אנטיביוטיקה·מיטוכונדריה·מיקרוביום - פרוביוטיקה·מערכת שלד-שריר

מיקרוביום בריא חשוב לבנית מסת שריר

הם לא מפסיקים להדהים אותי…
ואני לא מתכוון לחוקרים, למרות שהם אלה שמגלים דברים חדשים.
אני מתכוון כמובן לחיידקים השוכנים במערכת העיכול ובכלל.

מיקרוביום המעיים הוא מערכת אקולוגית דינאמית המורכבת מטריליוני חיידקים, פטריות ומיקרובים אחרים החיים בתוך מערכת העיכול. זה משפיע מאוד על הבריאות הכללית של האדם, ובדרך כלל אנו מבחינים בהשפעותיו רק כאשר יש חוסר איזון.
הפרעה במיקרוביום במעיים, בין אם בשל תזונה לקויה או טיפול אנטיביוטי, יכולה להשפיע על מערכת העיכול, מערכת החיסון ומערכת העצבים המרכזית, כמו גם על תפקודים ותהליכים גופניים שונים.

תפקידי שרירי השלד הם תנועה, שמירה על יציבה של כל הגוף, העצמות והמפרקים וכן ייצור חום גוף וזו סיבה מספיק טובה כדי לשמור על מסת השריר. ישנם מצבים הפוכים, שבהם יש איבוד מסת שריר אם באופן טבעי עם הגיל ואם במחלות כמו סרטן ובמקרים אלה יהיה קריטי עוד יותר לחזק את המיקרוביום.

שינוי בהרכב המיקרוביום משפיע גם על איכות הזיקנה
השפעת המיקרוביום על מערכת החיסון במגוון מנגנונים
מתן פרוביוטיקה לאנשים מבוגרים
מיקרוביום ואנטי-אייג'ינג

במחקר שפורסם ביולי 2019 בג'ורנל Science Transnational Medicine רצו לראות אם ישנו קשר בין חיידקי המעי לשרירים למסה שלהם ולתפקוד שלהם, כדי להבין יותר טוב את בעיית הדילול של השרירים במבוגרים ובכלל.
הם ערכו לעכברים בדיקת כושר וחוזק על ידי ריצה, עמידה על 2 רגליים אחוריות, והרמת משקלים (26-100 גרם בהדרגה).
הם הבחינו שלעכברים ללא חיידקים היתה בעיה בתפקודי מיטוכונדריה וביצירת מיטוכונדריות חדשות, דבר שהתבטא בהתעייפות וחולשה מה שמאפיין גם תהליכי התבגרות ודילול שרירים אצל בני האדם. וכשהשתילו להם חיידקים מעכברים בריאים, חלק ממסת השריר ותפקודי השריר חזרו, כמעט לאותה רמה של העכברים הבריאים…
הם ראו שהמיקרוביום מייצר מטבוליטים שמשפרים תפקודים ברמת צומת שלד-שריר (neuromuscular junction) שם נעשית העברת המסרים בין תא עצב לסיבי השריר לפעולה (כיווץ), כלומר מיקרוביום חזק הוא גם תנאי לבריאות שלד-שריר, לתפקוד השריר ולשמירה על מסת השריר. ואולי במקרים מסויימים יהיה ניתן גם להחזיר חלקית את התפקוד ומסת השרירים שאבדו אצל מבוגרים או לפחות למנוע את המשך ההדרדרות.
שכן נפילות עקב חולשת שרירים הן נפוצות ומסוכנות…

מחקר נוסף שמחזק את הנושא הזה נערך בפברואר 2015 מצא כי עכברים שאין להם מיקרוביום הפחיתו את מסת שריר השלד. מחברי המחקר סיכמו כי המצב החיידקי של המעיים הוא קריטי לביצועי האימון.

*** תוספת ספט' 21
מדענים מאוניברסיטת קנטקי חיזקו את הקשר החדש בין המיקרוביום לפעילות גופנית, ובין המיקרוביום לצמיחת השרירים במודל של עכברים.
את המחקר פרסמו בספטמבר 21 בג'ורנל The Journal of Physiology.

במסגרת הניסוי, החוקרים ניתחו 42 עכברים. הם נתנו אנטיביוטיקה לקבוצה אחת באמצעות מי השתייה שלהם ולקבוצה השניה לא. העכברים התאמנו על גלגלי ריצה במשך כ -9 שבועות.
לאחר מכן החוקרים מדדו והשוו את שרירי השלד של שתי הקבוצות, הכוללים את שרירי הזרועות והרגליים.
שתי קבוצות העכברים רצו במשך זמן דומה במהלך תקופת האימון, והמדענים הגיעו למסקנה כי לאנטיביוטיקה לא הייתה השפעה עמוקה על ביצועי הריצה.
שימוש באנטיביוטיקה דלל את רמות מיקרוביום המעיים. וגרמו לדיסביוזה, שהיא חוסר איזון במיקרופלורת המעיים.
כן נצפה שבקבוצת העכברים שקיבלו אנטיביוטיקה הייתה צמיחת שרירים איטית ופחות בולטת בתגובה לפעילות גופנית. זה מצביע על כך שכדי שהשרירים יגדלו בעקבות פעילות גופנית, יש צורך במיקרוביום שלם בריא ומגוון.

The muscle does not grow (hypertrophy) as much in a mouse with a disrupted gut microbiome as a result of antibiotic treatment, [compared with] a mouse with a healthy gut microbiome

עוד החוקרים מציינים שמטבוליטים המיוצרים על ידי חיידקי המעיים יכולים להשפיע על מסת השריר. קבוצה אחת של מטבוליטים שיכולות לעשות זאת הן חומצות שומן קצרות שרשרת, המיוצרות על ידי תסיסה חיידקית של סיבים תזונתיים, שהוכחו כמגדילים את מסת השריר.

Metabolites produced by gut bacteria can affect muscle mass. [One] group of metabolites that can do that are short-chain fatty acids, which are produced by the bacterial fermentation of dietary fiber, which have been shown to increase muscle mass
https://www.eurekalert.org/news-releases/929371

*** תוספת ינואר 22
Urolithin A הוא תרכובת טבעית המיוצרת על ידי חיידקי המעיים שלנו מפוליפנולים, אלגיטנינים (ETs) וחומצה אלגית (EA), הנמצאים ברימונים, פירות יער ואגוזים. תרכובת זו מיוצרת ונמכרת גם על ידי חברות תוספי תזונה.
במחקרים פרה-קליניים, Urolithin A נמצא כמגן מפני הזדקנות ומצבים הקשורים לגיל המשפיעים על השרירים, המוח, המפרקים ואיברים אחרים.
המיטוכונדריה נחשבת למרכזי הכוח של התא שכן הן מסייעות ביצירת אנרגיה ממזון שהתא יכול להשתמש בו. ההזדקנות גורמת לירידה בתפקוד המיטוכונדריאלי.
Urolithin A מגרה מיטופאגיה (תהליך של מיחזור המיטוכונדריה הישנה והפגומה עבור גרסאות חדשות ובריאות יותר), או מה שהחוקרים מכנים "בקרת איכות מיטוכונדריה.
החוקרים מסבירים שמיטוכונדריה הן כמו סוללות שמניעות את התאים בגוף, אבל עם הזמן הן מתפרקות. מיטופאגיה היא תהליך שמזהה את הכשל הזה ומפיל באופן יזום את המיטוכונדריה, ומצמצם אותה למרכיבים אלמנטריים שתא יכול לעשות בהם שימוש חוזר. ככל שאנו מתבגרים, המיטופגיה הופכת פחות יעילה, מה שמוביל להצטברות של מיטוכונדריה כושלת בגוף. זו הסיבה מדוע השרירים הופכים פחות מתפקדים ככל שאנו מתבגרים.

Mitochondria are like batteries that power the cells in your body, but over time they break down. Mitophagy is a process that recognizes this failure and proactively tears down the mitochondria, reducing it to elemental components that a cell can reuse. As we age, mitophagy becomes less efficient, leading to the accumulation of failing mitochondria in the body. This is a reason why muscles become less functional as we get older

מחקר שפורסם בינואר 22 בג'ורנל JAMA Network Open כלל 66 אנשים מעל גיל 65 אשר חולקו אקראית לקבלת פלצבו או תוספת יומית של 1,000 מ"ג אורוליטין A למשך ארבעה חודשים. אלו שקיבלו אורוליטין A חוו שיפור משמעותי בסיבולת השרירים (מספר התכווצויות שרירים עד עייפות) עבור שרירי השלד של היד והרגליים, בהשוואה לאלו שהשתמשו בפלסבו.
בנוסף, Urolithin A נמצא קשור להפחתה משמעותית ברמות אציל-קרניטין וסרמידים הקשורים בהפרעות מטבוליות המערבות מיטוכונדריה. שינויים אלה מצביעים על כך שהטיפול משפיע על שיפור חילוף החומרים הכללי שלהם.

המחקר אמנם מדבר על תוסף, אני תמיד אמליץ על חיזוק המיקרוביום ועל רכיבי התזונה שמהם מיוצר החומר הפעיל.

איך שומרים על מיקרוביום מגוון ובריא?
תזונה מגוונת מבוססת צומח (כל הצבעים, כל הטעמים, כל המרקמים), כל המשפחות (פירות וירקות עם קליפה, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים, זרעים ונבטים) וגם בתוך המשפחות לגוון לדוגמה: ירוקים זה לא רק חסה ופטרוזיליה… זה גם מנגולד, רוקט, רוקולה, תרד, סלרי, בזיליקום, נענע ועוד ועוד… עדשים זה גם ירוק, צהוב, כתום, חום, שחור, קטניות יש עשרות סוגים…כאשר יש סייג אחד… מה שלא עושה טוב… מורידים! 
ולהמנע ממגע וצריכה של:
הרבה מאוד תרופות משנות לרעה את הרכב המיקרוביום ובמיוחד אנטיביוטיקה.
מונסנטו – גלייפוסט – מיקרוביום
מיקרוביום פתלאטים ו'חומרים אורגניים מופלרים' (PFASs)
תרכובות משבשות מערכת אנדוקרינולוגית (EDC's) – והקשר לסיבוכים של מחלות זיהומיות לרבות קוביד-19
מזון מעובד [2][3][4][5]/ מסוכר
ממתיקים מלאכותיים משנים לרעה את המיקרוביום והופכים חיידקים רגילים למזיקים

אם מצאתם את המידע מענין ומועיל ורוצים לתרום להמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים להפוך לתומך

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s