הגיל השלישי·ויטמין C·מערכת שלד-שריר

מחסור של ויטמין סי בתזונה מעלה סיכון לאיבוד מסת שריר וסרקופניה (ניוון שרירים) אצל בוגרים ומבוגרים

ויטמין סי שנמצא אך ורק בפירות וירקות ידוע בעיקר כממלא תפקיד חשוב במערכת החיסון.
עם זאת ידוע גם שמחסור בויטמין סי, עלול לגרום לפתולוגיות נוספות לרבות חולשה, עייפות ועצמות שבירות ובמקרים קיצוניים עלול להוביל לצפדינה.
בגילאים מבוגרים יותר ישנה נטיה לירידה במסת שריר ולניוון שרירים (סרקופניה) ולכך השלכות בריאותיות נוספות לרבות מוגבלויות פיזיות, נטיה לשברים, סוכרת סוג 2 ומוות.
כשני שליש מכלל הוויטמין C בגופנו נמצא בשרירי השלד. הוא משמש בין היתר לייצור קרניטין, שמספק אנרגיה לתפקוד תאי השריר ולייצור קולגן, שמהווה מרכיב מבני חיוני בשריר.
בנוסף, ויטמין C הוא נוגד חמצון חזק שיכול לסייע במניעת מולקולות של רדיקלים חופשיים, המתגברים עם גילנו ועודף שלהם תורם להרס תאי השריר.

Age-related loss of skeletal muscle mass contributes to poor outcomes including sarcopenia, physical disability, frailty, type 2 diabetes, and mortality. Vitamin C has physiological relevance to skeletal muscle and may protect it during aging

במחקר שפורסם באוגוסט 2020 בג'ורנל הרפואי Nutrition נבדקו נתונים שנאספו מעל 13,000 גברים ונשים בגילאי 42-82. השתמשו בניתוח עכבה ביו-אלקטרית – ששולח אותות חשמליים קטנים דרך הגוף לחישוב אחוזי מים ושומן – כדי להעריך את שיעור שרירי השלד בגוף.
המשתתפים השלימו גם יומן של כל מה שאכלו ושתו במשך שבעה ימים כדי לחשב במדויק את צריכתם של ויטמין סי.
ויטמין C נמדד גם ישירות בדם שלהם, וסיפק תוצאות פחות רגישות לשגיאות פוטנציאליות בדיווח על תזונה. זה איפשר לסווג אנשים לפי השאלה אם הייתה להם צריכת ויטמין סי מספקת.
הניתוח הסטטיסטי לקח בחשבון גורמים חשובים אחרים, כולל הפעילות הגופנית של המשתתף, צריכת חלבון ואנרגיה, שעשויים להשפיע גם על מסת שריר השלד.
נמצא כי לאנשים, שצרכו את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין סי בתזונה שלהם הייתה מסת השריר הגדולה ביותר. ההבדל הגדול ביותר נראה אצל נשים: לאותן נשים בקטגוריה הגבוהה ביותר של צריכת ויטמין C היתה מסת שריר גדולה ב -3% מאלו בקטגוריה הנמוכה ביותר.
ההבדלים הללו עשויים להיות מהותיים קלינית, במיוחד בהתחשב בכך שרוב האנשים מעריכים כי הם מאבדים 0.5% עד 1% ממסת השריר בכל שנה לאחר גיל 50. תמונה דומה נראתה גם בגילאי 65 ומעלה.

Positive trends were found across quintiles of dietary vitamin C and FFM measures for both sexes, with interquintile differences in FFM% and FFMBMI of 1.0% and 2.3% for men and 1.9% and 2.9% for women, respectively (all P < 0.001). Similarly, FFM% and FFMBMI measures were higher in participants with sufficient than with insufficient plasma vitamin C: by 1.6% and 2.0% in men, and 3.4% and 3.9% in women, respectively (all P < 0.001). Associations were also evident in analyses stratified into <65-y and ≥65-y age groups.

זה נותן דגש נוסף ועידוד לאנשים בכל הגילאים לצרוך מגוון רחב של ירקות ופירות בכל יום, לא רק לבריאות הכללית אלא גם להגנה על שריריהם.

למאמרים נוספים הקשורים לשמירה על שלד-שריר במיוחד בגילאים מאוחרים היכנסו

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s