אלצהיימר ודמנציה·סיבים תזונתיים

דיאטה עשירה בסיבים עשויה להפחית את הסיכון לדמנציה

אנחנו תמיד שומעים שאנחנו צריכים לאכול יותר סיבים (פירות וירקות עם קליפה, אגוזים, שקדים, גרעינים, דגנים מלאים וקטנות). זה ידוע כחשוב ביותר למערכת עיכול בריאה, למיקרוביום משגשג וחיוני ולעוד מגוון עצום של מחלות הן במניעה והן לטיפול.
כעת, מתעוררות עדויות לכך שסיבים חשובים גם למוח בריא.
במחקר שפורסם בפברואר 22 בכתב העת Nutritional Neuroscience, חוקרים מיפן הראו שתזונה עשירה בסיבים קשורה לסיכון מופחת לפתח דמנציה.

דמנציה היא מחלה הרסנית הדורשת בדרך כלל טיפול ארוך טווח.
החוקרים התעניינו בכמה מחקרים עדכניים שהצביעו על כך שסיבים תזונתיים עשויים למלא תפקיד מונע. והחליטו לחקור זאת באמצעות נתונים שנאספו מאלפי מבוגרים ביפן עבור מחקר גדול שהחל בשנות כבר בשנות ה-80.
המשתתפים השלימו סקרים שהעריכו את צריכת התזונה שלהם בין השנים 1985-1999. הם היו בריאים בדרך כלל וגילם נע בין 40-64 שנים. לאחר מכן עקבו אחריהם מ-1999 עד 2020, וצוין אם הם פיתחו דמנציה הדורשת טיפול.
החוקרים חילקו את הנתונים, מ-3739 מבוגרים בסך הכל, לארבע קבוצות לפי כמות הסיבים בתזונה שלהם. הם מצאו כי הקבוצות שאכלו רמות גבוהות יותר של סיבים היו בסיכון נמוך יותר לפתח דמנציה.
הצוות בדק גם האם קיימים הבדלים בין שני סוגי הסיבים העיקריים: סיבים מסיסים ובלתי מסיסים. סיבים מסיסים, המצויים במזונות כמו שיבולת שועל וקטניות, חשובים לחיידקים המועילים שחיים במעיים וכן מספקים יתרונות בריאותיים נוספים. סיבים בלתי מסיסים, המצויים בדגנים מלאים, בירקות ובכמה מזונות אחרים, ידועים כחשובים לבריאות המעיים. החוקרים מצאו כי הקשר בין צריכת סיבים לדמנציה בולט יותר עבור סיבים מסיסים.

לצוות יש כמה רעיונות לגבי מה שעשוי לעמוד בבסיס הקשר בין סיבים תזונתיים לסיכון לדמנציה.
החוקרים מציינים שהמנגנונים אינם ידועים כרגע, אך עשויים לכלול את האינטראקציות המתרחשות בציר המעי-מוח, כלומר אפשרות אחת היא שסיבים מסיסים מווסתים את הרכב חיידקי המעי. הרכב זה עשוי להשפיע על דלקת עצבית, שמשחקת תפקיד בהופעת דמנציה.

ייתכן גם שסיבים תזונתיים עשויים להפחית גורמי סיכון אחרים לדמנציה, כמו משקל גוף גבוה, לחץ דם גבוה, עודף שומנים בדם ורמות סוכר גבוהות. אותם הסיבים יודעים לאזן.

The mechanisms are currently unknown but might involve the interactions that take place between the gut and the brain. One possibility is that soluble fiber regulates the composition of gut bacteria. This composition may affect neuroinflammation, which plays a role in the onset of dementia. It's also possible that dietary fiber may reduce other risk factors for dementia, such as body weight, blood pressure, lipids, and glucose levels. The work is still at an early stage, and it's important to confirm the association in other populations
https://www.tsukuba.ac.jp/en/research-news/20220210140000.html

האם זה הסיבים?
האם זה המיקרוביום?
כנראה שזה גם וגם כי האחד לא יכול בלעדי השני.

למידע נוסף על אלצהיימר – דרכים למנוע ולהיטיב היכנסו

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s