בריאות הנפש·רשתות חברתיות

רשתות חברתיות – חרב פיפיות

אין ספק שאנחנו נמצאים היום באחת התקופות המאתגרות ביותר מבחינה רגשית, גם לאנשים בריאים וחזקים מנטלית.
מדיניות הקורונה בעולם ובמיוחד בארץ, מביאה אנשים לסף ייאוש, איבוד תקווה, חרדות, דיכאונות, בעיות שינה ועוד.
כשמנסים להזכר איך הרשתות החברתיות נכנסו לחיינו, אני מניח שיש הרבה רגעים שנפגשנו עם הנוסטלגיה ופגשנו אנשים ששנים לא ראינו, שחשבנו עליהם ושהיו בעלי משמעות עבורנו באותה תקופה, וזה נתן הרגשה טובה.
הרשתות החברתיות גם מייצרות עבורנו קשרים חברתיים ועסקיים חדשים.
אבל היום משהו השתנה!
האמת יוצאת לאור ונחשפים למידע שרק בזכות הרשתות ניתן לראות. והרשתות הללו עורכות שינויים באלגוריתם ומצנזרות מידע והגענו למצב שאנחנו בתוך "כלוב" של מידע שלא ברור בכלל למי מגיע ומה מגיע. המשחק השתנה!
השילוב הזה יחד עם המדיניות של ריחוק, בידוד, סגירה של עסקים ומקומות מפגש, גורם לנו להיות עוד יותר מחוברים למדיה הזו, כי נוספו לנו עוד כמה שעות טובות כל יום.

מחקר מדצמבר 20 בג'ורנל  American Journal of Preventive Medicine מציג את הקשר המוסף להמצאות ברשתות החברתיות על המצב הרגשי של אנשים בריאים.
המחקר נערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת ארקנסו ומאוניברסיטת פיטסבורג. החוקרים שאלו 990 משתתפים בגילאי 18 עד 30 כמה זמן הם מבלים בפלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר, רדיט, אינסטגרם וסנאפצ'אט. במקביל, המשתתפים מילאו שאלון שיעזור לחוקרים לאתר דיכאון. במעקב של שישה חודשים לאחר מכן, המשתתפים מילאו שוב את השאלון ודיווחו מחדש על צריכת המדיה החברתית שלהם.
ניתוח הנתונים העלה כי מבוגרים צעירים שהיו ברשתות החברתיות יותר מ -300 דקות (5 שעות) ביום, גם אם לא היו בדיכאון בתחילת המחקר, היו בסיכון פי 2.8 להיות מדוכאים כעבור חצי שנה, בהשוואה לאנשים שהשתמשו ברשתות החברתיות פחות משעתיים ביום.
החוקרים מסכמים שהרשת החברתית תורמת לעליה בדיכאון, אך עושה רושם שמדובר במשהו זמני, כלומר המצב יכול לשוב בחזרה לנורמלי כאשר מורידים את משך השהות ברשתות.

לא יודע אם ניתן לכמת את הזמן המומלץ לרשתות חברתיות לאינדיבידואל כדי לחחזיר את הגלגל הנפשי אחורה בזמן, אבל מחקר אחד מדצמבר 18 בג'ורנל Journal of Social and Clinical Psychology מדבר על חצי שעה ומטה לשיפור המצב.

הבעיה היא שמדובר פה בסוג של התמכרות עם שילוב מצב קיומי חדש ולכן הקושי הרב להתנתק או לפחות להפחית משמעותית את השימוש במדיות החברתיות.

כל זמן שאנחנו מרגישים שליטה במצב הרגשי, ייתכן וכמות הזמן ברשתות החברתיות אצלנו לא משפיע… השאלה היא והיה ויתחיל להשפיע, האם נדע לתת ברקס ולהתנתק?
דבר נוסף שיכול לעזור אולי לחברים שלנו שאולי הם נמצאים במקום פחות טוב… להעיר ולהאיר להם את הדרך החוצה… להתנתק, לצאת לטבע ולעשות דברים שאנחנו אוהבים והפסקנו לעשות.
ודבר אחרון… שמתכוונן דווקא לאלה שרוצים להשפיע דרך הרשתות ולכן נמצאים בהן הרבה זמן… כאשר אתם נתקלים במידע או באדם שמוריד אתכם רגשית – תתנתקו ממנו ואל תשקיעו בו זמן הסברה! הסיכוי שלכם להשפיע עליו לטובה נמוך מהסיכוי שלו להשפיע עליכם לרעה!!!

ותמיד ניתן להציג את הפוסט המרכז שלי על בריאות הנפש ודרכים טבעיות לצאת מדכאונות וחרדות

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s