מחלות מטבוליות·מיטוכונדריה·פעילות גופנית

האם ואיך המיטוכונדריה מושפעת על ידי פעילות גופנית ותזונה רוויה בשומן

בחלל התא מופיעים מאות גופים מאורכים הנקראים מיטוכונדריה (מיוונית: מיטוס = חוט, כונדרוס = גרגר).
למיטוכונדריון צורת גליל מאורך כמעין בוטן, והוא גמיש ובעל כושר תנועה. יש לו שני קרומים: חיצוני ופנימי.
הקרום החיצוני הוא חלק לגמרי, וחדיר במיוחד. בין שני הקרומים ישנו חלל בין קרומי, המכיל נוזל שהרכבו דומה להרכב נוזל הציטופלסמה.
הקרום הפנימי מקופל בצורות שונות, לקיפולים דקים המכונים רכסים. יש בו נוזל שונה מהנוזל בחלל הבין קרומי, המכיל מאות אנזימים שונים הדרושים לנשימה תאית (נשימה ארובית)…
מפעל ליצור אנרגיה זה צריך מזון וחמצן (נשימה).
לקריאה על המיטוכונדריה ושאר אברוני התא הכנסו לכאן

המיטוכונדריה קשורה גם לניצול גלוקוז ושומן כמקור אנרגיה ולכן יש לה גם משמעות לגבי מחלות מטבוליות (סוכרת והשמנה).
אך לא רק יש לה גם קשר למחלות הקשורות לניוון עצבי במוח (אלצהיימר, פרקינסון והנטיגטון) ולמעשה תפקודי המיטוכונדריה קשורים לכל המחלות הקשורות להזדקנות.
בכל תא יש תהליך של ניקוי ומחזור של אברונים, שנקרא אוטופאגיה וזה חלק בלתי נפרד משמירה על תפקוד תקין של התא. במחקרים קודמים ראו שיש קשר בין פעילות גופנית לתהליך האוטופאגי וקיוו למצוא במנגנון זה רמזים לשמירה על בריאות התא ותפקודי המיטוכונדריה.
מחקר מפברואר 2020 שפורסם בג'ורנל הרפואי FASEB Journal נותן הארות חדשות לגבי תפקודי המיטוכונדרה ועל דרך לשמר את תפקודם ובריאותם, כאשר הם בחנו את ההשפעות של פעילות גופנית (כולל מאומצת) ותזונה שומנית.

The latest research looked at this pathway in mice and examined the ways in which exercise and a high fat diet affect it, as well as how these changes affect mitochondrial health

וקודם כל הם ראו שאין באמת קשר בין תהליך אוטופאגי וליכולת של התא להסתגל למאמץ בזמן פעילות גופנית

mediated autophagy is not required for mitochondrial respiratory adaptations to exercise training

כלומר הם ראו שלתא יש כושר הסתגלות גם למצבים קיצוניים והמיטוכונדריה ידעה לייצר בצורה טובה אנרגיה מאותה תזונה רוויה בשומנים והם גם ראו שפעילות גופנית עוזרת לתא לייצר אברוני מיטוכונדריה כאשר אחרים עברו תהליך אוטופאגי. כלומר גוף בריא יודע לאזן עצמו גם כשמופעל עליו עומס ולפעילות גופנית חשיבות גדולה באותו איזון.

When these animals were given a high fat diet, they got better at burning off those fats. If they were given just the exercise, they were able to make more mitochondria

תזונה רוויה בשומן לא פגעה ביכולת ההסתגלות של המיטוכונדריה

High‐fat feeding did not impair mitochondrial adaptations to exercise training

החוקרים הגיעו למסקנה שפעילות גופנית היא דרך אחת וטובה לשיפור תפקודי התא והמיטוכונדריה וגם לשיפור המטבוליזם של סוכרים ושומנים, גם אם לא נצפית ירידה משמעותית במשקל. ולכן כדאי להתמיד!

The study helps lay some future groundwork for how we can optimize (muscle and mitochondrial) health to promote their health with diseases like obesity, diabetes, even some implications with aging — conditions that we know have compromised mitochondria. Exercise may be one such way of optimizing mitochondrial and metabolic health, Even without changes in weight, exercise has this amazing ability to improve metabolic health

לא משהו חדש אבל בהחלט מדגיש את החשיבות של תנועה באופן כללי על מרכיב קטן וקריטי עבור בריאות התא והגוף כולו…

המיטוכונדריה!!!

אז חשוב לשמור על פעילות גופנית וצריך להוריד כמה שניתן חשיפה למזהמים סביבתיים שיוצרים עקה חמצונית ופוגעים בתא ובמיטוכונדריה ולצרוך מזונות עשירים בנוגדי חמצון כדי לצמצם את אותם נזקים של התא, הראתי שגם לחיידקים הטובים חשיבות לתפקוד תקין של המיטוכונדריה. והראתי גם שלמיטוכונדריה חשיבות בהפעלת המערכת החיסונית כנגד מזהמים אפשריים וגם בהקשר של כימותרפיה.

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s