אפיגנטיקה·בריאות הגבר·חומרים אורגניים מופלרים (PFAs)·ילדים

חשיפת אבות ל- PFAS והשפעתם על בריאות הצאצאים

PFAS הם מחלקה של 15,000 תרכובות בשימוש של עשרות תעשיות ונמצאות באלפי מוצרי צריכה יומיומיים כאשר מטרת התיסוף שלהם הוא הפיכת המוצרים לעמידים בפני מים, כתמים/שמן או חום. הכימיקלים הללו החודרו לשוק ונקבעו תקנים "בטיחותיים" על סמך עבודות של התעשיות היצרניות שהסתירו הרבה מידע בריאותי. הגופים הרגולטוריים לא באמת עשו את עבודתם ואישרו את החומרים הללו בתקנים שלא באמת מגנים על הסביבה ועל בני האדם.
היום ידוע כבר על הפרעות הורמונליות, בעיות פריון, הפרעות בפעילות מערכת החיסון לרבות סרטנים שונים, הפרעות התפתחותיות של העובר והתינוק והפרעות מטבוליות לרבות סוכרת וכבד שומני.

חוקרים מאוניברסיטת Wayne State שבדטרויט יצאו לבחון האם קיים קשר בין חשיפה ל- PFAS אצל זכרים לבין בעיות בריאותיות בצאצאים שלהם. המחקר שפורסם באפריל 24 בכתב העת Environment International, העריך את ההשפעה של תערובות PFAS על מתילציה של הזרע ועל שינויים אפיגנטיים ברקמות מטבוליות כמו בכבד ובשומן של הצאצאים. עבודה זו מתמקדת בתוצאות רבייה, פוריות ומטבוליזם של צאצאים.
החוקרים מציינים שרוב העבודות בחנו את ההשפעות של חשיפת אימהות על הצאצים והרעיון שחשיפה של האב עלולה להשפיע על בריאות הצאצאים הוא די חדש.
צוות המחקר כולל שילוב של:

  1. המעבדה של פרופ' Michael C. Petriello מומחה בטוקסיקולוגיה, בריאות סביבתית, רפואת לב וכלי דם, מטבולומיה ומדעי התזונה. עבודתו האחרונה מצאה שלחשיפה ל-PFAS יש השפעות על הבריאות הקרדיו-מטבולית.
  2. פרופ' J. Richard Pilsner מומחה למיילדות וגניקולוגיה , שעוסק בהשפעות אפיגנטיות של הסביבה על הזרע.

המחקר הנוכחי מראה כי בריאות הסביבה לפני ההתעברות היא גם גורם מפתח המשפיע על בריאות הצאצאים והתפתחותם. תוצאות הצוות למעשה מוכיחות כי חשיפה לתערובת של כימיקלים מורשת וכימיקלים חדשים של PFAS בעכברים זכרים בוגרים גורמת למתילציה חריגה של הזרע ולשינוי ביטוי הגנים הקשורים למסלולי 'איתות Wnt'.
[מסלול האיתות Wnt הוא מסלול קריטי לוויסות היבטים חיוניים: גורל התא, נדידת תאים, קוטביות תאית, דפוסים עצביים, אורגנוגנזה (היווצרות איברים במהלך התפתחות עוברית), התפתחות עצבית ומטבוליזם של שומנים].
בנוסף נמצא כי צאצאים של זכרים שנחשפו ל-PFAS נחשפו לשינויים בביטוי הגנים בכבד וברקמת השומן באופן ספציפי למין. כלומר נתונים אלה מצביעים על כך שחשיפה ל-PFAS יכולה להיות מועברת ולהשפיע על הפנוטיפ (הביטוי הפיזי של תכונה גנטית) בדור הבא.
החוקרים מדגישים כי ספרמטוגנזה (תהליך ייצור הזרע) לפני ההתעברות, הוא חלון רגיש של ההתפתחות וכי אפיגנטיקת זרע מספקת קשר מכניסטי בין חשיפות סביבתיות לבריאות הדורות הבאים.

החוקרים מקווים שלמחקר שלהם עשויה להיות השפעה משמעותית על האופן שבו אנשים מסתכלים על כימיקלים מזיקים בקהילות שלהם ועל איך ומה אנשי מקצוע רפואיים ייעצו למטופלים שלהם.
https://research.wayne.edu/news/wayne-state-researchers-find-connection-between-pfas-exposure-in-men-and-the-health-of-their-offspring-62444

מוזמנים לקרוא גם:
חשיפת אבות לפתלטים מעלה סיכון למחלות מטבוליות בדורות הבאים.
חשיפה לקוטל העשבים הנפוץ גלייפוסט גורמת לשינויים גנטיים בחולדות שניתן לקשר למחלות בדורות הבאים.
  • עקרונות להמנעות מירבית מחומרים אלה במיוחד בהריון, הנקה וילדות:
    • הנקה תמיד עדיפה על בקבוקים. אם בקבוק אז סיליקון 100% איכות מזון/רפואי.
    • שימוש במוצרים טבעיים אורגניים/אקולוגיים מפוקחים (מזון, טיפוח, בישום, קוסמטיקה, ניקוי).
    • סננו את מי הברז (פילטרים מתחת לכיור). וכשיוצאים מהבית לקחת בבקבוקי נירוסטה.
    • להחליף מיכלי אחסון בזכוכית, חרס, נירוסטה, עץ/במבוק/קרטון. בהתאם למוצר.
    • להשתמש בביגוד ואריגים מכותנה, פשתן וקנבאס. להמנע מאריגים דוחי מים ושמן.
    • להשתמש בצעצועים מעץ, כותנה, סיליקון (איכות מזון/רפואי). אפשר ליצור צעצועים לבד.
    • לאפסן בשקיות בד/נייר את המוצרים שמגיעים עטופים בשקית.
    • המנעו מכוסות חד פעמיים במיוחד לשתיה חמה.
    • לעבור למברשות שיניים מבמבוק.
  • כדי לצמצם נזקים ולעזור לגוף להיפתר מהם:

היי לך.. אני משקיע שעות רבות כל יום באיתור ותרגום מאמרים כדי לספק לכולם את המידע העדכני ביותר, לבריאות טובה בדרך הטבע. וכדי שאוכל להמשיך לספק את המידע ולתחזק את האתר. כל תרומה, גדולה או קטנה תהיה לעזר רב. לתרומה נוחה ופשוטה דרך Pay Pal.

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

כתיבת תגובה