אבץ·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·אנטיביוטיקה·אקמול - פראצטמול·ביספינול איי - BPA·הדברה - אורגנופוספאטים·הדברה - טריקלופיר·הדברה - ניאוניקוטינואיד·הדברה פירתרואידים·ויטמין D·זיהום אוויר·חיסונים·כספית·מגנזיום·מזון (אולטרה) מעובד·סוכר ותחליפי סוכר·פיקנוגנול·פרוביוטיקה·פתלאטים·קשב וריכוז·תוספי מזון - E-NUMBERS·תזונה מבוססת צומח - טבעונות·תעשיה מזהמת (אוויר/מים/אדמה)

קשב וריכוז (ADHD) – חשיבות התזונה – מזהמים סביבתיים – מאמר מרכז

אנחנו חיים בעולם שמכתיב לנו תרחישים ונרטיבים שלא תמיד מסתדרים עם המציאות, וכשאני כותב לא תמיד אני בעצם מתכוון להרבה פעמים ואולי גם לרוב הפעמים.
אחד הנושאים הללו קשור לחינוך מוסדי.
לוקחים ילדים, שונים וייחודיים ושמים אותם במסגרת שאמורה להתאים לכולם. הסיכוי שזה יקרה הוא מראש נמוך. הסיכוי שכל הילדים יחוו את הלימודים באותה צורה הוא נמוך במיוחד.
הלימודים, כך אומרים, חשובים מאוד להתפתחות של הילד ולהצלחה העתידית. רק שמורידים מהמשוואה הזו את הצרכים של הילד, את המוכנות שלו לקלוט חומרים שאולי אינם רלוונטיים אליו בתקופה הנוכחית.
זה נכון שהמוח וכישורי הלמידה מתפתחים בגיל צעיר מאוד וכדאי לחוות ולהתנסות במגוון של דברים. אבל עובדתית ולאורך השנים, אופי הלימודים והתכנים לא השתנו בצורה מהותית, אבל האבחנה של קשב וריכוז נמצאת בעליה.
כל הסיפור החל בשנות ה-60 של המאה הקודמת וקיבל תאוצה, הכרה והגדרה של ADD/ADHD בשנות ה-80. ונכון להיום בין 7-10% מהילדים ובני הנוער מאובחנים. ולרבים אחרים יש קשיים שאינם מאובחנים.

השאלה הראשונה שיש לשאול היא האם זו באמת הפרעה נוירוביולוגית או שהאם מדובר בחוסר ענין/ שיעמום מהחומר הנלמד? האם זה קורה בכל השיעורים ובכל המצבים בבית ובבית הספר או רק בחלק? אם זה בחלק, אז זו לא הפרעה ואם זה בכל המצבים אז ייתכן שמדובר בהפרעה.

ברפואה לא יודעים לומר מהן הסיבות אבל אם יש הפרעה אמיתית, זה חייב להיות קשור למזהמים סביבתיים:

הכי חשוב יהיה להמנע ככל הניתן לחומרים אלה ולשים דגש גבוה במיוחד בתקופת ההריון וההנקה, תקופת ההתפתחות והגדילה של המוח.

מן הסתם גם לתזונה יש השפעות על המוח אם זה דרך רכיבי תזונה ספציפיים ואם זה בגלל הקשר למיקרוביום.

קבוצה של חוקרים מאוניברסיטת אוהיו בחנו את הקשר שבין רכיבים הנמצאים בתזונה לקשב וריכוז.
החוקרים ביקשו מהורים ל-134 ילדים עם תסמיני ADHD למלא שאלון מפורט על המזונות האופייניים שהילדים אכלו, כולל גדלי מנות, במשך תקופה של 90 יום.
שאלון אחר ביקש מההורים לדרג סימפטומים של חוסר תשומת לב, סימן היכר של ADHD אצל ילדיהם, כגון קושי להישאר ממוקד, לא לעקוב אחר הוראות, קושי לזכור דברים וקושי לווסת רגשות.
תוצאות המחקר שפורסמו במאי 22 בג'ורנל Nutritional Neuroscience הראו שילדים שצרכו יותר פירות וירקות הראו תסמינים פחות חמורים של חוסר תשומת לב.

הנתונים למחקר זה נאספו כחלק ממחקר (MADDY), אשר בדק את היעילות של תוסף ויטמינים ומינרלים עם 36 מרכיבים לטיפול בסימפטומים של ADHD ושליטה רגשית לקויה ב-134 ילדים בגילאי 6 עד 12. המחקר התקיים בין השנים 2018-2020. המשתתפים לא נטלו תרופות או שהפסיקו להשתמש בהן שבועיים לפני תחילת המחקר.
המחקר שהעריך את יעילות התוסף הראה שילדים שנטלו את המיקרו-נוטריינטים היו בסבירות גבוהה פי שלושה להראות שיפור משמעותי בתסמיני הפרעת קשב וריכוז וחוסר ויסות רגשי מאשר אלה שלקחו פלצבו. מחקר זה פורסם ביולי 21 בג'ורנל Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry.
מחקר אחר שכלל את אותם ילדים, שפורסם במרץ 22 בג'ורנל Nutrients, הראה שילדים שלמשפחותיהם היו בחוסר ביטחון תזונתי, היו בסבירות גבוהה יותר מאחרים להראות תסמינים חמורים יותר של חוסר ויסות רגשי, כגון עצבנות כרונית, מצבי רוח כעסים והתפרצויות זעם.
המחקרים על צריכת פירות וירקות והתפקיד של חוסר ביטחון תזונתי התבססו על נתונים שנאספו כאשר הילדים נרשמו לראשונה למחקר, לפני שהחלו ליטול את תוסף המיקרו-נוטריינטים או פלצבו.

שלושת המחקרים מציירים תמונה דומה. תזונה בריאה המספקת את כל אבות המזון, ויטמינים ומינרלים יכולה לסייע בהפחתת הסימפטומים של ADHD בילדים.

החוקרים מציינים שמה שרופאים עושים בדרך כלל כשילדים עם ADHD מתחילים לסבול מתסמינים חמורים יותר הוא להגדיל את המינון של התרופות הטיפוליות שלהם, אם הם מטופלים באחת, או להציע להם תרופות.

What clinicians usually do when kids with ADHD start having more severe symptoms is increase the dose of their treatment medication, if they are on one, or put them on medication

ומבקשים מהם לשים יותר דגש על הביטחון התזונתי ואיכות המזון שהם אוכלים.
החוקרים מאמינים שהפרעות קשב וריכוז קשורות לרמות נמוכות של חלק מהנוירוטרנסמיטורים במוח – וויטמינים ומינרלים ממלאים תפקיד מפתח כגורמים משותפים בסיוע לגוף לייצר את הנוירוכימיקלים החשובים הללו ובתפקוד המוח הכולל.

Researchers believe that ADHD is related to low levels of some neurotransmitters in the brain – and vitamins and minerals play a key role as cofactors in helping the body make those important neurochemicals and in overall brain function, Hatsu said.

החוקרים מבקשים לשים דגש על אוכלוסיות מוחלשות כי ברור. כל אדם ובטח שילד אם הוא רעב, הוא יהיה פחות רגוע.
כמו כן, הלחץ של הורים שנסערים מכך שהם לא מסוגלים לספק מספיק מזון לילדיהם עלול ליצור מתח משפחתי שעלול להוביל ליותר תסמינים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז.
כאשר יש מחסור בכסף, יש גם יותר נטיה לרכוש דברים זולים ומעובדים (תזונה מערבית) ולצרוך פחות פירות, ירקות, אגוזים וזרעים.

כל ילד הוא עולם ומלואו ואין משהו שנכון לכולם.
צריך לתת לילדים את מה שהנפש שלהם מבקשת, לא לדרוש מהם להיות רובוטים ולצמצם את התסכול שלהם.
יש לעזור להם בהרגלים הבריאותיים, וזה חייב להתחיל אצלנו ההורים, שכן ההורים (וגם הסבים והדודות) הם אלה שמציגים לילדים את המזונות המעובדים והמסוכרים.
מי שכבר נמצא במקום הזה ומתקשה עם התזונה, יכול לקבל מעט כלים כאן.

דברים נוספים שיכולים להועיל לקשב וריכוז:

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s