השמנת יתר·מזון (אולטרה) מעובד·מחלות לב וכלי דם·סוכרת·סרטן השד

מזון מעובד – Ultra-processed – מעלה סיכון למחלות רבות מהם מתים בטרם עת

מזון מעובד “Ultra-processed” מתייחס לכל אותם מאכלים שסך מרכיביהם עולה על 5, שהתוקף שלהם ארוך (בעיקר בגלל החומרים המשמרים), חומרים שמשפרים טעם, מרקם ונראות (טעם וריח, מייצבים ועוד), מאכלים שמועשרים בשומן זול (סויה, קנולה ותירס), שומן טראנס ו/או נתרן ו/או סוכר (חטיפים מלוחים ומתוקים, משקאות ממותקים) וגם כאלה המוגדרים דיאטיים.
איך לומר 80-90 אחוז מסך המוצרים הנמכרים בסופר.

המוצרים הללו מקבלים במות ומיקום טוב במדפים, הם צבעוניים במיוחד, קלים לשימוש ומהונדסים בצורה כזו שתרצו לרכוש אותם שוב ושוב מאותן סיבות!!

אם יש מאכלים שמוגדרים מזהמים ורעילים זה בדיוק אלה!

  • הוכח בעבר שישנו קשר למחלות רבות לדוגמה סרטן. למשל המחקר הזה מפברואר 18 בג'ורנל thebmj

    Results from this study support the claim that the shift in the world’s food supply to highly processed foods may partly account for increasing trends in the incidence of non-communicable diseases, including cancer.
  • במחקר שפורסם בפברואר 2019 בג'ורנל הרפואי JAMA, שבדק 44,551 צרפתים, מצא שעלייה של 10% בשימוש במוצרים הללו, מעלה ב-14% את הסיכון לכל הסיבות שידועות לרפואה בהקשר למחלות מהן מתים בטרם עת.

    An increase in ultraprocessed food consumption may be associated with an overall higher mortality risk
  • מחקר נוסף (תצפיתי) מדצמבר 2019 שפורסם גם הוא בג'ורנל הרפואי JAMA בדק אם יש קשר בין מזון אולטרה מעובד לסוכרת סוג 2.
    הוא עקב בין השנים 2010-2019 אחרי 104,707 מטופלים ושאלו אותם לגבי 3500 מזונות שונים אותם סיווגו לפי רמת ה"מעובדות" שלהם. ונעזרו במודלים מיוחדים כדי לשלול השפעה של גורמי סיכון אחרים לסוכרת כמו מצב סוציואקונומי, אורח חיים והיסטוריה רפואית. ואם במחקר הקודם עדין לא הגיעו למסקנה חד משמעית לגבי הנחיות והימנעות מאותם מזונות, הפעם הם הויפו גם את ההמלצה הזו…

    a higher proportion of UPF in the diet was associated with a higher risk of T2D. Even though these results need to be confirmed in other populations and settings, they provide evidence to support efforts by public health authorities to recommend limiting UPF consumption.

    מחקרים מסוג זה אינם מראים קשר סיבתי או מנגנון השפעה מובהק, אבל הם בהחלט מראים קשר!
    החוקרים מבינים שהחומרים המשמרים והמייצבים שנותנים את חיי המדף הארוכים, גם משפיעים על הרכב המיקרוביום וגם על היכולות שלו לשמור על מטבוליזם תקין של סוכר ושומן. דבר שלאורך זמן גורם לתנגודת לאינסולין. החוקרים מציינים כגורם סיכון נוסף, גם את הפתאלטים ו- BPA (ביספינול איי) שמקורם מהפלסטיק של האריזות שיכול לדלוף למזון ושמנים שעברו תהליך חיזור (טרנס/ הידרוגנציה).

ולכן כל מה שלא מזוהה – לא קונים!!!

  • מחקר מיוני 20 בג'ורנל הרפואי The Americal Journal of Clinical Nutrition מבהיר גם הוא שצריכה של מאכלים אולטרה מעובדים מקצרת את החיים.
    החוקרים בחנו 886 משתתפים מספרד בגילאי 57-91 שנים שגויסו מפרויקט SUN ובו הם מדדו ביומרקרים שמכונים אורך טלומרים. טלומר הוא סמן של גיל ביולוגי שעשוי להיות מושפע מגורמים תזונתיים באמצעות מנגנוני חמצון ודלקת. בנוסף, צריכת מזון אולטרה-מעובד (UPF). כאשר הוא מתקצר התאים פחות משתכפלים, כמו בזיקנה. כשהטלומרים מתקצרים יותר מדי הם מפסיקים לספק הגנה לכרומוזום וזה משפיע גם עם הופעה של מחלות זיקנה (סרטן, אלצהיימר ועוד) גם אם האדם לא נמצא בגיל של זיקנה.

    Telomere length (TL) is a marker of biological age that may be affected by dietary factors through oxidation and inflammation mechanisms. In addition, ultra-processed food (UPF) consumption has increased worldwide and it has been associated with the risk of developing several diseases.
    את המשתתפים חילקו ל-4 קבוצות לפי כמות מזונות מעובדים שצרכו ונמצא שאלה שבקבוצה שצרכו הכיר הרבה מזונות מעובדים היה סיכון של כמעט פי 2 לטלומרים קצרים.

    Those participants with the highest UPF consumption had almost twice the odds of having short telomeres compared with those with the lowest consumption (adjusted OR: 1.82; 95% CI: 1.05, 3.22; P-trend = 0.03).
  • מחקר מדצמבר 20 בג'ורנל American Journal of Clinical Nutrition בחן למעלה מעשרים ושניים אלף אזרחים המשתתפים בפרויקט מולי-סאני. על ידי ניתוח הרגלי האכילה שלהם ובעקבות מצבים הבריאותיים שלהם במשך למעלה מ -8 שנים, החוקרים ראו כי אלו הצורכים כמות גבוהה של מזון מעובד במיוחד היו בסיכון מוגבר למוות מכל סיבה שהיא של 26%, ושל 58% במיוחד ממחלות לב וכלי דם.

    To evaluate the nutrition habits of the Moli-sani participants, we used the international NOVA classification, which characterizes foods on the basis of how much they undergo extraction, purification or alteration. Those with the highest level of industrial processing fall into the category of ultra-processed foods. According to our observations, people consuming large amounts of these foods have an increased risk of dying from cardiovascular and cerebrovascular diseases

    האשם העיקרי יכול להיות סוכר, שבמזונות מעובדים במיוחד מוסיפים כמויות משמעותיות. אך התשובה נראית מורכבת יותר. על פי הניתוחים, עודף הסוכר אכן ממלא תפקיד, אך הוא מהווה רק 40% מהסיכון המוגבר לתמותה. חלק חשוב ממולא על ידי העיבוד התעשייתי עצמו, המסוגל לגרום לשינויים עמוקים במבנה ובהרכב החומרים המזינים.
  • תוספת אפריל 21 תזונה עשירה במזונות מהחי, מזונות מעובדים וסוכר משפיעה לרעה על המיקרוביום ומעלה סיכון למעי דלקתי (IBS/IBD).
  • מתוך כתבת תחקיר של BBC במאי 21.
    ד"ר Chris van Tulleken עבר ניסוי מפרך בו שינה את התזונה שלו ל-80% UPF במשך ארבעה שבועות. על הניסוי פיקחה פרופסור באטרהאם במעבדת המחקר שלה. היא הביטה במוחו באמצעות סריקת מוח חדישה (MRI) בתחילת הניסוי ולאחר מכן בסיומו.
    פרופסור באטרהאם שקלה והעריכה את הרכב גופו של ד"ר ואן טולקן בהתחלה ולקחה דם בצום (כדי למדוד הורמונים השולטים באכילה ולבחון סמנים של דלקת). היא גם מדדה את ציוני התיאבון שלו לפני ואחרי ארוחת מבחן של 500 קק"ל ולקחה דגימת דם נוספת כדי לראות איך הגוף שלו מגיב לארוחת המבחן. הוא גם עבר סריקת מוח בתחילת הניסוי ובסיומו, ביום ה-28.
    בתקופה הקצרה הזו הוא עלה במשקל, נעשה איטי וחרד ובדיקות MRI שעשה הציגו מצב של התמכרות בדומה לסיגריות, אלכוהול וסמים.

    זה אצל אדם בוגר… מה קורה במוח של ילדים ומתבגרים כאשר המוח עוד מתפתח?!
    פרופסור בטרהאם אמרה: "הורמונים המיוצרים במעיים ממלאים תפקיד מרכזי בוויסות התיאבון ומשקל הגוף. דיאטת UPF שינתה את ההורמונים הללו כך שכריס הרגיש רעב יותר ולכן אכל יותר ועלה במשקל. לאחר ארבעה שבועות של דיאטת UPF השתנו הקשרים במוח של כריס. זה יכול להיות בגלל דיאטת UPF עצמה או בגלל הורמונים שהשתנו. סביר להניח ששינויים אלו הגבירו את רצונו לאכול יותר מזון UPF וגם שינו את מצב הרוח שלו".
    https://www.ucl.ac.uk/news/2021/may/ucl-academic-follows-ultra-processed-food-diet-bbc-documentary.
    ד"ר כריס ביקר באזור מרוחק מסיביליזציה בנהר האמזונס שבברזיל שנקרא Muaná ומסתבר שחברות כמו נסטלה הגיעו עד לשם ויצרו בעית השמנה שמעולם לא היתה שם.
    ילדים בני 7 סוכרתיים, עם השמנת יתר.
    נקודת המפנה על פי אחד המורים בישוב היתה ספינה של נסטלה שהיתה מגיעה אחת לשבוע בין השנים 2010-2017…

    A turning point, according to the headteacher, was a supermarket boat stocking junk foods which was run by Nestlé and operated from 2010-17. The boat would come once a week and provided cheaper rates than the local market.

    הם שברו את מחירי השוק המקומי וכולם קנו את המוצרים האלה… התמכרו וחלו.
    זו תעשיית המזון המודרני – פושעת!
    אין לה מקום במדפי הסופרים!
    היא יצרנית מחלות כרוניות מהם מתים בטרם עת!
    ומחלישה את מערכת החיסון בפנדמיות.
  • מחקר ישראלי מטעם אוניברסיטאות חיפה ותל אביב שפורסם ביולי 21 בג'ורנל Liver International ובו השתתפו 789 גברים ונשים, ש-39% מהם אובחנו כסובלים מכבד שומני, מצא כי צריכה מוגברת של מזונות אולטרה מעובדים מעלה את הסיכוי לפתח יתר לחץ דם, או לחץ דם גבוה, מגבירים את הסיכון לעודף שומנים בדם (היפרליפידמיה) ומנגד מורידים את רמות הכולסטרול ה"טוב" (HDL) בערך פי 1.5.
    יתר על כן, מזונות אלו גם מעלים את הסיכון לדלקת בכבד בקרב אנשים הסובלים ממחלת כבד שומני, במיוחד בקרב מעשנים.
    כל אלה גם מכפילים את הסיכוי (פי 2) ללקות בתסמונת מטבולית, מצבים המגבירים את הסיכוי לסוכרת, שבץ מוחי, מחלות לב ומחלות כלי דם, לפי המחקר.
    החוקרים מדגישים שהממצאים מחזקים את החשיבות של צריכת מזון ביתי לא מעובד, לצד הפחתת הצריכה של מזונות ומשקאות ארוזים.
  • Americans Are Eating More Ultra-Processed Foods – 18 year study measures increase in industrially manufactured foods that may be contributing to obesity and other diseases
    Ultra-processed food consumption grew from 53.5 percent of calories in the beginning of the period studied (2001-2002) to 57 percent at the end (2017-2018)
  • במחקר של המחלקה לאפידמיולוגיה ומניעה של Neuromed בפוזילי (איטליה), שהוצג בקונגרס ESC 2021 ופורסם בנובמבר 21 בג'ורנל European Heart Journal בדקו את ההשפעות הבריאותיות של נתח תזונתי גדול של מזון מעובד על אנשים שכבר סובלים ממחלות לב וכלי דם.
    המחקר עקב אחר 1,171 אנשים שהשתתפו בפרויקט האפידמיולוגי Moli-sani במשך למעלה מעשר שנים. כולם כבר סבלו ממחלות לב וכלי דם בזמן הכללתם במחקר.
    החוקרים התמקדו בצריכת מזונות אולטרה-מעובדים, המיוצרים בחלקם או במלואם עם חומרים שאינם בשימוש רגיל בבישול (חלבונים שעברו הידרוליזה, מלטודקסטרינים, שומנים מוקשים וכדומה) ושבדרך כלל מכילים תוספים שונים (E-NUMBERS), כגון צבעים, חומרים משמרים, נוגדי חמצון, חומרים נגד התגבשות, משפרי טעם וממתיקים. קטגוריה זו כוללת משקאות ממותקים ומוגזים, ארוחות ארוזות מראש, ממרחים וכמה מוצרים שככל הנראה "לא חשודים", כמו צלפים, דגני בוקר, קרקרים ויוגורט פירות. מזונות אלו סווגו באמצעות מערכת NOVA, המדרגת מזונות לפי מידת העיבוד ולא לפי ערכם התזונתי.
    הממצאים מצביעים על סיכון גבוה יותר להתקף לב שני (או שבץ), הפעם קטלני.
    יתרה מכך, מתצפית נוספת עולה ממחקר זה: אפילו באנשים שעוקבים בדרך כלל אחר התזונה הים תיכונית, הנחשבת בריאה כי מכילה הרבה פירות וירקות, דגנים מלאים וחומצות שומן טובות, אך צורכים יותר מדי מזונות מעובדים, הסיכונים הבריאותיים גבוהים יותר.
    החוקרים ציינו שלאנשים עם צריכה גבוהה יותר של מזונות מעובדים יש סיכון מוגבר של 66% להתקף לב שני או שבץ מוחי והפעם גם קטלני, בהשוואה למשתתפים שאוכלים מזונות אלו בתדירות נמוכה יותר. ההסתברות למות מכל סיבה שהיא גם גבוהה ב-40%.
    החוקרים מדגישים שההגדרה של מזון אולטרה מעובד אינה קשורה לתכולה התזונתית, אלא לתהליך המשמש להכנתו ואחסונו. במילים אחרות, גם אם מזון מאוזן מבחינה תזונתית, הוא עדיין עשוי להיחשב אולטרה-מעובד. ברור שלא המזון הבודד הנצרך מדי פעם הוא שעושה את ההבדל, אלא המכלול של המאכלים וככל שמכיל יותר מדי מוצרים המגיעים ממדפי הסופרמרקט סיכון עולה. יש להעדיף תמיד דיאטה המבוססת על צריכת מוצרים טריים ומעובדים מינימליים, כפי שהמסורת הים תיכונית מלמדת אותנו במשך מאות שנים.

    We saw that people with a higher consumption of ultra-processed foods have a two-thirds increased risk of a second heart attack or stroke, this time fatal, compared to participants eating these foods less frequently. The probability of dying from any cause is also 40% higher. It is important to underline that the definition of ultra-processed food is not linked to the nutritional content, but rather to the process used for its preparation and storage. In other words, even if a food is nutritionally balanced, it might still be considered ultra-processed. Clearly, it is not the single food consumed occasionally that makes the difference, rather a diet that, as a whole, contains too many products coming from supermarket shelves. A diet based on the consumption of fresh, minimally processed products should be always preferred, as the Mediterranean tradition has been teaching us for centuries

    עוד מוסיפים החוקרים מסר חשוב: הגיע הזמן להתגבר על ההבחנה בין מזון בריא למזון לא בריא רק על בסיס הערך התזונתי. במילים אחרות, אדם יכול לעקוב אחר תזונה ים תיכונית, אולי עשירה בקטניות או ירקות. אבל ההגדרה הפשוטה של ​​"ים תיכוני" אינה אומרת לנו "איך" המאכלים האלה הוכנו. ירקות טריים אינם זהים לירקות מבושלים מראש ומתובלים, וכך גם לגבי מזונות רבים אחרים. זהו גורם שיש לקחת בחשבון יותר ויותר בעת ייעוץ לאזרחים לגבי תזונה נכונה. ההצעה שלנו היא להוסיף את רמת העיבוד התעשייתי של המזון לתוויות הקדמיות של האריזה, שעד כה מספקות מידע תזונתי בלבד.

    This study conveys an important message: it is time to overcome the distinction between healthy and unhealthy food solely on the basis of the nutrient value. In other words, a person could follow a Mediterranean diet, perhaps rich in legumes or vegetables, a healthy diet we would say. But the simple definition of 'Mediterranean' does not tell us 'how' those foods were prepared. Fresh vegetables are not the same as pre-cooked and seasoned vegetables, and the same goes for many other foods. It is a factor to be increasingly considered when advising citizens about proper nutrition. Our proposal is that the level of industrial processing of foods should be added to the front-of-pack labels, which until now only provide nutritional information

כלומר אל לנו להתלהב כאשר על מוצר מוגמר מודגשים הרכיבים הטובים כמו "מועשר ב.." ויש להסתכל גם על הרכיבים המוספים ובאופן כללי עדיף להמנע מהם

  • בהתבסס על נתונים עבור 3,587 מתבגרים בגילאי 12-19 שהשתתפו בסקר בחינת הבריאות הלאומית והתזונה הלאומית (NHANES) בארצות הברית, חוקרים באוניברסיטת סאו פאולו (USP) בברזיל חישבו את ההשפעה של צריכת מזון מעובד אולטרה על הסיכון להשמנת יתר.
    הם חילקו את המשתתפים במחקר לשלוש קבוצות בהתאם לסך צריכה של מזון מעובד. כאשר הם השוו את אלה עם הרמה הגבוהה ביותר (64% מכלל התזונה) עם אלה עם הרמה הנמוכה ביותר (18.5%), הם מצאו סיכון מוגבר של 45% להשמנה, 52% להשמנת יתר ו- 63% להשמנת יתר באיברים הקרביים, אשר מתואמים עם התפתחות לחץ דם גבוה, מחלת עורקים כליליים, סוכרת מסוג 2, דיסליפידמיה (כולסטרול גבוה), וסיכון מוגבר למוות.
    התוצאות התפרבמו בינואר 22 בג'ורנל  Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics .

כל מי שתזונתו הולכת לפי כמות קלוריות ולא לפי איכות חומרי הגלם, כל מי שקונה מזונות ארוזים מראש, קלים להכנה ולצריכה, נראים טוב במיוחד ובדרך כלל זולים – פוגע בבריאות שלו ושל ילדיו!

כשרואים את כל המחקרים האלה מבינים מדוע יצא אותו מאמר ביקורת על תעשיות המזון ומדיניות הבריאות בהשלכות על סיבוכים ומוות של קוביד-19.

אבל מה שלא ברור הוא מדוע האמונים על בריאות הציבור לא מקשים במיוחד על תעשיות מזון/ יצרני מחלות

מאמרים נוספים שמצביעים על בעיתיות תוספי מזון (E-NUMBER)
מאמרים נוספים על השלכות בריאותיות של מזונות מעובדים:
מדוע ניטראטים וניטריטים בבשר מעובד מזיקים – אבל אלה בירקות אינם מזיקים.
הקשר בין תכיפות אכילה במסעדות למוות בטרם עת.
אכילת דגנים מעובדים מעלה סיכון להתקפי לב, למוות בטרם עת ולשבץ.
תזונה לא בריאה מובילה להפעלה קטלנית של תאי מערכת החיסון.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s