בריאות הנפש·דיאטה ים תיכונית

השפעת תזונה ים תיכונית על תסמיני דיכאון אצל גברים צעירים

דיכאון הוא מצב בריאותי נפשי המשפיע על כ-280 מיליון אנשים בעולם מדי שנה. ישנן דרגות שונות של דיכאון. ההשפעה של דיכאון היא על כל רבדי החיים ובכל האינטראקציות היומיומיות לרבות, משפחה, חברים, עבודה, לימודים וכולי.
דיכאונות הם גם גורם סיכון משמעותי להתאבדות, הגורם המוביל למוות בקרב מבוגרים צעירים. למעשה יותר מ-700,000 אנשים מתים כתוצאה מהתאבדות מדי שנה. התאבדות היא סיבת המוות הרביעית בקרב בני 15-29.
זה נכון שאירוע יחידני יכול לייצר דיכאון, אבל זה תמיד קשור גם לארועים רגשיים קודמים ולאינטנסיביות שבין האירועים. כלומר זה יכול לקרות כתוצאה מאירוע טראומתי קיצוני, אבל לרוב זה קורה מרצף של אירועים או מאירוע אחד שנמשך לאורך תקופה ארוכה ומשבש את החיים. למשל תקופת הקורונה.

אי אפשר להתעלם יותר – מדיניות הקורונה (סגרים וריחוק חברתי) מכלה את הנפש, הורגת ותהרוג

גם הדרך לצאת מהמצב הזה לא יכולה להיות בום טראח. זה דורש התייחסות הן לחומר והן לנפש. חייבים לעסוק בשניהם ויש גם צורך ברצון של האדם הדיכאוני לצאת מהמצב. זה מתחיל בלזהות שהוא שם, ממשיך בהבנה שזה פוגע בו ושזה סוג של כדור שלג. הדרכים הן מגוונות ולכל אחד המסע שלו בחיפוש אחר הדבר המתאים לו ביותר. ושיהיה ניתן להתמיד בו ושזה יחזק גם את הגוף וגם את הנפש.

חוקרים מהאוניברסיטה הטכנולוגית בסידני ערכו את הניסוי האקראי המבוקר הראשון שבחן את ההשפעה של דיאטה ים תיכונית על תסמיני דיכאון אצל גברים צעירים (18-25) לתקופה של 12 שבועות. ממצאי המחקר שעבר ביקורת עמיתים פורסמו באפריל 22 בג'ורנל American Journal of Clinical Nutrition.
התזונה ששימשה במחקר הייתה עשירה בירקות צבעוניים, קטניות ודגנים מלאים, דגים שמנים (אומגה 3), שמן זית ואגוזים חיים. ההתמקדות העיקרית הייתה בהגברת איכות התזונה עם מזונות מלאים טריים תוך הפחתת צריכת המזון המהיר, סוכר ובשר אדום ומעובד.
קבוצת הביקורת היתה תכנית הנקראית befriending שמשמשת הרבה מחקרים הקשורים בבעיות נפשיות. זוהי תכנית שבה מתנדב (ללא הכשרה מקצועית) פשוט נמצא שם מקשיב ומדבר עם החולה. כמו חבר חדש.

המטופלים אובחנו לפני באמצע ואחרי הטיפול ב- 2 שאלונים פסיכולוגיים: שאלון בֶּק להערכת דיכאון (BDI-II) ו- שאלון איכות חיים (QoL).

החוקרים הופתעו עד כמה הצעירים היו מוכנים לקחת על עצמם דיאטה חדשה. אלה שהוקצו לתזונה הים תיכונית הצליחו לשנות באופן משמעותי את התזונה המקורית שלהם, בהנחיית תזונאית, על פני מסגרת זמן קצרה.

We were surprised by how willing the young men were to take on a new diet. Those assigned to the Mediterranean diet were able to significantly change their original diets, under the guidance of a nutritionist, over a short time frame

מקור ההפתעה הוא הסיבה שאנשים בדיכאון הם על פי רוב עם תיאבון ירוד והם פחות פתוחים להתחיל דברים חדשים.
וגם התוצאות הכלליות לאחר 12 שבועות בלבד, היו מצוינות הן בהשוואה לקבוצת הביקרות והן בשני השאלונים.

After 12 weeks, the MEDAS scores were significantly higher in the MD group compared to the befriending group (Mean diff: 7.8).
The mean change in BDI-II score was significantly higher in the MD group compared to the befriending group at week 12 (Mean diff: 14.4)
The mean change in QoL score was also significantly higher in the MD group compared to the befriending group at week 12 (Mean diff: 12.7)

החוקרים מסבירים שיש הרבה סיבות למה מבחינה מדעית אנחנו חושבים שאוכל משפיע על מצב הרוח. לדוגמה, כ-90% מהסרוטונין, חומר כימי שעוזר לנו להרגיש מאושרים, נוצר במעיים שלנו על ידי חיידקי המעיים ושישנן עדויות שחיידקים אלה מתקשרים עם המוח דרך עצב הוואגוס, במה שנקרא ציר המעי-מוח. וכדי שיהיו לנו חיידקים מועילים, אנחנו צריכים להאכיל אותם בסיבים, שנמצאים בקטניות, בפירות ובירקות.

There are lots of reasons why scientifically we think food affects mood. For example, around 90 per cent of serotonin, a chemical that helps us feel happy, is made in our gut by our gut microbes. There is emerging evidence that these microbes can communicate to the brain via the vagus nerve, in what is called the gut-brain axis.
To have beneficial microbes, we need to feed them fibre, which is found in legumes, fruits and vegetables

החוקרים מציינים שכמעט כל המשתתפים שלהם נשארו עם התוכנית, ורבים היו להוטים להמשיך בדיאטה לאחר שהמחקר הסתיים, מה שמראה עד כמה הם מצאו את ההתערבות יעילה, נסבלת וכדאית.

Nearly all our participants stayed with the program, and many were keen to continue the diet once the study ended, which shows how effective, tolerable and worthwhile they found the intervention
https://www.uts.edu.au/news/health-science/better-diet-helps-beat-depression-young-men

עוד חשוב להבין שהתרופות הניתנות היום למצבי דיכאון מסוג מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI) לא הוכחו יעילות יותר מפלציבו – תופעות לוואי קשות ובאחוזים גבוהים – תהליך גמילה קשה והן גם משנות לרעה את הרכב המיקרוביום שזה יכול להשפיע על הרבה מאוד מערכות אחרות.

ממליץ לבקר בפוסט: "סטרס כרוני – שינוי במיקרוביום – הפחתת מטבוליטים אנדוקנבינואידים – דיכאון – הדרכים למניעה ולשיפור המצב", שמסביר מנגנונים נוספים הקושרים בין חיידקי המעי למצב הרוח וכן גורמי סיכון נוספים, שלא נמצאים באתרי הבריאות העולמיים, מהם כדאי להמנע. וכמובן רכיבים ודרכים מהטבע לשפר ולטפל במצב.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s