אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·סרטן מלנומה·תזונה מהים - דגה/פירות ים/אצות

אכילת שתי מנות דגים בשבוע נקשרה לסיכון מוגבר לסרטן העור (מלנומה)

ה-NHS ממליץ לאנשים לאכול לפחות שתי מנות דגים בשבוע, כולל אחת של דגים שמנים, עם מנה במשקל של כ-140 גרם[1].
אבל כעת חוקרים בארה"ב הזהירו שכמות זו עשויה להעמיד אנשים בסיכון למלנומה ממאירה, הצורה הקטלנית ביותר של סרטן העור.

במחקר שפורסם ביוני 22 בג'ורנל Cancer Causes & Control, מומחים מאוניברסיטת Brown בחנו את הקשר בין אכילת דגים לסרטן העור. הממצאים התבססו על מחקר של 491,367 מבוגרים בארה"ב בני 62 בממוצע. הם דיווחו באיזו תדירות הם אכלו דגים מטוגנים, דגים לא מטוגנים וטונה במהלך השנה הקודמת, כמו גם את גודל המנות שלהם.
לאחר מכן חישבו החוקרים את התדירות של מקרי מלנומה חדשים שהתפתחו במשך 15 שנים תוך שימוש בנתונים שהתקבלו מרישומי סרטן.
החוקרים לקחו בחשבון גורמים אחרים שיכולים להשפיע על התוצאות, כמו משקל האנשים, עישון, שתית אלכוהול, תזונה, היסטוריה משפחתית של סרטן ורמות קרינת UV ממוצעות באזור המקומי שלהם.
בסך הכל, 5,034 אנשים (1%) פיתחו מלנומה ממאירה במהלך תקופת המחקר ו-3,284 (0.7%) פיתחו מלנומה בשלב 0.
החוקרים מצאו שאנשים שצריכת הדגים היומית האופיינית שלהם הייתה 42.8 גרם (שווה ערך לכ-300 גרם בשבוע) היו בסיכון גבוה ב-22% למלנומה ממאירה מאשר אלה שצריכת הדגים היומית האופיינית שלהם הייתה רק 3.2 גרם.
לאלו שאכלו יותר דגים היה גם סיכון מוגבר של 28% לפתח תאים חריגים בשכבה החיצונית של העור בלבד – המכונה מלנומה שלב 0 המכונה גם טרום-סרטני.
עוד נמצא במחקר שאנשים שצריכת הטונה היומית האופיינית להם הייתה 14.2 גרם היו בסיכון גבוה ב-20% למלנומה ממאירה בהשוואה לאלה עם צריכה טיפוסית של 0.3 גרם.
אכילת 17.8 גרם של דגים לא מטוגנים ליום הייתה קשורה לסיכון גבוה ב-18% למלנומה ממאירה ולסיכון גבוה ב-25% למלנומה בשלב 0, בהשוואה לאכילה של 0.3 גרם בלבד.

החוקרים מציינים שמחקרים קודמים לא היו עקביים, אבל הממצאים שלהם זיהו קשר הדורש חקירה נוספת.
כמו בכל מחקר אפידימיולוגי לא ניתן להסיק מסקנות של סיבתיות או מכניזם, אך החוקרים משערים שאפשר לייחס את הממצאים הללו למזהמים בדגים, כמו ביפנילים עתירי כלור (PCBs), דיוקסינים, ארסן וכספית. הם מוסיפים שראו במחקרים קודמים שצריכת דגים גבוהה יותר קשורה לרמות גבוהות יותר של מזהמים אלו בגוף וזיהה קשרים בין מזהמים אלו לבין סיכון גבוה יותר לסרטן העור.
מחקר זה לא חקר את הריכוזים של מזהמים אלו בגופם של המשתתפים ולכן יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את הקשר הזה.

ד"ר Michael Jones, מדען בכיר בגנטיקה ואפידמיולוגיה במכון לחקר הסרטן, לונדון, אמר שהכותבים מצאו שצריכה גבוהה יותר של דגים וטונה לא מטוגנים קשורה למלנומה. תוצאות אלו היו מובהקות סטטיסטית ולכן לא ניתן להתייחס לכך כאל משהו מקרי.

The authors found a higher intake of non-fried fish and tuna was associated with melanoma. These results were statistically significant and therefore unlikely due to chance
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-08/eating-two-portions-of-fish-per-week-linked-to-malignant-melanoma

כמובן שיהיו כאלה שכן ימליצו על צריכת דגים במיוחד בגלל החלק הבריאותי של אומגה 3, אבל נראה לי שנכון להיום הנזקים עולים על התועלת גם מהסיבה שחלק גדול מהדגים לא מקבלים את תנאי המחיה האופטימליים עבורם וגם כי הים מזוהם[2][3]. וגם כי ראינו שאומגה 3 ניתן להשיג הן מתוספים נקיים והן ממזונות צמחיים כמו המוצג כאן.

לאומגה 3 חשיבות גדולה הן בשמירה על העור וחיוניותו ובאופן כללי הוא גם קשור לסיכון מופחת לסרטן לרבות סרטן עור.

למידע נוסף על מלנומה ממה להמנע ובמה להרבות היכנסו.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s