דיאטה ים תיכונית·הגיל השלישי·נוגדי חמצון

תזונה ים תיכונית ובמיוחד רמות גבוהות של קרוטנואידים מורידים סיכון ל'שבריריות' בגיל השלישי

ברפואה, 'שבריריות' (frailty) נקשרת לקבוצת הגיל השלישי שנמצאים בסיכון גבוה לנפילות, נכות, אשפוז בבית חולים או צורך בטיפול ארוך טווח.
'שבריריות' מבוססת על חמישה מדדים: חולשה, איטיות, ירידה במשקל/מסת שריר, תשישות ופעילות גופנית ירודה.
שבריריות משפיעה על 10-15% מהמבוגרים בעולם.

תזונה ים תיכונית נמצאה קשורה במניעת הרבה מאוד מחלות מהם מתים בטרם עת. היא מרבה בפירות וירקות, אגוזים, זרעים, קטניות, דגנים מלאים, צמחי תבלין ויש בה גם דגים ופירות ים וכמובן שמן זית. התזונה הזו כוללת גם במתינות עופות, ביצים, גבינות ויוגורט.
מה אין בה?
מזון מעובד (לרבות לחם לבן ובשר מעובד), מזון מסוכר (משקאות, מאפים, ממתקים) , שמנים מתועשים (סויה,קנולה).

מחקר שפורסם במאי 22 בג'ורנל The American Journal of Clinical Nutrition מצא שצריכת תזונה בסגנון ים תיכוני עשויה למנוע שבריריות.
המחקר בחן נתונים של 2,384 מבוגרים ללא 'שבריריות' מ- Framingham Offspring Study עם ציון דפוסי תזונה בסגנון ים תיכוני וצריכת נוגדי חמצון (ויטמין סי, ויטמין אי וקרוטנואידים) שנאמדו מתוך שאלון תדירות מזון בשילוב עם הערכות 'שבריריות' שנערכו במשך 11 שנים בערך.
המחקר מצא שעל כל עליה ביחידת ציון בדפוס התזונה הים תיכונית, כלומר, הקפדה גבוהה יותר על תזונה זו, היתה ירידה של 3% בסיכון ל'שבריריות'. המחקר גם מצא שלצריכה גבוהה יותר של קרוטנואידים, נוגד חמצון נפוץ בפירות וירקות במנעד צבעים של צהוב, כתום, אדום (למשל בטא קרוטן, ליקופן, לוטאין, אסטקסנטין) היה הקשר החזק ביותר עם סבירות מופחתת להתפתחות 'שבריריות'. בקרב גברים ונשים בגיל העמידה ומעלה נמצא כי על כל עליה של 10 מ"ג בקרוטנואידים פחת הסיכון לשבריריות ב-16%. ויטמין E ו-C לא נמצאו קשורים באופן משמעותי.

החוקרים מסכמים שהגדלת הצריכה של פירות וירקות בצבעים עזים העשירים בקרוטנואידים כמו גם תרכובות ביו-אקטיביות אחרות עשויה להשפיע בסופו של דבר על בריאותם של מבוגרים.

Increasing the intake of brightly colored fruits and vegetables that are rich in carotenoids as well as other bioactive compounds may ultimately affect the health of older adults
https://dailyguardian.eu/mediterranean-diet-may-reduce-chance-of-frailty-eurasia-review/

מחקר שפורסם ביולי 22 בג'ורנל Journal of Gerontology בחן את הקשר בין דיכאון – תזונה ושבריריות. המחקר ניסה לקבוע אם אנשים עם תסמיני דיכאון פגיעים יותר להתפתחות שבריריות בתגובה לדלקת שמקורה בתזונה. המחקר השתמש בנתונים מקבוצת הצאצאים של מחקר הלב של Framingham. סהכ 1701 משתתפים שאינם שבריריים דיווחו על הדיאטה ועל תסמיני הדיכאון שלהם בתחילת המחקר, ועקבו אחריהם במשך 11 שנים בערך כאשר מצב השבריריות הוערך מחדש. המחקר מצא קשר בין תזונה דלקתית לסיכויים מוגברים של שבריריות והיה חזק יותר בקרב אלו עם תסמיני דיכאון. החוקרים משערים שמכיוון שלאנשים עם תסמיני דיכאון יש בדרך כלל רמות גבוהות יותר של דלקת, הוספת דלקת תזונתית על כך מאיצה את התפתחות השבריריות.

תזונה דלקתי מוגדרת הינה תזונה מערבית עשירה במוצרים מעובדים, מסוכרים ומזונות מהחי כמו כן דלה בסיבים תזונתיים ונוגדי חמצון כמו קרוטנואידים, שמקורם מפירות, ירקות, אגוזים שקדים, דגנים מלאים וקטניות. ולכן החוקרים מציעים להרבות בהם יותר.

This study found that depressive symptoms may exacerbate the development of frailty in response to consuming an inflammatory diet. This suggests that consuming a diet rich in anti-inflammatory compounds (e.g., fiber and plant-based compounds called flavonoids) may help prevent the development of frailty

החוקרים מוסיפים שהנתונים שלהם מצביעים גם על שכאשר מבוגרים בגיל העמידה ומבוגרים צורכים דיאטה פרו-דלקתית, הם נוטים יותר לפתח סימפטומים דיכאוניים ושבריריות בו-זמנית במקום לפתח אף אחד מהמצבים לבד.

Our exploratory data also suggests that when middle-aged and older adults consume a pro-inflammatory diet, they are more likely to newly develop depressive symptoms and frailty at the same time rather than develop either condition alone

מחקר זה בא בעקבות שני המחקרים הקודמים, זה שהצגתי כאן למעלה ממאי 22 והשני שפורסם בפברואר 22 בג'ורנל American Journal of Clinical שהראה שתזונה פרו-דלקתית העלתה את הסיכון להתפתחות שבריריות.

החוקרים מסכמים שלסובלים מדיכאון, ייתכן שחשוב אפילו יותר להגביר את צריכת הפירות והירקות העשירים בסיבים, פלבנואידים וכן נוגדי חמצון תזונתיים אחרים.

לצריכת פירות וירקות קשר הפוך למצבי סטרס כרוני ודיכאון

מחקרים נוספים שמראים את הקשר הזה
https://agsjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jgs.15251
https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(17)30194-2/fulltext

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s