אגוזים ושקדים·אפיגנטיקה·במיה·הגיל השלישי·ירוקים·כורכום·ליקופן (עגבניות)·משפחת המצליבים·מתילציה·פטריות·פירות יער·קוורצטין·רזברטרול·תה ירוק·תזונה מבוססת צומח - טבעונות

אפיגנטיקה – מתילציה ותזונה מבוססת צומח

מתילציה זכתה לתשומת לב רבה בשנים האחרונות, במיוחד כעת כאשר אנשי מקצוע בתחום הבריאות מתחילים להבין את המשמעות הקלינית של מתילציה ויש להם את היכולת לבדוק האם יש פולימורפיזם יחיד של נוקליאוטידים (SNP) המתווכים את מסלולי מתילציה של ה- DNA ואת ביטוי הגנים. מתילציה היא תהליך דינמי המשתנה ללא הרף המגיב להשפעות תזונתיות וסביבתיות, הידוע גם בשם אפיגנטיקה, ולכן תזונה חשובה כל כך לאיזון מתילציה בריא ולביטוי גנטי מיטבי.
מתילציה היא העברה של קבוצת מתיל פחמן אחת ממולקולה אחת לאחרת המפעילה או מנטרלת את אותה מולקולה, אפשר לדמיין את זה ככפתור של חשמל שמדליק ומכבה.
זהו התהליך בו האפיגנטיקה שלנו מווסתת את ביטוי הגנים. התהליך מתווך על ידי אנזימים (MTHFR), (COMT) ו- (CBS).
מתילציה תלויה במידה רבה בנוכחות חומרים מזינים מסוימים המשמשים כגורמים משותפים בכדי לשמור על התהליך חלק. כולין, בטאין, מתיונין, חומצה פולית, (מתיל פולאט) ויטמינים B12 (מתיל קובלמין) ו- B6, כמו גם מינרלים מסוימים כמו מגנזיום, אבץ וגופרית.
המתילציה היא קריטית למספר רב של תהליכים מטבוליים כולל:

  • חלוקת תאים, סינתזת DNA ו- RNA
  • ניקוי רעלים ושינוי ביולוגי של הורמונים
  • ביוסינתזה של נוירוטרנסמיטר
  • התפתחות מערכת העצבים המרכזית והיווצרות צינור עצבי
  • פינוי היסטמין
  • סינתזת פוספוליפידים
  • מיאלינציה של עצבים היקפיים

כלומר פגיעה בתהליך המתילציה או חסר של מתיל יכולים לגרום למחלות רבות ולמוות בטרם עת.

תשומת לב מיוחדת מהצד המדעי התמקדה בחומצה פולית ו- MTHFR ובגרסאות גנטיות פוטנציאליות אחרות המשפיעות על חילוף החומרים והמתילציה של חומצה פולית. אצל אלו עם וריאנטים של גן MTHFR, נפגמת היכולת של המתילציה של חומצה פולית ולכן חשוב אצלם עוד יותר להשיג את החומצה הפולית ושאר ויטמיני הבי בצורתם הטבעית (מתיל) ולא הסינתטית. זה כדי למנוע הצטברות אפשרית של חומצה פולית לא מטבולית, שעלולה להיות גנוטוקסית (חומרים כימיים המשבשים את המידע הגנטי בגרעין התא) ועלולה להוות סיכונים בריאותיים. הדרך הטובה ביותר היא כמובן דרך המזון אבל הרבה מטפלים ורופאים ממליצים על תוספי מזון ואז מומלץ לוודא שכתוב את המילה מתיל על התוסף.

במחקר ראשון מסוגו שפורסם במאי 21 בג'ורנל Aging ועבר ביקורת עמיתים, ערכו ניסוי קליני פורץ דרך שהראה שאנחנו יכולים להפחית את הגיל הביולוגי (כפי שנמדד על ידי שעון ה- DNAmAge של Horvath 2013) ביותר משלוש שנים תוך שמונה שבועות בלבד עם תזונה ואורח חיים באמצעות איזון מתילציה של ה- DNA. המחקר מספק ראיות מדעיות לכך ששינויים באורח החיים ובתזונה יכולים לספק הפחתה מיידית ומהירה של הגיל הביולוגי שלנו. מכיוון שההזדקנות היא המניע העיקרי למחלות כרוניות, בכוחו של הפחתה זו לעזור לנו לחיות טוב יותר, זמן רב יותר.
הניסוי הקליני המבוקר והאקראי נערך בקרב 43 גברים מבוגרים בריאים בין הגילאים 50-72. תוכנית הטיפול בת 8 השבועות כללה הדרכה לדיאטה, שינה, פעילות גופנית והרפיה, פרוביוטיקה ומפיטונוטרינטים, וכתוצאה מכך הפחתה מובהקת סטטיסטית של הגיל הביולוגי – יותר משלוש שנים, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

אז הבנו שלתזונה חלק עיקרי ומהותי בקיום המתילציה וחשוב גם לציין, שחומרי הדברה יוצרים עומס על מסלולי המתילציה, סיבה חשובה נוספת לתמיכה בתזונה אורגניות ונקייה מריסוס.

הרבה רכיבים צמחיים נחשבים מעודדי מתילציה ומשום מה הם גם אלה שקשורים במניעה וטיפול בכל המחלות ובמנגנונים רבים.

  • ירקות עלים כהים – קייל, תרד, בוקצ'וי, קולארד, עלי סלק, עלי חרדל, לפת מקורות מצוינים של חומצה פולית (מתיל), ויטמיני B ומגנזיום.
  • ירקות מצליבים (סולפוראפן, פולאט) – ארוגולה, ברוקולי, כרוב (לבן, סגול, ניצנים), כרובית וצנונית.
  • סלק (בטאין, כולין).
  • קטניות עדשים ויטמיני בי ובמיוחד פולאט ומינרל קורט מוליבדן (במיוחד עדשים, שעועית פינטו ואפונה). שעועית וקטניות הם גם מקורות מצוינים לחומצות אמינו, החשובות לשמירה על רמות מתיונין.
  • במיה – עשירה בוויטמין B6, B1, נחושת, מגנזיום ומנגן.
  • פטריות, במיוחד שיטאקה, נחשבות אדפטוגנים למתילציה, בגלל יכולתן המוכחת להפחית את רמות ההומוציסטאין בסרום. כמו כן מכילות רמות יפות של כולין, ויטמיני בי, נחושת וסלניום.
  • זרעים/גרעינים – עתירים בפולאט ושאר ויטמיני B ומינרלים. זרעי דלעת הם מקורות חזקים של כולין, מגנזיום וחומצה פולית. זרעי חמניות עשירים בוויטמינים B1 ו- B6, חומצה פולית, מגנזיום, נחושת, כולין, בטאין וסלניום. זרעי שומשום הם מקורות נהדרים של כולין, תיאמין, ניאצין, חומצה פולית, נחושת, אבץ, מגנזיום ומנגן.
  • רוזמרין – מכיל חומצה פולית, חומצה רוזמרינית, אחד המרכיבים הפיטונוטריים העיקריים ברוזמרין, נחשבת אדפטוגן מתילציה בגלל שהוכח כי היא מווסתת את ה- DNMT. חומצה רוזמרינית קיימת ברוזמרין מיובש ורענן כאחד.
  • פירות יער – אנתוציאנינים, חומצה כולורוגנית, חומצה אלגית (משפיע על אנזימי DNMT שאחראיים על המתילציה). פירות יער שונים מכילים פרופילים פיטונוטרינטים שונים, לכן עדיף לגוון בהם.
  • תה – Epigallocatechin gallate, catechins ו flavonols אחרים עשויים גם להועיל פעילות מתילציה. המדע משייך את היכולות האנטי סרטניות של הרכיבים הללו באמצעות המתילציה
  • קוורצטין – משפיע על אנזימי DNMT שאחראיים על המתילציה
  • כורכומין – משפיע על אנזימי DNMT שאחראיים על המתילציה
  • אגוזים במיוחד מלך ופקאנים שמכילים חומצה אלגית המשפיעה על אנזימי DNMT.
  • ליקופן משפיע על אנזימי DNMT.
  • רזברטרול משפיע על אנזימי DNMT.

מזמין אתכם לקרוא גם על המושג טלומרים שקשור גם לשכפול DNA ולנושא אריכות ימים ובריאות טובה.

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s