טלומרים·מזון (אולטרה) מעובד·קורונה וירוס·תעשיה מזהמת (אוויר/מים/אדמה)

טלומרים וקוביד-19

טלומר הוא האזור בקצה הכרומוזום שאחראי על ההשתכפלות של ה-DNA בצורה מושלמת לקראת חלוקת התא ל-2. ככל שאורכו רב יותר כך היכולת לחדש תאים נשארת.

רקמות מורכבות מתאים סומטיים המוגבלים במספר החלוקות שהם יכולים לבצע, ונתמכים על ידי מספר קטן של תאי גזע שאינם מוגבלים באופן זה. כל חלוקת תאים מביאה לאובדן אורך הטלומרים, וברגע שהטלומרים קצרים מדי התא מפסיק להשתכפל או מושמד (אפופטוזיס). תאים חדשים עם טלומרים ארוכים נוצרים על ידי תאי גזע, ותאי גזע אלה שומרים על אורך הטלומרים שלהם באמצעות אנזים שנקרא טלומרז.
ידוע שאוכלוסיות תאי גזע הולכות ופוחתות עם הגיל. ולכן מקשרים את אורך הטלומר לגיל ומחלות הקשורות לזיקנה.
ישנה מחלה שנראת פרוגריה (Progeria) שהיא מצב שבו ילדים מזדקנים כבר בגיל העשרה ואצלם הטלומרים קצרים. ולכן ישנם מדענים שמחפשים דרכים לשמור ולהאריך את הטלומרים (אנטי אייג'ינג). אבל כמו בכל דבר שקשור לגוף גם יותר מדי הוא דבר לא טוב. חוקרים ראו שלאחר שהאריכו טלומרים יותר מדי (וגם אם במעט) התאים היו מאוד לא יציבים וזה יכול לגרום גם כן להיווצרות תאים סרטניים.

כלומר מה שנשאר לנו זה לשמור על התקינות ולהמנע מדברים שמזיקים

במחקר שפורסם בינואר 21 בג'ורנל Aging חוקרים מספרד מדדו את אורך הטלומרים של DNA וגם תאים חד גרעיניים מדגימות דם בחולים בגילאי 29-85 שאובחנו עם קוביד-19 ומצאו מתאם בין אורך הטלומרים לחומרת המחלה. אנשים שנמצאו באחוזונים התחתונים באורך הטלומרים ובאחוזים גבוהים יותר של טלומרים קצרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח פתולוגיות חמורות.

We find that shorter telomeres are associated to increased severity of the disease. Individuals within the lower percentiles of telomere length and higher percentiles of short telomeres have higher risk of developing severe COVID-19 pathologies

מהם הדברים שמקצרים טלומרים?

כל מה שקשור באורח חיים לא בריא כאשר העיקרי הוא תעשית המזון המעובד עליה הרחבתי בפוסט "מזון מעובד – Ultra-processed – מעלה סיכון למחלות רבות מהם מתים בטרם עת" בו גם הוצג בין היתר הקשר לקיצור טלומרים.
לא סתם זה גם מתחבר עם המאמר "לתעשית המזון חלק עיקרי בחומרת החולי ומקרי המוות מקוביד-19 והממשלות עוסקות בכאילו".
דברים נוספים שמקצרים טלומרים הם סטרס ומתחים, חוסר פעילות גופנית וחשיפה למזהמים סביבתיים.

Smoking, exposure to pollution, a lack of physical activity, obesity, stress, and an unhealthy diet increase oxidative burden and the rate of telomere shortening
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3370421/

ובקיצור… כל מה שהמדינות לא עוסקות בו ואנחנו צריכים לדאוג לעצמנו!

ולכן יש להמנע ככל האפשר מאותם מזהמים סביבתיים ומזון מעובד.
יש להמנע מבשר אדום ושתיית אלכוהול
יש לעסוק בתנועה ולצרוך מזון נקי ומזין.
יש להרבות בנוגדי חמצון וחומצות שומן חיוניות שמונעים את הפגיעה בתאים ובטלומרים מאותן תעשיות מזהמות. תזונה מבוססת צומח (פירות וירקות מכל הצבעים), דגנים מלאים, קטניות, וזרעים (שקדים, אגוזים וגרעינים)
יש לנהל מתחים ולחצים שגם הם מהווים עקה חמצונית לתאים.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6316700/

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s