בריאות העצם·ויטמין A/ בטא קרוטן·ויטמין K·ויטמינים·מגנזיום·מחלות לב וכלי דם·מחלות מטבוליות·מינרלים·מערכת עיכול·נוגדי חמצון·סיבים תזונתיים·שזיפים

שזיפים טריים ומיובשים

באופן כללי, לצריכת פירות וירקות יש השפעות מגנות בריאות, בין היתר, באמצעות מניעת דלקת ומצבים הקשורים לה. השפעות מגנות בריאות אלו הוסמכו בעיקר לרכיבים הביו-אקטיביים שלהן, נוגדי חמצון הכוללים פוליפנולים. נוגדי חמצון אלה ידועים ביכולתם להוריד רמות דלקת, להגן על כלי הדם והלב ומפני מחלות מטבוליות, סרטן ומערכת העצבים.

שזיפים מכילים ויטמינים ומינרלים רבים, סיבים ונוגדי חמצון[1], במיוחד מסוג פוליפנולים שמורידים[2][3] עקה חמצונית ורמות דלקת[4] ועשויים לעזור להפחית את הסיכון למספר מחלות כרוניות לרבות סרטן[5], מחלות לב וכלי דם[6][7].
ניתן לצרוך שזיפים טריים (Plums) בעונה או שזיפים מיובשים (Prunes), הידועים במיוחד ביכולת לעודד יציאות (עצירות)[8][9].
יש הבדל בין פרי טרי למיובש וכל צורה היתרונות שלה.
השזיפים הטריים דלים יחסית בקלוריות, אך מכילים כמות נכבדת של ויטמינים ומינרלים חשובים. שזיף אחד מכיל כ- 8 גרם פחמימות (1 גרם סיבים, 7 גרם סוכרים). ויטמין A, ויטמין C, ויטמין K, אשלגן, סידן, נחושת מנגן ומעט ויטמיני B ומגנזיום[10].
לעומתם המיובשים[11] יכילו פחות מים ולכן ריכוז הויטמינים המסיסים במים (C) ירדו ואלה המסיסים בשומן (A,K) יעלו. כמו כן גם אחוזי המינרלים שבהם עולים בצורה משמעותית ובמיוחד מגנזיום, סידן, זרחן ואשלגן.

*** באופן אולי מפתיע בכל הקשור לנוגדי החמצון, מחקר מצא שדווקא במיובשים יש, ברוב האלמנטים, יותר פעילות נוגדת חמצון[12].

כאשר לוקחים את כל העושר הזה, מבינים מדוע השזיפים המיובשים נמצאים במחקר בכל הקשור לבריאות כלי הדם והלב[13][14][15], מחלות מטבוליות[16][17] ולבריאות העצם[18][19].

במחקר מינואר 22 שיוצג באפריל 22 בפילדלפיה במפגש השנתי של האגודה הפיזיולוגית האמריקאית (APS), שנערך בקרב אנשים לאחר גיל המעבר, מצביע על כך שאכילת שזיפים מיובשים מדי יום עשויה להועיל לבריאות העצם, ולהפחית גורמים דלקתיים התורמים לאוסטאופורוזיס.
החוקרים מציינים שעל פי ההערכות 13.6 מיליון אנשים בארה"ב מעל גיל 50 יפתחו אוסטאופורוזיס – אובדן חוזק העצם הנגרם עקב צפיפות מינרלים מופחתת של העצמות – עד שנת 2030. אוסטאופורוזיס מגביר את הסיכון לשברים, במיוחד בקרב מבוגרים.
לאנשים שחווים את גיל המעבר יש גם רמות נמוכות יותר של אסטרוגן, מה שמעורר עלייה בדלקת בגוף, שיכולה גם היא לתרום לאובדן עצם.
מחקרים קודמים הראו שתמציות פוליפנול – תרכובות צמחיות הפועלות כנוגדי חמצון ומפחיתות דלקת – בשזיפים מיובשים מעודדות רמות נמוכות יותר של עקה חמצונית ודלקת בסוג של תאי עצם הנקראים אוסטאוקלסטים. במחקר החדש החוקרים בחנו את ההשפעות של שזיפים מיובשים על בריאות העצם לאחר גיל המעבר.
נשים לאחר גיל המעבר עם ציון צפיפות מינרלים בעצמות שהוגדר כנמוך – סמן לאוסטאופורוזיס – חולקו לשלוש קבוצות:

  • קבוצה אחת אכלה 50 גרם שזיפים מיובשים (כ-6 שזיפים מיובשים) מדי יום במשך 12 חודשים.
  • קבוצה שנייה אכלה 100 גרם שזיפים מיובשים (כ-12 שזיפים מיובשים) מדי יום במשך 12 חודשים.
  • קבוצת ביקורת לא אכלה שזיפים מיובשים

צוות המחקר בחן דגימות דם שנלקחו מכל המתנדבים לפני ואחרי הניסוי ומצא הפחתה משמעותית בסמנים דלקתיים בשתי קבוצות אכילת השזיפים בהשוואה לקבוצת הביקורת.
החוקרים מסכמים שהממצאים מצביעים על כך שצריכה של 6-12 שזיפים מיובשים ליום עשויה להפחית מתווכים פרו-דלקתיים שעשויים לתרום לאובדן עצם בנשים לאחר גיל המעבר. לפיכך, שזיפים מיובשים עשויים להיות התערבות תזונתית מבטיחה כדי למנוע את העלייה במתווכים דלקתיים הנצפית לעתים קרובות כחלק מתהליך ההזדקנות.

Our findings suggest that consumption of six to 12 prunes per day may reduce pro-inflammatory mediators that may contribute to bone loss in postmenopausal women. Thus, prunes might be a promising nutritional intervention to prevent the rise in inflammatory mediators often observed as part of the aging process
https://www.physiology.org/detail/news/2022/04/02/a-prune-or-six-a-day-may-keep-inflammation-at-bay?SSO=Y

יש עוד מחקרים שמראים את הקשר בין שזיפים מיובשים לחיזוק העצמות וטיפול באוסטאופירוזיס (אותם תוכלו למצוא בסעיף 9).

דבר אחרון וחשוב לדעת.
ישנם כמה סוגים של ייבוש פירות יבשים ושזיפים מכילים הרבה מאוד חומרי שימור לא ידידותיים להארכת חיי המדף וכן שמנים תעשייתיים לשמירה על הצבע.
ההמלצה שלי תמיד לבחור באורגני מפוקח ובמקרה של מיובשים עוד יותר.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s