אבץ·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·אלוורה·אקנה·ויטמין A·ויטמין D·ויטמין E·חלב ומוצריו·מזון (אולטרה) מעובד·קצח·שמן המפ·שמן עץ התה·שמן קוקוס·תה ירוק

אקנה – מה צריך לבדוק

גיל ההתבגרות (והאמת לא רק) היא תקופה שהנראות החיצונית מאוד חשובה לחלק ניכר מבני הנוער. ואחד הנושאים היותר מפריעים הם הפצעים שיוצאים החוצה… לפעמים מדובר בסתם פצעים מפרישים ולעתים מדובר באקנה, שזה מלווה בדלקת של בלוטות החלב או זקיקי השערות, בדרך כלל גם בעל קשר ישיר לחוסר איזון בטסטוסטרון…
התרופות הכימיות שניתנות לנושא זה הן קשות ופוגעות בהרבה רבדים כאשר העיקרי הוא הכבד.

דברים שחשוב לוודא לגבי מזון, ויטמינים ומינראלים ודברים טבעעים נוספים שנמצאו יעילים:

  • במחקר Evaluation of serum vitamins A and E and zinc levels according to the severity of acne vulgaris מראים שישנו קשר בין אקנה לחסרים של ויטמין A, E ואבץ, ושתוספת שלהם בתזונה וכתוסף, נמצא שמשפר את מצב האקנה בצורה טובה.
  • במחקר The Clinical Effects of Zinc as a Topical or Oral Agent on the Clinical Response and Pathophysiologic Mechanisms of Acne: A Systematic Review of the LiteratureX מראים את היכולת של האבץ כאנטי בקטריאלי, אנטי דלקתי ואת היכולת שלו להפחית את יצור בלוטת החלב.
    מאמרים נוספים שמקשרים בין אבץ לאקנה [1][2][3][4][5][6][7].
  • במחקר Propionibacterium acnes Induces an IL-17 Response in Acne Vulgaris that Is Regulated by Vitamin A and Vitamin D3 מראים שלויטמין D ו- A יש השפעה על תאי לימפוציטים מסייעים מסוג (Th17ׂׂ) להם תפקיד חשוב בהפעלת המערכת החיסונים וההורמונלית וגם בהקשר של אקנה.
  • במחקר Comparison of Vitamin D Levels in Patients with and without Acne: A Case-Control Study Combined with a Randomized Controlled Trial מראים קשר בין מחסור של ויטמין D בדם לאקנה.
    איפה משיגים אותם במזון?
    אבץ: גרעיני דלעת, זרעי המפ, צנוברים, קשיו, גרעיני חמניות.
    קוואקר, כוסמת, אמרנט, קינואה ודגנים מלאים.
    אזוקי, טופו, עדשים, ושאר קטניות.
    ויטמין E: אבוקדו, קיווי, פטל שחור, מנגו, חמוציות, בטטה, אספרגוס, ברוקולי, דלעת, גזר
    זרעי חמניות, שקדים, לוז, צנוברים, ברזיל
    טופו, בוטנים, שעועית שחורה, לבנה ושאר קטניות.
    ויטמין A: בטטה, דלעת, גזר, תרד, קייל, גוג'י, משמש, מלון, אפרסק, אשכוליות, פיטנגו
    ויטמין D – כמובן חשיפה לשמש, פטריות (קרימיני, פורטובלו, שיטקי, לבנות).
  • שמן המפ לבליעה ושימוש חיצוני יעיל להמון בעיות עור לרבות אקנה, שמן המפ מכיל גם אומגה 3 בעל פעילות חשובה לאקנה [1][2][3][4][5].
  • שמן קצח לבליעה ושימוש חיצוני יעיל להמון בעיות עור לרבות אקנה
  • שמן קוקוס לבליעה ושימוש חיצוני יעיל להמון בעיות עור לרבות אקנה.
  • ג'ל אלוורה מכיל רכיבים כנגד חיידקים מייצרי אקנה, מוריד רמות דלקת, עוזר לעור מגורה ומחלים פצעים [1][2][3][4]. באלוורה רכיבים ספציפיים כנגד אקנה
    (lupeol, salicylic acid, urea nitrogen, cinnamic acid, phenols, and sulfur) [5].
  • שמן עץ התה יעיל כנגד מגוון בקטריות שמייצרות אקנה ומשפר תבליכי החלמה [1][2][3][4][5][6][7] ובמחקר ששולב עם פרופוליס ואלוורה הראה תוצאות טובות יותר מאנטיביוטיקה [8]
  • תמצית תה ירוק [1][2]. בתה ירוק יש רכיבים אנטי בקטריאלים מעודדי אקנה [3][4]. את התמצית ניתנת גם במריחה [5][6].
  • מחקר שמראה שמיצוי רימונים מכיל טנינים רבים כנגד אקנה ושימור עור בריא (פנימי וחיצוני) [1].
  • פרוביוטיקה [1]
  • במחקר Aqueous extract of dried fruit of Berberis vulgaris L. in acne vulgaris, a clinical trial מראים גם את יכולתו של צמח ה-ברברית מצויה (barberry) לעזור במקרים של אקנה ברמות בינוניות וחמורות.

מומלץ להמנע ממוצרי חלב שמעודדים התפרצות אקנה.
מומלץ להמנע ממזונות מעובדים (תזונה מערבית)[1][2][3].
מומלץ לנהל מתחים שכן הם מחמירים את האקנה [1][2][3], גורמים למצב דלקת והפרשת שומן מבלוטות החלב [4][5] וגם מאטים את קצב ההחלמה של הפצעים [6]

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s