכו כיצד הידע, הגישות וההרגלים שלהם השתנו לקראת אורח חיים בריא.

רוב ההתערבויות לגיל הרך מתמקדות אך ורק בפעילות גופנית ובתזונה. התוכנית מפרקת את בריאות הלב וכלי הדם לארבעה מרכיבים. הילדים לומדים כיצד תזונה מאוזנת וחיים פעילים פיזית קשורים ישירות ללב בריא. לאחר מכן, הם לומדים על ניהול רגשות, המבקש להנחיל מנגנוני התנהגות נגד שימוש בסמים – בעיקר עישון – והחלטות תזונתיות בשלב מאוחר יותר בחיים. לבסוף, הילדים לומדים כיצד גוף האדם פועל וכיצד הוא מושפע מהתנהגות ואורח חיים.

Most preschool interventions focus solely on physical activity and diet. The SI! Program breaks down cardiovascular health into four components. Through the first two components, children are learning how a well-balanced diet and physically active life are directly connected to a healthy heart. Next, they learn about emotion management, which seeks to instill behavior mechanisms against substance abuse – mainly smoking – and dietary decisions later in life. Finally, the children are taught about how the human body works and how it is affected by behavior and lifestyle

על מנת להתאים את סגנונות הלמידה של ילדים בגיל הגן. התוכנית השתמשה בקמע בצורת לב בשם "Cardio" כדי ללמד על ההתנהגויות הבריאות המומלצות, יחד עם דמות מרחוב סומסום, ד"ר רוסטר, כדי להציג ולהעביר מסרים ופעילויות ובנוסף חומרים הכוללים קטעי וידאו וחומרים מודפסים (ספר סיפורים צבעוני, משחק לוח אינטראקטיבי, כרטיסי פלאש ומדריך למורה). הפעילויות והמסרים שנעשה בהם שימוש הותאמו בהתאם למדינה שבה התוכנית יושמה, תוך התחשבות באמונות או שיטות בריאות תרבותיות הקשורות לאוכל, מתקנים שהוקצו לפעילות גופנית, שיטות תחבורה לבית הספר, ארוחות הניתנות בבית הספר, שירים או סיפורים פופולריים וטקסים וחגיגות יומיומיים מקומיים.

החוקרים מציינים שסביבת בית הספר היא אזור מצוין להכנסת התערבויות לאורח חיים, מכיוון שילדים מבלים שם כל כך הרבה מזמנם. ויש תקופות ספציפיות בחייו של ילד שבהם ניתן לבצע שיפורים כדי לשפר את מצב בריאות הלב וכלי הדם לטווח ארוך. הסקירה שלהם על פני 10 שנים שפורסמה בינואר 22 בג'ורנל Journal of the American College of Cardiology ומחקרים קודמים, מצביעה על כך שגיל 4-5 שנים הוא הזמן הטוב ביותר להתחיל התערבות בית ספרית המתמקדת בהרגלים בריאים.

The school environment is a great area to introduce lifestyle interventions, because children are spending so much of their time there. There are specific times in a child’s life when improvements can be made to enhance long-term cardiovascular health status. Our review, and previous studies, suggest that 4-5 years of age is the most favorable time to start a school-based intervention focused on healthy habits.
https://www.acc.org/Latest-in-Cardiology/Articles/2022/01/17/19/15/Introducing-Lifestyle-Interventions-in-Preschool-Lowers-CVD-Risk

עוד הם מוסיפים שאלו שקיבלו את התכנית הראו עלייה משמעותית בידע, גישות והרגלים לאחר יישום תכנית לקידום בריאות בת ארבעה חודשים.

כדי להעריך את הצלחת התכנית הותאמו כלי הערכה להתבגרות הילדים. השאלונים כללו תמונות פשוטות ושונו להקשרים החברתיים-תרבותיים של כל מדינה באמצעות שמות ותמונות של מאכלים מקומיים, תמונות של מגרשי משחקים מקומיים ותמונות המשקפות מגוון אתני. בהשוואה לילדים שקיבלו פחות מ-50% מהתכנית, ילדים שקיבלו יותר מ-75% מהתכנית נמצאו כבעלי שינוי משמעותי מהבסיס בידע הכללי, בעמדות ובהרגלים.

חשוב להזכיר, שאף על פי שבית הספר הוא המקור הלימודי העיקרי, הוא לא המקור החינוכי העיקרי. זה כבר קשור לבית. ולכן השילוב הזה של החדרת תכנים בריאותיים מגיל צעיר לגנים צריך להיות בשיתוף פעולה גם מבית ואולי אף חשוב יותר!

הרגלי אכילה בריאים אחרי ינקות משפיעים על הרגלי אכילה בילדות ומונעים השמנה.
ילדים שאוכלים הרבה פירות וירקות הם בעלי רווחה מנטלית טובה יותר.
ילדים שאוכלים מזון אורגני קיבלו ציונים קוגניטיביים גבוהים יותר.

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s