פשתן·שבץ מוחי·שומנים ושמנים·שמן המפ·שמן זית·תזונה מבוססת צומח - טבעונות·תזונה מהחי - בשר אדום/ עופות·תזונה מערבית

סוגי השומן המשפיעים ביותר על רמת הסיכון לשבץ – זה לא הכמה, אלא האיזה

ברחבי העולם חמישה וחצי מיליון בני אדם מתים משבץ מוחי מדי שנה ומהווים כ -10 אחוזים מכלל מקרי המוות [1] כאשר נשים מעט פחות מגברים.
שבץ נמצא במקום החמישי המוביל הגורם למוות בארצות הברית, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעה (CDC)[1].
שבץ מתרחש כאשר זרימת הדם מנותקת לחלק של המוח. זה יכול להיגרם על ידי קריש דם, הנקרא שבץ איסכמי (90%), או קרע של כלי דם, הנקרא שבץ טמורה (10%).
אמנם חלה ירידה בשיעור התמותה עקב שבץ ב -4 העשורים האחרונים, אבל הוא נשאר הגורם המוביל לנכות פיזית לטווח הארוך ולנזק מוחי מתמשך. וזה מדגיש את החשיבות של מניעת שבץ.
שמירה על אורח חיים בריא יכול להפחית באופן משמעותי את הסיכון של מחלות לב שבץ. לדוגמה, מחקר מ-2008 מציע כי שמירה על אורח חיים בריא כולל (תזונה בריאה, עושה פעילות גופנית, לא עישון, צריכת אלכוהול מתונה, ושמירה על משקל אופטימלי) יכול להפחית את הסיכון של שבץ ב-80%[2].

שבץ מוחי – הדרכים להוריד את הסיכון בצורה משמעותית

שומן בתזונה מזה זמן רב נחשד לסיכון שבץ, אבל מחקר חדש שיוצג בתאריכים 13-15 לנובמבר ב- Scientific Sessions 2021 מציע שזה סוג השומן, לא הכמות, שעשוי להוות גורם חשוב יותר.

Our findings indicate the type of fat and different food sources of fat are more important than the total amount of dietary fat in the prevention of cardiovascular disease including stroke

המחקר, שפורסם על ידי אגודת הלב האמריקנית, ניתח 27 שנים של מעקב אחר נתוני מעקב של כ 117,000 אנשים שהשתתפו ב-2 מחקרים גדולים: Nurses' Health Studies ו- Health Professionals Follow-up Study. הגיל הממוצע של המשתתפים היה בן 50 בהתחלה, ולאף אחד לא היה מחלת לב ידועה בעבר כאשר הם נרשמו ללימודים. בתחילת המחקר, וכל 4 שנים לאחר מכן, כל משתתף מילא שאלון תדירות מזון והם חולקו ל-5 קבוצות המבוססות על כמה שומן ואיזה סוג של שומן הם צרכו באופן קבוע.
תוצאות המחקר מצאו כי על פני שלושה עשורים של מעקב, 6,189 משתתפים לקו בשבץ, כאשר ל-2,967 היה שבץ איסכמי. הקבוצות שצרכו כמויות גבוהות של שומן מהחי היו בסיכון גבוה ב -16% לשבץ בהשוואה לקבוצה שאכלו הכי פחות מהחי.
כמו כן אלה שאכלו כמויות גבוהות יותר של שומן ירקות (כולל שומנים רב בלתי רוויים) היו בסיכון נמוך יותר של 12% לחוות שבץ, בהשוואה לאלה שלא אכלו כמעט שומן מהצומח.

החוקרים ממליצים לציבור הרחב להפחית את הצריכה של בשר אדום ומעובד, למזער חלקים שומניים של בשר לא מעובד, ולהחליפם עם שמנים צמחיים כגון שמן זית, אבוקדו וכו דרך טובה נוספת כדי לקבל שומנים בריאים בתזונה: אגוזים, שקדים, אבוקדו, חמאת בוטנים, צ'יה וזרעי פשתן.

שאר ההמלצות שלהם פורסמו בנובמבר 21 בג'ורנל Circulation

  1. לשמור על משקל גוף בריא
  2. לאכול הרבה ומגוון של פירות וירקות
  3. לאכול מזונות ומוצרים מלאים
  4. בחר מקורות בריאים של חלבון
  5. להשתמש בשמנים צמחיים
  6. להמנע ממזונות מעובדים
  7. למזער את צריכת משקאות ומזונות עם תוספץ סוכר
  8. להכין ולאכול מזון עם מעט או ללא מלח
  9. אם אתה לא שותה אלכוהול, לא להתחיל
  10. לדבוק בהדרכה זו ללא קשר למקום שבו האוכל מוכן או נצרך, כלומר לדבוק בדפוסים תזונתיים בריאים גם אם נמצאים במקומות שמהווים אתגרים לא בריאים.

החוקרים מסכמים שמחקר זה מתאים למחקרי התזונה הקודמים שמראים כי אנחנו צריכים לאכול בעיקר דיאטה מבוססת צומח. וכן שהתזונה המערבית הממוצעת מסתמכת על חלבונים מהחי, וככל שנקדים לעבור לתזונה מבוססת צומח יהיה טוב יותר.

This study fits with the prior nutritional science that shows that we should be eating primarily a plant-based diet. The average American diet relies on animal-based proteins, and the sooner we can shift that to more plant-based, the better off we’ll be

עוד הם מציינים כי אין צורך לשלמות, אבל יש כל כך הרבה יכולת לשפר את הבריאות שלנו עם אפשרויות המזון שלנו. אנחנו יכולים למנוע את עיקר המחלות כמו שבץ על ידי שינוי מה שאנחנו אוכלים, גם אם יש ברקע נטייה גנטית למחלות לב וכלי דם כמו שבץ, בעל תזונה בריאה יכולה להביא את הסיכון שלך לאותו סיכון כמישהו שאין לו גורם סיכון גנטי.

There’s no need for perfection, but there is so much power in improving our health with our food choices. We can prevent the bulk of illnesses like stroke by changing what we’re eating. Even if you’re genetically predisposed to cardiovascular disease like stroke, having a healthy diet can bring your risk down to the same risk as someone who doesn’t have a genetic risk factor

אם תיכנסו למאמר המרכז על שבץ, תראו שחומצות השומן המוצעות שם בהחלט נמצאו מורידות סיכון לשבץ

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s