אלצהיימר ודמנציה·הגיל השלישי·ויטמין K

מדענים מדווחים על ראיות לכך שויטמין K יכול לסייע בהגנה מפני ירידות קוגניטיביות הקשורות להזדקנות, אלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה

דמנציה היא צורה של ליקוי קוגניטיבי המפריע לחיי היומיום ושונה מירידות זיכרון רגילות המתרחשות עם ההזדקנות. בארה"ב מעריכים שיותר משישה מיליון אנשים חיים כיום עם אלצהיימר, אחד מסוגי הדמנציה הנפוצים ביותר.

ויטמין K הוא ויטמין מסיס שומן וכולל 2 צורות עיקריות: ויטמין K1, המצוי בעיקר בירקות עליים ירוקים ובכמה ירקות אחרים, ויטמין K2, שמיוצר על ידי חיידקי מעיים נמצא בין היתר במוצרים מהחי וגבינות ובמאכלים כבושים. המאכל היפני 'נאטו', התססה ייחודית של פולי סויה, מכיל את הכמות הגדולה ביותר של K2 (מסוג MK-7).

מחקרים קודמים קשרו ויטמין K עם תהליכים המעורבים בתפקוד המוח[1][2][3][4], וכמה מחקרים קשרו מחסור בוויטמין K עם מחלת אלצהיימר ודמנציה[5][6][7][8].
במחקר על חולדות שפורסם במרץ 22 בג'ורנל Antioxidants והוצג בתחילת אפריל במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לאנטומיה בפילדלפיה, מדענים מדווחים על ראיות לכך שוויטמין K יכול לסייע בהגנה מפני ירידות קוגניטיביות הקשורות להזדקנות, למחלת אלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה.
החוקרים מציינים שויטמין K2 הוכיח השפעה מבטיחה מאוד במניעת שינויים התנהגותיים, תפקודיים, ביוכימיים והיסטופתולוגיים הקשורים להזדקנות במוח המזדקן הסנילי. והציעו שמתן ויטמין K2 הינה גישה מבטיחה להחלשת הפרעות הקשורות לגיל ולשימור תפקודים קוגניטיביים אצל אנשים מזדקנים.

Vitamin K2 demonstrated very promising impact in hindering aging-related behavioral, functional, biochemical and histopathological changes in the senile aging brain. Vitamin K2 can be proposed to be a promising approach to attenuate age-related disorders and preserve cognitive functions in aging individuals

המחקר הזה מבהיר כמה מהמסלולים הביולוגיים דרכם נראה שוויטמין K מסייע בשימור התפקוד הקוגניטיבי.
החוקרים חקרו את ההשפעות של (MK-7), סוג של ויטמין K2, בחולדות בנות 3 חודשים, גיל בו החולדות הגיעו לבגרות. קבוצה אחת של חולדות קיבלה MK-7 במשך 17 חודשים ואילו הקבוצה השנייה לא.
החוקרים השתמשו במבחנים מאומתים הכוללים מבוך, מבחן שחייה ומבחן חברותיות כדי להעריך את התפקוד הקוגניטיבי של החולדות ואת ההתנהגות הדומה לדיכאון וחרדה. בדיקות אלו גילו שחולדות שקיבלו MK-7 תפקדו טוב יותר מאלה שלא קיבלו.
תוספת ויטמין K נקשרה עם עדויות מופחתות של פגיעה קוגניטיבית, דיכאון וחרדה, יחד עם שיפור בזיכרון המרחבי וביכולת הלמידה.
בסוף המחקר, החוקרים בחנו את רקמות המוח של החולדות כדי לקבל תובנות לגבי המסלולים הביולוגיים המעורבים. התוצאות מצביעות על כך שתוספת ויטמין K משפיעה על מסלולים הכוללים את החלבונים NLRP3, caspase-1 ו-Nrf-2, המעורבים בדלקת ובפעילות נוגדת חמצון. נראה שהוא גם מקדם את הביטוי של טירוזין, חומצת אמינו המסייעת בשימור תפקודים קוגניטיביים.

מכיוון שויטמין קיי משתתף גם בתהליכי קרישה ומבוגרים רבים לוקחים מדללי דם. יש פה התנגשות. ואם המטרה שלנו היא למנוע את הופעת המחלות הקשות הללו, כלומר לפני שמגיעים למצב שבו חולים במחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי והמצב שבו מתחילים לשקול תרופות לדילול דם. תמיד יהיה נכון יותר לצרוך את ה"מדללים" דרך הטבע ולא כתרופות. כי עלים ירוקים נחשבים לבריאים במיוחד ואפילו מורידים סיכון לאותן מחלות. אז להגביל אותם בגלל תרופות לדילול דם, שלהן גם אפשרויות פגיעה נוספות? מרגיש כמו מבוי סתום מסוכן.

ויטמין קיי ובריאות הלב.
ויטמין K2 מתקן תאי עצב באמצעות לולאת בקרת איכות מיטוכונדריאלית.
ירוקים והשפעתם על המוח/קוגניציה – חיבור בין מזרח למערב.
עלים ירוקים ומזונות שמכילים חנקות מורידים סיכון למחלות כלי דם, לב ושבץ איסכמי.
הקשר בין פופאי והגיל השלישי – ירוקים.

אומגה 3 וצמחים/תבלינים כמו כורכום, ג'ינג'ר, כמון, ג'ינקו בילובה ידועים ביכולתם למנוע קרישיות יתר ובאופן לא מפתיע הם נמצאים גם בין הצמחים שמונעים פגיעה קוגנטיבית.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)