אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·לחץ דם גבוה

אומגה-3 ולחץ דם: מטה-אנליזה של ניסויים מבוקרים אקראיים

חומצות שומן אומגה 3 חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA) וחומצה איקוספנטאנואית (EPA), מקורן במיקרו אצות שמהוות מזון לדגי ים צפוניים כגון קוד, שיבוטה, בקלה, סלמון, סרדינים ופורל. יש אנשים הנוטלים גם DHA ו-EPA בתוספי מזון.
אומגה 3 חשוב להרבה מאוד תהליכים בריאותיים, למוח, לעור, ללב ולמעשה לכל מחלה הקשורה לדלקת. שזה בעצם הכל.
מחלות לב מתחילות מתהליך דלקתי בכלי הדם המוביל ללחץ דם גבוה ותהליך טרשתי. בעוד שמחקרים מסוימים מצביעים על כך שצריכת חומצות שומן אומגה 3 עשויה להוריד את לחץ הדם, המינון האופטימלי הדרוש להורדת לחץ הדם נותר לא ברור.

על פי סקירת מחקר שפורסמה ביוני 22 בג'ורנל Journal of the American Heart Association, כתב העת של איגוד הלב האמריקאי נראה כי כ-3 גרם מדי יום של אומגה 3, הנצרכות במזונות או בתוספי מזון, הם המינון היומי האופטימלי כדי לסייע בהורדת לחץ הדם. החוקרים גם קבעו צריכה נאותה של אומגה 3 לאנשים בריאים הוא בין 1.1-1.6 גרם ביום, בהתאם לגיל ולמין.

החוקרים ניתחו תוצאות של 71 ניסויים קליניים מרחבי העולם שפורסמו בין השנים 1987-2020. המחקרים בחנו את הקשר בין לחץ דם לחומצות השומן אומגה 3 DHA ו-EPA (באופן פרטני או בשילוב) באנשים בני 18 ומעלה עם או ללא לחץ דם גבוה או הפרעות כולסטרול. היו כמעט 5,000 משתתפים ביחד, בגילאי 22 עד 86 שנים. המשתתפים נטלו מקורות תזונתיים ו/או תוספי מרשם של חומצות שומן במשך 10 שבועות בממוצע.
הניתוח מצא:
בהשוואה למבוגרים שלא צרכו EPA ו-DHA, אלו שצרכו בין 2-3 גרם מדי יום של חומצות שומן מסוג DHA ו-EPA היתה הפחתה בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי של 2 מ"מ כספית בממוצע.
אצל אלה עם לחץ דם גבוה הלחץ הסיסטולי ירד בממוצע של 4.5 מ"מ כספית.
כמו כן נצפה כי צריכת יותר מ-3 גרם אומגה 3 מדי יום עשויה להביא תועלת נוספת להורדת לחץ הדם עבור מבוגרים עם לחץ דם גבוה או פרופיל שומנים גבוה בדם.
ב-5 גרם ליום של אומגה 3, ה-SBP ירד בממוצע של כמעט 4 מ"מ כספית עבור אלו עם יתר לחץ דם ופחות מ-1 מ"מ כספית בממוצע עבור אלו ללא.
הבדלים דומים נראו אצל אנשים עם פרופיל שומנים גבוה בדם ובקרב אלה מעל גיל 45.

Figure 3. Dose‐response relationship between changes in blood pressure and combined docosahexaenoic acid (DHA)+eicosapentaenoic acid (EPA) intake of the studies stratified by the baseline systolic blood pressure (SBP) level.

כדי לעשות סדר במספרים – 130 גרם של דג סלמון אטלנטי מספקות 3 גרם של אומגה 3. תוספי אומגה 3 בכמוסות מכילות על פי רוב 1 גרם שמן דגים, אבל מה שחשוב הוא EPA ו- DHA כאשר הסטנדרטי מכיל 300 מ"ג של אומגה 3 לכדור. ניתן למצוא גם מינונים כפולים ומשולשים ובתכשירים המגיעים כשמן (נוזל) ניתן להגיע למינונים הנחוצים במנה אחת.
לאנשים הנמנעים מצריכת דגים, אם בגלל שמכילים את המזהמים הימיים (למשל מתכות כבדות) או מטעמים אקולוגיים (פגיעה בדגה) אני מזכיר שחומצות השומן הללו מקורן במיקרו אצות ויש להשיג אותן בכמוסות ושמן.

החוקרים מסכמים שהמחקר הזה תומך בהנחיית ה-FDA לפיה חומצות שומן אומגה 3 מסוג EPA ו-DHA עשויות להפחית את הסיכון למחלת לב כלילית על ידי הורדת לחץ דם גבוה, במיוחד בקרב אנשים שכבר אובחנו עם יתר לחץ דם. החוקרים גם מיישרים קו עם ארגוני הבריאות והרגולטורים ומוסיפים, שבעוד שהמחקר שלהם עשוי להוסיף שכבה של ראיות מהימנות, הוא אינו עומד בתנאי הסף לטעון טענה בריאותית מורשית לחומצות שומן אומגה 3 בהתאם לתקנות ה-FDA.

Our study supports the FDA guidance that EPA and DHA omega-3 fatty acids may reduce the risk of coronary heart disease by lowering high blood pressure, especially among people already diagnosed with hypertension. However, while our study may add a layer of credible evidence, it does not meet the threshold to make an authorized health claim for omega-3 fatty acids in compliance with FDA regulations

חלילה לתת התוויה רפואית לרכיב תזונה! אבל הראיות מהימנות!

כאשר אנחנו ניצבים מול בעיה רפואית. ברור שרכיב אחד לא ייתן מענה לרוב האנשים עם אותה בעיה, אבל זה שמצאו מובהקות סטטיסטית במקרה של אומגה 3 זה מספיק כדי להציע אותו ברמה יומית הן לבריאים והן לחולים כפי שמצאו במטא אנליזה.

סוגי אומגה 3 שאני ממליץ כתבתי כאן.
לרכיבים נוספים מהמזון והצומח התורמים לנושא לחץ דם היכנסו.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s