אגוזים ושקדים·אפיגנטיקה·בי קומפלקס·במיה·הגיל השלישי·ויטמין B12·ירוקים·כורכום·ליקופן (עגבניות)·מינרלים·משפחת המצליבים·מתילציה·נוגדי חמצון·סלניום·פולאט·פטריות·פירות יער·פקאנים·פרוביוטיקה·קוורצטין·רזברטרול·שיטקי·תה ירוק·תזונה מבוססת צומח - טבעונות

אפיגנטיקה – מתילציה ותזונה מבוססת צומח

כל אחד מאיתנו יודע בן כמה הוא, לפי תאריך הלידה שרשום בתעודת הזהות. אולם כולנו מכירים בני שמונים בריאים שאינם סובלים מאף מחלת זקנה, ולצידם קיימים גם אלו שכבר בגיל שישים החלו לסבול ממחלות זקנה כאלצהיימר, פרקינסון, סרטן, טרשת עורקים ועוד. לכל אחד מאלו יש 'גיל ביולוגי' שונה. בני השמונים הבריאים, למשל, עשויים להיות בעלי גיל ביולוגי שנמוך יותר בעשרים שנים מגילם הכרונולוגי ובני השישים החולים עשויים להיות בעלי גיל ביולוגי גבוה יותר, בעשר או אפילו עשרים שנים.
בשנת 2013 זעזע פרופ' סטיב הורוואת' את עולם חקר ההזדקנות. הורוואת' גילה סוג חדש של שעוני הזדקנות, שהיו מדויקים יותר מכל שעון שהיה קיים עד אותו הזמן. שני שעוני ההזדקנות הרלוונטיים ביותר שלו מכונים "שעון הוורוואת'" ו- GrimAge, והם יכולים לקבוע את 'הגיל הביולוגי' של כל אדם.
השעונים האפיגנטיים של הורוואת' יכולים לנבא את סיכוייו של אדם לפתח מחלות זקנה יותר טוב מכל שעון אחר שהתגלה עד היום – והם אפילו מוצלחים יותר מהסתמכות על הגיל הכרונולוגי של האדם.
באמצעות שעון ה- GrimAge שהודגם לראשונה ב- 2019 ניתן לחזות את הזמן עד המוות, הזמן עד למחלות עורקים לבביות, הזמן עד להתפתחות מקרה הסרטן הראשון, הזמן עד להיחלשות השרירים והתדלדלות מסת העצם, הידרדרות קוגניטיבית ואפילו לגיל הפסקת המחזור אצל נשים.
שמם המלא של השעונים של הוורוואת' הוא "שעון אפיגנטי המבוסס על מתילציית דנ"א". השעונים האפיגנטיים של הורוואת' בוחנים, למעשה, את מידת המתילציה של הדנ"א באזורים מסוימים.
(https://www.hayadan.org.il/stopping_aging_epigenetic_clocks)

מתילציה זכתה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות, במיוחד כעת כאשר אנשי מקצוע בתחום הבריאות מתחילים להבין את המשמעות הקלינית של מתילציה ויש להם את היכולת לבדוק האם יש פולימורפיזם יחיד של נוקליאוטידים (SNP) המתווכים את מסלולי מתילציה של ה- DNA ואת ביטוי הגנים. מתילציה היא תהליך דינמי המשתנה ללא הרף המגיב להשפעות תזונתיות וסביבתיות, הידוע גם בשם אפיגנטיקה, ולכן תזונה חשובה כל כך לאיזון מתילציה בריא ולביטוי גנטי מיטבי.
מתילציה היא העברה של קבוצת מתיל פחמן אחת ממולקולה אחת לאחרת המפעילה או מנטרלת את אותה מולקולה, אפשר לדמיין את זה ככפתור של חשמל שמדליק ומכבה.
זהו התהליך בו האפיגנטיקה שלנו מווסתת את ביטוי הגנים. התהליך מתווך על ידי אנזימים (MTHFR), (COMT) ו- (CBS).
מתילציה תלויה במידה רבה בנוכחות חומרים מזינים מסוימים המשמשים כגורמים משותפים בכדי לשמור על התהליך חלק. כולין, בטאין, מתיונין, חומצה פולית, (מתיל פולאט) ויטמינים B12 (מתיל קובלמין) ו- B6, כמו גם מינרלים מסוימים כמו מגנזיום, אבץ וגופרית.
המתילציה היא קריטית למספר רב של תהליכים מטבוליים כולל:

  • חלוקת תאים, סינתזת DNA ו- RNA
  • ניקוי רעלים ושינוי ביולוגי של הורמונים
  • ביוסינתזה של נוירוטרנסמיטר
  • התפתחות מערכת העצבים המרכזית והיווצרות צינור עצבי
  • פינוי היסטמין
  • סינתזת פוספוליפידים
  • מיאלינציה של עצבים היקפיים

כלומר פגיעה בתהליך המתילציה או חסר של מתיל יכולים לגרום למחלות רבות ולמוות בטרם עת.

תשומת לב מיוחדת מהצד המדעי התמקדה בחומצה פולית ו- MTHFR ובגרסאות גנטיות פוטנציאליות אחרות המשפיעות על חילוף החומרים והמתילציה של חומצה פולית. אצל אלו עם וריאנטים של גן MTHFR, נפגמת היכולת של המתילציה של חומצה פולית ולכן חשוב אצלם עוד יותר להשיג את החומצה הפולית ושאר ויטמיני הבי בצורתם הטבעית (מתיל) ולא הסינתטית. זה כדי למנוע הצטברות אפשרית של חומצה פולית לא מטבולית, שעלולה להיות גנוטוקסית (חומרים כימיים המשבשים את המידע הגנטי בגרעין התא) ועלולה להוות סיכונים בריאותיים. הדרך הטובה ביותר היא כמובן דרך המזון אבל הרבה מטפלים ורופאים ממליצים על תוספי מזון ואז מומלץ לוודא שכתוב את המילה מתיל על התוסף.

האם אפשר להשפיע ישירות על מידת המתילציה של הדנ"א – בעצם, לנתק את העמודים המודבקים כך שהתא יוכל לקרוא אותם שוב – וכך להצעיר את התאים, ובהתאם גם את כל הגוף?

במחקר שפורסם בדצמבר 2020 בג'ורנל Nature החוקרים, שהורוואת' הוא אחד מהם, רצו להשפיע על רמת המתילציה בתאים באופן מלאכותי. הם קיוו שבדרך זו, הם יוכלו לגרום לתאים להפוך לצעירים יותר. הם ניסו במכוון לבצע שינוי מזערי, שלא יהפוך בחזרה לתאי גזע עובריים – דבר שהיה גורם לכל תאי הגוף להיפרד זה מזה.
החוקרים הצליחו להחזיר את הראייה בעכברים מבוגרים על ידי החזרת השעון הביולוגי בתאי הרשתית של העין על ידי שחזור תפקוד הגנים הצעירים.
אמנם מדובר בעכברים ויש עוד דרך כדי להראות זאת בבני אדם, עדיין התוצאה הייתה משמעותית מספיק כדי שהחוקרים יצהירו בביטחון במאמר כי הם הראו, שאפשרי להסב אחורנית בבטחה את הגיל ברקמה מורכבת, ולשקם את הפעילות הביולוגית שלה באורגניזמים חיים.

Our study demonstrates that it’s possible to safely reverse the age of complex tissues such as the retina and restore its youthful biological function
https://hms.harvard.edu/news/vision-revision

במחקר אחר ראשון מסוגו שפורסם במאי 21 בג'ורנל Aging שעבר ביקורת עמיתים, ערכו ניסוי קליני פורץ דרך שהראה שאנחנו יכולים להפחית את הגיל הביולוגי (כפי שנמדד על ידי שעון ה- DNAmAge של Horvath 2013) ביותר משלוש שנים תוך שמונה שבועות בלבד עם תזונה ואורח חיים באמצעות איזון מתילציה של ה- DNA.

המחקר מספק ראיות מדעיות לכך ששינויים באורח החיים ובתזונה יכולים לספק הפחתה מיידית ומהירה של הגיל הביולוגי שלנו.

מכיוון שההזדקנות היא המניע העיקרי למחלות כרוניות, בכוחה של הפחתה זו לעזור לנו לחיות טוב יותר, זמן רב יותר.
הניסוי הקליני המבוקר והאקראי נערך בקרב 43 גברים מבוגרים בריאים בין הגילאים 50-72. תוכנית הטיפול בת 8 השבועות כללה הדרכה לדיאטה, שינה, פעילות גופנית והרפיה, פרוביוטיקה ופיטונוטרינטים, וכתוצאה מכך הפחתה מובהקת סטטיסטית של הגיל הביולוגי – יותר משלוש שנים, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

אז הבנו שלתזונה חלק עיקרי ומהותי בקיום המתילציה וחשוב גם לציין, שחומרי הדברה יוצרים עומס על מסלולי המתילציה, סיבה חשובה נוספת לתמיכה בתזונה אורגניות ונקייה מריסוס.

הרבה רכיבים צמחיים נחשבים מעודדי מתילציה ומשום מה הם גם אלה שקשורים במניעה וטיפול בכל המחלות ובמנגנונים רבים.

  • ירקות עלים כהים – קייל, תרד, בוקצ'וי, קולארד, עלי סלק, עלי חרדל, לפת מקורות מצוינים של חומצה פולית (מתיל), ויטמיני B ומגנזיום.
  • ירקות מצליבים (סולפוראפן, פולאט) – ארוגולה, ברוקולי, כרוב (לבן, סגול, ניצנים), כרובית וצנונית.
  • סלק (בטאין, כולין).
  • קטניות עדשים ויטמיני בי ובמיוחד פולאט ומינרל קורט מוליבדן (במיוחד עדשים, שעועית פינטו ואפונה). שעועית וקטניות הם גם מקורות מצוינים לחומצות אמינו, החשובות לשמירה על רמות מתיונין.
  • במיה – עשירה בוויטמין B6, B1, נחושת, מגנזיום ומנגן.
  • פטריות, במיוחד שיטאקה, נחשבות אדפטוגנים למתילציה, בגלל יכולתן המוכחת להפחית את רמות ההומוציסטאין בסרום. כמו כן מכילות רמות יפות של כולין, ויטמיני בי, נחושת וסלניום.
  • זרעים/גרעינים – עתירים בפולאט ושאר ויטמיני B ומינרלים. זרעי דלעת הם מקורות חזקים של כולין, מגנזיום וחומצה פולית. זרעי חמניות עשירים בוויטמינים B1 ו- B6, חומצה פולית, מגנזיום, נחושת, כולין, בטאין וסלניום[1][2][3]. זרעי שומשום הם מקורות נהדרים של כולין, תיאמין, ניאצין, חומצה פולית, נחושת, אבץ, מגנזיום ומנגן.
  • רוזמרין – מכיל חומצה פולית, חומצה רוזמרינית, אחד המרכיבים הפיטונוטריים העיקריים ברוזמרין, נחשבת אדפטוגן מתילציה בגלל שהוכח כי היא מווסתת את ה- DNMT. חומצה רוזמרינית קיימת ברוזמרין מיובש ורענן כאחד.
  • פירות יער – אנתוציאנינים, חומצה כולורוגנית, חומצה אלגית (משפיע על אנזימי DNMT שאחראיים על המתילציה). פירות יער שונים מכילים פרופילים פיטונוטרינטים שונים, לכן עדיף לגוון בהם.
  • תה – Epigallocatechin gallate, catechins ו flavonols אחרים עשויים גם להועיל פעילות מתילציה. המדע משייך את היכולות האנטי סרטניות של הרכיבים הללו באמצעות המתילציה
  • קוורצטין – משפיע על אנזימי DNMT שאחראיים על המתילציה
  • כורכומין – משפיע על אנזימי DNMT שאחראיים על המתילציה
  • אגוזים במיוחד מלך ופקאנים שמכילים חומצה אלגית המשפיעה על אנזימי DNMT.
  • ליקופן משפיע על אנזימי DNMT.
  • רזברטרול משפיע על אנזימי DNMT.

*** תוספת דצמבר 21
מתח ממושך, מגביר את הסיכון למחלות לב, התמכרות, הפרעות מצב רוח והפרעות נפשיות אחרות. זה יכול להשפיע על חילוף החומרים וזה יכול גם להאיץ הפרעות הקשורות למטבוליזם (השמנה וסוכרת). מתח גם פוגע ביכולת שלנו לווסת רגשות ולחשוב בבהירות.

Prolonged stress, increases the risk of heart disease, addiction, mood disorders, and post-traumatic stress disorder. It can influence metabolism, accelerating obesity-related disorders such as diabetes. Stress also saps our ability to regulate emotions and to think clearly

במחקר שפורסם בנובמבר 21 בג'ורנל Translational Psychiatry חוקרים מייל השתמשו בשעון GrimAge, כדי לשאול כמה שאלות:
עד כמה מתח כרוני מאיץ את השעון הביולוגי?
האם מתח גם מאיץ את ההזדקנות באוכלוסייה צעירה ובריאה יחסית?
האם יש דרכים להאט אותו ולהאריך תוחלת חיים בריאה?

למחקר שלהם, הם רשמו 444 אנשים, בגילאי 19 עד 50, שסיפקו דגימות דם ששימשו להערכת השינויים הכימיים הקשורים לגיל שנמצאו על ידי GrimAge וכן סמנים אחרים לבריאות. המשתתפים גם ענו על שאלות שנועדו לחשוף רמות מתח וחוסן פסיכולוגי.
גם לאחר שהתייחסו לגורמים דמוגרפיים והתנהגותיים כמו עישון, אינדקס מסת גוף, גזע והכנסה.
החוקרים מצאו שאלו שקיבלו ציון גבוה במדדים הקשורים למתח כרוני הפגינו סמני הזדקנות מואצים ושינויים פיזיולוגיים כמו תנגודת מוגברת לאינסולין.
עם זאת, מתח לא השפיע באותה מידה על הבריאות של כולם. נבדקים שקיבלו ציון גבוה בשני מדדי החוסן הפסיכולוגי – ויסות רגשות ושליטה עצמית – היו עמידים יותר להשפעות הלחץ על ההזדקנות ותנגודת לאינסולין, בהתאמה.
החוקרים מציינים שתוצאות אלו תומכות ברעיון הפופולרי שלחץ גורם לנו להזדקן מהר יותר, אך הן מציעות גם דרך מבטיחה אולי למזער את ההשלכות השליליות הללו של לחץ באמצעות חיזוק ויסות רגשות ושליטה עצמית.
במילים אחרות, ככל שהנבדק עמיד יותר מבחינה פסיכולוגית, כך גדל הסיכוי שיחיו חיים ארוכים ובריאים יותר.

These results support the popular notion that stress makes us age faster, but they also suggest a promising way to possibly minimize these adverse consequences of stress through strengthening emotion regulation and self-control. In other words, the more psychologically resilient the subject, the higher the likelihood they would live a longer and healthier life, he said
https://news.yale.edu/2021/12/06/stress-makes-lifes-clock-tick-faster-chilling-out-slows-it-down

אם תיכנסו לפוסט המרכז על סטרס/ דיכאון תועלו גם לראות שהרבה מאוד רכיבים שנמצאו מועילים לאיזון הנפש נמצאים גם ברשימה למעלה שמשפרים מתילציה

מזמין אתכם לקרוא גם על המושג טלומרים שקשור גם לשכפול DNA ולנושא אריכות ימים ובריאות טובה וכן את המאמר תזונה – גנטיקה ואפיגנטיקה.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s