בריאות הנפש·חוכמה

שבעת מרכיבי החוכמה – ראיון עם פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי המוח Dilip Jeste

דיליפ ג'סטה פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי המוח ומנהל המרכז להזדקנות בריאה באוניברסיטת קליפורניה, סן דייגו. פסיכיאטר גריאטרי ומדען מוח.

"נולדתי וגדלתי בהודו, שם למדתי בבית ספר לרפואה.
כמו רוב התרבויות המזרחיות, בהודו, חושבים שאנשים מבוגרים הם חכמים יותר, ושחוכמה היא דבר אמיתי. עם זאת, לא חשבתי על זה הרבה עד עשרות שנים מאוחר יותר, כאשר כפסיכיאטר גריאטרי התחלתי ללמוד אנשים מבוגרים. גיליתי שבניגוד למצופה, ככל שאנשים מתבגרים נראה שהם נעשים מאושרים יותר.
למרות שבריאותם הפיזית יורדת, אנשים נעשים מרוצים יותר. ושאלתי את עצמי מה זה אומר? האם זה אומר שהם בעצם נעשים חכמים יותר, ואם כן, מהי חוכמה?
כפסיכיאטר גריאטרי ומדען מוח, חשבתי שזה דבר חשוב ללמוד כי חוכמה היא מושג עתיק ביותר ברוב הדתות והפילוסופיות.
מחקר אמפירי על חוכמה החל רק בשנות ה-70 במכון מקס פלנק בברלין ובאוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס אנג'לס. מאז זה גדל. חשבתי שכפסיכיאטר גריאטרי ומדען מוח, חשוב לי ללמוד מהי חוכמה. כך בעצם הגעתי לחקר החוכמה.
גיליתי שבניגוד למצופה, ככל שאנשים מתבגרים נראה שהם נעשים מאושרים יותר".

מה הכוונה במונח חוכמה ובמה זה שונה מהמונח אינטליגנציה?

"חוכמה היא תכונת אישיות. זוהי תכונת אישיות כמו חוסן, אופטימיות, נוירוטיות או מוחצנות. כלומר זה מתאר דפוס התנהגות אופייני אצל אדם, אבל הוא שונה מתכונות אחרות בכך שיש לו מרכיבים מרובים. זה שונה מאינטיליגנציה במובן זה שלמרות שזה דורש קצת אינטליגנציה בסיסית, זה הרבה יותר מאשר רק אינטליגנציה.
המרכיבים הגדולים ביותר שאתאר לך אינם חלק מהאינטיליגנציה. כמו כן, אינטליגנציה בדרך כלל לא עולה הרבה עם ההזדקנות. מנת המשכל נשארת די יציבה במשך רוב החיים. חוכמה לעומת זאת ניתנת לשינוי בפוטנציה – היא יכולה לגדול. יתרה מכך, אינטליגנציה מועילה לדברים מסוימים, אבל היא לא בהכרח שימושית עבור אחרים, כי, למשל, רוצחי המונים הם לרוב אנשים אינטליגנטים מאוד: לא חסר להם אינטליגנציה, מה שחסר להם הוא חוכמה."

מחקרים קודמים הראו שחכמה מורכבת משבעה מרכיבים. תוכל לספר לנו עליהם?

  1. התנהגות פרו-חברתית. אלו הדברים שאנו עושים עבור אנשים אחרים במקום דברים שאנו עושים עבור עצמנו באנוכיות. זה כולל אמפתיה וחמלה. אמפתיה פירושה הבנה ושיתוף ברגשות או מחשבות של מישהו אחר. חמלה פירושה לפעול לפיה ולעזור למישהו אחר. אינך יכול להיות חכם אלא אם כן יש לך די והותר אמפתיה וחמלה.
  2. ויסות רגשישליטה ברגשות שלך. חשבו על מתבגר, שרגשותיו משתנים משעה לשעה, דקה לדקה, וחשבו על אדם מבוגר חכם, רגוע, אסוף, לא מתפרע בקלות ולוקח דברים בשלום. כלומר שליטה ברגשות או ויסות רגשי.
  3. שיקוף עצמיהיכולת להתבונן פנימה ולהבין את ההתנהגות, החשיבה וההרגשה שלנו. בדרך כלל, כאשר משהו משתבש, אנו מאשימים אנשים אחרים, או שאנו מאשימים משהו אחר. אם יש לך שיקוף עצמית תחשוב 'האם עשיתי משהו לא בסדר שגרם לבעיה ואיך אני יכול להשתפר?' זה אומר להבין את החוזקות והמגבלות של האדם עצמו.
  4. קבלת אי ודאות וגיוון של נקודות מבט – אולי יש לי ערכים חזקים לגבי משהו, בין אם זה הפילוסופיה שלי, הפוליטיקה, הדת שלי, מה שזה לא יהיה, אבל אני צריך לקבל את העובדה שאני יכול לטעות ושלאנשים שחושבים אחרת ממני יש סיבה לחשוב לאורך הקו הזה. זה לא אומר שאחד מאיתנו הוא או רשע או טיפש. לאנשים יכולים להיות חילוקי דעות רציונליים. אנחנו צריכים לקבל אי ודאות ומגוון של נקודות מבט.
  5. החלטיות – למרות שאנו מקבלים אי ודאות, עלינו להיות החלטיים כשצריך. החלטיות אין פירושה בהכרח קבלת החלטה מהירה, זה כבר תלוי באיזה סוג החלטה נדרשת. עם זאת ישנם מצבים שיש לקבל החלטות מיידיות. לדוגמה, אם מישהו חולה קשה, אתה צריך לעשות משהו מיד. אבל החלטות רבות יכולות להתעכב ולהקדיש מחשבה טובה כדי להגיע למסקנה רציונלית. החלטיות פירושה חשיבה רציונלית כדי להגיע להחלטה.
  6. ייעוץ חברתי – העצה שאנו נותנים לאנשים אחרים. אם אדם חכם שומר דברים לעצמו זה לא מועיל לחברה. אדם חכם נותן עצות שאינן באינטרס האנוכי שלו, שבו אין לו ניגוד עניינים.
  7. רוחניות – רוחניות שונה מדתיות. אתאיסטים עדיין יכולים להיות רוחניים. רוחניות פירושה להרגיש מחובר כל הזמן עם משהו או מישהו שאנחנו לא רואים, שומעים או מרגישים. אנשים יכולים לקרוא לזה רוח, נשמה, תודעה, אלוהים. יש אנשים שלא מאמינים שרוחניות צריכה להיות מרכיב של חוכמה ויש כאלה שכן.

האםאמצעי חוכמה הופכים לשימוש תכוף יותר עקב הגידול במחקרי בריאות הנפש?

"אני כן מקווה שיהיו עוד מחקרים על חוכמה ויותר אנשים ילמדו אותה יותר לעומק בעתיד. למה? מכיוון שחכמה לא מועילה רק לפרט, היא מועילה גם לחברה.
מספר מחקרים הראו שחכמה קשורה ליותר אושר, יותר שביעות רצון, וחמלה גדולה יותר ואמפתיה כלפי אחרים. זה שימושי לא רק לעצמך אלא למשפחתך, לקהילה שלך, לקבוצה שלך ולחברה כולה.
חוכמה פירושה לא רק להתמקד בכמה כסף יש לי, אלא גם איך אני יכול להיות חבר שימושי בחברה ואיך אנחנו יכולים לעזור לאחרים. בני אדם זקוקים לחוכמה; המילים הומו סאפיינס פירושן למעשה "איש חכם".
החוכמה חייבת לכלול את החיבור החברתי הזה. לכן זה מועיל ולכן צריך לחקור יותר על החוכמה: כי זה מועיל ליחידים, אבל גם לחברה כולה.

פיתחת בעבר את סולם חוכמת סן דייגו בן 28 פריטים (SD-WISE-28) כדי לעזור לקבוע את רמת החוכמה של אדם. למה בחרת לקצר את הסקאלה שלך?

"עלינו להיות מסוגלים ללמוד תכונות אישיות באמצעות סולם דירוג סטנדרטי, אמין ותקף. קשה למדוד חוכמה בצורה אובייקטיבית וזה נכון גם לגבי תכונות אישיות אחרות כמו חוסן, אופטימיות, נוירוטיות ומוחצנות.
בדרך כלל, סולמות האישיות כוללים חבורה של הצהרות על התנהגות. אתה אומר באיזו מידה אתה מסכים או לא מסכים עם האמירה הזו כשהיא חלה עליך. פיתחתי את הסולם עם עמיתי מייקל תומס, פסיכולוג ומומחה לפיתוח סולמות. מייקל היה בעבר באוניברסיטת סן דייגו, אבל עכשיו הוא באוניברסיטת קולורדו סטייט ואנחנו משתפים פעולה.
פיתחנו במשותף את סולם החוכמה של סן דייגו או אינדקס החוכמה של Jeste-Thomas. הסולם המקורי כלל 28 פריטים, ארבעה פריטים לכל אחד משבעת המרכיבים.
הפריטים הם דברים כמו: "קשה לי לחשוב בבהירות כשאני מוטרד". זה אומר שכשאני מוטרד, הרגשות שלי משתלטים, אין לי שליטה עליהם ואני לא יכול לעשות שום דבר בצורה רציונלית. זה ההפך מוויסות רגשי. חלק מהפריטים מנוסחים בצורה שלילית וחלקם מנוסחים בצורה חיובית, למשל, אפשר לומר ש"אני מתייחס לאחרים כמו שאני רוצה שיתייחסו אליי".
יש עוד כמה סולמות לחוכמה, שהיו בספרות ושנעשה בהם שימוש, אבל רצינו לפתח קנה מידה שהתבסס על ההגדרה שלנו, כולל שבעת המרכיבים הללו ואין קנה מידה כזה. כמדען מוח, הסתכלתי על הבסיס המוחי לתכונות הללו. פרסמנו מאמר על הנוירוביולוגיה של החוכמה, תוך התבוננות באזורי המוח שהיו מעורבים ובקליפת המוח הקדם-מצחית והסטריאטום הלימבי.
קנה המידה שלנו ייחודי בכך שהוא מבוסס על שבעת המרכיבים הללו ויש לו בסיס ביולוגי פוטנציאלי במוח. זוהי דרך טובה למדוד חוכמה, למרות שאין דרך מושלמת למדוד שום דבר כי התכונות הללו הן סובייקטיביות. אתה שואל אנשים באיזו מידה הם מסכימים או לא מסכימים. ייתכן שאנשים משקרים, אבל בדרך כלל, זה לא קורה במחקר כי הנתונים הם אנונימיים. זה לא שאני מגיש מועמדות לעבודה ואני צריך לתאר את עצמי: אז הייתי אומר, 'אוי, אני האדם הכי רחום בעולם'.
לכן, בדרך כלל, אתה מקבל דירוגים די אמינים ותקפים מאנשים, למרות שהם מבוססים על דיווח עצמי. אז יש כמה מאפיינים של פסיכומטריה כמו מהימנות ותוקף שצריך לעמוד בהם כדי שקנה ​​המידה יתפרסם."

האם תוכל לתאר כיצד עיצבת את סולם שבעת המרכיבים לחוכמה וכיצד בדקתם אותו? מה גילית כשבדקתם את זה?

"בחרנו באופן אקראי מדגמים גדולים של אנשים בקהילת סן דייגו. הם נבחרו באמצעות חיוג אקראי, גילם נע בין 20-100 וגם יותר. הצגנו להם בסופו של תהליך את 28 הפריטים.
ובנוסף להם נתנו גם שני סולמות נוספים כמו אושר ואופטימיות, כמו בריאות גופנית, בריאות נפשית, תפקוד קוגניטיבי ודברים שליליים כמו בדידות, דיכאון, חרדה.
הציפייה היא שקנה ​​מידה תקף של חוכמה יהיה קשור באופן חיובי לאושר, אופטימיות וחוסן, וקשור שלילי לדיכאון, חרדה, בדידות.
זה מה שמצאנו עם הסולם שלנו. הוא עמד בקריטריונים לתקפות שהיו לנו ותאם את סולם החוכמה האחר שפורסם. זה לא היה זהה כי זה התבסס על מושגים שונים של חוכמה, אבל בסך הכל מצאנו שזה די אמין והיה לנו מדגם גדול שבו יכולנו לבדוק את זה ולהראות שזה עובד."

כמה מדויק סולם שבעת המרכיבים בקביעת רמת החוכמה של אדם? איך סולם החוכמה יכול לעזור לנו להבין יותר את הבריאות הנפשית והקוגניטיבית?

"מבחינת דיוק, אין מדדים אובייקטיביים של חוכמה מכיוון שמה שאנו מודדים הוא דפוס התנהגות של אדם לאורך חייו או לפחות על פני מספר שנים. אין דרך לאפיין את זה במלואו, אלא אם כן נקליט מישהו 24/7, שיש לו בעיות משלו.
סולמות האישיות הללו אמינים, תקפים ומדויקים למדי. שום דבר אינו מדויק במאה אחוז, אבל הם מדויקים באופן משמעותי בהתבסס על הסטטיסטיקה המשמשת כל עוד יש לך גודל מדגם גדול. סולם SD-WISE תורגם למספר שפות והשתמשנו בו באוכלוסיות שונות. זה נראה כאילו מדובר בקנה מידה מדויק, תקף ואמין."
"במונחים של הבנת בריאות נפשית וקוגניטיבית, ישנם מדדים נוספים לבריאות נפשית וקוגניטיבית שיש להשתמש בהם כי הם לא מודדים את אותו הדבר. עם זאת, הם מתואמים זה עם זה וזה הדבר החשוב.
לימוד חוכמה חשוב מכיוון שחכמה ניתנת לשינוי. אתה יכול להגדיל את החוכמה של מישהו ואתה יכול להקטין את החוכמה של מישהו. היו מחקרים שהראו שאנשים שיש להם טראומה מוחית באזורים ספציפיים, או חולים שיש להם סוגים מסוימים של מחלות כמו דמנציה, יכולים להשתנות מבחינה זו.
אותם אנשים שהיו חכמים לפני כן, כלומר היו להם יותר אמפתיה, חמלה, שיקוף עצמי וויסות רגשי יכולים להפוך לבלתי חכמים לאחר אותה טראומה או מחלה. אבל מצד שני, ניתן להגביר את החוכמה עם התערבות התנהגותית פסיכו-סוציאלית. פרסמנו מאמר מטה-אנליזה של ניסויים מבוקרים אקראיים להגברת מרכיבי החוכמה כמו אמפתיה, חמלה, ויסות רגשי ורוחניות.
כדי להגביר את החכמה צריך לברר עד כמה האדם חכם, האם האדם זקוק לעזרה, ובאיזה תחומים הוא זקוק לעזרה. ברגע שנדע זאת, נוכל להשתמש בהתערבות כראוי. לכן לימוד החוכמה חשוב.
לימוד חוכמה חשוב מכיוון שחכמה ניתנת לשינוי. אתה יכול להגדיל את החוכמה של מישהו ואתה יכול להקטין את החוכמה של מישהו."

האם אתה מאמין שעם המשך מחקר החוכמה נמשיך לראות יותר גורמים הקשורים לרמות גבוהות יותר של חוכמה?

"אני בהחלט מקווה שכך. אנחנו באמת צריכים עוד מחקר על חוכמה כי המחקר נמצא רק בשלבים מוקדמים יחסית. אנו זקוקים למחקר רב-תחומי הכולל לא רק פסיכולוגים, פילוסופים ואנשים שעוסקים באתיקה, אלא גם מדעני מוח, רופאים, עובדים סוציאליים, אחיות, אנשים שעוסקים בהדמיות מוח, מחקר נוירוביולוגיה.
אנחנו באמת צריכים את הקבוצות השונות האלה כדי לעשות מחקר משותף, ואז נבין טוב יותר את החוכמה."

מהם השלבים הבאים עבורך ועבור המחקר שלך על החוכמה?

אנחנו מסתכלים על כמה דברים שונים, ואחד הוא להבין יותר את הביולוגיה של החוכמה. אנחנו מתחילים לעשות כמה מחקרי הדמיית מוח (fMRI). אתה מבקש מאדם לעשות דבר מסוים כשהוא במגנט, למשל, אתה אומר לו לחשוב על משהו או להרגיש בצורה מסוימת על ידי הסתכלות בתמונה. לאחר מכן אתה מודד את זרימת הדם במוח או הפעלה של אזורים שונים. כך אתה יכול לראות איך אנשים חכמים שונים מאנשים לא חכמים, או רחמנים מול לא רחמנים, מווסתים רגשית מול לא מווסתים רגשית וכו'.
זה מה שיעזור לנו להבין טוב יותר את המוח כי ברגע שנדע את יסודות המוח, נוכל להגביר את ההתערבויות שלנו להתערבויות ביולוגיות. לדוגמה, אם אנחנו יודעים שחלק כלשהו במוח הוא קריטי לחוכמה, אז אולי אם נמריץ את החלק הזה החוכמה תגדל.
כרגע, אנחנו לא שם כי מדעי המוח עדיין צומחים. אבל בעתיד הקרוב, אני חושב שזה יהיה אפשרי. עלינו להבין את הנוירוביולוגיה הבסיסית, שתספק לנו כלים נוספים לקידום חוכמה."

האם יש משהו נוסף שרצית להזכיר בכלל או משהו אחר שרצית לכלול?

"דבר אחד שאני רוצה להזכיר הוא שאחד הממצאים הכי עקביים שהיו לנו הוא שהחוכמה, במיוחד מנת החמלה, והבדידות הולכים לכיוונים מנוגדים. אנשים שציונים גבוהים בחוכמה אינם בודדים ולהיפך. מצאנו את זה בכמה מחקרי חתך ואפילו במחקר אורך. אלה שהיו להם רמות גבוהות של חמלה וחוכמה בקו הבסיס היו בסבירות נמוכה בהרבה להיות בודדים חמש עד שש שנים מאוחר יותר.
בדידות מזיקה לבריאות. זה קשור לסוכרת, השמנת יתר, מחלות לב, דיכאון, דמנציה ותמותה מוגברת במידה משמעותית. אני יודע שבבריטניה יש משרד לבדידות. זו בעיה מרכזית בבריאות הציבור ואנחנו צריכים למצוא לזה פתרונות.
אין פתרונות טובים בשלב זה, אבל אנחנו עובדים על פיתוח התערבות שתגביר את החמלה ושאר מרכיבי החוכמה להפחתת הבדידות, כי זו תהיה תרומה ישירה לא רק לשיפור הבריאות הנפשית, אלא גם הפיזית ופוטנציאלית לאריכות ימים. אנחנו מרגישים שזהו תחום חדש ומרגש לעבוד עליו."

מאמר מקורי

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s