אבטיח·השמנת יתר·ויטמין C·לחץ דם גבוה·ליקופן (עגבניות)·מחלות לב וכלי דם·מחלות מטבוליות·נוגדי חמצון·סוכרת·סרטן השד·סרטן מעי גס·סרטן ערמונית·פעילות גופנית

אבטיח – טעים, בריא, מרווה ואפילו מונע סוכרת, מחלות כלי דם וסרטן

האבטיח הוא פרי הקיץ האולטימטיבי והמדויק עבורנו, בני האדם.
האבטיח הוא לא רק קינוח מרענן או פינוק לימים החמים יותר, אלא גם מהווה מזון מרפא מוכח בכל עונה בשנה.
האבטיח מכיל כ93% מים, כ-7% סוכרים אבל ערכו הקלורי נמוך (30-25 קלוריות ב- 100 גרם). האבטיח דל בנתרן אך עשיר באשלגן. מכיל כמות גבוהה של נוגדי חמצון במיוחד בטא קרוטן, ליקופן[1] שהוא גם הפיגמנט האדום של האבטיח, רמות יפות של ויטמין C, ציטרולין וויטמינים מקבוצה B.
בשל הרמות הגבוהות של אותם נוגדי חמצון, האבטיח מסייע בהגנה מפני בעיות כרוניות כגון מחלות לב וכלי דם וסרטן[2].

אני יודע שכשאוכלים אבטיח הרבה אנשים מסירים את הגרעינים שלו. הגרעינים הללו לא רק שהם אכילים (כולם מכירים אותם כפיצוחים). יש בהם גם הרבה חלבון[3] וסיבים ולכן יהיה טוב אם תאכלו אותם. זה גם מרווה וגם נותן תחושת שובע לזמן ארוך יותר.

  • יש אנשים שחוששים מפירות בגלל הסוכר שלהם. בפוסט "אכילת 2 מנות פרי מלא ליום מורידה סיכון לסוכרת סוג 2" רואים שלא כך הדבר. הסוכר המעובד הוא זה שתורם למחלות מטבוליות (סוכרת, השמנת יתר) ולסיבוכים עתידיים. פירות לא עושים זאת… לדוגמה מחקר פרה-קליני בשנת 2007[4] הראה כי רימון ואבטיח שיפרו משמעותית את התסמונת המטבולית במודלים של בעלי חיים סוכרתיים ובעלי משקל עודף. מחקר אחר מ-2013[5] הראה שאין הבדל במדד הסוכר HbA1c כשאוכלים מעט פירות או הרבה פירות ולכן החוקרים סיכמו ואמרו: "ההמלצה לצמצום צריכת פירות כחלק מטיפול תזונתי רפואי סטנדרטי בחולים הסובלים מעודף משקל עם סוכרת מסוג 2 שאובחנה לאחרונה, הביאה לאכילת פחות פירות. אולם לא הייתה לכך השפעה על HbA1c, ירידה במשקל או היקף המותניים. אנו ממליצים לא להגביל את צריכת הפירות בחולים הסובלים מסוכרת מסוג 2".
    מחקר ממרץ 20[6] מצא כי תוספת של אבטיח שיפרה את רמת הגלוקוז בדם בצום, ריכוז אינסולין בסרום, ושינויים בהצטברות מטבוליטים בכבד ושינו את הרכב המיקרוביום.
  • צריכת אבטיח מציגה טיפול אלטרנטיבי בטיפול משולב בחולים עם דיסליפידמיה, מקדם בריאות וממזער את התפתחות גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם[7].
  • צריכה מוגברת של פירות וירקות (עלים כהים, ירקות מצליבים, גזר ועגבניות, בננות ואבטיח) ונמצא קשר לירידה בסיכון לסרטן השד בקרב נשים סיניות[8].
    תזונה שעשירה בקרוטנואידים מורידה סיכון לסרטן הריאות[9].
    תזונה שעשירה בקרוטנואידים וליקופן מורידה סיכון לסרטן ערמונית[10.
    תוספת אבקת אבטיח עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס על ידי הפחתת התפשטות התאים במקום שינוי באפופטוזיס[11].
    נראה כי הפחתת הסיכון לסרטן נובעת, בין השאר, מהורדת פקטורי גדילה דמויי אינסולין (IGF), חלבון שמשחק תפקיד בחלוקת התאים וכשרמותיו גבוהות בדם זה קשור לסרטן הנובע מהשמנה[12].
  • לאבטיח נמצאה השפעה מועילה על תפקוד העורקים ולחץ הדם, במיוחד בקרב מבוגרים בגיל העמידה הסובלים מהשמנת יתר עם יתר לחץ דם [13]. האבטיח מנע גם עלייה בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי לאחר אימון בקרב נשים [14].
    בקרב אנשים עם יתר לחץ דם, האבטיח שיפר גם את לחץ הדם של אבי העורקים ואת השתקפות הגלים, אינדיקטור לתפקוד העורקים[15].
    ממצאים של מחקר מ-2015[16] מצביעים על כך שאבטיח משפר את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולדות באמצעות איזון פרופיל שומנים טובים יותר, הורדת רמות דלקת ויכולת נוגדת חמצון גדולה יותר על ידי שינוי ביטוי גנים של מטבוליזם של שומנים
    הליקופן באבטיח נמצא במחקרים בקרב נשים שמנות, לאחר גיל המעבר[17] ולגברים מפינלנד [18] להפחית את הנוקשות והעובי של קירות העורקים.
    במחקר משנת 2019 [19] השווו את ההשפעות של צריכת 2 כוסות אבטיח לעומת חטיף עוגיות דל שומן במשך ארבעה שבועות על משקל הגוף, לחץ הדם, רמות גלוקוז ואינסולין וסמנים ביולוגיים לדלקות, סטרס חמצוני ותפקודי כבד. ומצאו שצריכת שתי כוסות אבטיח מדי יום הפחיתה לא רק את לחץ הדם אלא גם את משקל הגוף. החוקרים סיכמו: "כמזון טבעי המספק סיבים, מיקרו -חומרים ופיטוכימיקלים ביו -אקטיביים, אבטיח עשוי להוות אלטרנטיבה בריאה יותר לחטיפים קונבנציונליים".
    במחקר ממרץ 2019[20] ראו כי ניתן להשיג הפחתה במשקל הגוף, מדד מסת הגוף (BMI) ולחץ הדם באמצעות צריכה יומית של אבטיח, מה שמשפר גם כמה גורמים הקשורים לעודף משקל והשמנה.
  • מהציטרולין שיש באבטיח הגוף מייצר חומצת אמינו ארגינין ברמות גבוהות[21][22]. ארגינין הוא המצע החנקני המשמש לסינתזה של תחמוצת החנקן (NO) בעל תפקיד חיוני בתפקודי הלב וכלי הדם ומערכת החיסון. אבטיח וארגינין משפרים את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל פרופיל שומנים, יכולת נוגדת חמצון ודלקת על ידי שינוי ביטוי גנים רלוונטי[23].
  • לאבטיח יכולות שיקום פעילות לבבית ושל השרירים אחרי פעילות גופנית[24][25] ושיפור סיבולת[26]
  • ליקופן נמצא בחלקים של העין האנושית ומסייע בהגנה מפני נזקים חמצוניים ודלקות כאחד. לפיכך, הוא עשוי לסייע גם במניעת ניוון מקולרי הקשור לגיל, מצב שגורם לעיוורון נפוץ בקרב קשישים[27].

מי שנהנה כל קיץ מהרבה אבטיח, אז שימשיך להנות. וכל מי שחושש שמדובר בסוכר בלבד, אז זה ממש לא המצב.

אם מצאתם את המידע מענין ומועיל ורוצים לתרום להמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים להפוך לתומך

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s