אלצהיימר ודמנציה·אנטיביוטיקה·אקמול - פראצטמול·בזיליקום·דילול דם - אספירין·השמנת יתר·מחלות מטבוליות·מיקוביום - פטריות·מיקרוביום - פרוביוטיקה·נוגדי חמצון·סוכרת·סרטן ומניעה·קנדידה

Fenchol, תרכובת טבעית השופעת בבזיליקום, יכולה לסייע בהגנה על המוח מפני הפתולוגיה של מחלת האלצהיימר

אלצהיימר, מחלה ניוונית המאופיינת באובדן זיכרון, כישורי חשיבה ויכולות קוגניטיביות אחרות וגם אגרסיות. על פי הערכות 50 מיליון אנשים בעולם סובלים ממנה.
המחלה הזו גורמת לתלות גדולה ולכן היא משפיעה גם על איכות החיים של משפחות החולים.

עדויות עולות מצביעות על כך שחומצות שומן קצרות שרשרת (SCFA)- מטבוליטים המיוצרים על ידי חיידקי מעיים מועילים תורמים לבריאות המוח. ראינו זאת גם במאמר "הקשר בין מחלת אלצהיימר למיקרוביום המעיים אושר".
שכיחות ה- SCFA מופחתת לעתים קרובות בחולים מבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל ומחלת אלצהיימר, הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה. עם זאת, כיצד ירידה זו ב- SCFA תורמת להתקדמות מחלת האלצהיימר עדיין לא ידועה במידה רבה.
SCFAs שמקורם במעיים העוברים בדם אל המוח יכולים להיקשר לקולטן חומצת השומן החופשי 2 (FFAR2) ולהפעיל אותו, קולטן זה הוא מולקולת איתות תאים בנוירונים שבמוח.

במחקר החדש שפורסם באוקטובר 21 בג'ורנל Frontiers in Aging Neuroscience, גילו מנגנון חישה הקשור למיקרוביום המעיים המסביר כיצד פנקול (Fenchol) מפחית נוירוטוקסיות במוח עם אלצהיימר.
החוקרים כותבים שהמחקר הזה הוא הראשון שגילה כי גירוי של מנגנון החישה FFAR2 על ידי מטבוליטים מיקרוביאליים אלה (SCFA) יכול להועיל בהגנה על תאי המוח מפני הצטברות רעילה של חלבון עמילואיד-בטא (Aβ) הקשור למחלת אלצהיימר.

אחת משתי הפתולוגיות המאפיינות את מחלת האלצהיימר היא התגבשות משקע של Aβ בין תאי העצב עד ליצירת לוחות חלבון עמילואידים במוח. השניה היא סבך נוירופיברילרי של חלבון טאו בתוך תאי המוח.
החוקרים של מחקר זה מתעמקים במנגנונים מולקולריים כדי להסביר כיצד אינטראקציות בין מיקרוביום המעיים למוח עשויות להשפיע על בריאות המוח ועל הירידה הקוגניטיבית הקשורה לגיל. במחקר זה, צוות המחקר יצא לחשוף את התפקוד ה"לא ידוע" של הקולטן FFAR2 במוח.
החוקרים הראו לראשונה כי עיכוב קולטן זה ובכך חסימת יכולתו "לחוש" חומצות שומן קצרות (SCFAs) בסביבה שמחוץ לתא העצבי וכן את העברת האיתות בתוך התא, תורם להצטברות לא תקינה של חלבון Aβ הגורמת לנוירוטוקסיות הקשורה למחלת אלצהיימר.
לאחר מכן, הם ביצעו סינון וירטואלי רחב היקף של יותר מ- 144,000 תרכובות טבעיות כדי למצוא מועמדים פוטנציאליים שיכולים לחקות את אותה השפעה מועילה של מיקרוביום המעיים המייצרים SCFA בהפעלת איתות FFAR2. הצוות צמצם את מספר המועמדים ל-15, כאשר החזק ביותר שנמצא הוא ה-Fenchol, תרכובת המעניקה לבזיליקום את ריחו הארומטי (אתרי).
ניסויים קודמים בתרביות תאים עצביים אנושיים, מודלים של תולעת Caenorhabditis) elegans) ועכברים הראו כי fenchol הפחית באופן משמעותי את הצטברות Aβ ועודף ומוות של נוירונים על ידי גירוי איתות FFAR2. כאשר החוקרים בחנו מקרוב כיצד פנקול עושה זאת הם גילו כי התרכובת הפחיתה תאים עצביים מזדקנים, המכונים גם תאי "זומבי".
תאים זומביים מפסיקים להשתכפל ומתים מוות איטי. בינתיים הם מצטברים באיברים חולים ומזדקנים, יוצרים סביבה דלקתית מזיקה ושולחים אותות מתח או מוות לתאים בריאים שכנים, שבסופו של דבר גם משתנים לתאי זומבי מזיקים או מתים.
החוקרים מציינים שפנקול למעשה משפיע על שני המנגנונים הקשורים של הזדקנות ופרוטאוליזה (שבירת חלבונים לפפטידים וחומצות אמינו). ושהוא מפחית את היווצרותם של תאים עצביים זומבים חצי מתים וגם מגביר את ההתדרדרות של Aβ (שאינו מתפקד), כך שחלבון עמילואידי מתנקה מהמוח הרבה יותר מהר.

Fenchol actually affects the two related mechanisms of senescence and proteolysis. It reduces the formation of half-dead zombie neuronal cells and also increases the degradation of (nonfunctioning) Aβ, so that amyloid protein is cleared from the brain much faster

מאמר זה מראה שוב את החשיבות בשילוב של המיקרוביום למגוון המקורות הצמחיים במניעת מחלות חשוכות מרפא.

איך שומרים על מיקרוביום מגוון ובריא? תזונה מגוונת מבוססת צומח (כל הצבעים, כל הטעמים, כל המרקמים), כל המשפחות (פירות וירקות עם קליפה, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים, זרעים ונבטים) וגם בתוך המשפחות לגוון לדוגמה: ירוקים זה לא רק חסה ופטרוזיליה… זה גם מנגולד, רוקט, רוקולה, תרד, סלרי, בזיליקום, נענע ועוד ועוד… עדשים זה גם ירוק, צהוב, כתום, חום, שחור, קטניות יש עשרות סוגים…כאשר יש סייג אחד… מה שלא עושה טוב… מורידים!  ולהמנע ממגע וצריכה של: הרבה מאוד תרופות משנות לרעה את הרכב המיקרוביום ובמיוחד אנטיביוטיקה. השילוב של תרופות עם חשיפה לתעשיות מזהמות הוא המקור לכל הסיבוכים והמוות מונסנטו – גלייפוסט – מיקרוביום מיקרוביום פתלאטים ו'חומרים אורגניים מופלרים' (PFASs) תרכובות משבשות מערכת אנדוקרינולוגית (EDC's) – והקשר לסיבוכים של מחלות זיהומיות לרבות קוביד-19 מזון מעובד [2][3][4][5]/ מסוכר

מחקר מיוני 18 מראה קשר בין בזיליקום שהפחית ליקויי זיכרון ושינויים נוירודגנרטיביים בהיפוקמפוס.
מחקר מ-2020 מציע 10 רכיבים שמקורם בבזיליקום לעיכוב חלבון (MAO-B) שגורם לירידה של דופמין אחד המאפיינים של מחלת אלצהיימר.
מחקר מינואר 21 מראה שלבזיליקום תכונות מגנות על נוירונים בהיפוקמפוס.

למאמר מרכז על דמנציה ועל יכולות הטבע במניעה וטיפול – היכנסו

דברים נוספים שבזיליקום נמצא יעיל עבורם:

• מכיל הרבה רכיבים אנטיביוטיים[1][2][3][4][5][6], אנטי פטריתיים[1] לרבות קנדידה[1].
  • מגן מפני מחלות מטבוליות (סוכרת והשמנת יתר) [1][2][3][4][5].
  • מאזן פרופיל שומני [1]
  • מכיל הרבה נוגדי חמצון שמונעים מוטגנסיס, תהליך שבו המידע הגנטי של אורגניזם משתנה ונוצרת מוטציה. המוטגנסיס עלול לגרום למחלות ממאירות ולמחלות תורשתיות [1].
  • מוריד פעילות עצבית מוגברת של מערכת העצבים ההיקפית (לדוגמה סיאטיקה) [1]
  • אסתמה – שיפור ערכים פתולוגיים, אימונולוגיים ודלקתיים [1]
  • מגן על הכבד והכליות משימוש באקמול [1]
  • מגן מפני היווצרות כיב קיבה עקב שימוש באספירין [1]
  • הגנה מפני תופעות לוואי של כימותרפיה והקרנות על אשכים וטסטוסטרון[1]
  • נוגד דלקת ומסייע לבצקות [1].

אם מצאתם את המידע מענין ומועיל ורוצים לתרום להמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים להפוך לתומך