כבד - הגנה וניקוי·ממתיקים מלאכותיים

תחליפי סוכר (ממתיקים מלאכותיים) משבשים את ניקוי הרעלים בכבד

תחליפי סוכר פותחו במטרה להשאיר את הטעם המתוק למאכלים ומשקאות ובמקביל להוריד את צריכת הסוכר במטרה להפחית את הנזקים שלו.
עם השנים ניתן לראות שהתחליפים האלה הם לא בריאים בכלל ולא רק שלא מונעים מחלות, הם עושים בדיוק את ההיפך. הם משנים לרעה את המיקרוביום וזה לכשעצמו טריגר להמון בעיות רפואיות החל ממחלות מטבוליות (השמנה), מחלות רגשיות/נפשיות, מחלות כלי דם ולב ומחלות הקשורות למערכת החיסון. וראינו אך לא מזמן שממתיקים מסויימים נקשרו לסרטן.

תוצאות ממחקר שהוצג באפריל 22 במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית בפילדלפיה מצביעות על כך ששני תחליפי סוכר משבשים את תפקודו של חלבון הממלא תפקיד חיוני בניקוי רעלים בכבד ובחילוף החומרים של תרופות מסוימות.

בעבודה הנוכחית, החוקרים חקרו את הממתיקים אצסולפאם-K וסוכרלוז בתאי כבד ומבחנים אחרים המאפשרים לחקור תהליכים תאיים כמו הובלה.
הם מצאו שאצסולפאם-K וסוכרלוז מעכבים את הפעילות של P-glycoprotein (PGP), הידוע גם בשם חלבון עמידות מול תרופות 1 (MDR1).
PGP הוא חלק ממשפחה של טרנספורטרים הפועלים יחד כדי לנקות את הגוף מרעלים, תרופות ומטבוליטים של תרופות.
חלבוני PGP נמצאים בצורה נרחבת באפיתל המעי שם הם שואבים קסנוביוטיקה (למשל תרופות ומטבוליטים שנוצרים עקב השימוש בתרופות) בחזרה לתוך לומן המעי, בתאי כבד שם הוא שואב אותם לצינורות המרה, בתאי הצינורית הפרוקסימלית של הכליה, שם הוא שואב אותם לתסנין השתן ובתאי האנדותל הנימיים המרכיבים את מחסום הדם-מוח ומחסום הדם-אשך, שם הוא שואב אותם בחזרה לנימים. כלומר מניעה של פגיעה באותם תאים. ואם חלבוני PGP לא עושים את עבודתם, מלאכת פינוי הרעלים מהתא תפגע והתא עשוי להנזק.

החוקרים ציינו שראו שהממתיקים השפיעו על פעילות PGP בתאי כבד בריכוזים צפויים באמצעות צריכת מזונות ומשקאות נפוצים, הרבה מתחת לגבולות המקסימליים המומלצים של ה-FDA ושלמיטב ידיעתם, הם הקבוצה הראשונה שפיענחה את המנגנון המולקולרי שבאמצעותו ממתיקים אלה משפיעים על ניקוי הרעלים בכבד.

We observed that sweeteners impacted PGP activity in liver cells at concentrations expected through consumption of common foods and beverages, far below the recommended FDA maximum limits. To our knowledge, we are the first group to decipher the molecular mechanism by which non-nutritive sweeteners impact detoxification in the liver

הניסויים גם הראו שהממתיקים הללו מעוררים פעילות הובלה וכנראה נקשרים ל-PGP, ובכך מתחרים ומעכבים את ההובלה של רכיבים קסנוביוטיים אחרים שעשויים להזיק לגוף שלא יפונו מהגוף.

החוקרים מדגישים שהמחקר הוא ראשוני וצריך לאשר אותו במחקרים פרה-קליניים וקליניים, ועדיין הם עשויים להיות בעייתיים עבור אנשים הנוטלים תרופות המשתמשות במסלול PGP כמעביר ניקוי רעלים ראשוני למשל תרופות נוגדות דיכאון מסוימות, אנטיביוטיקה ותרופות ללחץ דם. כלומר זה מפחית את היכולת של הגוף לבקר את התרופות האלה וליצור מצבים של עודף מהחומרים הללו בדם.
למרות שה-FDA ממליץ שממתיקים שאינם תזונתיים יישארו מתחת לכמות הצריכה היומית המקובלת יצרני המזון נדרשים רק לרשום אותם במרכיבים, אך הם לא חייבים לציין את כמות הממתיק במוצר.

עוד מציינים החוקרים שמכיוון ש-PGP מתבטא בכל הגוף וממלא תפקיד חשוב בשמירה על מערכות כמו מחסום הדם-מוח, יהיה חשוב גם לחקור כיצד עיכוב PGP יכול להפריע לתפקוד תקין של תאים באיברים אחרים.

היי לך.. אני משקיע שעות רבות כל יום באיתור ותרגום מאמרים כדי לספק לכולם את המידע העדכני ביותר, לבריאות טובה בדרך הטבע. וכדי שאוכל להמשיך לספק את המידע ולתחזק את האתר. כל תרומה, גדולה או קטנה תהיה לעזר רב. לתרומה נוחה ופשוטה דרך Pay Pal.

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

תגובה אחת בנושא “תחליפי סוכר (ממתיקים מלאכותיים) משבשים את ניקוי הרעלים בכבד

  1. אז שוב מחקרים מוכיחים שממתיקים מלאכותיים עושים נזק לפעילות התקינה של הגוף. פשוט להתרחק מהם כמו מאש . סוכר מביא לצרות שונות . אגב גם ממתיקים טבעייים יכולים לעשות בעיות .אח שלי לפני שנה סבל מבעיות עיכול במערכת העיכול . הוא עשה כל כך הרבה שינויים וגם בדיקות. יום אחד אני רואה כתבה באנגלית על הממתיק המלאכותי "סטיביה" . התברר שחוקרים מאוניברסיטת בן גוריון .מצאו שהוא עושה שיבוש במערכת העיכול. מאז שהוא הוריד את השימוש בסטיביה, הייתה לו הקלה משמעותית בתחושות במערכת העיכול . מתוך הכתבה בעברית . כותרת : ממתיקים עם סטיביה? חשבו שוב – ממתיק הסטיביה עשוי לשבש את המאזן בין החיידקים במעי . קישור
    https://in.bgu.ac.il/pages/news/Stevia-Extract.aspx

    אהבתי

כתיבת תגובה