השמנת יתר·ילדים·מחלות לב וכלי דם·מחלות מטבוליות·סוכר ותחליפי סוכר·סוכרת·קשב וריכוז·תזונה מערבית

סוכר – מאמר מרכז על השלכות בריאותיות (מחלות מטבוליות, מחלות לב, סרטן, דלקות, קוגנטיביות) במגוון מנגנונים

במשך עשרות שנים הסתירו מפנינו שסוכר הוא הבעיה המערבית שכוללת עליה תלולה במקרים של השמנה, סוכרת ומחלות לב, והפילו את האשמה על השומן. דבר שהתברר כלא נכון, מידע מוטה ומטעה מצד תעשיות המזון.

  1. היום כבר יותר מברור שסוכר הוא סוג של סם ממכר שגורם להרבה מאוד תופעות שכיחות ומטרידות כמו מחלות מטבוליות [1][2][3](השמנת יתר [1][2][3], עמידות לאינסולין, לחץ דם גבוה, כבד שומני והיפרליפידמיה). שגורמים בסופו של דבר גם למחלות לב ולמוות בטרם עת מכל סיבה שהיא.
  2. צריכה גבוהה של סוכר במהלך הריון קשורה להשמנה אצל הילוד [1]
  3. כמו כן ניתן לראות גם קשר בין צריכת סוכר – השמנה – סרטן [1][2][3][4][5][6][7].
  4. צריכת יתר של סוכר פוגעת בתפקוד המיטוכונדריה
  5. סוכר מעובד מעלה שכיחות לדלקות במעיים עקב פגיעה במיקרוביום.
    הפגיעה במיקרוביום כשלעצמה מעודדת מחלות מטבוליות, מחלות לב וסרטנים שונים.
  6. סוכר גורם לתהליכים דלקתיים במגוון צורות. אחת מהן מוסברת גם במחקר מפברואר 21 בג'ורנל Nature Communications מחקר זה גם מחבר את הקשר בין סוכר גבוה לסוכרת סוג 2, השמנה וסרטן.
    המחקר מראה כי הסוכר המעובד גורם למערכת החיסון "להידלק" ולמצב של תגובות יתר וחמצון של ליפו-פולי-סכרידים (LPS) דבר שמוביל לפגיעה בתאים ורקמות ובתפקודם.
  7. ישנו גם קשר בין סוכר לדלקות פרקים ולעליה בסמני דלקת באופן כללי [1]
  8. עדויות ממחקרים בבני אדם ובעלי חיים הוכיחו כי דיאטות עתירות אנרגיה פוגעות גם בתפקוד הקוגניטיבי. למשל במחקר שפורסם בדצמבר 19 בג'ורנל Neuroscience & Biobehavioral Reviews. ובמחקר אחר מיולי 19 בג'ורנל Clinical Intervention Aging מצאו שתזונה עתירה בסוכר ו/או שומן עושים זאת.
  9. ילדים הם הצרכנים הגבוהים ביותר של תוספת סוכר, למרות שדיאטות עתירות סוכר נקשרו להשפעות בריאותיות כמו השמנת יתר ומחלות לב ואף לפגיעה בתפקוד הזיכרון.
    עם זאת, פחות ידוע על האופן שבו צריכת סוכר גבוהה במהלך הילדות משפיעה על התפתחות המוח, במיוחד אזור הידוע כחשוב ביותר ללמידה ולזיכרון הנקרא היפוקמפוס.
    מחקר שפורסם במרץ 21 בג'ורנל Translational Psychiatry שהובילו חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה בשיתוף פעולה עם קבוצת מחקר באוניברסיטת דרום קליפורניה הראה במודל מכרסמים כי צריכה יומית של משקאות ממותקים בסוכר בגיל ההתבגרות פוגעת בביצועים במשימת למידה וזיכרון במהלך הבגרות. הקבוצה הראתה עוד כי שינויים בחיידקים במעיים עשויים להיות המפתח לפגיעה בזיכרון הנגרמת על ידי סוכר. הם הבינו זאת אחרי שראו כי בעיות זיכרון ניצפו גם כאשר הוסיפו חיידקים מסוג Parabacteroides לחולדות שמעולם לא צרכו סוכר.
    בהתחשב בתפקיד שההיפוקמפוס ממלא במגוון פונקציות קוגניטיביות ובעובדה שהאזור עדיין מתפתח לגיל ההתבגרות המאוחרת, החוקרים ביקשו להבין יותר אודות הפגיעות שלו לתזונה עתירת סוכר באמצעות מיקרוביום המעיים.
    חולדות צעירות קיבלו את האוכל הרגיל שלהן עם תמיסת סוכר של 11%, שמשווה למשקאות מומתקים.
    לאחר מכן החוקרים אתגרו את החולדות במשימת זיכרון הקשורה לתפקודי ההיפוקמפוס. החוקרים מצאו שלחולדות שצרכו סוכר בתחילת החיים הייתה יכולת לקויה להבחין בכך שאובייקט היה חדש בהקשר ספציפי, משימה שהחולדות שלא קיבלו סוכר היו מסוגלות לבצע.
    ניתוחים נוספים קבעו כי צריכת סוכר גבוהה הובילה לרמות גבוהות של פרבקטרואידים במיקרוביום המעיים, יותר מ -100 טריליון המיקרואורגניזמים במערכת העיכול הממלאים תפקיד בבריאות ומחלות האדם.
    כדי לזהות טוב יותר את המנגנון שבאמצעותו השפיעו החיידקים על הזיכרון והלמידה, החוקרים הגדילו בניסוי את רמות ה- Parabacteroides במיקרוביום של חולדות שמעולם לא צרכו סוכר. בעלי חיים אלה הראו ליקויים הן במשימות זיכרון תלויות בהיפוקמפוס והן במשימות זיכרון בלתי תלויות בהיפוקמפוס.

    We found that rats that consumed sugar in early life had an impaired capacity to discriminate that an object was novel to a specific context, a task the rats that were not given sugar were able to do
    Early life sugar increased Parabacteroides levels, and the higher the levels of Parabacteroides, the worse the animals did in the task.
    We found that the bacteria alone was sufficient to impair memory in the same way as sugar, but it also impaired other types of memory functions as well
    https://news.uga.edu/sugar-not-so-nice-childs-brain-development/

    מאמר שפורסם באוקטובר 20 בג'ורנל Evolution and Human Behavior מאשש את הדברים הללו ומוסיף שדיאטה עתירת סוכר עלולה להוביל לתגובה של הזנה היפר-אקטיבית, ותורמת להפרעות התנהגות כמו הפרעת קשב וריכוז, מאניה דיפרסיה והתנהגות תוקפנית. המחקר מחבר בין פרוקטוז – מרכיב של ממתיקים פופולריים (HFCS) – לבין חומצת שתן, מטבוליט פרוקטוז, לסיכון מוגבר להתנהגות זו. כמובן שהחוקרים לא חושבים שמדובר בתופעה של מרכיב בודד, אבל הוא בהחלט תורם.
    We present evidence that fructose, by lowering energy in cells, triggers a foraging response similar to what occurs in starvationWe do not blame aggressive behavior on sugar, but rather note that it may be one contributor

    המשמעות היא שלמרות שהיא מיועדת להישרדות, מסלול הפרוקטוז הופעל יתר על המידה בגלל כמויות הסוכר הגבוהות בתזונה המערבית הסטנדרטית וכאשר מסלול הפרוקטוז מגורה באופן כרוני, הוא עלול לחוש את רגישותו של "תגובות הדוניות" ולגרום לדיכאון.
  10. מחקר משוויץ שפורסם במרץ 21 בג'ורנל Journal of Hepatology מצא שאפילו כמויות מתונות של סוכר מגבירות את סינתזת השומן.
    אנשים בשוויץ צורכים סוכר דרך מזונות ומשקאות יותר מ -100 גרם מדי יום.
    צוות של חוקרים מאוניברסיטת ציריך (UZH) ובית החולים האוניברסיטאי ציריך (USZ) חקרו את השאלות הללו. בהשוואה למחקרים קודמים, שבדקו בעיקר צריכת כמויות סוכר גבוהות מאוד, תוצאותיהם מראות שאפילו כמויות מתונות מובילות לשינוי בחילוף החומרים של משתתפי הבדיקה. החוקרים ראו שגם שמונים גרם סוכר מדי יום, שווה ערך לכ- 0,8 ליטר של משקה קל רגיל, מגביר את ייצור השומן בכבד. וייצור השומן הפעיל יתר נמשך לתקופה ארוכה יותר, גם אם לא צורכים יותר סוכר.

    Eighty grams of sugar daily, which is equivalent to about 0,8 liters of a normal soft drink, boosts fat production in the liver. And the overactive fat production continues for a longer period of time, even if no more sugar is consumed
    https://www.media.uzh.ch/en/Press-Releases/2021/Fat-production.html

    תשעים וארבעה צעירים בריאים השתתפו במחקר. מדי יום במשך שבעה שבועות הם צרכו משקה ממותק בסוגים שונים של סוכר, בעוד שקבוצת הביקורת לא עשתה זאת. המשקאות הכילו פרוקטוז, גלוקוז או סוכרוז. לאחר מכן החוקרים נתחו את השפעתם של המשקאות הממותקים על חילוף החומרים בשומנים. הם ראו שפרוקטוז וסוכרוז ממשקאות ממותקים ייצרו שומן פי 2 מאשר מצריכתם דרך המזון והשפעתם היתה גם יותר מ-12 שעות לאחר הצריכה.
    ייצור שומן מוגבר בכבד הוא שלב ראשון משמעותי בהתפתחות מחלות שכיחות כמו כבד שומני וסוכרת מסוג 2.
האם יש מה לעשות כדי להוריד את הצריכה של מוצרים ממותקים ומעובדים?

משרדי הבריאות בעולם מנסים להראות שהם מבינים את הנזק הבריאותי ו"מחפשים" "פתרונות" "יצירתיים" כדי שייקנו פחות.
אצלנו למשל שמים מדבקות אדומות או ירוקות מה שבפועל לא ממש כובד ואם לומר בלשון המעטה חלק מהמוצרים המסומנים הם דווקא בסדר (למשל טחינה, נקטרים) והרבה מאוד מוצרים לא מסומנים בכלל כי הם קטנים במשקל (למשל חטיפים), אבל מכילים את כל הזבל של הזבלים.בכמה מדינות בארצות הברית וכן באירופה מטילים מס נוסף על משקאות ממותקים.חוקרים מאוניברסיטת אוהיו בחנו האם זה משפיע על רכישת המשקאות. את הממצאים פרסמו באוקטובר 21 בג'ורנל Psychological.
המחקר בחן שתי חנויות נוחות בסן פרנסיסקו, שכיום יש להן מס על משקאות ממותקים של 1 סנט לאונקיה – תוספת של 12 סנט למשקה של 12 אונקיות.
החוקרים שינו את תגי המחיר שהוצבו על המשקאות הממותקים במהלך המחקר שנמשך שמונה שבועות.
היו שלושה תגי מחיר שהתחלפו:

  1. המחיר למשקה (12 אונקיות) $1.52
  2. מחיר וההודעה "SF Sugary Tax"
  3. כמו 2 עם תוספת מסר שהכנסות המס יתמכו בתוכניות סטודנטים מקומיות באוניברסיטאות.

לכל המשקאות הלא ממותקים, שלא היו חייבים במס, היה מצוין המחיר בלבד – $1.40.
החוקרים השוו את מכירות המשקאות במהלך תקופת המחקר לשבועיים הקודמים שבמהלכה מס המשקאות הממותקים היה בתוקף, אך לא היו תגי מחיר.
החוקרים גם השוו את המכירות לשנתיים שקדמו למס.
התוצאות הראו שמכירות משקאות ממותקים לא היו נמוכות יותר במהלך השבועיים שלפני תחילת המחקר, בהשוואה למכירות בשנתיים שלפני המס. במילים אחרות, המס עצמו לא הפחית רכישות של משקאות ממותקים.
לאחר מכן בדקו החוקרים את ההשפעות של שלושת תגי המחיר השונים במהלך המחקר והתוצאות הראו כי חלקם של משקאות ממותקים שנרכשו כאשר התגים הראו רק מחיר (קבוצה 1) לא היה שונה באופן משמעותי מהתקופה של שבועיים לפני המחקר.
כן נצפתה ירידה מסוימת של כ-10% במכירות כאשר צוין תוספת המס (קבוצה 2).
בתגים שציינו היכן יושקעו המיסים (קבוצה 3) לא הייתה השפעה משמעותית מעבר לתגים שפשוט ציינו את תוספת המס.
התוצאות הראו כי רוב הצרכנים שבחרו להימנע ממשקאות ממותקים בתוספת מס בחרו במשקה שאינו חייב במס.
החוקרים הסיקו בשלב הזה שצרכנים סולדים ממיסים, אז כשהם לומדים שלמשקה האהוב עליהם יש מס על משקאות ממותקים, חלקם פחות מעוניינים לקנות אותו. ושהם בדרך כלל מחליפים משקאות בריאים יותר, כמו מים בבקבוקים. כך שלא נראה שהמיסים פוגעים בחנויות שמוכרות משקאות.

שני מחקרים נוספים שבוצעו העלו כי בולטות המס הייתה יעילה בחלק מהמקרים, בין השאר, משום שהצרכנים העריכו יתר על המידה את סכום המס, מה שהוביל להפחתת כוונות הרכישה. כלומר כשהם נשאלו כמה מס לדעתם פחית של 12 אונקיות מוסיפה במחיר, ההערכה הממוצעת היתה 40 סנט.
החוקרים חושבים שאם היו יודעים שהמס נמוך יותר, כנראה שהיו ממשיכים לקנות, כלומר לא יעיל במיוחד.

מחקר אחר מצא שכאשר נאמר לצרכנים שהמס הוא רק 12 סנט, הם דיווחו שיש להם הרבה יותר סיכוי לרכוש את המשקה.

כמה שהמחקר הזה יכול לענין מבחינה פסיכולוגית, ברור לי שזו לא הדרך לגרום צריכה נמוכה יותר של משקאות ממותקים.
המוצרים האלה לא צריכים להיות על המדף. נקודה!
ההמלצה שאני נותן היא להגיע עם רשימה מסודרת שלא מכילה את הדברים האלה ולדבוק בה.
לשים רטייה מדומינת (כמו של סוסים) שלא מאפשרת להסתכל ימינה ושמאלה.
להוריד את כמות הפעמים שהולכים לסופרים הגדולים ולהעדיף באופן כללי את חנויות הטבע, חקלאות מקומית ושווקים.
https://news.osu.edu/why-sugary-drink-taxes-arent-effective–and-how-to-change-that/

כחלק מייעוצי הבריאות שלי אני נתקל הרבה בהורים לילדים שמבקשים ויטמינים מינרלי ועוד בצורה של סוכריות או סירופים, מהסיבה שהם מפונקים ולא מכניסים לפה כל דבר. בד בבד הם מבקשים לתת להם משהו שיעזור להם עם בעיות קשב וריכוז ומצבי רוח משתנים.
התשובה הראשונה שלי היא שילדים לא נולדים עם תמונות של גלידות, עוגות ושאר ממתקים ושזו התניה שעוברת מדור לדור כאילו מדובר בפינוק ואכפתיות. ברגע שילד נחשף למתוק תחושת ההיי עולה והוא פשוט מבקש אותה יותר ומתחיל להתנות ארוחות עם מתוק מתועש כמו קטשופ ושאר רטבים מתוקים.
לכן חשוב לקחת כאן אחריות ולתת להם פירות וירקות מתוקים מהטבע.

דרך אגב מי שחושב שסוכר דווקא מעלה חיוניות ומצב רוח אז מחקר מטא אנליזה מראה את ההיפך. ויש עוד מחקרים שמראים על קשר לדיכאון [1][2].
ומי שחושב שתחליפי סוכר טובים יותר. כדאי שיחשוב שוב

רוצים מתוק? יש פירות, פירות יבשים, שוקולד מריר.
ואם עוגיות או עוגות אז עדיף להכין לבד עם ממתיקים כמו סיטביה, סוכר קוקוס, אגבה וסילאן.

סקירה מפורטת של צמחים ורכיבים למניעה וטיפול

אם אתם מוצאים את המידע מענין ומועיל ומעוניינים בהמשך העשייה למען בריאות טבעית מודעת לכולם, מוזמנים לתרום בכל סכום (חד פעמי או חודשי)

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להישאר מעודכנים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s