בריחת סידן - osteoporosis·ויטמין K·מחלות לב וכלי דם

ויטמין קיי (1,2,3)

ויטמין K הינו ויטמין מסיס שומן והוא קיים בטבע ב-2 צורות עיקריות, ובשוק התוספים ב-3 צורות.

  • ויטמין קיי 1 (phylloquinone) – מקורו העיקרי הוא מן הצומח ובמיוחד בירוקים הכהים (תרד מבושל, קייל, מנגולד, ברוקולי, בזיליקום, מנגולד, פרוזיליה ועוד).
  • ויטמין קיי 2 (menaquinine) – מיוצר אצל יונקים (לרבות בני האדם) במעיים על ידי חיידקי מעיים טובים בשם Bacillus subtilis.
    לכן נמצא מעט גם במוצרים מהחי (גבינות קשות בעיקר – עם זאת במוצרי חלב יש גם דברים שליליים שמפריעים בספיגת מינרלים ומשפיעים גם על על בריחת סידן מהעצמות מהסיבה שמורידים PH בדם ואחד הדברים שסותרים חומצה הוא סידן).
    ישנו מקור מזון נוסף מהצומח, שמקורו מיפן שנקרא נאטו (Natto) והוא מכיל K2 (מסוג MK-7) ברמות הגבוהות בהרבה מכל מוצר מזון אחר. כמו כן גם בירקות כבושים כגון כרוב כבוש.
    ויטמין קיי 2 הוא גם זה שנאגר ברקמות (איברים ועצמות)
  • ויטמין קיי 3 (menadione) – סינתטי כלומר נחשב לפרו ויטמין מסונתז במעבדה.

ויטמין K חשוב ל- 3 מערכות עיקריות הקשורות בסנתוז חומצת גלוטמית לחלבוני Gla. ומה שיפה בגוף האדם הוא היכולת והצורך למחזר את הויטמין הזה בתאים. כלומר יצירת חלבוני Gla ופרוקם חזרה לויטמין קיי.

  • מנגנון קרישת דם
  • בריאות ואיכות העצם.
  • שמירה על כלי דם (מהסתיידות).
  • תפקיד נוסף נקשר לויטמין קיי בייצור גליקוגן (מאגרי הסוכר בכבד) למצבי צום ודחק.

על מנת שויטמין קיי ייספג בצורה טובה דרך המזון חשוב לאכול אותו בנוכחות שומנים טבעיים כמו אגוזים, אבוקדו, טחינה, שמן זית, שמן קוקוס וכדומה.
חשוב לשמור גם על פעילות תקינה של הכבד, כלומר כמה שפחות להעמיס עליו ברעלים, תרופות, כימותרפיה ואלכוהול, כי תפקודי כבד לקויים גורמים גם לפגיעה בייצור מיצי מרה שמשפיע על כל הספיגה של הויטמינים מסיסי השומן (A,D,E,K).
כדי שנוכל גם לקבל ויטמין קיי 2 באופן טבעי מאותם חיידקי מעיים מועילים, גם בהם אסור לפגוע. פגיעה בהם ולאורך זמן יכולה לגרום להמון בעיות ואחת מהן היא ייצור ויטמינים כגון קיי. (אנטיביוטיקה, NSAIDS, סותרי חומצה PPI, מדכאות מערכת חיסון, תרופות פסיכיאטריות, ציטוטוקסיות).

אדם שאוכל מזון מגוון ולא פוגע במיקרוביום שלו, לא צפוי שיהיה מחסור.
גם עודף של ויטמין קיי הוא מאוד נדיר, ואם קיים זה כנראה בגלל צריכה עודפת של תוספים.
עם זאת כפי שציינתי חסרים שלו יכולים לקרות הן מתרופות והן מפגיעה במיקרוביום ולכן במצבים מסויימים ניתן לתסף בכמוסות. הקצובה המומלצת לאדם בוגר ליום היא בין 90-120 מק"ג.
לא ידוע על רעילות גם במינונים של 500-600 מק"ג ליום אז אין באמת מה לחשוש.

מי נמצא בבעיה?
אנשים שצורכים באופן קבוע תרופות.
מצד אחד הרופאים הגדירו אותם כבעלי סיכון גבוה להתקפי לב או שבץ מוחי ולכן הומלץ להם לדלל את הדם. אבל מצד שני התרופות הללו פוגעות במנגנוני הקרישה וגם בהפרשת ויטמין קיי מהגוף (במיוחד קומדין). וזה מה שמייצר דימומים (בקיבה, במעי וגם במוח) וזה מסוכן מאוד, כך חושב גם איגוד הקרדיולוגים האמריקאי והקנדי!!
לאותם אנשים שצורכים מדללי דם ימליצו גם להמנע מאכילת ירקות ירוקים שהם חשובים למניעת המון מחלות. אז תעשו את החושבים שלכם לפני שאתם בכלל מתחילים עם תרופות. ותנו לשפע של הטבע לעשות את שלו…

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s