אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·אומגה 6·בריאות הנפש

התאמת צריכת חומצות שומן (אומגה-3 ו-6) מסייעת בשינויי מצב הרוח אצל אנשים עם הפרעה דו קוטבית

הפרעה דו קוטבית משפיעה על עד 2.4% מהאוכלוסייה, היא מצב בריאות נפש שבהם אנשים חווים מצבי רוח מחזוריים באופן חריג.
מצד אחד תקופות של דיכאון, המתאפיינות במצב רוח ירוד, בעצבות, בשינוי בתיאבון ובפגיעה בשינה, בהיעדר אנרגיה, באובדן הנאה מהחיים, בייאוש ובחוסר תקווה ואף במחשבות על מוות.
מצד שני: תקופות של מאניה, המתאפיינות במצב רוח מרומם, בתחושה של אנרגיה רבה ושל מסוגלות להוציא אל הפועל כמעט כל רעיון וכל תוכנית, בפעלתנות יתר, במתירנות מינית, בפיזור כספים ובתחושה של היעדר צורך בשינה.

במהלך הפרקים החריפים, חלקים במוח המסדירים רגשות אינם פעילים, מה שמוביל לשיאים מאניים או לשפל דיכאוני. חוקרים אוניברסיטת פנסילבניה חושבים שניתן לעזור לאותם אנשים בין הפרקים הקיצוניים, שיכולים לכלול כאב, חרדה, אימפולסיביות ועצבנות.
ולכן הם בחנו את האפשרות שהתערבות תזונתית יכולה לסייע בין הפרקים.

As clinicians, we understand that if we can help our patients better control these symptoms between episodes, it could help reduce the number of times they relapse into acute episodes. Our goal with this trial was to see if specific dietary interventions could help patients with mood variability between episodes.

מחקרים קודמים הראו כי תרופות לטיפול בהפרעות דו קוטביות משנות את האופן שבו הגוף מפרק חומצות שומן ותוצרי הלוואי של תהליך זה מפעילים חלקים שונים של המערכת החיסונית וכוללים תהליכים כימיים אחרים המשפיעים על האופן שבו הגוף תופס כאבים, סימפטום נפוץ המדווח על ידי אנשים החיים עם הפרעות דו קוטביות.
החוקרים שיערו כי על ידי שינוי סוג וכמות חומצות השומן הנצרכים, הגוף ייצר מטבוליטים למטרות ספציפיות, כגון הפחתת כאבים או דלקות. החוקרים עיצבו תזונה לשינוי רמות חומצות השומן – העלאת הרב בלתי רוויות (אומגה 3) וצמצום החד בלתי רווי (אומגה 6).
התזונה הניסיונית הפחיתה את צריכת חומצת השומן אומגה 6 על ידי הגבלת בשר אדום, ביצים ושמנים מסוימים, והגדילה את צריכת חומצת השומן אומגה 3 על ידי הוספת זרעי פשתן ודגים שומניים כמו טונה וסלמון. על מנת שהמשתתפים לא יידעו באיזו קבוצה הם, הצוות נתן למשתתפים תכניות ארוחות ספציפיות עם הוראות כיצד להכין את האוכל שלהן, כמו גם שמני בישול ללא תווית ומזונות חטיפים ומוצרים מיוחדים.

במחקר שפורסם ביולי 21 בג'ורנל Bipolar Disorders יותר מ -80 אנשים עם הפרעות דו קוטביות השתתפו בייעוץ דיאטה וקיבלו מזון ספציפי לתקופה של 12 שבועות. על מנת שהמשתתפים לא יידעו באיזו קבוצה הם, הצוות נתן למשתתפים תכניות ארוחות ספציפיות עם הוראות כיצד להכין את האוכל שלהן, כמו גם שמני בישול ללא תווית ומזונות חטיפים ומוצרים מיוחדים.
פעמיים ביום הם השלימו סקרים במכשירים הניידים שלהם על מצב הרוח שלהם, כאבים ותסמינים אחרים. לאורך כל המחקר עשו גם בדיקות דם כדי שהחוקרים יוכלו למדוד את רמות חומצת השומן וכיצד האוכל משפיע על גופם. לדברי החוקרים, הדיאטה הניסיונית שיפרה את השתנות מצב הרוח בחולים עם הפרעות דו קוטביות.

בפוסט אחר ראינו שתזונה דומה משפרת מצבים של דלקות וכאבים נוירופתיים לרבות מיגרנות

אין ספק שלתזונה יש משמעות אדירה על מצב הרוח שלנו כי היא מספקת לנו את כל הרכיבים שהמוח צריך ויש גם את החיידקים במעיים שתורמים את שלהם במנגנון שנקרא Gut-Brain-Axis.

ראינו גם שלאומגה 3 מלבד החשיבות בשמירה על כלי דם ולב, יש בה גם הרבה חשיבות למצבים עצביים ונפשיים: סטרס ודיכאון לרבות אחרי לידה, אוטיזם, שבץ מוחי, אלצהיימר ודמנציה.

אם מצאתם את המידע מענין ומועיל ורוצים לתרום להמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים להפוך לתומך

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s