אור כחול·הגיל השלישי·טלפונים חכמים - סמארטפונים·מיטוכונדריה

הנזק של חשיפה לאור כחול מוחמר עם הגיל

השימוש במוצרים המפיצים אור כחול עולה עם השנים. הטכנולוגיה שבאה לשדרג את איכות החיים. השדרוג הזה טומן בחובו התמכרויות (יותר זמן שימוש במכשיר), פחות התחברות לטבע, פחות מגע אמיתי בין אנשים ולצערי גם מול הילדים שגם הם מופנים למסכים כשההורים רוצים רגע של שקט מהמרדף של החיים.
מרגע החשיפה למסכים ולאפשרויות שבהן, הדרך אחורה היא אולי בלתי אפשרית.

אור טבעי (שמש) הוא חיוני לקצב הצירקדי של האדם – מחזור של 24 שעות של תהליכים פיזיולוגיים כמו פעילות גלי המוח, ייצור הורמונים והתחדשות תאים שהם גורמים חשובים בדפוסי אכילה ושינה.
יש עדויות המצביעות על כך שחשיפה מוגברת לאור מלאכותי היא גורם סיכון להפרעות שינה והפרעות צירקדיות. ועם השימוש הנפוץ בתאורת LED הן במכשירים והן בתאורה הביתית וברחוב, בני אדם נתונים לכמויות הולכות וגדלות של אור בספקטרום הכחול.
לאור הכחול יש השלכות בריאותיות. כמו כל דבר בעולם שנחשפים אליו בצורה מוגזמת הוא מייצר עקה חמצונית. כך גם האור הכחול. הוא משפיע על היכולות המטבוליות, הוא משפיע על איכות השינה ועוד.

מחקר שפורסם ביולי 22 בג'ורנל npj Aging הגיע למסקנה שההשפעות המזיקות של חשיפה יומיומית לכל החיים לאור הכחול מטלפונים, מחשבים וציוד ביתי מחמירות ככל שאדם מתבגר. וזה בדיוק כמו כל מזהם סביבה אחר. היכולות הטבעיות של הגוף עם השנים להגן על עצמו ממזהמים סביבתיים, יורדות. זה אומר שזה מזיק בכל גיל ובמיוחד בגילאים מאוחרים יותר.
במחקר השתמשו במודל של זבובים. לזבוב הפירות המצוי יש מנגנונים תאיים וההתפתחותיים שהוא חולק עם בעלי חיים אחרים ובני אדם.
המחקר בחן את שיעור ההישרדות של זבובים ששהו בחושך וככל שהתבגרו חשפו אותם יותר ויותר לסביבה של אור כחול (מדיודות או נוריות).
מעברי החושך לאור התרחשו בגילאי יומיים, 20, 40 ו-60 ימים, והמחקר בחן את השפעת האור הכחול על המיטוכונדריה של תאי הזבובים.
המיטוכונדריה פועלת כתחנת כוח של התא, מייצרת אדנוזין טריפוספט (ATP) המקור לאנרגיה.

החוקרים מציינים שבמחקרים קודמים ראו:

  • לחשיפה ממושכת לאור כחול השפיעה על אורך החיים של הזבובים, ללא קשר לשאלה אם הוא מאיר על עיניהם.
  • לחשיפה יומיומית לכל החיים לאור כחול, אך לא לאורכי גל אחרים גלויים, יש השפעות מזיקות על המוח, היכולות המוטוריות ותוחלת החיים של האורגניזם.
  • לזבובים שהיו נתונים למחזוריות יומית של 12 שעות באור ו-12 שעות בחושך היו חיים קצרים יותר בהשוואה לזבובים שהוחזקו בחושך מוחלט או לאלו שהוחזקו באור עם אורכי הגל הכחולים מסוננים.
  • זבובים שנחשפו לאור כחול הראו נזק לתאי הרשתית ולנוירוני המוח שלהם והיו להם פגיעה בתנועה – יכולתם של הזבובים לטפס על קירות המתחמים שלהם, התנהגות שכיחה, פחתה.
  • חלק מהזבובים בניסוי היו מוטנטים שלא פיתחו עיניים, ואפילו אותם זבובים חסרי עיניים הראו פגיעה, מה שמרמז שלא היו צריכים לראות את האור כדי להיפגע ממנו.

מחקר זה מראה שחשיפה כרונית לאור כחול עלולה לפגוע במסלולים לייצור אנרגיה אפילו בתאים שאינם מתמחים בחישת אור. תגובות ספציפיות במיטוכונדריה הופחתו באופן דרמטי על ידי אור כחול, בעוד שתגובות אחרות פחתו לפי הגיל ללא תלות באור כחול. אפשר לחשוב על זה כחשיפה לאור כחול שמוסיפה עוד נזק לפגיעה בזבובים מזדקנים.

The novel aspect of this new study is showing that chronic exposure to blue light can impair energy-producing pathways even in cells that are not specialized in sensing light. We determined that specific reactions in mitochondria were dramatically reduced by blue light, while other reactions were decreased by age independent of blue light. You can think of it as blue light exposure adding insult to injury in aging flies

החוקרים מסכמים שהטכנולוגיה הזו, אפילו ברוב המדינות המפותחות, אמנם לא קיימת מספיק זמן כדי לדעת את ההשפעות שלה על פני תוחלת החיים של האדם אבל בהחלט יש יותר ויותר חששות שחשיפה ממושכת לאור מלאכותי, עלולה להזיק לבריאות האדם. בהזדקנות מואצת שנצפתה באורגניזם חי צריך להזהיר אותנו על הפוטנציאל של נזק תאי על ידי גורם הלחץ הזה.

This technology, LED lighting, even in most developed countries, has not been used long enough to know its effects across the human lifespan. There are increasing concerns that extended exposure to artificial light, especially blue-enriched LED light, may be detrimental to human health. While the full effects of blue light exposure across the lifespan are not yet known in humans, accelerated aging observed in short-lived model organism should alert us to the potential of cellular damage by this stressor.
https://today.oregonstate.edu/news/harm-blue-light-exposure-increases-age-oregon-state-university-research-suggests

עיקרון הזהירות המונעת

מי שבינתיים חי טוב עם האור הכחול ולא מרגיש שזה משפיע עליו, חשוב להבין שלא מרגיש לא אומר שלא קורה כלום וישנם כמה דברים שניתן לעשות כדי לצמצם את הנזקים במידה ו"חייבים" לעבוד עם האור הכחול במשך היום ובמיוחד בשעות החשיכה.
* להוריד אור כחול דרך תוכנה במכשיר עצמו.
* משקפי ראייה עם עדשות ענבר יסננו את האור הכחול ויגנו על הרשתית.
* להחליף נורות לד לליבון עם עדיפות לגוון אדום.

חשיפה לאור השמש – ואור כחול

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s