אלצהיימר ודמנציה·פעילות גופנית

פעילות גופנית משנה את הכימיה של המוח, מגנה על סינפסות מזדקנות, משפרת זיכרון ומורידה סיכון לאלצהיימר

ההשפעות המיטיבות של פעילות גופנית על קוגניציה הוכחו עד היום בעכברים, אך היו הרבה יותר קשים להדגמה באנשים.
מחקר מטעם אוניברסיטת סן פרנסיסקו שעקב אחר הפעילות הגופנית בסוף החיים של משתתפים קשישים, שהסכימו גם לתרום את מוחם כשמתו ופורסם בינואר 22 בג'ורנל The Journal of the Alzheimer's Association מצא שכאשר קשישים נשארים פעילים, במוחם יש יותר סוג של חלבונים שמשפרים את הקשרים ומקלים על חילופי המידע שבין הנוירונים כדי לשמור על קוגניציה בריאה.
ההשפעה המגנה הזו נמצאה אפילו אצל אנשים שמוחם בנתיחה היה מלא בחלבונים רעילים הקשורים לאלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות.

תוצאה זו השתלבה עם הממצא הקודם שלהם שפורסם ביולי 21 בג'ורנל Neurology, שאנשים שהיו להם יותר מהחלבונים הללו במוחם כשמתו הצליחו לשמור על הקוגניציה שלהם בשלב מאוחר יותר בחיים.

החוקרים הופתעו לגלות שההשפעות נעות מעבר להיפוקמפוס, מושב הזיכרון של המוח, כדי להקיף אזורי מוח אחרים הקשורים לתפקוד קוגניטיבי.

It may be that physical activity exerts a global sustaining effect, supporting and stimulating healthy function of proteins that facilitate synaptic transmission throughout the brain

החוקרים מציינים שהעבודה הזו היא הראשונה שמשתמשת בנתונים אנושיים כדי להראות שוויסות חלבון סינפטי קשור לפעילות גופנית ועשויה להניע את התוצאות הקוגניטיביות המועילות שאנו רואים.

Our work is the first that uses human data to show that synaptic protein regulation is related to physical activity and may drive the beneficial cognitive outcomes we see

עוד ציינו החוקרים ששמירה על שלמות הקשרים הללו בין נוירונים עשויה להיות חיונית להדוף דמנציה, מכיוון שהסינפסה היא באמת המקום שבו מתרחשת הקוגניציה. ופעילות גופנית – כלי זמין – עשויה לעזור להגביר את התפקוד הסינפטי הזה.

Maintaining the integrity of these connections between neurons may be vital to fending off dementia, since the synapse is really the site where cognition happens

החוקרים מסכמים שהמוח של רוב המבוגרים צובר חלבונים רעילים, עמילואיד תחילה ואז טאו דבר הגורם לסינפסות ונוירונים להתפרק. שמירה על שלמות סינפטית מפחיתה כנראה את הקשר בין עמילואיד וטאו, ובין טאו לניוון עצבי.
אצל מבוגרים עם רמות גבוהות יותר של חלבונים הקשורים לשלמות הסינפטית, נראה שהמפל הזה של נוירוטוקסיות שמוביל למחלת אלצהיימר מוחלש.
שני המחקרים הללו יחד מראים את החשיבות הפוטנציאלית של שמירה על בריאות הסינפטית כדי לתמוך במוח נגד מחלת אלצהיימר.

In older adults with higher levels of the proteins associated with synaptic integrity, this cascade of neurotoxicity that leads to Alzheimer’s disease appears to be attenuated. Taken together, these two studies show the potential importance of maintaining synaptic health to support the brain against Alzheimer’s disease
https://www.ucsf.edu/news/2022/1/422086/exercise-alters-brain-chemistry-toprotect-agingsynapsesPhysical activity—a readily available tool—may help boost this synaptic functioning

מחקר מאוניברסיטת ג'ורג'יה שפורסם בינואר 22 בג'ורנל Sport Sciences for Health מראה שפעילות גופנית יכולה לעזור להגן על היכולות הקוגניטיביות עם הגיל. וזה לא חייב להיות פעילות גופנית אינטנסיבית כדי להשפיע.
הממצא הזה לא אומר, 'אם אתה מבוגר, אתה צריך לצאת ולהתחיל לרוץ מרתונים'. "זה אומר שאם אתה עושה יותר תנועה, אם אתה מסתובב בסביבה שלך קצת יותר, זה יכול להיות מועיל לבריאות המוח שלך ולשמור אותך עצמאי יותר ככל שאתה מזדקן.החוקרים מסבירים שהמוח מורכב מחבורה של רשתות נפרדות. הרשתות הללו נמצאות בתקשורת מתמדת, ושולחות מידע זו לזו. אבל חלקים שונים במוח פעילים בזמנים שונים. הרשת הפעילה כאשר הגוף במנוחה, למשל, מתבטלת כאשר אדם מתחיל לנסות לבצע משימה. באותו זמן, רשת אחרת יוצאת לדרך.
בעוד שאחת מהרשתות הללו פעילה, יש לכבות את השנייה. אם זה לא קורה, אז זה סימן שהמוח של אדם אינו מתפקד כמו שצריך.
רשתות אלו הן המפתח ליכולת לבצע משימות בסיסיות בחיי היומיום, כגון זכירת מידע חשוב והפגנת שליטה עצמית. אבל ככל שאנשים מתבגרים, משימות אלה הופכות לעתים קרובות יותר לקשות.
המחקר הזה הוא הראשון לבחון כיצד רשתות אלו מתקשרות עם פעילות גופנית וכושר כדי להשפיע על אופן פעולת המוח.
החוקרים מציינים שהמאמר הזה מרגש כי הוא נותן לנו כמה ראיות לכך שכאשר אנשים שרשתות המוח שלהם לא מתפקדות בצורה מיטבית עוסקים בפעילות גופנית, אנו רואים שיפור בתפקוד הביצועי שלהם ובעצמאותם וזה לא דורש שינוי קיצוני.

This paper is exciting because it gives us some evidence that when people whose brain networks aren’t functioning optimally engage in physical activity, we see improvement in their executive function and their independence. We’re not saying you need to radically change your life. Maybe just take the stairs on the way to work. Stand up and walk around a little bit more. That’s where you get the most bang for your buck, not crazy, high-intensity exercise
https://news.uga.edu/physical-activity-may-protect-your-brain-as-you-age/

מחקר שפורסם בפברואר 22 בג'ורנל Communications Medicine, מראה שפעילות גופנית כשלוש פעמים בשבוע במשך ארבעה חודשים לפחות היא כמה אתה צריך כדי לקצור את היתרונות בזיכרון אפיזודי, זיכרון מהסוג שעוסק באירועים שקרו לך בעבר. זה גם אחד הראשונים לרדת עם הגיל.
הצוות בחן 1,279 מחקרים. הצוות הגביל את החיפוש שלהם לקבוצות מסוימות ולקבוצות גיל מסוימות, כמו גם סוג מסוים של מערך ניסוי קפדני. מפתח נוסף היה התמקדות ספציפית בזיכרון אפיזודי, הנתמך על ידי חלק במוח שידוע כמרוויח מפעילות גופנית. החוקרים גילו ששילוב של 36 המחקרים האלה הספיק כדי להראות שעבור מבוגרים, פעילות גופנית אכן יכולה להועיל לזיכרון שלהם.
החוקרים מציינים שמחקרים בודדים עשויים שלא למצוא דפוסים שקיימים בפועל בגלל מחסור במשאבים כדי להפעיל ניסוי גדול מספיק. המחקרים בנפרד לא הצליחו למצוא קשר בין פעילות גופנית לזיכרון – נדרשה הסתכלות על כל גוף המחקר כדי להביא את הדפוס למיקוד. עם מאגר משתתפים גדול בהרבה, הצוות הצליח להראות קשר בין פעילות גופנית לזיכרון אפיזודי, אבל גם היה מסוגל להתחיל לענות על שאלות ספציפיות יותר לגבי מי מרוויח ואיך.
החוקרים מצאו שהיו שיפורים גדולים יותר בזיכרון בקרב אלו בגילאי 55 עד 68 שנים בהשוואה לאלו בני 69 עד 85 – כך שעדיף להתערב מוקדם יותר. הצוות גם מצא את ההשפעות הגדולות ביותר של פעילות גופנית אצל אלו שעדיין לא חוו ירידה קוגניטיבית כלשהי, ובמחקרים שבהם המשתתפים התאמנו באופן עקבי מספר פעמים בשבוע.
החוקרים מסכמים שההשלכות על בריאות הציבור ברורות: פעילות גופנית היא דרך נגישה שמבוגרים מבוגרים יכולים למנוע ירידה בזיכרון, ולהועיל לעצמם, למטפלים שלהם ולמערכת הבריאות.

the implications for public health are clear: Exercise is an accessible way older adults can stave off memory declines, benefiting themselves, their caretakers and the healthcare system
https://www.pitt.edu/pittwire/features-articles/exercise-helps-older-adults-retain-memories

אנשים שעושים פעילות גופנית נוטים פחות לפתח מחלת אלצהיימר מאשר אנשים שלא, על פי מחקר מפברואר 22, שיוצג בכנס השנתי ה-74 של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה.
במחקר השתתפו 649,605 יוצאי צבא במאגר הנתונים של מינהל הבריאות לחיילים משוחררים, בגיל ממוצע של 61, שעקבו אחריהם במשך תשע שנים בממוצע. הם לא סבלו ממחלת אלצהיימר בתחילת המחקר.
החוקרים בחנו את כושר הלב-ריאה של המשתתפים, מדד לאופן שבו הגוף מעביר חמצן לשרירים שלך, ועד כמה השרירים מסוגלים לספוג חמצן במהלך פעילות גופנית.
המשתתפים חולקו לחמש קבוצות, של רמות הכושר. רמות הכושר נקבעו לפי מידת ההצלחה של המשתתפים במבחן הליכון. מבחן זה מודד את יכולת הפעילות הגופנית, כמות המאמץ הגופני הגבוה ביותר שאדם יכול לסבול. עבור אנשים בגיל העמידה ומעלה, ניתן להגיע לרמת הכושר הגבוהה ביותר על ידי הליכה מהירה ברוב ימות השבוע, במשך שעתיים וחצי או יותר בשבוע.
הקבוצה עם רמת הכושר הנמוכה ביותר פיתחה אלצהיימר בשיעור של 9.5 מקרים לכל 1,000 שנות אדם, לעומת 6.4 מקרים לכל 1,000 שנות אדם עבור הקבוצה בעלת הכושר הגבוה ביותר. שיעור המקרים ירד ככל שרמת הכושר עלתה, עם שיעור של 8.5 עבור הקבוצה השנייה בכושר השני, 7.4 עבור הקבוצה האמצעית ו-7.2 עבור הקבוצה השנייה בכושר.
כאשר החוקרים התאימו לגורמים אחרים שיכולים להשפיע על הסיכון למחלת אלצהיימר, הם גילו שלאנשים בקבוצה עם הכי הרבה כושר היו סיכוי נמוך ב-33% לפתח מחלת אלצהיימר מאשר אלו בקבוצה הפחות בכושר. הקבוצה השנייה בכושר הייתה נמוכה ב-26% בסיכון לפתח את המחלה, בעוד שבקבוצה האמצעית הייתה סבירות נמוכה ב-20% ואלו בקבוצה הפחות בכושר השני היו בסיכון נמוך ב-13% לפתח את המחלה מאשר בקבוצה הכי פחות בכושר.
החוקרים מסכמים שהרעיון שאתה יכול להפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר פשוט על ידי הגדלת הפעילות מבטיח מאוד, במיוחד מכיוון שאין טיפולים נאותים למנוע או לעצור את התקדמות המחלה והם מקווים לפתח קנה מידה פשוט שניתן להתאים אישית כך שאנשים יוכלו לראות את היתרונות שאפילו שיפורים מצטברים בכושר יכולים לספק.

The idea that you can reduce your risk for Alzheimer’s disease by simply increasing your activity is very promising, especially since there are no adequate treatments to prevent or stop the progression of the disease. We hope to develop a simple scale that can be individualized so people can see the benefits that even incremental improvements in fitness can deliver

מאמרים קשורים נוספים:
דמנציה קשה עם אגרסיות מוטבת על ידי מגע ופעילות גופנית יותר מאשר תרופות פסיכיאטריות.
פעילות גופנית ושמירה על המוח (קוגנטיבי).
המפתח לאופן שבו פעילות גופנית מגינה מפני השלכות ההזדקנות

למידע נוסף על דרך הטבע במניעה וטיפול בבעיות קוגנטיביות היכנסו


אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s