בריאות הנפש·ויטמין בי 6

ויטמין B6 במינון גבוה יכול להפחית חרדה ודיכאון

ויטמין B6 הוא ויטמין השייך למשפחת ויטמיני בי החיוניים לתפקוד תקין של מערכת העצבים, מערכת החיסון ומטבוליזם של פחמימות וחלבונים (ייצור אנרגיה).
ויטמין B6 מגביר בין היתר את הייצור בגוף של GABA (Gamma-Aminobutyric Acid), כימיקל שחוסם דחפים בין תאי עצב במוח וכן קשור בבנית נוירוטרסמיטורים כמו סרוטונין ובמילים אחרות הוא עוזר בהרגעת מתחים וחרדות.
ויטמין B6 גם משתתף ביצירת המוגלובין וכדוריות דם אדומות.
ויטמין B6 גם מעורב בוויסות הומוציסטאין, שרמות גבוהות שלו מהוות גורם סיכון ידוע למחלות לב וכלי דם.
ויטמין B6 נמצא באופן טבעי במגוון מזונות לרבות אגוזים (פיסטוק, קשיו, ערמונים, לוז ואגוזי מלך), שקדים, זרעי חמניות ודלעת, דגנים מלאים (שיבולת שועל, תירס, נבט חיטה) וקטניות (חומוס, אפונה, בוטנים, סויה אורגני), קינואה, שומשום מלא, אבוקדו, בננה. נמצא גם בכמות מכובדת בשמרי מאכל, לדוגמה שמרי בירה ומרמייט.

מדענים מאוניברסיטת Reading רצו למדוד את ההשפעה של מינונים גבוהים של ויטמין B6 על מבוגרים צעירים בקשר לתסמינים של חרדה ודיכאון.
החוקרים בחרו לבחון את ויטמין B6 מהסיבות שצוינו למעלה ובמיוחד בגלל מעורבותו ביצור השליח הכימי GABA המעכב פולסים במוח. וגם כי מחקרים קודמים הביאו ראיות לכך שמולטי ויטמינים או מרמייט שעשיר בויטמין בי 6 ובי 12, יכולים להפחית את רמות הלחץ, אבל בוצעו מחקרים מעטים שבחנו ויטמינים בודדים הכלולים במוצרים אלה.

החוקרים מציינים שתפקוד המוח מסתמך על איזון עדין בין הנוירונים המעוררים המעבירים מידע לבין אלה המעכבים את הפעילות הזו.
ומוסיפים שתיאוריות אחרונות קשרו הפרעות מצב רוח וכמה מצבים נוירו-פסיכיאטריים אחרים עם הפרעה של איזון זה, לעתים קרובות בכיוון של רמות מוגברות של פעילות מוחית.

The functioning of the brain relies on a delicate balance between the excitatory neurons that carry information around and inhibitory ones, which prevent runaway activity. Recent theories have connected mood disorders and some other neuropsychiatric conditions with a disturbance of this balance, often in the direction of raised levels of brain activity

המחקר שפורסם ביולי 22 בג'ורנל Human Psychopharmacology: Clinical and Experimental, מספק ראיות חשובות לתמיכה בשימוש בתוספי תזונה היכולים לשנות את רמות הפעילות במוח לצורך מניעה או טיפול בהפרעות מצב רוח.
בניסוי הנוכחי, יותר מ-300 משתתפים חולקו באופן אקראי וקיבלו ויטמין B6 או B12 הרבה מעל הצריכה היומית המומלצת (כפי 50 מהכמות היומית המומלצת – בסביבות 70 מ"ג) או פלצבו, ונטלו אחד ביום עם אוכל במשך חודש.
המחקר הראה שלוויטמין B12 הייתה השפעה מועטה בהשוואה לפלצבו במהלך תקופת הניסיון, אך ויטמין B6 עשה הבדל מובהק מבחינה סטטיסטית.

חסר של בי 12 גם קשור למצבי רוח ודיכאון. במחקר זה הוא לא השפיע כי כנראה הוא לא היה בחסר אצל האנשים שלקחו אותו.

כמו כן במחקר נמצאו רמות מוגברות של GABA בקרב משתתפים שנטלו תוספי ויטמין B6 אושרו על ידי בדיקות חזותיות שבוצעו בסוף הניסוי, התומכות בהשערה ש-B6 אחראי להפחתת החרדה. זוהו שינויים עדינים אך לא מזיקים בביצועי הראייה, התואמים לרמות מבוקרות של פעילות מוחית.

החוקרים מציינים שלמרות שויטמין בי 6 קיים במזונות רבים, המינונים הגבוהים שבהם נעשה שימוש בניסוי זה מצביעים על כך שתוספי מזון יהיו נחוצים לעתים כדי להשפיע לטובה על מצב הרוח.
(*** תוספי תזונה המכילים ויטמיני בי יכילו על פי רוב 50-100 מ"ג. עוד חשוב לציין שויטמי בי הם מסיסים במים ועודף שלהם הוא כמעט בלתי אפשרי, שכן עודף מופרש בשתן).

מחקרים נוספים שמראים קשר בין ויטמין בי 6 (וגם עם בי 12 ופולאט) לשיפור מצב הרוח
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15479988/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20519557/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18838531/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17729191/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31188081/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23124011/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17541043/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20976769/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31527485/

לדברים חשובים אחרים שתורמים לבריאות הנפשית היכנסו

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s