מיקרוביום - פרוביוטיקה·פעילות גופנית

כושר גופני טוב מגיע גם בעזרת חיידקי המעיים

המעיים שלנו מכילים מיליארדי חיידקים פעילים המשפיעים על הבריאות במגוון עצום של מערכות ואיברים: החל ממערכת העיכול שם הרוב נמצא וכלה במערכת חיסוןמחלות מטבוליותמערכת העצבים ההיקפית, המוח וגוף-נפש ומחלות לב וכלי דם. עובדה שמעוררת עניין הולך וגובר גם בקרב ספורטאים.

בנובמבר 21 שיתפתי מאמר: "פעילות גופנית – דלקות פרקים – מיקרוביום – אנדוקנבינואידים", שהראה שחיידקים מסויימים שעלו בזמן פעילות גופנית, תרמו להיווצרות משכך כאבים טבעי.

על פי חוקרים מאוניברסיטת Jyväskylä שבפינלנד פעילות גופנית גם מגוונת את המיקרוביום של המעי וגם מגבירה חיידקים משפרי ביצועים במעיים של ספורטאים. לדוגמה, נמצא שאוכלוסיות חיידקי מעיים משפרות ביצועים בספורט מבוסס סיבולת[1]. יש גם עדויות מחקריות לתפיסה שפעילות גופנית מייצרת שינויים מעודדי בריאות במעיים דרך עיצוב המיקרוביום[2][3][4][5].
ואכן ישנן ספורטאים שנעזרים במדע במהלך 10 השנים האחרונות והראיות לתועלת זו מתגברות כל הזמן: הסוג הנכון של חיידקי מעיים שומר על ספורטאי בריא יותר, וכמה חיידקים יכולים אפילו לשפר את יכולת הביצועים של הספורטאים.
יש עדויות על הקשר בין המיקרוביום של הספורטאים ויכולת הביצוע שלהם. הקשר נחקר במיוחד עבור ספורט סיבולת, אך עד היום יש הרבה פחות ידע הקשור לצורות פעילות גופנית אחרות, כמו השפעות של אימוני כוח.
עוד מציינים החוקרים שנמצא שאצל ספורטאים מובילים היו יותר חיידקי Akkermansia מעודדי בריאות ושהתעמלות סיבולת הוכחה כמגדילה את הנפחים שלהם ושל עוד חיידקי צואה מעודדי בריאות.

In one study, top athletes had more of health-promoting Akkermansia bacteria. In addition, endurance exercise has been shown to increase the volumes of Akkermansia and health-promoting faecal bacteria

יתרה מכך, ישנן עדויות מחקריות ששפע חיידקי Veillonella גדל במעיים של רצי מרתון לאחר ההופעה. חיידקים אלו מפרקים את הלקטאט שנוצר תוך כדי ביצוע ועל ידי כך מגבירים את יכולת הביצוע של הספורטאי.

Moreover, there is research evidence that the abundance of Veillonella bacteria increased in marathon runners’ bowels after the performance. These bacteria break up lactate produced while performing and thereby increase the athlete’s performance capacity

החוקרים עובדים היום עם 27 ספורטאי צמרת לאומיים וקבוצת ביקורת. והם רואים הבדלים מעניינים במשפחות החיידקים, שהיו קשורים עוד יותר לערכי דם מעודדי בריאות. במרץ 22 הם שלחו מאמר המתאר את הממצאים הללו לביקורת עמיתים.

We have examined 27 national top athletes and a control group. We observed interesting differences in terms of the microbe families, which were further associated with health-promoting blood values

הם גם ראו, למרבה הצער, שההשפעות של חיידקים מועילים מסתיימות אם הפעילות הגופנית מסתיימת. כלומר, ההשפעות של פעילות גופנית על GM הן קצרות טווח. כאשר הפעילות הגופנית נפסקת, השינויים החיוביים הקשורים במיקרוביום המעי דועכים במהרה.
עדויות מחקריות לגבי הקשר בין פעילות גופנית לחיידקים במעיים נאספו גם מבדיקות עם חולדות. החוקרים השתמשו במודל החולדות שגודלו באופן סלקטיבי לרצים טובים או גרועים. הרצים הטובים בריאים יותר מבחינה מטבולית. השתלת צואה מהרצים הטובים לגרועים, גרמה להם לרוץ יותר מרצונם, אך למרבה הצער ההשפעה של השתלה בודדת נמשכה זמן קצר למדי.

We have used the rat model that are selectively bred into good or poor runners. The good runners are metabolically healthier than the poor runners. Faecal transplantation, that is, the transmission of the entire gut microbiome from the good runners into the poor ones, made the poor runners run voluntarily more, but unfortunately the effect of a single transplant lasted for only a rather short time

החוקרים מסכמים שכל אחד יכול להתחיל לשפר את הרכב המיקרוביום שלו במעיים. המפתח לכך הוא תזונה מגוונת היטב, במיוחד מזון המכיל סיבים. מזון עשיר בסיבים מגוון את המיקרוביום של המעי ומגביר את שפע החיידקים המועילים.
בזמן עיבוד הסיבים, החיידקים מייצרים בין היתר חומצות שומן קצרות שרשרת ומעודדים, למשל, את חילוף החומרים של גלוקוז. בנוסף, חיידקים אלו מפחיתים מצב דלקתי במעיים ובמקומות אחרים בגוף, מה שעשוי לתרום לסיכון נמוך יותר למחלות מטבוליות.

Beneficial microbes like fibres in food,. While processing the fibres, the microbes produce short-chained fatty acids and promote, for example, glucose metabolism. In addition, these microbes decrease inflammatory state in the guts and elsewhere in the body, which may contribute to a lower risk of metabolic diseases

הסיבים התזונתיים חשובים בכל גיל ולכן יש חשיבות רבה להציע זאת גם לילדים ובחמישה צבעים שונים, ורצוי טריים, כלומר, כמה שפחות מעובדים, שכן חטיפי אנרגיה, מזון מהיר וממתקים מכילים המון תוספים מזיקים בין היתר למיקרוביום.

For children, good advice is that parents should offer a plate at each meal with plant products of five different colours, and preferably fresh, meaning, as little processed as possible

החוקרים מזכירים את המחקר על קרבוקסי מתיל צלולוז – E466, המשמש כחומר עיבוי, שהפחית את המגוון של המיקרוביום כמו גם חומצות שומן קצרות שרשרת. במקביל, זה הגביר דלקת מעיים וכאבי מעיים. ובבדיקות בעכברים הראו כי E466 הגביר חרדה והפרעות אכילה.
דוגמה נוספת הם נתנו לגבי העובדה שאספקת חלבון בשפע ובמיוחד אכילת בשר אדום אינה מועילה לחיידקים.

For example, the small beneficial impacts of strength exercise on gut microbes may be related to the fact that abundant supply of protein and especially the eating of
red meat is not beneficial to the microbes
https://jyunity.fi/en/science-news/fitness-comes-from-the-guts-as-well-physical-activity-and-fibres-feed-beneficial-gut-microbes/

תזונה עשירה במזונות מהחי, מזונות מעובדים וסוכר משפיעה לרעה על המיקרוביום ומעלה סיכון למעי דלקתי (IBS/IBD)
איך שומרים על מיקרוביום מגוון ובריא? תזונה מגוונת מבוססת צומח (כל הצבעים, כל הטעמים, כל המרקמים), כל המשפחות (פירות וירקות עם קליפה, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים, זרעים ונבטים) וגם בתוך המשפחות לגוון לדוגמה: ירוקים זה לא רק חסה ופטרוזיליה… זה גם מנגולד, רוקט, רוקולה, תרד, סלרי, בזיליקום, נענע ועוד ועוד… עדשים זה גם ירוק, צהוב, כתום, חום, שחור, קטניות יש עשרות סוגים…כאשר יש סייג אחד… מה שלא עושה טוב… מורידים!  ולהמנע ממגע וצריכה של: 
הרבה מאוד תרופות משנות לרעה את הרכב המיקרוביום ובמיוחד אנטיביוטיקה וגם נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAID). 
השילוב של תרופות עם חשיפה לתעשיות מזהמות הוא המקור לכל הסיבוכים והמוות .
מונסנטו – גלייפוסט – מיקרוביום 
מיקרוביום פתלאטים ו'חומרים אורגניים מופלרים'(PFASs).
תרכובות משבשות מערכת אנדוקרינולוגית (EDC's).
מזון מעובד [2][3][4][5]/ מסוכר

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s