אלצהיימר ודמנציה·ויטמין D

ויטמין די ובריאות המוח – דמנציה ושבץ

דמנציה היא אחד הגורמים העיקריים לנכות ותלות בקרב אנשים מבוגרים ברחבי העולם, ומשפיעה על החשיבה והתנהגויות ככל שמתבגרים.
דמנציה היא תסמונת כרונית או פרוגרסיבית המובילה להידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי. כ-487,500 אוסטרלים חיים עם דמנציה וזוהי סיבת המוות השנייה במדינה. ברחבי העולם, יותר מ-55 מיליון אנשים סובלים מדמנציה עם 10 מיליון מקרים חדשים מאובחנים מדי שנה.

אבל מה אם נוכל לעצור את המחלה הניוונית הזו מלהתפתח?

מחקר מאוניברסיטת דרום אוסטרליה שפורסם באפריל 22 בג'ורנל The American Journal of Clinical Nutrition עשוי להפוך את זה למציאות שכן מחקר גנטי חדש מראה קשר ישיר בין דמנציה למחסור בויטמין D.
המחקר בחן את הקשר בין ויטמין D, דימות מוחי (Neuroimaging) והסיכון לדמנציה ושבץ מוחי.

בתמיכת המועצה הלאומית לבריאות ולמחקר רפואי, המחקר הגנטי ניתח נתונים מ-294,514 משתתפים מה-Biobank הבריטי, תוך בחינת ההשפעה של רמות נמוכות של ויטמין D (25 ננומול/ליטר) והסיכון לדמנציה ושבץ מוחי. רנדומיזציה מנדלית (MR) – שיטה לשימוש בשונות מדודה בגנים כדי לבחון את ההשפעה הסיבתית של חשיפה הניתנת לשינוי על מחלה – שימשה לבדיקת סיבתיות בסיסית לתוצאות דמנציה ושבץ.

המחקר מצא שרמות נמוכות של ויטמין D היו קשורות לנפח נמוך יותר של המוח ולסיכון מוגבר לדמנציה ושבץ מוחי.
הניתוחים הגנטיים תמכו בהשפעה סיבתית של מחסור בוויטמין D ודמנציה.
אם לתרגם את הממצאים למספרים, אז באוכלוסיות מסוימות ניתן למנוע עד 17% ממקרי הדמנציה אם כולם יהיו ברמות נורמליות של ויטמין D (50 ננומול/ליטר).
*** לפי הגרף (L) שלמטה ניתן לראות שברמות גבוהות יותר של ויטמין D הסיכון עוד יורד. כלומר ניתן יהיה למנוע יותר מ-17% מהמקרים
.

In some contexts, where vitamin D deficiency is relatively common, our findings have important implications for dementia risks. Indeed, in this UK population we observed that up to 17 per cent of dementia cases might have been avoided by boosting vitamin D levels to be within a normal range
https://www.unisa.edu.au/media-centre/Releases/2022/vitamin-d-deficiency-leads-to-dementia/

כמובן שזה לא המחקר היחיד שתומך בקשר בין ויטמין די לדמנציה. במאמר המרכז: "דמנציה – פארמה אל מול הטבע" מוצגים עוד 12 מחקרים, יחד עם דברים נוספים שמומלץ להמנע או להרבות.

הדרך הטובה ביותר להעלות את רמות ויטמין די היא חשיפה לשמש (*** לינק זה מכיל גם רכיבי תזונה המגינים על עורנו) ולהמנע מסיבון האזור שנחשף.
הפרופוגנדה להמנע מחשיפה לשמש מאוד חזקה ביותר ומבקשים מכולם להמרח במקדמי הגנה מסוכנים שמכילים לרוב רכיבים מסרטנים (סרטן עור?). מה שפחות מספרים היא על החשיבות של חשיפה לשמש אפילו במניעה של סרטנים שונים.
זה לא אומר שכל היום צריך להיות בשמש. כמו כן לכל גוון עור יש גם את רמת הרגישות שלו, אבל אם לא נמנע מחשיפה לשמש וכל יום נצא ונחשף לכמה דקות בשעות שונות, הגוף שלנו כבר ייצר עבורנו את נוגד הקרינה הטוב ביותר – מלנין. אם מדי פעם גם נעלה את החשיפה בעוד כמה דקות. זה רק ילך ויישתפר. תיראו את זה כסוג של הסתגלות איטית של העור לשמש. זה אינדיבידואלי לכל אדם.

אני יכול לשתף שאני כבר 4 שנים נחשף לשמש כל יום בין 45-90 דקות 3 פעמים (בשעות שונות) ובסך הכל 2-4 שעות ביום ואני לא נשרפתי פעם אחת בכל 4 השנים. גם אשתי (100% פולניה – גוון עור בהיר) יוצאת מספר פעמים, אמנם לפחות זמן, אבל ניתן לראות שגוון העור ייצר מלנין באזורים שנחשפו, העור נשאר בריא והיא לא נשרפת באותם אזורים.

אם כבר להגן על העור, עדיף תמיד הצללה (כובע, שמשיה, ביגוד ארוך).
ובכל זאת בחרתם להמנע מהטוב הזה של השמש קחו ויטמין D.

כמה ויטמין די צריך לקחת?
תלוי את מי שואלים.
האם הגיע הזמן לשנות את המינון היומי?
כנראה שכן.
האם צריכה של ויטמין די ברמות גבוהות בהרבה מאלה המורשים בישראל היא בטוחה?
את התשובה תוכלו למצוא במחקר: "Daily oral dosing of vitamin D3 using 5000 TO 50,000 international units a day in long-term hospitalized patients: Insights from a seven year experience"

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s