השמנת יתר·לעיסה·מערכת עיכול

גירויים דרך הפה במהלך לעיסת מזון יכולים לעזור להגדיל את הוצאת האנרגיה של הגוף ולמנוע השמנת יתר

אוכלים מהר? לא לועסים היטב את המזון? יש לכך השלכות בריאותיות!
תהליך עיכול המזון מתחיל כבר בשלב הלעיסה. השיניים טוחנות את המזון ויחד עם האנזימים בפה מתחיל תהליך העיכול של אבות המזון. במידה שלא לועסים היטב, גם ביתר איברי העיכול יהיו קשיים בהמשך העיכול. וזה משפיע הן על רמות סוכר והן על פרופיל השומנים בדם.
מחקר שפורסם בדצמבר 21 בג'ורנל Scientific Reports גילה כי גירויים דרך הפה, הקשורים למשך טעימת המזון הנוזלי בפה, ומשך הלעיסה, ממלאים תפקיד חשוב בהגדלת ההוצאה האנרגטית (תרמוגנזיס) לאחר צריכת מזון.

אכילה איטית ולעיסה יסודית מסייעים במניעת השמנה ועלייה במשקל – השקפה שהושגה מאה שנה אחורה ונבדקה לאחר מכן במחקרים מדעיים.
תהליך הלעיסה משפר את ההוצאה האנרגטית הקשורה לחילוף החומרים של המזון ומגביר את תנועתיות המעיים – כל זה מסתכם ביצירת חום מוגבר בגוף לאחר צריכת המזון, תהליך המכונה תרמוגנזה המושרה על ידי דיאטה (DIT). עם זאת, עדיין לא ברור כיצד לעיסה ממושכת גורמת ל-DIT בגוף. המחקר הזה מספק קשר סיבתי בין לעיסה ל-DIT.
DIT, הידוע גם כאפקט התרמי של צריכת מזון, מגביר את הוצאת האנרגיה מעל רמת הצום הבסיסי – גורם הידוע כמונע עלייה במשקל.
בעבודת מחקר קודמת של הצוות נמצא כי אכילה איטית ולעיסה יסודית לא רק הגבירו את ה-DIT אלא גם הגבירו את זרימת הדם בקרביים של הבטן. למרות שמחקרים אלו קשרו בין לעיסה לפעילות מוגברת של עיכול וספיגה בבטן, הם השאירו פערים להמשך חקירה של כמה נקודות חיוניות. החוקרים מציינים שלא היו בטוחים אם גודל ונפח המזון שנכנס למערכת העיכול תרם לעלייה ב-DIT שנצפה לאחר אכילה איטית. כמו כן, האם גירויים אוראליים שנוצרים במהלך לעיסה ממושכת של מזון ממלאים תפקיד כלשהו בהגברת ה-DIT. כדי להגדיר לעיסה איטית כאסטרטגיה יעילה ומדעית לניהול משקל, החוקרים רצו לבחון את ההיבטים הללו לעומק.

We were unsure whether the size of the food bolus that entered the digestive tract contributed to the increase in DIT observed after slow eating. Also, do oral stimuli generated during prolonged chewing of food play any role in increasing DIT? To define slow chewing as an effective and scientific weight management strategy, we needed to look deeper into these aspects

וכדי למצוא את התשובות, החוקרים רצו קודם לשלול את השפעת הבולוס של המזון על ידי שילוב מזון נוזלי. המחקר כלל שלושה ניסויים שנערכו בימים שונים. בניסוי הביקורת, הם ביקשו מהמתנדבים לבלוע 20 מ"ל מזון נוזלי בדרך כלל כל 30 שניות. בניסוי השני, המתנדבים שמרו את אותו מזון בפה למשך 30 שניות מבלי ללעוס, ובכך אפשרו טעימה ממושכת לפני הבליעה. ובניסוי השלישי הם חקרו את השפעת הלעיסה והטעימה כאחד; המתנדבים לעסו את המזון הנבדק בנפח 20 מ"ל במשך 30 שניות בתדירות של פעם בשנייה ואז בלעו אותו. המשתנים כגון רעב ושבעות, חילופי גזים, DIT ומחזור הדם נמדדו כראוי לפני ואחרי צריכת המשקה במבחן.
התוצאות של מחקר התבררו כמעוררים למדי. לא היה הבדל בציוני הרעב והשובע בין הניסויים. עם זאת, נמצא שה-DIT (ייצור האנרגיה) גדל לאחר צריכת ארוחה, והוא גדל עם משך כל גירוי הטעם ומשך הלעיסה. משמעות הדבר היא שלא היה קשר להשפעת בולוס המזון, אלא לגירויים שבפה, התואמים את משך טעימת המזון בפה ומשך הלעיסה.

We found DIT or energy production increased after consuming a meal, and it increased with the duration of each taste stimulation and the duration of chewing. This means irrespective of the influence of the food bolus, oral stimuli, corresponding to the duration of tasting food in the mouth and the duration of chewing, increased DIT

גם חילופי הגזים וחמצון החלבון גדלו עם משך גירוי הטעם והלעיסה, וכך גם זרימת הדם בעורק הצליאק. מכיוון שעורק זה מספק דם לאיברי העיכול, התנועתיות של מערכת העיכול העליונה גדלה גם בתגובה לגירויים דרך הפה במהלך הלעיסה.

Gas exchange and protein oxidation too increased with the duration of taste stimulation and chewing, and so did blood flow in the splanchnic celiac artery. As this artery supplies blood to the digestive organs, the motility of the upper gastrointestinal tract also increased responding to oral stimuli during chewing
https://www.waseda.jp/top/en/news/75184

כלומר המחקר מדגיש כי לעיסה טובה היא לא רק יצירת עיסה שמקלה על העיכול. עצם השהות של המזון בפה לאורך זמן משפר את אותם גורמים שמשפרים את התרמוגנזה שלאחר האכילה ובכך נמנעות בעיות מטבוליות.

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s