השמנת יתר·תזונה מבוססת צומח - טבעונות

תזונה מבוססת צומח – השמנת יתר

רקמת שומן, היא איבר חיוני בשמירה על הומאוסטזיס של אנרגיית הגוף, והיא מורכבת מרקמת שומן לבנה ורקמת שומן חומה. בעוד שרקמת השומן הלבנה פועלת כמאגר אנרגיה, השומן החום חשוב לשמירה על טמפרטורת הגוף.
התזונה המערבית והמעובדת רויית שומנים לא בריאים והרבה סוכר היא הסיבה המובילה להשמנה בעידן המודרני.
המאבק למצוא פתרונות לאנשים עם השמנת יתר גובר עם השנים, כי מדובר במגיפה. מצד אחד האוכל המעובד והממכר. מצד אחר הכל זמין ובמסות, מצד נוסף אנשים גם מפסיקים לנוע, כי ניתן לעשות היום כמעט הכל בלי לנוע ואז מחפשים פתרונות.

הפתרון האמיתי היחיד הוא רפואה מונעת ועצירת שיווק המאכלים המזיקים והממכרים. רפואה מונעת היא היחידה שנמצא בשליטה מלאה שלנו ולכן הכי נכון לעסוק בה. כי מדינות לא עושות יותר מדי ואם בכלל בקשר למאכלים המעובדים והמזיקים.

דיאטה על בסיס צמחי מגבירה את היכולת לשרוף קלוריות לאחר הארוחה, מובילה לירידה במשקל ומשפרת את גורמי הסיכון הקרדיומטבוליים בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל, על פי מחקר בקרה אקראי חדש שפורסם בנובמבר 20 בג'ורנל JAMA Network.

 A low-fat plant-based dietary intervention reduces body weight by reducing energy intake and increasing postprandial metabolism. The changes are associated with reductions in hepatocellular and intramyocellular fat and increased insulin sensitivity.

המחקר הקצה 2 קבוצות באופן אקראי למשתתפים הסובלים מעודף משקל וללא היסטוריה של סוכרת, קבוצת התערבות או ביקורת. במשך 16 שבועות עקבו המשתתפים בקבוצת ההתערבות אחר דיאטה דלת שומן וצמחי על בסיס פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות ללא מגבלת קלוריות. קבוצת הביקורת לא ביצעה שינויים בתזונה. אף קבוצה לא שינתה את שגרת הפעילות הגופנית או התרופות, אלא אם כן הורה הרופאים האישיים שלה.
החוקרים השתמשו בקלורימטר כדי למדוד כמה קלוריות המשתתפים שרפו לאחר ארוחה סטנדרטית בתחילת המחקר ובסיומו. הקבוצה הצמחית הגדילה את שריפת הקלוריות לאחר הארוחה ב -18.7% בממוצע לאחר 16 שבועות. שריפת הקלוריות בקבוצת הביקורת לאחר הארוחה לא השתנתה באופן משמעותי.
תוך 16 שבועות בלבד המשתתפים בקבוצה הצמחית הורידו את משקל גופם ב 6.4 ק"ג בממוצע, לעומת שינוי לא משמעותי בקבוצת הביקורת. הקבוצה הצמחית ראתה גם ירידות משמעותיות במסת השומן ובנפח השומן באיברים הפנימיים.
החוקרים חברו גם לחוקרי אוניברסיטת ייל כדי לעקוב אחר השומנים בתאי השריר והכבד. אלו בקבוצה הצמחית הפחיתו את השומן בתוך הכבד ותאי השריר ב -34% ו -10% בהתאמה, בעוד שקבוצת הביקורת לא חוותה שינויים משמעותיים.
כשמצטבר שומן בתאי כבד ושריר, זה מפריע ליכולתו של אינסולין להעביר גלוקוז מזרם הדם ולתאים. אחר 16 שבועות בלבד בתזונה דלה בשומן וצמחי, הקבוצה הצמחית הפחיתה את ריכוז האינסולין בצום ב 21.6 pmol / L, הפחיתו את השומן בתאים והורידו את הסיכוי לפתח סוכרת מסוג 2.

When fat builds up in liver and muscle cells, it interferes with insulin’s ability to move glucose out from the bloodstream and into the cells, After just 16 weeks on a low-fat, plant-based diet, study participants reduced the fat in their cells and lowered their chances for developing type 2 diabetes

הקבוצה הצמחית גם הפחיתה את הכולסטרול הכללי ואת ה- LDL ב- 19.3 מ"ג / ד"ל ו -15.5 מ"ג / דצ"ל, בהתאמה, ללא שינויים משמעותיים בקבוצת הביקורת.

Not only did the plant-based group lose weight, but they experienced cardiometabolic improvements that will reduce their risk for type 2 diabetes, heart disease, and other health problems
https://www.news-medical.net/news/20201130/Study-Plant-based-diet-boosts-metabolism.aspx

*** תוספת דצמבר 21
בתנאי קור, רקמת השומן החומה (BAT) מייצרת חום כדי לשמור על חום הגוף. בהשוואה לרקמת שומן לבנה, ל-BAT יש יותר מיטוכונדריה – אברונים תת-תאיים הקשורים לייצור אנרגיה – מה שמאפשר לו לשרוף קלוריות ולהפיק חום על ידי הפעלת חלבון מפר צימוד במיטוכונדריה, "תרמוגנין", (Ucp-1).
ידוע שגירוי של מערכת העצבים הסימפתטית (SNS) על ידי חשיפה לקור, פעילות גופנית והגבלת קלוריות גורמת ל"השחמת" שומן. תהליך המכונה fat browning. לתהליך הזה יש משמעות בריאותי גדולה, שכן בהשמנת יתר התאים הלבנים הם אלה שמתרבים ויחד איתם כל המחלות הקשורות למוות בטרם עת (סוכרת, מחלות לב וכלי דם ועוד).

מסתבר שפוליפנולים תזונתיים עשויים גם להפעיל את BAT, ולגרום לפיזור חום מגופינו. הפעלת BAT והשחמת שומן לבן הן אם כן משמעותיות מבחינה טיפולית במאבק נגד מחלות לב וכלי דם ומחלות נלוות שלהן.

מחקר קודם של צוות חוקרים מיפן מצא כי מנה פומית בודדת של דיאטה עשירה בפלבנולים (FL) גרמה לתגובת מתח בבעלי חיים. זה, בתורו, הוביל להפעלת ה-SNS ולעלייה משמעותית ברמות הקטכולאמין.
החוקרים גם גילו שמנה פומית אחת של FLs גרמה לשריפת שומנים ולהגברת זרימת הדם בשרירי השלד.
במחקר הנוכחי הם חקרו את ההשפעות של מתן מנה בודדת ומרובה של FLs ברקמת שומן של עכברים ומצאו כי FLs מפעילים השחמת שומן דרך ה-SNS, המפריש נוירוטרנסמיטורים מסוג 'קטכולאמין' למשל אדרנלין (AD) ונוראדרנלין (NA).
החוקרים האכילו קבוצות שונות של עכברים בשתי קבוצות ניסויים עצמאיות. קבוצה אחת קיבלה מנה בודדת של FLs, הקבוצה השנייה קיבלה מנות חוזרות במשך 14 ימים והשתן שלהם שהופרש במשך 24 שעות נאסף לבדיקה. כל דגימות השומן נבדקו עבור סמני גנים וחלבונים המעידים על השחמת שומן, בעוד שדגימות השתן נבדקו במיוחד עבור רמות AD ו-NA.
החוקרים מציינים שריכוזים גבוהים יותר של AD ו-NA בשתן לאחר מנה בודדת של FL הדגימו בבירור הפעלת SNS. למרות שהשימוש בדגימות שתן להערכת הפעלת SNS עדיין שנוי במחלוקת במחקר קליני, הוא אושר במכרסמים לחוצים. מתן אוראלי של FLs כנראה מפעיל את ה-SNS מכיוון שהם נחשבים לגורמי לחץ במודלים אלה.

קבוצת מדענים בחנה את השחמת השומן הנגרמת על ידי מתן תזונתי של פלבנולים (FLs), משפחה של 'קטכינים' המכילה פוליפנולים בשפע לדוגמה בקקאו, תפוחים, זרעי ענבים ויין אדום. במחקר שפורסם בנובמבר 21 בג'ורנל Nutrients, צוות חוקרים מיפן הוכיח ש-FLs משפרים את ההשחמה של רקמת השומן על ידי הפעלת ה-SNS. הממצאים חשפו מתאם ישיר בין השחמת שומן וצריכת FLs, מה שיכול לעזור לחוקרים לפתח טיפולים חדשים למחלות הקשורות להשמנה.

Higher concentrations of AD and NA in the urine following a single dose of FL clearly demonstrated SNS activation. Although the use of urine samples to evaluate SNS activation is still controversial in clinical research, it has been validated in stressed rodents. Oral administration of FLs likely activate the SNS because they are considered stressors in these models
https://www.eurekalert.org/news-releases/937684

לאחר מכן, הצוות השתמש ברקמת השומן שהתקבלה כדי לחקור את ההשפעות של טיפול FL ארוך טווח. הם התרגשו לגלות שהשומן הלבן של עכברים שניזונו מ-FLs במשך 14 ימים הפך בסופו של דבר לחום. לחלק מהתאים הללו היו גם שינויים מבניים בולטים, ונראה היה שהם קטנים יותר מאשר תאים רגילים. המחקר הזה הראה שצריכת FL לטווח ארוך משנה את כמויות החלבונים הקשורים לחום. המדענים הראו שרמות Ucp-1, כמו גם חלבונים אחרים הקשורים לטמפרטורה גבוהה, עלו בעכברים שניזונו במינונים חוזרים של FLs. סמני השחמה, היו בשפע בעכברים אלה.

הצוות מאמין שתוצאות המחקר שלהם עשויות לתרום למניעת מחלות הקשורות לאורח חיים. מעניין לציין שזו לא הפעם הראשונה ש-FLs חוללו פלאים. שיפור בסבילות לגלוקוז ולאינסולין נראו לאחר מנה אחת בלבד של מתן מזון עשיר ב-FL. ממצאים אלה יחד מדגישים את הצורך לדון הן בהיבטים האקוטיים והן בהיבטים הכרוניים של התגובות המטבוליות שנוצרות על ידי צריכת FLs.

*** תוספת מאי 22
תזונה טבעונית יכולה לעזור לאנשים הסובלים מעודף משקל או לסובלים מסוכרת מסוג 2 להוריד קילוגרמים ולהוריד את רמות הסוכר בדם.
החוקרים הציגו את העדויות במאי 22 בקונגרס האירופי בנושא השמנת יתר (ECO) בהולנד, המראות כי הקפדה על תזונה טבעונית במשך 12 שבועות לפחות יכולה להגביר את הירידה במשקל ולשפר את השליטה ברמת הסוכר בדם.
עבור מחקר זה, החוקרים ערכו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של כל הניסויים האקראיים הרלוונטיים בשפה האנגלית, שפורסמו עד מרץ 2022, והשוו את ההשפעה של דיאטות טבעוניות לסוגים אחרים של דיאטות על גורמי סיכון קרדיומטבוליים – משקל גוף, מדד מסת הגוף [BMI], רמות סוכר בדם, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, כולסטרול כולל, LDL ו- HDL וטריגליצרידים.
הנתונים נלקחו מ-11 מחקרים אקראיים הכוללים 796 אנשים, שסבלו מעודף משקל (עם אינדקס מסת גוף – BMI – של לפחות 25) או שסבלו מסוכרת מסוג 2 (כולל מצב טרום-סוכרתי).
המחקרים הראו שבהשוואה לדיאטות בקרה, תזונה טבעונית הפחיתה את משקל הגוף (בממוצע בכ-4.1 ק"ג), וגם הובילה לירידה ב-BMI ולהורדת רמות הסוכר בדם.
ניתוח נוסף הראה שיש ירידה גדולה יותר במשקל הגוף וב-BMI כאשר הושוו דיאטות טבעוניות עם צריכת המזון הרגילה של אנשים מאשר אם הושוו לתכניות דיאטה אחרות כדי לרדת במשקל, כגון בקרת מנות/ קלוריות או דיאטה ים תיכונית.
https://www.eurekalert.org/news-releases/951726

מזונות ורכיבים נוספים שנמצאו מסייעים בירידה במשקל: אגוזים [2], אבוקדו, שמן זית, שמן קוקוס, קקאו, רימונים, אבטיח, בזיליקום, משקה נוני, סיבים תזונתיים, ויטמין די.
צום לסירוגין יכול להוריד במשקל מבחינה קלינית וכן לשפר את הבריאות המטבולית אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר.
כמובן חשובה מאוד גם תנועה, יציאה לטבע וחשיפה לשמש

עוד חומר לקריאה:
תזונה מבוססת צומח – סוכרת סוג 2
תזונה מבוססת צומח – כבד שומני מניעה וטיפול
תזונה מבוססת צומח (פיטוסטרולים/ portfolio) מול סטטינים – כולסטרול
תזונה מבוססת צומח – טריגליצרידים
תזונה מבוססת צומח – אבנים בכיס המרה
תזונה מבוססת צומח – בעיות קוגנטיביות (אלצהיימר/דמנציה)
תזונה מבוססת צומח – אסתמה
תזונה מבוססת צומח – דלקות פרקים
תזונה מבוססת צומח (פלבנואידים) – מחלות לב וסרטן (כללי)סרטן שדסרטן מעי גס ורקטום

מוזמנים להזין דוא"ל למטה כדי להתעדכן ראשונים

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s