מערכת שלד-שריר·סרטן השד·סרטן ומניעה·סרטן מלנומה·סרטן מעי גס·פעילות גופנית

פעילות גופנית והקשר לסרטן

אין לזה גיל מסוים שהכי מומלץ להתחיל איתו, כלומר זה חשוב לבריאות שלנו מהרגע שבו אנחנו יכולים לעמוד על הרגליים.

הטכנולוגיה שינתה באופן דרמטי את אורח החיים שלנו, והרבה יותר אנשים נמצאים כעת יותר בישיבה ופחות פעילים.
היכולת להזמין הכל אליך יחד עם מכשירים שעושים את כל העבודות עבורנו הביאה אותנו לחיים "קלים" ללא תנועה מספקת. אם זה להתקשר כדי שיביאו לנו, אם זה לסוע במקום ללכת ואם זה לעלות בדרגנועים ומעליות במקום במדרגות, ואם זה המדיחים שמורידים לנו מהראש את שטיפת הכלים הידנית אם זה ה- I robot במקום המטאטא. וכן הלאה…

פעילות גופנית אירובית, הליכה, ריצה, שחייה, משחקי כדור למיניהם ועוד. הגוף שלנו צריך וצורך תנועה כל הזמן ולא מספיק רק ללכת למקרר או ללכת לאוטו. אלא ללכת בשביל ללכת!!!

  • זה חשוב לזרימת הדם.
  • זה חשוב למניעת מחלות (לב, סוכרת, השמנה, לחץ דם גבוה).
  • זה חשוב גם במניעת איבוד מסת שריר ויחד עם תזונה (עלים ירוקים למשל וחלבון איכותי) גם בניית השריר.
  • זה חשוב לכל גיל ואם שואלים אותי במיוחד בגילאים שקצת יותר קשה, מגיל 50 ובגיל השלישי. כי יש איבוד גדול יותר של מסת שריר (סרקופניה) שגורם בגילאים מאוחרים גם לנפילות ולפציעות ראש מסכנות חיים.

אבל לא רק…
בשני המחקרים המצורפים שפורסמו בג'ורנל הרפואי JAMA ביוני 2016 מראים את הקשר שבין פעילות גופנית במניעת יותר מ-13 סוגים שונים של סרטן בחלק מהמקרים בעשרות אחוזים (וושט, כבד, ריאות, כליות, עור, ראש וצוואר, מעי גס, פי טבעת, שלפוחית, שד ועוד)
מחקר נוסף שפורסם בג'ורנל הרפואי Scientific reports בפברואר 2019 מראה גם את הקשר בין סרקופניה לבין היכולת להחלים מסרטן, או יותר נכון שמי שסובל מדילול השריר סיכויי ההחלמה שלו מסרטן יורדים.

המלצה גורפת לכל חולי ומשוקמי סרטן באשר הם – עשו פעילות גופנית אירובית וכוח.

במחקר שפורסם באוקטובר 2019 בג'ורנל הרפואי  CA: A Cancer Journal for Clinicians מוצג בצורה מקיפה את היכולות של פעילות גופנית בנוגע לסרטן ובניהולו של הסרטן.
לטענת החוקרים הם יכולים לבנות "מרשמים" המותאמים לסוגי סרטן בהתאם למיגבלות הפיזיות לאותו סרטן…

For example, if we're seeing a head and neck cancer patient with a specific set of symptoms, we could give them an exercise prescription personalized to them https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.3322/caac.21579

החוקר הראשי של המאמר Prof. Schmitz לקח גם חלק במחקר אחר שגם הוא הראה קשר בין פעילות גופנית למניעה וטיפול בסרטן.
הממצאים הראו קשר מובהק, סטטיסטית בין פעילות גופנית בעצימות גבוהה לעומת עצימות נמוכה בקרב אנשים בריאים, לבין ירידה בסיכון לחלות בסרטן חודרני במספר סוגי סרטן: סרטן שלפוחית השתן (15%), סרטן שד (21%-12%), מעי גס (19%), רחם (20%), ושט (21%), קיבה (19%) וכליה (12%).
הם נותנים הנחיות כלליות כמו 20-30 דקות ביום, 3 פעמים בשבוע פעילות אירובית ועוד פעמים 20-30 דקות אימוני כוח.
בקרב מחלימות מסרטן השד, עצימות גבוהה ביותר של פעילות גופנית, לעומת עצימות נמוכה ביותר, היתה קשורה בירידה של 48% בסיכון לתמותה מכל סיבה וב-38% ספציפית לתמותה מסרטן השד. פעילות גופנית שבועית מאומצת פי עשרה מפעילות נמוכה ביותר היתה קשורה במחלימות מסרטן השד לירידה של 27% בסיכון לתמותה מכל סיבה ושל 25% לתמותה מסרטן השד.
בקרב מחלימים מסרטן המעי הגס, נמצא קשר עקבי בין פעילות גופנית בעצימות גבוהה ביותר שבוצעה אחרי האבחנה במחלה לעומת פעילות בעצימות נמוכה ביותר לבין תמותה מכל סיבה ומסרטן המעי הגס (בטווח של 42%-38%).
בקרב המחלימים מסרטן הערמונית עלה כי פעילות גופנית בעצימות גבוהה ביותר שבוצעה אחרי האבחנה במחלה, לעומת עצימות נמוכה ביותר, היתה קשורה לירידה של 38% בתמותה מסרטן הערמונית.

there is consistent, compelling evidence that physical activity plays a role in preventing many types of cancer and for improving longevity among cancer survivors
https://insights.ovid.com/crossref?an=00005768-201911000-00024

דו"ח חדש שפורסם באוקטובר 21 בג'ורנל Medicine & Science in Sports & Exercise מצא כי יותר מ- 46,000 מקרי סרטן בשנה בארצות הברית יכולים להימנע אם אמריקאים יעמדו בחמש שעות בשבוע בהנחיות הפעילות הגופנית המומלצות בעצימות בינונית.
החוקרים מראים כי 3% מכלל מקרי הסרטן בקרב מבוגרים בארה"ב בני 30 ומעלה במהלך 2013 עד 2016 יוחסו לחוסר פעילות גופנית והשיעור גבוה יותר בקרב נשים (ממוצע שנתי שנתי מקרים מיוחסים 32,089) בהשוואה לגברים (14,277).
עבור גברים ונשים כאחד, מדינות עם השיעור הגבוה ביותר של סרטן המיוחס לחוסר פעילות גופנית היו בדרום, כגון קנטקי, מערב וירג'יניה, לואיזיאנה, טנסי ומיסיסיפי, בעוד שהשיעורים הנמוכים ביותר נמצאו באזור ההרים ובמדינות הצפון, כמו יוטה, מונטנה, וויומינג, וושינגטון וויסקונסין.

זהו המחקר הראשון שמעריך את מספר מקרי הסרטן המיוחסים לחוסר פעילות גופנית על סמך מיקום הסרטן (שד, רירית הרחם, מעי, קיבה, כליות, אדנוקרצינומה של הוושט ושלפוחית ​​השתן) לפי מדינה. הנתונים מראים כאשר מתמקדים באתרי סרטן ספציפיים, 16.9% ממקרי סרטן הקיבה, 11.9% ממקרי סרטן רירית הרחם, 11.0% ממקרי סרטן הכליות, 9.3% ממקרי המעי הגס, 8.1% ממקרי סרטן הוושט, 6.5% ממקרי סרטן השד הנשי ו -3.9% ממקרי סרטן שלפוחית ​​השתן היה קשור לחוסר פעילות גופנית.

החוקרים מסכמים שממצאים אלה מדגישים את הצורך לעודד פעילות גופנית כאמצעי למניעת סרטן וליישם התערבויות ברמה האישית והקהילתית המתייחסות למחסומים ההתנהגותיים-חברתיים-כלכליים השונים לפעילות גופנית. ההבנה וצמצום החסמים לפעילות גופנית חיונית לאופטימיזציה של אסטרטגיות התערבות הממוקדות לקבוצות סיכון ברחבי הארץ.

These findings underscore the need to encourage physical activity as a means of cancer prevention and implement individual- and community-level interventions that address the various behavioral and socioeconomic barriers to recreational physical activity. Understanding and reducing the behavioral and socioeconomic barriers to physical activity is essential for optimizing intervention strategies targeting at risk groups across the country
https://pressroom.cancer.org/PhysAct_PAF

לנצח את הסרטן הוא הישג עצום, אבל האופן שבו השורדים חיים את חייהם לאחר מכן משפיע גם על אריכות החיים שלהם.
מחקר שפורסם בינואר 22 בג'ורנל JAMA Oncology בחן נתונים על ניצולי סרטן שהשתתפו בסקר בחינת הבריאות והתזונה הלאומית של ארה"ב מ-2007 עד 2014. לצורך המחקר, הצוות אסף נתונים על יותר מ-1,500 שורדי סרטן. במהלך עד תשע שנות מעקב מתו כמעט 300 חולים
המחקר מראה כי מי שלא עמדו בהנחיות הפעילות הגופנית לאמריקאים [150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בשעות הפנאי בעצימות בינונית עד נמרצת] וישבו יותר משמונה שעות ביום היו בעליה של יותר מפי חמישה בסיכון למוות מכל הסיבות – סרטן ולא סרטן.

Cancer survivors who did not meet the Physical Activity Guidelines for Americans [150 minutes per week of moderate-to-vigorous intensity leisure-time physical activity] and sit longer than eight hours per day had more than a fivefold increase in the risk of death from all causes — cancer and non-cancer

החוקרים מציינים שהקשר היה מטריד במיוחד מכיוון שגילו שכשליש מהשורדים בסרטן לא התאמנו וישבו יותר משש שעות ביום. רק כשליש קיבל את 150 שעות הפעילות המומלצות בשבוע.
החוקרים מציינים שכאשר אנו מתמודדים עם המציאות של אוכלוסיה גדלה במהירות של שורדי סרטן, התערבויות והתמקדות בשינויים בהתנהגות הן קריטיות. האתגר הוא כיצד להתאים אישית את ההתערבויות הללו, בהתחשב בפרופילים המגוונים של חולי סרטן. למחקר שלנו יש השלכות קליניות ומדיניות ליצור ביחד תוכניות המספקות לשורדי סרטן יכולת, מוטיבציה והזדמנויות ליזום שינויים חיוביים כדי לשבת פחות ולנוע יותר.

As we are facing the reality of a rapidly growing population of cancer survivors, interventions are timely and critical to target behavior changes. The challenge lies in how to personalize these interventions, given the diverse profiles of cancer survivors. Our study has clinical and policy implications to collectively create programs that provide cancer survivors with capability, motivation and opportunities to initiate positive changes to sit less and move more

עוד מציינים החוקרים ששורדי סרטן לא מקבלים לעתים קרובות את המסר שהם צריכים להיות פעילים פיזית. אחת מהסיבות עשויה להיות שלמטופלים אין מוטיבציה או שהם לא מרגישים טוב, אבל זה גם בגלל שהם גם לא מעודדים להיות פעילים.
בקהילת הטיפול הקליני, הם רואים שקלינאים רבים עדיין אומרים למטופלים לשמור על האנרגיה שלהם כדי לנוח, כאשר מה שאנחנו צריכים להגיד להם זה שזה בטוח להיות פעילים פיזית, ויש הרבה יתרונות בריאותיים להיות פעילים פיזית. התוצאות הללו תומכות בכך שעדיף לעשות משהו מאשר לעשות כלום.

Cancer survivors don't often get the message that they should be physically active. Part of the reason may be that patients aren't motivated or don't feel well, but it's also because they aren't encouraged to be active.
In the clinical care community, what we see is many clinicians still telling patients to conserve their energy to rest, when what we should be telling them is it's safe to be physically active, and there are a lot of health benefits to being physically active. These results support that doing something is better than doing nothing

החוקרים מסכמים שאנשים צריכים לשאוף ל-150 דקות עד 300 דקות בשבוע של פעילות בעצימות בינונית, אבל מה שאנחנו גם לומדים עכשיו זה שגם אם אתה משיג את זה, עדיין יש השפעות מזיקות של ישיבה ממושכת בשרידות של אנשים אחרי הסרטן.

People should strive for 150 minutes to 300 minutes per week of moderate-intensity activity. But what we're also learning now is that, even if you're achieving that, there are still harmful effects of sitting too much
https://medicalxpress.com/news/2022-01-worse-outcomes-cancer-survivors.html

מחקר חדש שהוצג באפריל 22 בועידה השנתית של American Society for Investigative Pathology זיהה יתרון נוסף בשמירה על שגרת הפעילות הגופנית. בניסויים שבוצעו עם עכברים, החוקרים גילו שפעילות גופנית לפני התפתחות סרטן הייתה קשורה לצמיחת גידול איטית יותר והפחתת ההשפעות של סיבוך סרטני המכונה תסמונת 'כחשון סרטני' (cachexia), הפרעה מטבולית המשפיעה על עד 80% מהחולים עם סרטן מתקדם וקשורה לכשליש מכלל מקרי המוות מסרטן. החולים חווים דלדול שרירים פרוגרסיבי חמור, ירידה במבנה ותפקוד הלב ואיכות חיים ירודה יותר[1].

לצורך המחקר החדש, החוקרים חקרו עכברים שהתעמלו על הליכון במשך שמונה שבועות או שלא ביצעו שום פעילות גופנית. לאחר שמונת השבועות, החוקרים גרמו לסרטן בחלק מהעכברים שהתעמלו וחלק מהעכברים שלא, תוך שהם השאירו כמה עכברים משתי הקבוצות נקיים מסרטן כדי לשמש כביקורת.
החוקרים גילו שלעכברים עם סרטן ואורח חיים בישיבה יש תפקוד לב ירוד יותר – כפי שנמדד עם אקו לב – מאשר לעכברים שהתעמלו לפני השראת הסרטן. כמו כן, לעכברים בקבוצה הפעילה היה נפח גידול קטן יותר ומסת גידול קטנה ב-60% מאשר לעכברים בקבוצה הלא פעילה.

החוקרים מציינים שרוב הפעילות הגופנית, במיוחד האימון האירובי, נגישה מאוד ובמחיר סביר, לכן עיסוק בפעילות גופנית אירובית עקבית כמו ריצה היא דרך חסכונית להפחית את הסיכון לסרטן ולסיבוכי סרטן.

Most exercise, especially aerobic exercise, is easily accessible and affordable. Therefore, engaging in consistent aerobic exercise such as running is a cost-effective way to reduce the risk of cancer and cancer complications

החוקרים מוסיפים שמחקרים קודמים הראו שלפעילות גופנית יכולות להיות השפעות אנטי דלקתיות ועלולה להשפיע לטובה על 'כחשון סרטני' על ידי האטת התפתחותה ושימור מבנה ותפקוד הלב. עם זאת, מעט מאוד מחקרים התמקדו בהתניה מוקדמת.
המחקר הפרה-קליני הזה הצביע על כך שנראה כי התניה מוקדמת – או פעילות גופנית לפני נשיאת הגידול – ממלאת תפקיד חשוב בהגנה על הלב במהלך 'כחשון סרטני' על ידי שימור מבנה ותפקוד הלב. זה גם עזר לעצור את צמיחת הגידול, אפילו כאשר העכברים לא התאמנו במהלך התקופה הנושאת את הגידול.

Our preclinical study indicated that preconditioning — or exercise prior to tumor bearing —   appears to play an important cardioprotective role during cancer cachexia by preserving cardiac structure and function. It also helped stunt tumor growth, even when animals did not exercise during the tumor-bearing period
https://www.newswise.com/articles/exercise-could-help-reduce-severity-of-serious-cancer-complication

וכל אלה הם סיבה יותר מקריטית להתחיל לנוע ברמה יומיומית. מניעת סרטן והיכולת להחלים ממנו!

אם מצאתם את המידע מענין ומועיל ורוצים לתרום להמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים להפוך לתומך

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s