אלצהיימר ודמנציה·דלקות בדרכי השתן·חמוציות·מחלות לב וכלי דם

חמוציות – לא רק לדרכי השתן

חמוציות הן פירות יער בעלי ריכוז גבוה במיוחד של נוגדי חמצון (אנתוציאנינים, קוורצטין, חומצה בנזואית, אפיקטכינים). החמוציות עשירות גם בוויטמינים כמו סי, בי 6 וויטמין קיי. כמו כן במינרלים כמו אשלגן ומנגן וסיבים תזונתיים.
פירות יער הם באופן כללי בין הפירות הבריאים ביותר בעולם, משום שהם מכילים סוגים שונים ורבים של נוגדי חמצון. נוגדי החמצון מסייעים להגן על גופנו מפני עקה חמצונית על ידי הרדיקלים החופשיים הנוצרים בגוף באופן טבעי ובמגע דרך אוויר מים ומזון.

אוכמניות – פוליפנולים – מחלות כלי דם ולב וחיזוק מערכת החיסון.
פירות יער לחיים ארוכים ואיכותיים.
גוג'י ברי – בריאות לעיניים ועוד.

הפרופיל של חומרים הביו-אקטיביים של חמוציות שונה מזה של פירות יער אחרים, בהיותם עשירים בפרואנטוציאנידינים מסוג A (PACs) בניגוד ל-PAC מסוג B הקיימים ברוב הפירות האחרים.
מדענים חקרו את ההשפעות המיטיבות של חמוציות על בריאות דרכי השתן מאז המאה ה-20 הן כמניעה והן כטיפול [1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][20].
במאה ה-21, ההגנה שסיפקו פיטוכימיקלים בחמוציות נגד סרטן ומחלות כלי דם משכה יותר תשומת לב החוקרים. אנתוציאנינים, פרוציאנידינים ופלבנולים בחמוציות תועדו כולם כבעלי השפעות אפשריות על מניעת סרטן. וגם ההשפעות הקרדיו-מטבוליות של חמוציות נחקרו במספר ניסויים קליניים.

ניסוי קליני חדש מצא שצריכה יומית של חמוציות במשך חודש שיפרה את התפקוד הקרדיווסקולרי בגברים בריאים.
המחקר שפורסם במרץ 22 בג'ורנל Food & Function, כלל 45 גברים בריאים שצרכו אבקת חמוציות (9 גרם) שווה ערך ל-100 גרם של חמוציות טריות ליום או פלצבו למשך חודש אחד. לאלו שצרכו חמוציות היה שיפור משמעותי במדד התרחבות כלי הדם וזרימה (FMD), אשר מסמנת שיפור בתפקוד הלב וכלי הדם. FMD נחשב לסמן ביולוגי רגיש לסיכון למחלות לב וכלי דם ומודד כיצד מתרחבים כלי דם כאשר זרימת הדם עולה.
המחקר מצא שיפורים משמעותיים ב-FMD שעתיים לאחר הצריכה הראשונה ולאחר חודש של צריכה יומית, כלומרהראו תועלת מיידית וכרונית כאחד. בנוסף, זוהו גם מטבוליטים וחזו את ההשפעות החיוביות שנראו ב-FMD.

תוצאות אלו מסיקות שחמוציות יכולות למלא תפקיד חשוב בתמיכה בבריאות הלב וכלי הדם ובתפקוד טוב של כלי הדם.

החוקרים מציינים שהעליות בפוליפנולים ומטבוליטים בזרם הדם והשיפורים הקשורים בהרחבה המתווכת בזרימה לאחר צריכת חמוציות מדגישה את התפקיד החשוב שחמוציות עשויות למלא במניעת מחלות לב וכלי דם. העובדה ששיפורים אלו בבריאות הלב וכלי הדם נראו עם כמות של חמוציות שניתן לצרוך באופן סביר מדי יום הופכת את החמוציות לפרי חשוב במניעת מחלות לב וכלי דם עבור הציבור הרחב.

The increases in polyphenols and metabolites in the bloodstream and the related improvements in flow-mediated dilation after cranberry consumption emphasize the important role cranberries may play in cardiovascular disease prevention. The fact that these improvements in cardiovascular health were seen with an amount of cranberries that can be reasonably consumed daily makes cranberry an important fruit in the prevention of cardiovascular disease for the general public

עוד מוסיפים החוקרים שצריכה נמוכה של פירות וירקות היא אחד מגורמי הסיכון המובילים הניתנים לשינוי הקשורים לשכיחות גבוהה יותר של מחלות לב וכלי דם ברחבי העולם. עדויות הולכות וגדלות ממשיכות לקשר את הפוליפנולים מפירות יער עם יתרונות לבריאות הלב. חמוציות עשירות בפרואנטוציאנידינים ייחודיים בעלי תכונות מובהקות בהשוואה לפוליפנולים המצויים בפירות אחרים ושמחקר זה הראה שצריכת חמוציות כחלק מתזונה בריאה יכולה לסייע בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם על ידי שיפור תפקוד כלי הדם.

החוקרים מסכמים שהממצאים שלהם מספקים ראיות מוצקות לכך שחמוציות יכולות להשפיע באופן משמעותי על בריאות כלי הדם אפילו באנשים עם סיכון קרדיווסקולרי נמוך. מחקר זה מצביע עוד יותר על כך שספציפית מטבוליטים הנמצאים בדם לאחר צריכת חמוציות קשורים להשפעות המועילות.

Our findings provide solid evidence that cranberries can significantly affect vascular health even in people with low cardiovascular risk. This study further indicates that specific metabolites present in blood after cranberry consumption are related to the beneficial effects
https://www.kcl.ac.uk/news/100g-cranberries-day-improves-cardiovascular-health

מחקר זה מצטרף למחקרים רבים אחרים בהם נמצא שחמוציות משפיעות באופן חיובי על פרופילי הכולסטרול הטרשתי וכי הן הפחיתו מספר גורמי סיכון קרדיומטבוליים, לחץ דם סיסטולי, איזון LDL ומניעת חימצונו, שמירה על אינדקס מסת גוף תקין והורדת רמות הומוציסטאין[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10].
כיום יש גם עדויות הולכות וגדלות המצביעות על תפקידים חשובים אחרים של חמוציות בשמירה על בריאות מערכת העיכול. למשל חמוציות הוכחו כמעכבים את הקולוניזציה של הליקובקטר פילורי בקיבה.
עוד ניתן לראות את השפעתם החיונית כמזון פרהביוטי על חיידקי המעי[1].
מבחר מאמרי סקירה שתומכים בכל האמור לעיל[1][2][3][4][5].

מחקר שפורסם במאי 22 בג'ורנל Frontiers in Nutrition שנעשה על ידי צוות של חוקרים מאוניברסיטת EUA שבאנגליה מדגיש את הפוטנציאל הנוירו-פרוטקטיבי של חמוציות.
החוקרים מציינים שדמנציה צפויה להשפיע על כ-152 מיליון אנשים עד שנת 2050. אין תרופה ידועה שמטפלת במצב, ולכן חיוני לחפש התערבויות באורח חיים הניתנות לשינוי, כגון דיאטה, שיכולות להיות לעזור להפחית את הסיכון והעומס למחלות.

Dementia is expected to affect around 152 million people by 2050. There is no known cure, so it is crucial that we seek modifiable lifestyle interventions, such as diet, that could help lessen disease risk and burden

הסיבה שהם בחרו לבחון חמוציות היא כי מחקרים קודמים הראו שצריכה גבוהה יותר של פלבנואידים (נוגדי חמצון) בתזונה קשורה לשיעורים איטיים יותר של ירידה קוגניטיבית ודמנציה. ומזונות שעשירים באנתוציאנינים ובפרואנטוציאנידינים, המעניקים לגרגרים את צבעם האדום, הכחול או הסגול, נמצאו כמשפרים את הקוגניציה.

פירות יער לחיים ארוכים ואיכותיים

החוקרים מוסיפים שחמוציות עשירות במיקרו-נוטריינטים אלו וזכו להכרה בתכונות נוגדות החמצון והאנטי דלקתיות שלהן. והם רצו לגלות יותר על האופן שבו חמוציות יכולות לעזור להפחית ניוון עצבי הקשור לגיל.
צוות המחקר חקר את ההשפעה של אכילת חמוציות במשך 12 שבועות על תפקוד המוח והכולסטרול בקרב 60 משתתפים בריאים מבחינה קוגניטיבית בגילאים 50-80.
מחצית מהמשתתפים צרכו אבקת חמוציות מיובשות בהקפאה, שווה ערך לכוס או 100 גרם של חמוציות טריות, מדי יום. המחצית השנייה צרכה פלצבו.
התוצאות הראו שצריכת חמוציות שיפרה משמעותית את הזיכרון של המשתתפים מאירועים יומיומיים כמו זיכרון אפיזודי חזותי (visual episodic memory), תפקוד עצבי ואספקת דם למוח (brain perfusion).
החוקרים גם מצאו שהמשתתפים שצרכו את אבקת החמוציות הראו שיפור משמעותי בביצועי זיכרון אפיזודיים בשילוב עם זרימה משופרת של חומרים מזינים חיוניים כמו חמצן וגלוקוז לחלקים חשובים במוח התומכים בקוגניציה – במיוחד איחוד ואחזור זיכרון.
קבוצת החמוציות הראתה גם ירידה משמעותית ברמות ה-LDL. זה תומך ברעיון שחמוציות יכולות לשפר את בריאות כלי הדם ועשויות בחלקן לתרום לשיפור בזילוף המוח ובקוגניציה.

החוקרים מסכמים שהממצאים של מחקר זה מעודדים מאוד, במיוחד בהתחשב בכך שהתערבות חמוציות קצרה יחסית של 12 שבועות הצליחה לייצר שיפורים משמעותיים בזיכרון ובתפקוד העצבי.

דמנציה – פארמה אל מול הטבע

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s