Gut-Brain-Axis·אבץ·אומגה 3 (ALA EPA DHAׂ)·אשווגנדה·בי קומפלקס·ביספינול איי - BPA·בריאות הנפש·ג'ינסנג·גלולות למניעת הריון·היפריקום·הספרידין·ויטמין B12·זעפרן·טאי צ'י·טריפטופן·יוגה·כורכום·מגנזיום·מזון (אולטרה) מעובד·מיקרוביום - פרוביוטיקה·משבשי אותות אנדוקריניים (EDC's)·סוכר ותחליפי סוכר·סטרס - מתחים·פולאט·פסיכיאטריות - SSRI·פעילות גופנית·פרוביוטיקה·פתלאטים·תזונה מערבית·תעשיה מזהמת (אוויר/מים/אדמה)

סטרס כרוני – שינוי במיקרוביום – הפחתת מטבוליטים אנדוקנבינואידים – דיכאון – הדרכים למניעה ולשיפור המצב

דיכאון הוא הפרעה נפשית הפוגעת ביותר מ 280 מיליון אנשים בכל הגילאים ברחבי העולם. וזה משפיע על מהלך היומיום ועל מערכות יחסים בבית, בעבודה ובכלל.
במהלך דיכאון, האדם חווה מצב רוח מדוכא/ ירוד. תחושה של עצב ו/או עצבנות ו/או ריקנות). אובדן הנאה ועניין בפעילויות במשך רוב היום, כמעט כל יום, במשך שבועיים לפחות. המצב הזה יכול לכלול גם ירידה בריכוז, רגשות אשמה מוגזמים, ערך עצמי נמוך, חוסר תקווה לגבי העתיד, מחשבות על מוות או התאבדות, הפרעות בשינה, שינויים בתיאבון או במשקל, ותחושת עייפות או נמוכה במיוחד.
דיכאון נובע מאינטראקציה מורכבת של גורמים חברתיים וסביבתיים, הן רגשיים והן פיזיולוגיים/ביולוגיים. על פי רוב זה קשור לארוע או מספר אירועים שליליים (אבטלה, שכול, טראומות בגוף ובנפש כגון המצאות בארועי קיצון, פיגועים, מלחמות, תאונות. זה יכול להיות קשור גם למחלות כרוניות ונכויות שונות.
דיכאון יכול להיות אפיזודה חד פעמית וחולפת והיא יכולה גם להיות חוזרת וכל דבר יכול להפוך לטריגר.
מדובר במצב מורכב שלעתים דורש תמיכה מכמה כיוונים בו זמנית.

תצפיות אחרונות גילו קשר בין הפרעות במצב הרוח ופגיעה במיקרוביום במעיים. ואני הצגתי את הקשרים הללו בפוסט מסקר: "גוף ונפש אחד הם – Gut-Brain-Axis".

מדענים מהמכון Pasteur, Inserm ו- CNRS ערכו מחקר שהראה כי חוסר איזון בקהילת חיידקי המעיים עלול לגרום להפחתה בכמה מטבוליטים המכונים קנבינואידים אנדוגניים (או אנדוקנבינואידים).
אנדוקנבינואידים נקשרים לקולטנים שהם גם היעד העיקרי של THC, המרכיב הפעיל הידוע ביותר בקנאביס. המדענים גילו כי היעדר אנדוקנבינואידים בהיפוקמפוס, אזור מפתח במוח המעורב בהיווצרות זיכרונות ורגשות, הביא להתנהגויות דמויות דיכאון.
את הממצאים פירסמו בדצמבר 20 בג'ורנל Nature Communications.
במחקר הנוכחי גילו המדענים כי שינוי במיקרוביום המעי הנגרם כתוצאה ממתח כרוני יכול להוביל להתנהגויות דכאוניות, בפרט על ידי גרימת ירידה באותם מטבוליטים שמיוצרים על ידי חיידקי המעי.
המדענים ראו שכאשר נתנו לעכברים בריאים מיקרוביוטה של עכברים עם הפרעות נפשיות, הרכב המיקרוביום השתנה לרעה ואותן חומצות שומן היו חסרות. וכאשר החזירו להם את אותם חיידקים שמייצרים את חומצות השומן לעכברים עם ההפרעות, גם ההתנהגות השתנו. החוקרים כינו את הטיפול הזה "פסיכוביוטיקה".

חוקרים מבית החולים Trueta חקרו כיצד שינויים במיקרוביום המעי עשויים להוביל לדיכאון. המחקר התפרסם באפריל 22 בג'ורנל Cell Metabolism.
כדי לחשוף את המנגנונים המולקולריים העומדים בבסיס הקשר בין המיקרוביום של המעי למוח במהלך דיכאון, החוקרים יישמו גישה אינטגרטיבית של multi-cohort ו- multi-omics, החל בהערכת הקשרים של הרכב ותפקוד חיידקים עם דיכאון.
שאלון בריאות מטופל 9 (PHQ-9) ניתן לכל הקבוצות: ללא דיכאון; דיכאון קל; דיכאון מז'ורי.
אצל אנשים שאינם מדוכאים ראו מדדי גיוון אלפא גבוהים ולא נמצאו הבדלים בין דיכאון קל לדיכאון מז'ורי. הנתונים חשפו דפוסי שונות גלובלית בפרופילי המיקרוביום, מיקרובים חריגים והבדלים משמעותיים בהרכב המיקרוביום בין הקבוצות.
30 מינים נמצאו קשורים באופן מובהק לדיכאון. אנשים עם ציוני PHQ-9 גבוהים יותר הראו רמות מוגברות של Parabacteroides spp, Prevotella ו-Acidaminococcus spp. ורמות נמוכות יותר ממשפחת Lachnospiraceae ,Bifidobacterium pseudolongum ומינים מייצרים SCFA ממשפחת Lachnospiraceae כגון ה-Roseburia, Butyrivibrio, Dorea ו- Blautia genera.

החוקרים ראו שאותם חיידקים חסרים הם למעשה חלק בלתי נפרד מחילוף החומרים של חומצות אמינו ארגינין, פרולין והיסטידין בסופו נוצר גלוטמט, שמזין את סינתזת חומצה אמינית (Gamma-Aminobutyric Acid) GABA, המשמשת מוליך עצבי מעכב במערכת העצבים ובמוח.
מתוך ה-3 הללו החוקרים ראו קשר מובהק במיוחד לחומצת האמינו פרולין.

*** פרולין היא חומצת אמינו שניונית, כלומר הגוף מייצר אותה מחומצות אמינו אחרות למשל חומצה גלוטמית, גלוטמין ואורניטין. פרולין מגיע ברמות גבוהות גם דרך ביצים, חלב ובשר.
פרולין מהווה כ-25% מקולגן. קולגן מהווה כ-80% מהמטריצה החוץ תאית שאחראית על הפרדה בין רקמות ותקשורת בין תאית. וזה נקשר לאחרונה עם בעיות פסיכיאטריות.

מכיוון שלפרולין היה הקשר העקבי ביותר עם דיכאון, ברמותיו בפלזמה ובתזונה הן בקבוצת הגילוי והן באימות, החוקרים ניתחו עוד את הקשרים של פרולין עם מיקרוביום המעי. באופן מדהים, רמות הפרולין המחזורית היתה קשורה לחתימה מיקרוביאלית דומה לזו הקשורה לציוני PHQ-9.
החוקרים בחנו גם את ההשפעות של פרולין על דיכאון במודל של עכברים, שנחשפו לגורמי לחץ קלים והואכלו במים או בתזונה מועשרת בפרולין. עכברים בתוספת פרולין לא הראו הבדל במשקל הגוף או בצריכת מים לאחר שישה שבועות, אך הם הציגו זמני חוסר תנועה ארוכים יותר במודל מאומת של התנהגות ייאוש וצריכת סוכרוז מופחתת, המעידה על אנהדוניה (ללא הנאה).
לבסוף החוקרים גם בחנו השתלת צואה מבני האדם שהשתתפו בניסוי ב-20 עכברים שטופלו באנטיביוטיקה אל מול קבוצת ביקורת שלא הושתלה צואה ובאופן מדהים, העברת מיקרוביוטה מבני אדם לעכברים הדגישה וויסות גבוה של מסלולים הקשורים להומאוסטזיס המטריצה החוץ תאית (ECM) והקולגן, כמו גם העברה עצבית תלוית GABA ופרולין במוח של העכברים שקיבלו מיקרוביוטה מתורמים אנושיים עם ציוני דיכאון גבוהים.

ניתן לראות שכל שינוי במיקרוביום לרעה ולא משנה מהו הגורם משפיע על המצב הנפשי ובמקרה זה דיכאון

מאמרים נוספים שמראים קשר בין שינוי לרעה במיקרוביום לתופעות של דיכאון
מרץ 19 מהג'ורנל J Psychiatr Res
מאי 19 מהג'ורנל The International Journal on the Biology of Stress
מאי 15 מהג'ורנל Brain, Behavior, and Immunity
פברואר 13 מהג'ורנל Cell

איך שומרים על מיקרוביום מגוון ובריא? תזונה מגוונת מבוססת צומח (כל הצבעים, כל הטעמים, כל המרקמים), כל המשפחות (פירות וירקות עם קליפה, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, שקדים, זרעים ונבטים) וגם בתוך המשפחות לגוון לדוגמה: ירוקים זה לא רק חסה ופטרוזיליה… זה גם מנגולד, רוקט, רוקולה, תרד, סלרי, בזיליקום, נענע ועוד ועוד… עדשים זה גם ירוק, צהוב, כתום, חום, שחור, קטניות יש עשרות סוגים…כאשר יש סייג אחד… מה שלא עושה טוב… מורידים!  ולהמנע ממגע וצריכה של: 
הרבה מאוד תרופות משנות לרעה את הרכב המיקרוביום ובמיוחד אנטיביוטיקה וגם נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAID). 
השילוב של תרופות עם חשיפה לתעשיות מזהמות הוא המקור לכל הסיבוכים והמוות .
מונסנטו – גלייפוסט – מיקרוביום 
מיקרוביום פתלאטים ו'חומרים אורגניים מופלרים'(PFASs).
תרכובות משבשות מערכת אנדוקרינולוגית (EDC's).
מזון מעובד [2][3][4][5]/ מסוכר
מספר מאמרים מראים שתיסוף של פרוביוטיקה משפר מצבי דיכאון [1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12][13]
הורמוני סטרס מאטים את התגובה החיסונית בזמן מחלה

חשוב להבין גם שהתרופות הניתנות היום למצבי דיכאון מסוג מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI) הן תרופות עם הרבה בעיות ולמעשה לא באמת הוכחו כיעילות יותר מפלסבו ואף משנות לרעה את הרכב המיקרוביום. ולכן אם הייתי בדיכאון, הייתי הולך על דברים שהגוף מכיר ותומכים במיקרוביום ולפחות לא פוגעים בו.

צמחים ורכיבים חשובים לוויסות מתחים ואיזון מערכת העצבים:
לצריכת פירות וירקות קשר הפוך למצבי סטרס כרוני
פלבונואידים וקרוטנואידים מפירות וירקות[1]
אשווגנדה
זעפרן
כורכום [1][2][3][4][5][6][7][8][9]
היפריקום [1][2][3][4][5][6][7][8]
ג'ינסנג סיני/ קוראני [1][2][3][4][5][6][7][8]
עשב שעורה
קצח
משקה נוני
שמנים אתריים [2]
הספרידין (נוגד חמצון/ פלבנואיד הקיים בלבן של קילפות הדרים) [1][2][3][4], פוליפנולים [1]
תזונה מבוססת צומח [1][2] וסיבים תזונתיים/פרהביוטיים [1][2– אפריל 21][3– מאי 21], אגוזים ושקדים
לוודא רמות גבוהות של ויטמין די
לוודא רמות גבוהות של ויטמין סי
לוודא צריכה מספקת של מגנזיום
לוודא צריכה מספקת של אבץ [1]
לוודא צריכה אומגה 3 [1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][13][14] גם משמן פשתן [1]
לוודא רמות גבוהות של ויטמיני בי דגש על B12 (מתיל קובלמין) ופולאט [1][2][3][4][5]
צריכת מזונות המכילים טריפטופן
לבדוק אם אין ירידה ברמות הטסטוסטרון
יוגה [1][2][3][4][5][6][7] טאיצ'י [1][2][3] מדיטציה [1] פעילות גופנית [1][2][3][4] פילאטיס [1] צ'יקונג [1][2]
שהייה בטבע [2][3][4]
מוזיקה [1][2][3][4]
שינה
אקותרפיה

המנעות מסוכר מעובד [1][2][3]
המנעות ממזון מעובד, ג'אנק פוד ובשר אדום (תזונה מערבית [1][2][3][4])
הקשר בין זיהום אוויר לדיכאון
המנעות מחומרי הדברה [2][3]
המנעות מ-BPA
פתלאטים ו'חומרים אורגניים מופלרים' (PFASs)
המנעות מגלולות למניעת הריון

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s