מחלות לב וכלי דם·שבץ מוחי·שינה

השעה שבה הולכים לישון עשויה להשפיע על מחלות לב וכלי דם

לגוף יש שעון פנימי של 24 שעות, הנקרא קצב יממה, שעוזר לווסת את התפקוד הגופני והנפשי.
בעבר, לפני המצאת התאורה אנשים היו הולכים לישון מעט אחרי השקיעה ומתעוררים עם הזריחה.
בעידן התעשייתי הדברים הללו השתנו אצל מרבית האנשים כי לחושך חלק עיקרי בהשריית שינה (מנגנון מלטונין). האור המלאכותי (תאורה, מסכים) מפריע למנגנון הזה וגורם לנו ללכת לישון הרבה אחרי השקיעה דבר שמשבש את השעון הביולוגי שעשוי להעלות סיכון למחלות שונות מהן מתים בטרם עת.

חשיפה לאור השמש – ואור כחול

בעוד שניתוחים רבים חקרו את הקשר בין משך השינה למחלות לב וכלי דם, הקשר בין תזמון השינה ומחלות לב לא נחקר.
במחקר שפורסם בנובמבר 21 בג'ורנל European Heart Journal – Digital Health בחנו את הקשר בין התחלת השינה שנמדדה באופן אובייקטיבי במדגם גדול של מבוגרים למחלות לב וכלי דם.

המחקר כלל 88,026 אנשים ממאגר ביובנק הבריטי שגויסו בין השנים 2006 ל-2010. הגיל הממוצע היה 61 שנים (טווח 43 עד 79 שנים) ו-58% היו נשים.
החוקרים אספו נתונים על תחילת שינה וזמן יקיצה במשך שבעה ימים באמצעות מד תאוצה על פרק כף היד. המשתתפים מילאו הערכות ושאלונים דמוגרפיים, אורח חיים, ובריאות פיזית ורגשית. לאחר מכן הם עברו מעקב לאבחון חדש של מחלות לב וכלי דם, שהוגדרה כהתקף לב, אי ספיקת לב, מחלת לב איסכמית כרונית, ושבץ מוחי.
החוקרים ניתחו את הקשר בין התחלת שינה ואירועים קרדיו-וסקולריים לאחר התאמה לגיל, מין, משך השינה, אי סדירות בשינה (מוגדרת בזמנים מגוונים של הליכה לישון ויקיצה), כרונוטיפ מדווח עצמי (משקימי קום או חיות לילה), עישון, מדד מסת הגוף, סוכרת, לחץ דם, כולסטרול בדם ומצב סוציואקונומי.

(*** בכל הלינקים המצורפים מאמרים המסבירים על המחלה ודרכי הטיפול והמניעה הטבעיים)

החוקרים עקבו אחר האנשים בממוצע של 5.7 שנים, 3,172 משתתפים (3.6%) פיתחו מחלות לב וכלי דם. השכיחות הייתה הגבוהה ביותר באלה עם זמני שינה בחצות או מאוחר יותר והנמוכה ביותר באלה עם תחילת שינה מ-10:00 עד 22:59.
החוקרים מצאו סיכון גבוה ב-25% למחלות לב וכלי דם עם תחילת שינה בחצות או מאוחר יותר, סיכון גבוה ב-12% לשינה המתחילה בין 23:00-23:59, וסיכון גבוה ב-24% כשהולכים לישון לפני השעה 22:00. בניתוח נוסף לפי מין, הקשר עם סיכון קרדיווסקולרי מוגבר היה חזק יותר בנשים, כאשר רק התחלת שינה לפני השעה 22:00 נותרה משמעותית עבור גברים.
כלומר השעה הטובה ביותר ללכת לישון היא 22:00-22:59

החוקרים מסכמים שלמרות שלא ניתן להסיק סיבתיות מהמחקר, התוצאות מצביעות על כך ששעות שינה מוקדמות או מאוחרות עשויות להיות בסבירות גבוהה יותר לשבש את שעון הגוף, עם השלכות שליליות על בריאות הלב וכלי הדם ללא תלות בגורמי סיכון אחרים ובמאפייני שינה

While we cannot conclude causation from our study, the results suggest that early or late bedtimes may be more likely to disrupt the body clock, with adverse consequences for cardiovascular health – independent of other risk factors and sleep characteristics

עוד הם מוסיפים שהמחקר מצביע על כך שהזמן האופטימלי ללכת לישון הוא בנקודה מסוימת במחזור 24 השעות של הגוף וסטיות עשויות להזיק לבריאות. הזמן המסוכן ביותר היה אחרי חצות, כנראה בגלל שהוא עשוי להפחית את הסבירות לראות את אור בוקר, שמאפס את שעון הגוף.

Our study indicates that the optimum time to go to sleep is at a specific point in the body's 24-hour cycle and deviations may be detrimental to health. The riskiest time was after midnight, potentially because it may reduce the likelihood of seeing morning light, which resets the body clock
https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Bedtime-linked-with-heart-health

לסובלים מבעיות שינה – היכנסו

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s