ויטמין D·מחלות לב וכלי דם

ויטמין די – מחלות לב וכלי דם

כן… הבנו שויטמין די חשוב מאוד למניעת מחלות ובטיפול במגוון עצום של מחלות לרבות מחלות לב וכלי דם ושהמקור הטוב ביותר להשיג אותו הוא דרך חשיפה לשמש שעל הדרך עושה עוד דברים שחשובים לשמירה על כלי דם בריאם כמו יצירת NO (מרחיב כל דם ובך משפר את זרימת הדם) וגם מעלה ריכוז חיידקים טובים שמורידים רמות דלקת בגוף.

גם הבנו שלמרות ועל אף הכל, זה לא רק ויטמין די שאחראי על בריאות הלב. יש עוד רכיבים שמקורם מהמזון שחשובים (אומגה 3, נוגדי חמצון, ויטמינים כמו קיי וסי, מינרלים כמו אבץ ומגנזיום). יש מזונות שעושים בדיוק את ההיפך (מזונות מעובדים, מזונות מהחי [2], תזונה מערבית, מזונות שמועשרים בסוכר ומלח), יש חשיבות גדולה לתנועה (פע"ג), יש חשיבות גדולה לשהות בטבע, לניהול מתחים, לשינה ולהמנעות ככל הניתן ממזהמים סביבתיים (זיהום אוויר, פתלאטים, חומרי הדברה), מתרופות כמו מטפורמין (לסוכרת) וגם תרופות קו שני לסוכרת, אנטיביוטיקה ותרופות נוגדות דיכאון, תרופות מרשם נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDs), סטרואידים ואסטרוגן.

מחלות לב וכלי דם (CVDs) הן אחד הגורמים המובילים למוות ועל פי הערכות מדובר ב-17.9 מיליון בשנה.
באוסטרליה, CVD אחראי לאחד מכל ארבעה מקרי מוות ועולה לכלכלה האוסטרלית חמישה מיליארד דולר בכל שנה, יותר מכל מחלה אחרת.

ריכוזים נמוכים של ויטמין D שכיחים באזורים רבים בעולם, כאשר נתונים מה-Biobank הבריטי הראו של-55% מהמשתתפים יש רמות נמוכות של ויטמין D (<50 nmol/L) ול-13% יש מחסור חמור (<25 nmol/L).
רמות נמוכות של ויטמין D נרשמות על ידי כ-23% מהאנשים באוסטרליה, 24% מהאנשים בארה"ב ו-37% מהאנשים בקנדה.

במחקר שפורסם בדצמבר 21 בג'ורנל European Heart Journal חוקרים מאוניברסיטת דרום אוסטרליה בחנו את הקשר בין מחסור בויטמין די למחלות לב וכלי דם בקרב 251,269 משתתפים ממאגר ה-Biobank הבריטי מתוכם אצל 44,519 היו מקרים של CVD ולחץ דם (BP) ופנוטיפים שמקורם בהדמיה לבבית נכללו כתוצאות משניות.
החוקרים זיהו עדויות גנטיות לתפקיד של מחסור בוויטמין D בגרימת מחלות לב וכלי דם.
המחקר הראה שאנשים עם מחסור בוויטמין D נוטים יותר לסבול ממחלות לב ולחץ דם גבוה יותר, מאשר אלו עם רמות נורמליות של ויטמין D.
עבור משתתפים עם הריכוזים הנמוכים ביותר, הסיכון למחלות לב היה יותר מכפול מזה שנראה עבור אלה עם ריכוז מספיק.

החוקרים מציינים שמחסור חמור הוא נדיר יחסית, אבל במסגרות שבהן זה מתרחש חשוב מאוד להיות פרואקטיביים ולהימנע מהשפעות שליליות על הלב. לדוגמה, מחסור יכול להוות בעיה עבור אנשים המתגוררים במעון אשר עלולים להיות להם חשיפה מוגבלת לשמש.

Severe deficiency is relatively rare, but in settings where this does occur it is very important to be proactive and avoid negative effects on the heart. For example, deficiency can be a problem for people living in residential care who may have limited exposure to sun

עוד הם מוסיפים שניתן לקבל ויטמין D ממזון, כולל דגים שמנים, ביצים ומזונות ומשקאות מועשרים. אבל, מזון שכזה הוא למרבה הצער מקור גרוע יחסית לויטמין D, ואפילו תזונה בריאה אחרת לא מכילה בדרך כלל מספיק. ולכן אם אנחנו לא מקבלים ויטמין D דרך השמש, זהו אחד ממרכיבי התזונה הנדירים שלפעמים אנחנו צריכים לקחת תוסף יומי כדי לעמוד בדרישות. הבנת הקשר בין רמות נמוכות של ויטמין D ו-CVD חשובה במיוחד, לאור השכיחות העולמית של מצב קטלני זה.

We can also get vitamin D from food, including oily fish, eggs and fortified foods and drinks. This said, food is unfortunately a relatively poor source of vitamin D, and even an otherwise healthy diet does not typically contain enough
If we don't get any vitamin D through the sun, this is one of the rare nutrients for which we sometimes need to take a daily supplement to keep up with the requirements.
Understanding the connection between low levels of vitamin D and CVD is especially important, given the global prevalence of this deadly condition.

החוקרים מעריכים שאם יעלו את רמות ויטמין D במסגרת הנורמות, לרמות של לפחות 50 ננומול/ליטר, ניתן היה למנוע 4.4 אחוזים מכל מקרי CVD.

החוקרים מוספים שמכיוון שזה לא מוסרי לגייס אנשים עם מחסור בוויטמין די לניסוי אקראי מבוקר ולהשאיר אותם ללא טיפול לתקופות ארוכות. הגישה הגנטית שלהם מאפשרת להראות כיצד שיפור הריכוזים משפיע על הסיכון אצל הנזקקים ביותר, מבלי לחשוף את המשתתפים לכל נזק.

It is not ethical to recruit people with vitamin D deficiency to a randomised controlled trial and to leave them without treatment for long periods.
It is exactly this type of difficult setting which demonstrates the power of our genetic approach, given we can show how improving concentrations affects the risk in those most in need, without exposing participants to any harm.
"Those with the lowest concentrations are likely to have the strongest effects, yet a population-wide approach to eradicate vitamin D deficiency could reduce the global burden of CVDs
https://www.unisa.edu.au/media-centre/Releases/2021/the-sunshine-vitamin-that-delivers-on-cardio-health/

כמה ויטמין די צריך לקחת?
תלוי את מי שואלים.
האם הגיע הזמן לשנות את המינון היומי?
כנראה שכן.
האם צריכה של ויטמין די ברמות גבוהות בהרבה מאלה המורשים בישראל היא בטוחה?
את התשובה תוכלו למצוא במחקר: "Daily oral dosing of vitamin D3 using 5000 TO 50,000 international units a day in long-term hospitalized patients: Insights from a seven year experience"

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s