אגוזים ושקדים·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·מחלות לב וכלי דם·מחלות מטבוליות·פולי סויה/טופו/אדממה·פשתן·שבץ מוחי·שמן המפ·תרד

אומגה 3 (ALA) והסיכון למוות מכל הסיבות, מחלות לב וסרטן

חומצה אלפא לינולנית (ALA) היא חומצת שומן רב בלתי רוויה מסוג אומגה 3 הזמינה בצמחים כגון: פשתן, זרעי צ'יה, מרווה מרושתת, המפ, אגוזים (במיוחד מלך), גרעינים כמו חמניות ודלעת, אצות מסוימות כמו ספירולינה, פירות וירקות כמו אבוקדו וברוקולי, עלים ירוקים כמו תרד, אדממה/ פולי סויה ועוד.
הגוף יודע גם להתמיר ALA במידות מסוימות לשרשראות הארוכות יותר (EPA) , ובמידה פחותה ל- (DHA), לכולן תכונות אנטי דלקתיות וכולן חשובות להגנה מפני מגוון רחב של מחלות. למעשה אין מחלה שלא מתחילה מדלקת.
להלן דוגמאות שאני סיקרתי:

מחקר מטעם אוניברסיטת אבאדן למדעי הרפואה באיראן, בחן את הקשר שבין צריכת ALA בתזונה לירידה בסיכון לתמותה מכל הסיבות, CVD (מחלות לב וכלי דם) ו- CHD (מחלות לב כליליות), וסרטן.
מחקרים קודמים כבר מצאו קשר בין צריכת ALA גבוהה לבין סיכון נמוך יותר לחלות במחלות כלי דם ולב. עם זאת, אף מחקר לא בדק את הקשר בין ALA לבין הסיכון לתמותה מכל סיבה. יתרה מכך, מחקרים קודמים התמקדו בעיקר בצריכה תזונתית של ALA, ולא בסמנים הביולוגיים של ALA, ולא היה מידע זמין על הקשר בין מינון-תגובה לבין צריכת ALA לבין הסיכון לתמותה.
כדי להתמודד עם פערי הידע הללו, צוות חוקרים בינלאומי ניתח את תוצאות 41 מחקרים שפורסמו בין השנים 1991-2021. יחד, מחקרים אלה כללו כ -120,000 משתתפים בגילאי 18 עד 98 שנים שנמצאו במעקב בין שנתיים ל -32 שנים.
החוקרים לקחו בחשבון גורמים משפיעים כגון גיל, משקל, מצב עישון, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית. את ממצאי המחקר פרסמו באוקטובר 21 בג'ורנל thebmj.
החוקרים מצאו כי צריכה גבוהה של ALA קשורה לסיכון נמוך יותר של 10%, 8% ו -11%לתמותה מכל הסיבות, CVD ו- CHD בהתאמה. זה שווה ערך ל -113 מקרי מוות פחות לכל 10,000 שנות אדם מכל הסיבות, 33 פחות מקרי מוות מסוג CVD ו -23 פחות מקרי מוות של CHD.

In this systemic review and meta-analysis, we found that a higher intake of ALA was significantly associated with a 10%, 8% and 11% lower risk of mortality from all causes, CVD and CHD, respectively.

החוקרים גם מצאו שצריכה גבוהה יותר של ALA הייתה קשורה לסיכון מעט גבוה יותר לתמותה מסרטן, שווה ערך ל-63 מקרי מוות נוספים מסרטן עבור הגבוהים ביותר בהשוואה לרמות הנמוכות ביותר של צריכת ALA.
החוקרים שיערו כי ההשפעה המזיקה של צריכת ALA ביחס לסרטן יכולה לנבוע מקיומם של צורות טרנס של ALA במזונות מסוימים. ALA חשופה לחמצון ויכולה לייצר מינים חמצוניים כגון אוקסיליפינים, שיכולים לגרום לנזק ל- DNA, להגדיל את הסיכון לסרטן ולהשפיע לרעה על תמותה מסרטן.
לדוגמה מחקרים אחרים מצאו כי צריכת אגוזים גבוהה קשורה להפחתת כל הסיבות למוות, CVD ותמותה מסרטן[1], מה שמצביע על כך שהקשר שנצפה בין ALA לתמותה מסרטן עשוי להשתנות לפי מקור המזון.
*** ואני אוסיף שרבים הם האנשים שמקבלים את ALA משמן קנולה מהונדס גנטית שכבר מבינים שמייצר בעיות וחולי, חלקו גם נקשר לסרטן. ומשתמשים בו לרוב גם בטיגון = חמצון = רדיקלים חופשיים.
שמן סויה מהונדס גנטית מכיל גם הוא ALA ונמצא בשימוש נרחב במטבחים נקשר גם הוא קשור למחלות מהן מתים בטרם עת

עוד מציינים החוקרים שנמצאה השפעה לינארית של תגובה-מינון לצריכת ALA בתזונה ותמותה של CHD ו- CVD; עלייה של 1 גרם ליום בצריכת ALA הייתה קשורה לסיכון נמוך ב -5% לתמותה ממחלות לב וכלי דם.
בניתוח של הסמנים הביולוגיים ברקמות, החוקרים מצאו שרמות גבוהות יותר של ALA בדם היו קשורות בסיכון נמוך יותר לכל גורם מוות ו- CVD. כמו כן החוקרים לא מצאו קשר בין רמות ALA ברקמות לבין תמותה מסרטן.

We found a significant inverse association between blood levels of ALA and risk of all cause mortality. Additionally, each 1 SD increment in blood and total plasma or serum levels of ALA was associated with a reduced risk of CHD and CVD mortality. However, no association was found between tissue levels of ALA and cancer mortality
https://www.eurekalert.org/news-releases/931110

מאמרים קשורים נוספים:
רמות גבוהות וקבועות של אומגה 3 בדם מעלות תוחלת חיים ב-5 שנים.
אומגה 3 בדם והסיכון למוות של חולי קורונה
אומגה 3 – מדלל דם?

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s