ויטמין C·מחלות לב וכלי דם·סוכרת

הקשר בין ויטמין סי לסוכרת ומחלות כלי דם ולב

היום כבר יותר מברור… סוכר מעובד הוא סוג של סם ממכר שגורם להרבה מאוד תופעות שכיחות ומטרידות כמו מחלות מטבוליות [1][2][3](השמנת יתר [1][2][3], עמידות לאינסולין (סוכרת), לחץ דם גבוה, כבד שומני והיפרליפידמיה). שגורמים בסופו של דבר גם למחלות לב ולמוות בטרם עת מכל סיבה שהיא.

ראינו שתזונה מהצומח מורידה סיכון לסוכרת של 23%.
ראינו שאנשים שאוכלים פירות שלמים היו בסיכויים נמוכים ב-36% לסבול מסוכרת בחמש שנים הבאות.

חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח זיהומים נפוצים, כולל שפעת, דלקת ריאות וזיהומים בכפות הרגליים, שעשויים לגרום למחלות נלוות ואף לתמותה ולכן יש להם חשיבות רבה בויטמין סי גם בהקשר החיסוני.

ההתמקדות במאמר הנוכחי הוא על ויטמין סי, שמקורו העיקרי הוא מפירות וירקות, שמוכר וידוע לאנשים במיוחד בחשיבות לפעילות טובה של מערכת החיסון, הורדת דלקתיות, תמיכה במצבים של זיהומים, מניעת אלח דם וקיצור שהות האשפוז בבתי החולים.
ויטמין סי הוא מסיס במים ולכן לא מצטבר בבני אדם ויש לצרוך אותו ברמה יומית.

  • קשר הפוך בין ויטמין סי לסוכרת
    מחקר מאוקטובר 15 מהג'ורנל ISSN מציג קשר מובהק בין חסר של ויטמין סי לסוכרת סוג 2.
    מחקר נוסף ממרץ 2016 בג'ורנל Diabetic Medicine מצא קשר הפוך בין ריכוז ויטמין סי בדם לתנגודת לאינסולין.
    מחקר מספטמבר 17 בג'ורנל Nutrients זיהה קשר הפוך בין ויטמין C בפלזמה לגלוקוז בצום ו- BMI בנבדקים מבוגרים על פני הספקטרום הגליקמי. ניתן להסביר את הקשר על ידי דלדול של ויטמין C עקב לחץ חמצוני ודלקת הנובעים מדיסגליקמיה, עודף משקל ועישון.
    מחקר מיולי 2008 בג'ורנל Jama internal medicine מצא שרמות גבוהות של ויטמין סי מוריד בצורה משמעותית את הסיכון לסוכרת עד 62% (חמישון עליון). באותו מחקר ראו שלצריכת פירות וירקות באופן כללי יש ירידה משמעותית עד 22% (חמישון עליון.
    מחקר מנובמבר 12 בג'ורנל EJCN מצא שויטמין C בפלזמה היה קשור באופן משמעותי והפוך למדדי HbA1c וסוכר בצום.
  • מדדי בדיקות דם, הורדת גלוקוז ושיפור תנגודת אינסולין
    מחקר ממרץ 18 בג'ורנל Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews מראים שויטמין C (ו/או E) משפרים את כל מדדי הסוכרת בבדיקות הדם: רמת הסוכר בדם בצום (FBS), HbA1c, פרופיל השומנים, אינסולין, הערכת מודל הומאוסטזיס של עמידות לאינסולין (HOMA-IR), הפחתת גלוטתיון (GSH); ומדד בדיקת רגישות כמותית לאינסולין (QISCI).
  • הורדת רמות דלקת
    מחקר מיולי 15 בג'ורנל Drug Design, Development and Therapy מצא שויטמין סי מוריד רמות של מדדי דלקת: חלבון C-reactive, אינטרלוקין 6 (IL-6), גלוקוז בדם בצום (FBG) וטריגליצרידים לאחר 8 שבועות של טיפול אצל חולי סוכרת ו/או לחץ דם גבוה.
  • שמירה על כלי הדם
    במחקר שפורסם ב-2006 בג'ורנל IOS נמצא שויטמין סי יכול להפוך את הפגיעה של האפיתל בכלי הדם עקב הסוכר, רמות הדלקת והתהליך הטרשתי שמקשיח את כלי הדם וגורם למחלות כלי דם ולב.
    מחקר מפברואר 19 בג'ורנל Archives of Medical Research מצא שויטמין סי מעלה רמות של פרוסטגלנדין E1, פרוסטציקלין, חנקן חמצני (NO) ובכך מגן על תאי ביתא בלבלב ועל תאי האנדותל בכלי הדם מפני רעלנים ובכך מונע סוכרת ולחץ דם גבוה.
    מחקר מיוני 20 בג'ורנל Life Sciences מראה שעירוי של 3 גרם ויטמין סי אצל אנשים שמנים תורם ל"שיפוץ" כלי הדם הנמצאים בהליך טרשתי.
    מחקר מינואר 21 בג'ורנל Chinese Journal of Physiology בחן את השפעת תיסוף ויטמין סי אצל חולי סוכרת למשך 6 שבועות על לחץ הדם בזמן פעילות גופנית ומצא שאלה שלקחו ויטמין סי לחץ הדם ירד בגלל שרמות חנקן חמצני (NO) עלו ובגלל הירידה בלחץ החמצוני.
    מחקר מאוקטובר 11 בג'ורנל Pakistan Journal of Biological Sciences מצא שתיסוף ויטמין סי יכול להפחית את המתח החמצוני גם של צום וגם אחרי ארוחה ובכך למנוע סיבוכים של סוכרת (מחלות לב וכלי דם).
  • סוכרת הריון
    מחקר מפברואר 2019 בג'ורנל clinical nutrition מצביע על כך שצריכה תזונתית גבוהה יותר של ויטמין C במהלך ההריון קשורה עם סיכויים נמוכים יותר לסוכרת הריון. מעל 200 מ"ג ליום של צריכת ויטמין C תזונתיים עשויה לסייע בהפחתת הסיכויים ל- GDM. במחקר הזה המליצו החוקרים על פירות וירקות טריים ולא על תיסוף.
  • מחקר אחר מאפריל 2004 גם מראה קשר בין צריכה נמוכה של ויטמין סי בהריון עם סוכרת הריונית.

במאמר המסקר על סוכרת אני מציג גורמים נוספים לסוכרת ודברים נוספים שיכולים למנוע ולטפל בסוכרת שחשוב להתייחס אליהם.

אם מצאתם את המידע מענין ומועיל ורוצים לתרום להמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים להפוך לתומך

כדי להתעדכן ראשונים מוזמנים להזין דוא"ל למטה

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s